Kis
Tibor
Európa velünk lesz
Városligeti beszéde szerint Orbán Viktor most újra
nekiveselkedik a nagy kihívásnak, hogyan lehetne tízmilliósból
tizenötmilliós nemzetet teremteni. Önmagában e bejelentés
nyilván nem hat a döbbenet erejével; Orbán már miniszerelnökként
sem csinált titkot ilyen irányú ambícióiból és mindig
szívesen pepecselt e probléma megoldásán. Ezért aztán
ezúttal legfeljebb azért érdemes a fideszes vezető legújabb
ilyen irányú gondolatkísérleténél elidőzni, hogy nyugtázzuk:
kétségkívül van fejlődés a nemzetegyesítésről folyatott
állandó vívódásban. Például a fideszesek ezt korábban
mindig "határokon átívelőnek" gondolták. Most
a kollektív kettős állampolgárság intézményének új keletű
bűvöletében úgy látszik, mintha e szűkítő kitételt feleslegesnek
ítélnék. Más kérdés: ha nem a "határokon átívelve"
zajlik a fideszes nemzetegyesítés, akkor vajon hogyan?
Legalább ennyire érdekes a státustörvényhez való fideszes
viszonyulás. Azt lehetett ugyanis gondolni: a kettős
állampolgárság vitájában a párt igyekszik majd elegánsan
átsiklani a számára kétségkívül kudarcos emlékű státustörvényen.
De nem. Előbb Kövér László kezdte pártja legjelentősebb
nemzetpolitikai tettei között felemlegetni a jogszabályt,
Orbán pedig már egyenesen arról beszélt, hogy a törvényt
az MSZP "kormányra kerülve megcsonkította".
Egy ilyen ügyben azonban Orbán részéről kockázatos
vállalkozás a kollektív amnéziára építeni. Hiszen nem
volt az még olyan régen, hogy ne emlékezne az ország,
mekkora nemzetközi leégést jelentett számunkra e jogszabály
eredeti, fideszes verziója. És hogy milyen kínos vesszőfutás
révén sikerült Orbánék utódainak megmenteniük e jogszabály
védhető részét. Mivelhogy a státustörvényt - kell-e
egyáltalán mondani a nyilvánvalót - nem Medgyessyék
csonkították meg, hanem Európa tört felette pálcát.
Érthető persze, hogy a státuskudarcot Orbánék miért
lőcsölik mégis MSZP-re a kettős állampolgársági vitában.
Hiszen ha a valóságos helyzetnek megfelelően írnák le
a történteket, azzal saját mulasztásaikra, mindenekelőtt
a szükséges nemzetközi egyeztetések negligálására hívnák
fel újra a figyelmet. Másrészt pedig előtérbe kerülne
az a kérdés, ami a kettős állampolgárság körüli csetepatéban
eddig még soha komoly formában nem merült fel. Nevezetesen:
előfordulhat-e egy esetleges kollektív kettős állampolgársági
rendelkezéssel hasonló nemzetközi vihar, mint ami két-három
évvel ezelőtt a státustörvény esetében kitört?
Az igenért kampányolók úgy tesznek, mintha teljesen
világos volna a helyzet. Csak hát annak idején a kedvezménytörvény
előkészítésekor is azt hallottuk az Orbán-kormánytól,
hogy "Európa velünk van, a szomszédoknak pedig
semmi közük hozzá, hogy az anyaország ajándékot akar
adni az ott élő magyaroknak". Most is ezt halljuk
- de tényleg így lesz-e? Tény, egy alacsonyabb rangú
EU-hivatalnok a napokban csupa jóval biztatott minket.
Ám az EBESZ és a szomszédok részéről - állítólag - mégiscsak
erősödik az aggodalom.
Nem árt hát az óvatosság. Kizárható-e például, hogy
az unió csak akkor mutat majd érdemi figyelmet a magyar
kettős állampolgársági ügy iránt, ha schengeni belépésünk,
vagy az uniós munkavállalás liberalizálása kerül majd
szóba? Vagy pedig - mint a státusügy idején - amikor
Pozsony és Bukarest elkezdi felemelni hangját. És e
tekintetben hogyan kell értékelni Dzurindának azt a
kijelentését, hogy Pozsony "nem idegeskedik"
az esetleges a magyar kettős állampolgársági döntések
miatt. - A kedvezménytörvény vitájában is ezt az álláspontot
képviseltük és a külföldi közvélemény egyértelműen a
mi pártunkra állt - tette hozzá mindehhez a szlovák
kormányfő. Kell-e egyáltalán az ilyen szurkapiszkákra
figyelmet fordítanunk? Talán nem. De azt nyilván nem
árt állandóan észben tartani, hogy egy-egy nagy ívű
magyar nemzetpolitikai döntés idején Európa és a szomszédok
a jövőben már valóban mindig velünk lesznek. Igaz viszont,
hogy - mint a státustörvény, vagy Bős esete mutatta
- nem feltétlenül ami oldalunkon.
Forrás: Népszabadság, 2004.
november 29.
|