Egry
Gábor
Magyar-magyar hisztéria
Amióta megjelent a hír, hogy a magyar Országgyűlés
- miután az alkotmány szerint nem tehetett mást - határozatot
fogadott el egy népszavazás kiírásáról, amelyen a választópolgároknak
el kell dönteniük, hogy kívánják-e biztosítani a szomszédos
országokban élő, magukat magyar nemzetiségűnek valló
személyek számára a Magyar Köztársaság állampolgárságának
kedvezményes megszerzését, meglehetősen hisztérikus
hangnem uralkodott el az erdélyi magyar közéletben.
Azt semmiképpen sem állíthatjuk, hogy ez meglepetésként
érhette azokat, akik figyelemmel kísérték a kisebbségi
magyarság nyilvános diskurzusait, de a rekció intenzitása,
és főleg egyöntetűsége mindenképpen váratlan.
Az, hogy az igazán "nemzeti" heti- és napilapok
sora foglalkozott vezércikkeiben a nemzeti megváltás
esélyével, az esetleges elutasítás katasztrofálisnak
tartott következményeivel, szinte magától értetődő.
De a magyarországi baloldalhoz és az RMDSZ-vezetéséhez
közel állóként számon tartott hetilap főszerkesztője
is az esetleges elutasító döntés pszichés hatásait ecsetelte
vezércikkeiben úgy, hogy fel sem merült benne a kérdés:
jogos-e egyáltalán a követelés? Egy másik, erdélyi belmagyar
ügyekben nehezen kiismerhető, többnyire távolságtartó
álláspontot képviselő hetilap főszerkesztője tőle szokatlanul
heves és érzelmes cikkben rémisztgetett újabb Trianonnal,
szintén magától értetődőnek véve, hogy jár a magyar
állampolgárság. Szinte minden megnyilatkozás közös volt
abban az érzelmileg túlfűtötten taglalt vélekedésben,
hogy az állampolgársághoz való jog megkérdőjelezhetetlen,
és ezért hatalmas trauma, második Trianon lenne a magyar
kisebbség számára, ha a népszavazás sikertelenül végződne.
Mostanra persze némiképp igazolódni látszik a régi
közhely: "Minden csoda három napig tart."
A népszavazás elodázása után a sajtó és a közbeszéd
alakítói újabb, aktuálisabb témák után néztek, azokkal
foglalkoznak. A rövid szünet - amely persze nem lesz
tartós, az elkerülhetetlen népszavazás közeledtével
a kérdés újra előtérbe fog kerülni - lehetőséget adhat
arra, hogy jobban átgondoljuk, mit is jelezhet ez a
rendkívüli hisztérikus reakció. Hiszen egy dologban
biztosak lehetünk: akármi is lesz a népszavazás végső
eredménye, az Erdélyben élő magyarság helyzete attól
semmivel sem lesz rosszabb, mint jelenleg.
A legfontosabb kérdésben mindjárt le kell lohasztanom
az olvasó várakozásait: nincsenek biztos magyarázataim.
Hipotézisem szerint ez társadalomlélektani kórtünet
(vagy legalábbis a romániai magyar elit csoportlélektanában
jelez komoly problémákat), de sajnos ilyen jellegű felmérések
hiányában legfeljebb feltételezésekkel élhetünk. Mindenesetre
gyanúm szerint a reakciók a kisebbségi magyarok identitástudatával,
illetve identitástudatuk zavaraival, sokszor válságával
hozhatóak összefüggésbe.
Ezzel kapcsolatban az alapvető kérdés meglehetősen
egyszerű: miért fontos a magyar állampolgárság mindazok
számára, akik most hevesen reagáltak a fejleményekre?
Ha a különböző, nyilvánosan elhangzott válaszok közül
kiválasztjuk azokat, amelyek valóban relevánsnak tekinthetőek
(tehát nem valamely gyakorlati, de az állampolgárság
kiterjesztése nélkül is megoldható probléma, például
az utazási nehézségek kezelésére szánják azt), akkor
egyedüli érvként az marad, hogy a magyar állampolgárság
igazolná, kifejezné a jogalanyoknak a magyar nemzethez
tartozását. Ilyen módon pedig alkalmas lenne a 20. század
egyik legnagyobb nemzeti traumájának a jóvátételére,
sőt részleges reparálására is.
Számos szakértő (a nemzetközi jogász Nagy Balázstól
az alkotmánybíró Kukorelli Istvánig) jelezte már, hogy
ez az elképzelés nem igazolható. Ennek ellenére makacsul
tovább él, sőt egyértelmű, hogy a közvélemény formálói,
alakítói kétkedés nélkül el is fogadják. Mindezek után
nem sok értelme lehet egy újabb cikkben cáfolni ezt
a felfogást, sokkal izgalmasabb probléma az, hogy vajon
milyen összetevői vannak ennek a megingathatatlannak
tűnő kapcsolatteremtésnek.
Elsőként érdemes leszögeznünk, hogy a probléma elsősorban
identitáskérdés, hiszen az állampolgárság mellett érvelők
maguk is az identitásuk igazolását, megerősítését várják
tőle. Így azt is nyugodtan kijelenthetjük, hogy ezek
szerint számukra a magyar identitás lényeges eleme,
hogy rendelkezzenek egy nemzetállami állampolgársággal
is.
A felfogás gyökerei a 19. századba nyúlnak vissza.
Az akkori nemzetépítési folyamat során kialakult magyar
nemzettudat egy klasszikus, etnicizált államnemzeti
tudatra épül. Már a reformkori politikusok és gondolkodók
is úgy vélték, hogy a nemzeti lét (akkor még ezt nevezték
nemzetiségnek) elengedhetetlen attribútuma az önálló,
nemzeti állam léte. A Kárpát-medencében pedig történetileg
csak egyetlen államalkotásra alkalmas nemzetet tudtak
azonosítani: a magyart. Így aztán logikusan adódott
a következtetés is, hogy Magyarországon csak egyetlen
nemzet van, a magyar.
Bár a magyar politikai nemzet államának elméletileg
nem kellett volna etnokulturális értelmeben is szükségszerűen
homogénnek lennie, úgy tűnik, hogy az állami berendezkedés
és a nemzethez tartozás jogi és kulturális attribútumainak
összemosása miatt valójában elkerülhetetlen volt ennek
az államnemzeti elképzelésnek az etnicizálása. Mindenestre
a századfordulón már társadalmi elvárásként fogalmazódott
meg mindazokkal szemben, akik a magyar nemzet tagjainak
akarták tudni magukat, hogy nevüket magyarosítsák, magyarul
beszéljenek mindennapjaikban, és magukévá tegyék a magyar
történelemszemléletet és kultúrát.
Végső soron tehát a nemzeti lét kulturális aspektusai
elválaszthatatlanul öszszefonódtak az állami léttel
(hiszen a nemzeti kultúra fenntartásának, terjesztésének
és fejlesztésének leghatékonyabb, nem mellesleg a konkurens
nemzetektől is óvó eszközének az állam etnicizálása
tűnt) és kialakult az a felfogás, hogy a nemzeti lét
csak a nemzeti állammal kialakított szoros kapcsolatban
lehet autentikus. Ennek megfelelően a nemzet tagjának
jár az állampolgárság is, hiszen az állam a nemzet megjelenítője
és instrumentuma.
Ezt a felfogást aztán megerősítette az első világháborút
követő időszak utódállami politikája is. Az egyes új
vagy kiegészült entitások a korábbi magyar érveléshez
nagyon hasonló módon próbálták igazolni a kisebbségi
polgárok jogainak korlátozását vagy éppen asszimilációs
politikájukat. A kisebbségi lét tapasztalata tehát,
annak ellenére, hogy sokan megpróbáltak kitörni ebből
a fogalmi keretből, csak megerősítette a korábban érvényes
identitásmodellt. Egyértelművé válhatott, hogy a kisebbségi
lét azért nem teljes értékű (és így embertelen), mert
hiányzik belőle a szoros kötődés a saját nemzeti államhoz.
A nemzet egysége is azért veszett oda, mert léteznek
olyan magyarok, akik egyúttal nemzetállam-polgárok és
olyanok, akik csak a nemzet tagjai. (És azt se feledjük
el, hogy Romániában bizonyos értelemben ma is érvényes
ez a doktrína, legalábbis az alkotmánynak a nemzetállamra
vonatkozó kitételét így is lehet értelmezni.)
Nem lehet meglepő az sem, hogy az így fellépő hiány
miatt a múlt, a kor, amit még a nemzeti lét teljessége
jellemezett, mitizálódhatott. Nem is elsősorban történetileg,
hanem a jövőre vonatkozó példaként. Trianon előtt minden
rendben volt, így az példa arra is, hogy minek kellene
történnie. Természetesen ma már nem elsősorban területi
megoldások merülnek fel, hanem Magyarország és a magyar
közösségek közt más módon kialakított kapcsolatok, de
a lényeg nem változott: a kisebbséginek is ugyanúgy
kell kötődnie saját nemzetállamához, mint az ott élőknek.
A jóvátétel ebben az értelemben tehát nem a kisebbségi
lét színterén érvényesülő hátrányok kompenzálása, a
valós egyenlőség megteremtése a többségiekkel, hanem
a klasszikus nemzetállami (identitás)modell helyreállítása.
Nyomban felmerül a kérdés: miként viszonyuljunk ehhez
a felfogáshoz? Elvethető-e valamilyen plauzibilis érveléssel,
vagy esetleg alátámasztható? Véleményem szerint sem
az első, sem a második álláspont nem igazolható. Ha
az identitásválasztás szabadsága felől közelítjük meg
a problémát, feloldhatatlan paradoxonba ütközünk. Mind
a kisebbségben élő magyarok, mind a magyarországiak
elidegeníthetetlen joga, hogy saját identitásuk attribútumait
meghatározzák. Figyelembe véve viszont azt, hogy itt
két, egymást kizáró attribútum-rendszer érvényességéről
folyik a vita, bármelyik érvényesítése csak a másik
felfogás érvényességét vallókra gyakorolt kényszerrel
valósítható meg. Jelenleg pedig nem látok olyan súlyos
érvet, amely alapján valamelyik felfogás képviselőinek
önként meg kellene hátrálniuk.
Viszont éppen ezért erősödhetnek fel a hisztériáig
menően a reakciók. A két gyökeresen eltérő nemzetfelfogás
ugyanis valóban azt az érzést kelti, hogy a népszavazás
a nemzethez tartozásról szól. A megnyilatkozók maguk
is érzik, hogy törekvésük támogatottsága nem egyértelmű,
és ez okkal ébreszti fel félelmüket a kitaszítottságtól.
Azzal azonban már nem vetnek számot, hogy a reálisan
meglévő különbségeket még az sem tudná eltüntetni, ha
felfogásuk mégis kizárólagosan érvényesülne. Ha komolyan
vehetjük mindazt, ami a kettős állampolgárság kapcsán
elhangzik (vagyis a jogalanyok nem áttelepülésre kívánják
felhasználni frissen megszerzett jogaikat), az ellentmondás
feloldhatatlan marad.
A különbségek az egyes nemzetrészek között ma már korántsem
elsődlegesen a magyar nemzetállamhoz való viszonyukban
ragadhatóak meg. A sokszor emlegetett határ nem a különbségek
elsődleges oka, hanem inkább szimbóluma. A kulcselem
a többség, illetve a többségi társadalmak permanens
jelenléte a kisebbségiek életében, mindennapjaiban.
Akik kisebbségben élnek – akár polgárai lesznek a Magyar
Köztársaságnak, akár nem – ezt ugyanúgy tapasztalni
fogják. Továbbra is szembesülniük kell, hogy létüket
még mindig a nemzetállam hiánya határozza meg. Ráadásul
ezt az érzést csak erősíti (és eddig is erősítette)
a mind gyakoribb és intenzívebb kapcsolattartás a magyarországiakkal.
A frissen megszerzett állampolgárság valószínűleg csak
fájdalmasabbá teszi majd azt, hogy továbbra is vannak,
akik „normális”, etnokulturálisan gyakorlatilag homogén
közegben élnek, míg a kisebbségben élők számára ez még
mindig nem lesz adott.
Ez, hozzátéve azt is, hogy az eddig is felpanaszolt
kellemetlen élmények - románozás stb. - nem szűnnek
majd meg, csak a nemzeti hovatartozás igazolása iránti
újabb igényt válthat ki. Ami aztán szintén nem jár majd
a várt eredménynyel. És a probléma csak tovább eszkalálódik,
ahogy az elmúlt 15 évben.
Az igazolási kényszer ráadásul szintén nem mentes
a paradoxontól, illetve a problémáktól. A kisebbségben
élők, miközben az egységes nemzet hívei, hovatartozásuk
igazolását ennek az egységes nemzetnek egyetlen, kitüntetett
csoportjától várják. Identitásuk nem a hovatartozás
megkérdőjelezhetetlen vállalásán alapul, hanem örökös
kérvényezésen. Identitásukat külső tényezők elismerésétől
teszik függővé, valójában hiányoznak saját nemzetépítő
projektjeik.
És miközben azt keresik, hogyan kapcsolódhatnának
egyénileg a "nagy egységhez" elfeledni látszanak,
hogy minden közösség kisebb közösségekből épül fel.
Energiáikat egyéni emancipációjuk kivívására fordítják,
annak sikerétől várják közösségi létük megerősödését
is, miközben ezek a közösségek sok szempontból egyre
kevesebb vitalitásról tesznek bizonyságot. Ahelyett,
hogy a nemzetállami fixáción nyugvó kisebbségi létparadoxon
meghaladására tennének kísérletet, azt várják, hogy
újrateremethető a rég elveszett modell. Illetve nem
veszik észre, hogy ez már 15 éve zajlik. Aki egyéni
létproblémáit így akarja megoldani, már régen Magyarországon
él. Autentikus nemzeti létet.
Egry Gábor
A Hét (2 évf. 42 sz.), 2004, október
21.
|