Dr.
Balogh András
Kettős állampolgárság?
Viszonylag nem is olyan rég felvetették az ötletet,
hogy a "határon túliaknak" meg kell adni a
kettős állampolgárságot. Azonnal riadót fújtak, hogy
Magyarországot 23 millió román árasztja el, leverik
a munkaerő árát, élvezik a társadalombiztosítást és
még sok más előnyt. "Illetékes" rájött, hogy
ez enyhén szólva badarság, hiszen Romániának nincs 23
millió lakója, amennyi pedig van, az sem mind román
nemzetiségű. A határon túliaknak viszont segíteni kell,
kitalálták tehát a Státus Törvényt. Ennek tartalmát,
nem lehetett pontosan ismerni, de az elnevezésből valamelyes
közjogi státusra lehetett következtetni. (Az Állam-
és Jogtudományi Enciklopédia a statust személyek jogállapotaként
határozza meg.) Ez is soknak tűnt, jött tehát a kedvezménytörvénynek
nevezett valami, amit elvi soknak tűnt, jött tehát a
kedvezmény-törvénynek nevezett valami, amit elvi jelentőségű
lépésnek is fel lehet fogni (hátralépésnek!), mivel
már nem jogot adott, hanem kedvezményt, aminek megadása
kizárólag a kedvezményező (politikailag meghatározott)
akaratától függ. A fejlődés itt sem állt meg, feltalálták
a "külhoni állampolgárságot", és a demokrácia
elveit következetesen alkalmazva, népszavazást írtak
ki.
A különbség igazolására elégnek tartok egyetlen példát.
Miután a "23 millió román" ideje lejárt, az
akkori magyar kormánypárt azzal riogatta polgárait,
hogy ha bevezetik a kettős állampolgárság intézményét,
akkor előfordulhat, hogy esetleg nem a magyar állam
területén lakók szavazata dönti el a Parlament és, következésképp,
a kormány összetételét. Ennek volt is valamennyi valóságalapja,
hiszen egy bizonyos magyarországi (szándékosan nem írtam
"anyaországit") párt erdélyi tájainkon jól
érezhető népszerűségnek örvendett. Következésképpen,
kasztrálták a határon túli állampolgárságot, kivágták
a kiemelkedően fontos alapvető állampolgári jogot, a
választói és választhatósági jogot. A műtétet érzéstelenítés
nélkül hajtották végre. Fájdalmas volt, de túléltük.
Jött tehát a népszavazás az állampolgárságról. Tekintve
azonban, hogy a választópolgárokat nem lehet állandóan
az urna elé vinni, készítettek egy csomagot, amiben
díszcsomagolásban szerepel az úgynevezett kórházprivatizáció
és a külhoni magyar állampolgárság, mégpedig ebben a
fontossági sorrendben.
Tehát, akinek nem kellenek magánkórházak, az, ha már
benn van, a második kérdésre is nem-mel pecsétel. Számomra
a két kérdés összekapcsolása érthetetlen, de ez csak
az én hibám lehet.
Az állampolgársági kérdés népszavazással való eldöntését
több ok miatt nem értem.
Nem néppolgárságról (ami tudtommal a Terrán nem létezik),
hanem állampolgárságról van szó, amit az illetékes állami
szervek adnak meg, és (ritka esetben) vonnak meg. Az
Olvasó elnézését kérem, de saját példámat hozom fel.
Megszülettem, nem kértem, de megkaptam a román állampolgárságot.
Eltelt néhány év, akkor sem kértem, mégis magyar állampolgár
lettem. Négy év múlva, szintén külön kérés nélkül, újból
román állampolgárrá váltam. Ezt a procedurát annyira
megszoktam, hogy úgy képzeltem, a kettős állampolgárságot
is kérés nélkül (alanyi jogon) kapom meg. Nem úgy van
az - mondja Illetékes nemzettársam, döntsön az Istenadta
Nép. Jó kérem, de melyik nép? Természetesen a magyar
állampolgárok. Ugyanakkor erőteljes kampányt indítottak
minden hírcsatornán, hogy a szavazásra jogosult polgárok
ne áldozzák fel jól megérdemelt pihenőnapjukat, hanem
üljenek csak nyugodtan otthon, ha pedig mégis elmennek,
saját, jól felfogott érdekükben, mondjanak nemet.
Összegezve a fentieket, talán nem túlzás azt mondani,
hogy rólunk döntenek nélkülünk. Ez ismerős.
Kevésbé ismerős viszont, hogy azért, ha közvetve is,
de csak beleszóltunk a kettős állampolgárságról zajló
politikai vitába. Gondolok a MÁÉRT novemberi értekezletére,
ahol kirajzolódtak a frontvonalak. Az előjelek egyáltalán
nem voltak biztatóak, de már a felszólalások nyilvánosságra
hozott részleteiből is kitűnt, hogy a határon túli résztvevők
- Délvidéktől Erdélyen át Kárpátaljáig - egyhangúan
a népszavazás kiírása és az "igen" mellett
szólaltak fel. (Hogy a zárt ajtók mögött mik történtek,
azt sejteni lehet.) Még örvendetesebb, hogy véleményükhöz
csatlakozott a magyar parlamenti ellenzék is. Következmény:
a sorrendben nyolcadik értekezlet zárónyilatkozat elfogadása
nélkül ért véget. Félretéve az apróbb eljárási hibákat,
ezt akár közvetett (elektoros) szavazásként is értékelhetjük
anélkül hogy betegesen optimisták lennénk.
Népszavazás tehát lesz, az eredményt azonban nem lehet
megjósolni. Nem kizárt, hogy nem mennek el elegen szavazni,
és akkor marad minden a régiben, nem voltunk és egyelőre
nem leszünk kettős állampolgárok - esetleg 2007-ben
EU-polgárok is. Elméleti lehetőség, hogy december 5-én
több lesz a "nem", és akkor is marad, ahogy
van. Amennyiben a magyar szavazók többsége igent mond,
hosszadalmas közjogi eljárás kezdődik. Törvényjavaslatot
készítenek, a politikai szervezetek alkudoznak, egyezkednek,
módosítják (esetleg többször is) a javaslatot, majd
az Országgyűlés plénuma elé terjesztik megvitatásra
és elfogadásra. Az eljárás tehát elég hosszadalmas,
ennek viszont az az előnye, hogy amíg tart, a problémát
nem lehet a szőnyeg alá seperni, és a megoldás hangzatos
című programokkal helyettesíteni.
A kettős állampolgárság körüli, időnként sportszerűtlen
küzdelemben egy közgazdász azzal riogatta honfitársait,
hogy az intézmény elősegíti a határon túli magyarok
kivándorlását, és minden magyar adófizetőnek évente
több ezer forintjába kerül. Ezt nem lehet szó nélkül
hagyni.
Szomorú, hogy az említett közgazdász nem egy KFT segédkönyvelője,
hanem a Magyar Köztársaság hivatalban levő miniszterelnöke.
No comment - mondják az angolok, de mi nem vagyunk angolok,
ránk ez nem vonatkozik, tehát igenis, kommentálunk.
Bár nem vagyok közgazdász, annyit tudok, hogy a pénz
értékmérő. Ez igaz. Viszont az is igaz, hogy vannak
olyan emberi értékek, amik sem euróban, dollárban, fontban,
forintban vagy akár lejben nem értékelhetők. Ebbe a
csoportba tartozik például a barátság, a szeretet és
sok más emberi érzelem, amelyek sokunk számára nagyobb
értéket jelentenek, mint egy Jaguár vagy egy (akár több)
luxusvilla. Excellenciás Uram! Rólunk sem szabad megfeledkeznie,
mint ahogy nem feledkeznek meg azok a magyar állampolgárok,
akik Önt megválasztották.
Továbbá: aki Magyarországra akar áttelepülni, az eddig
megtette és a jövőben is megteszi, attól függetlenül,
hogy hány állampolgársága van. Azt sem tartom lehetetlennek,
hogy a kettős állampolgárság nem hogy növelné, esetleg
csökkentené az áttelepülők számát egyszerűen azért,
mert nem kötelezik rá, hogy amikor átmennek a határon,
felégessék maguk mögött a hidat.
Természetesen nem tudhatjuk, a kifogásolt számolgatásnál
mi volt a kiindulópont. Vajon számításba vették-e azt
a tagadhatatlan tényt, hogy az eddig áttelepültek jelentős
részének volt valamilyen szakképesítése, a 10–15 évi
taníttatásuk pedig az "agyonféltett" magyar
adófizetőnek pontosan 0 forintjába került? Nem tudom,
de nem is hiszem, ha pedig ez kimaradt volna, akkor
a karácsonyi ajándék (ahogy Ön méltóztatott nevezni)
ugyancsak szegényes. Ennek ellenére, maradunk, akik
voltunk, remélve a minél közelebbi kettős állampolgárságot,
mégpedig nem mint ajándékot, hanem mint jogot.
Forrás: Szabadság, 2004. november
29.
|