Major
Nándor
A kettős állampolgárság igénye
Az Európai Unió mindinkább államalakulattá változik,
s a magyarság túlnyomó része ismét egy országban él
majd. Egy, számára felettébb tágas hazában, amelyen
belül a nemzet kisebb-nagyobb része vándorolni fog a
jobb kereset csábításának engedve, s időnként megtér
majd, s le is telepedik szűkebb hazájában, amelyet mindinkább
a létező Magyarország képében fog felismerni, miközben
az eddiginél nagyobb arányban olvad majd be Európa-szerte
más nemzetekbe. De egy-egy szakma művelői közül jobb
kereset reményében Magyarországra is vándorolni fognak
az Európai Unió más-más országaiból, akik közül sokan
beolvadnak majd a magyarságba, sokan meg idővel visszatérnek
saját szűkebb hazájukba. Nemcsak magyarok élnek majd
szerte az Európai Unióban, hanem "idegenek"
is szerte Magyarországon. Ez lesz az élet rendje mindannyiuk
számára. Ha a magyarság ezzel ellenkező politikát folytatna,
az drága politika lenne, és csekély lenne a foganatja.
Ezért elérkezett az idő, hogy a magyarság új nemzetpolitikát
dolgozzon ki magának. Szerintem nem célszerű továbbra
is azt a politikát erőltetni, amely szerint a határon
túli magyarságnak mindenáron szülőföldjén, a szomszédos
országokba szakadt egykori magyar szállásterületeken
kell megmaradnia és boldogulnia. A magyarság képtelen
"belakni" a hajdan volt szállásterületeit.
Létszáma és arányszáma minden egykori szállásterületén
évtizedek óta rohamosan csökken. A magyarországi magyarság
számára a szomszédos országokba szakadt szállásterületek
majd egy évszázada nem jelentenek már kirajzási célpontot.
És ezután sem számíthatunk arra, hogy majd azzá válnak.
Az ott maradás erőltetett politikája túlságosan nagy
árat követel mind Magyarországtól, mind az elszakadt
szállásterületeken maradó, s azt ábrándosan hazafias
cselekedetnek, sőt olykor hazafias érdemnek tekintő
magyarságtól. Meg kell barátkozni a valószínűséggel,
hogy távlatban a magyarság együttesen jól elférne egy
fejlődésében új lendületet vevő, létező Magyarországon.
Miként a németség is felfogta, hogy bőven elfér a kisebbre
zsugorodott, létező Németországban.
Szerintem a jövőben nemzetpolitikaként célszerű volna
párhuzamos utat járni: részint lehetőséget teremteni
arra, hogy a hajdani szállásterületeken megrögzötten
maradni óhajtó, mindinkább fogyatkozó magyarság méltányos,
de szerény keretek között megőrizhesse nemzeti létét,
részint viszont szervezett formában lehetővé tenni,
hogy a hajdani szállásterületeket mind nagyobb számban
elhagyni kívánó magyarság jó eséllyel szerencsét próbálhasson
a létező Magyarországon. Ez a nemzetpolitika azt is
jelentené, hogy a létező Magyarország mint állam lemondana
arról a foszladozó ábrándról, miszerint, ha a szomszédos
országokba szakadt magyar nemzeti közösségek politikai
súlyára támaszkodva befolyást gyakorolhat az illető
országok állampolitikájára, akkor regionális hatalommá
válhat a Kárpátok menti térségben. Minél előbb ráébredünk,
hogy Magyarország az Európai Unió keretében ily módon
nem vívhatja ki magának a keleti peremvidék regionális
hatalmának rangját, annál előbb összpontosíthatjuk mindmáig
szétforgácsolt energiáinkat arra, amit közös érdekünkként
még felismerhetünk: a létező Magyarország felvirágoztatására
az Európai Unió keretében.
A magyarországi, a szlovákiai és a szlovéniai magyarság
máris az Európai Uniót tekintheti tágabb hazájának.
Valószínűnek látszik, hogy három éven belül a romániai
magyarság is csatlakozhat hozzájuk. Nemrég a horvátországi
magyarság számára is megnyílt a csatlakozás távlata.
Miután a schengeni határok teljes szigora Magyarország
és Románia, később már Horvátország határain is érvényesül
majd, huzamosabb időre csak a szerbiai és az ukrajnai
magyarság reked majd az új közös hazán kívül. Az tehát
a kérdés, vajon a létező Magyarország tehet-e valamit
annak érdekében, hogy a szerbiai és az ukrajnai, netalán
a horvátországi magyarság felzárkózási esélyei - a nemzet
többi részéhez képest - ne csorbuljanak jóvátehetetlenül.
Annál is inkább, mert mind a szerbiai, mind az ukrajnai
magyarság önhibáján kívül került mai, áldatlan helyzetébe.
Szerintem a szerbiai és az ukrajnai magyaroknak alanyi
alapon nyújtandó kettős állampolgárság enyhíthetné a
felzárkózási esély nemzeten belüli kettészakadását.
Nem a külországokba szakadt magyarság általános szükséglete
e pillanatban a kettős állampolgárság. Az Európai Unión
belül élő magyarság számára a létező Magyarország minden
tekintetben elérhető célterületté válhat. Szerbiában
a munka- és az életminőség zuhanása óhatatlanul vándorlásra
készteti az ifjabb nemzedék magyarjainak kötelékeket
bontani kész részét. Senki sem kívánhatja tőlük, hogy
elfecséreljék az életüket, ha másutt emberséges életet
teremthetnek ővéik számára. Kettős állampolgárság híján
megtörténhet, hogy a szerbiai magyar fiatalok kivándorlási
súlypontjává - a hatvanas éveket követő évtizedek mintájára
- ismét Kanada és Ausztrália válik, ahol egy-két évtizeddel
ezelőtt tömegesen gyökeret vert rokonok és ismerősök
támaszára számíthatnak.
Fontos volna, hogy a szerbiai és az ukrajnai magyarok
ne háríthassák felzárkózási lehetőségük javításának
a költségeit a magyarországi honpolgárokra. A méltányosság
azt kívánja, hogy csak olyan magyarországi állampolgárságra
tartsanak igényt, amely nem vonja maga után a szavazásra,
az egészségvédelemre, a nyugdíjra, más szociális juttatásra
való jogot, és a letelepedés terén sem károsítja meg
a magyarországi adófizetőket.
A szerbiai magyarok szempontjából nagy kárnak tartom,
hogy a magyarországi állampolgárok népszavazáson döntik
el a kettős állampolgárság ügyét. Ez így elhamarkodott
dolog. Türelmesen kellett volna még az egyetértést egyengetni,
előkészíteni. Szerbiában csaknem mindenki, aki akar,
hivatalos úton kaphat kettős állampolgárságot. A szerbek
közül számtalan embernek van szerbiai állampolgárságon
kívül boszniai vagy horvátországi állampolgársága is.
A szerbiai bosnyákok bármikor folyamodhatnak boszniai
állampolgárságért is. A szerbiai horvátoknak ahhoz,
hogy horvátországi állampolgárságot kapjanak, elég írásban
bizonyítaniuk, hogy horvát nemzetiségűek. A szerbiai
szlovákok közül számtalanon rendelkeznek szlovákiai
állampolgársággal. A szerbiai románok is fennakadás
nélkül hozzájuthatnak romániai állampolgársághoz. És
ebből egyik ország sem csinál kérdést. Mit jelentene
a szerbiai magyarok esetében, ha a magyar állampolgárok
netalán többségükben nemmel voksolnának a népszavazáson?
Maradnánk egyetlen nemzeti közösség Szerbiában, amelynek
tagjaitól az anyaország megtagadta a puszta kettős állampolgárságot?
Túloznának-e azok, akik azt mondanák erre, hogy nem
kellünk nekik a saját portájukon?
Ezt a rizikót, esetleges traumát szerintem el kellett
volna kerülnünk.
Forrás: Magyar Szó, 2004. november
27.
|