Fokasz
Nikosz
Kettős állampolgár vagyok
1952-ben születtem Budapesten. Életem első három évtizedében
hontalanként éltem Magyarországon. Első állampolgárságomra
csak 1983-ban tettem szert, s az sem a magyar, hanem
a görög volt. Hogy miért nem járt nekem születésem jogán
a magyar állampolgárság, máig sem tudom. Hogy miért
lettem görög állampolgár? Mert a magyar hatóságok 1981-ben
választás elé állították az itteni görög politikai menekülteket.
Döntenünk kellett, hogy a magyar vagy a görög állampolgárságot
kérvényezzük-e. Megjegyzem, Magyarországon felnőve sok
mindennek éreztem magam, politikai menekültnek azonban
soha. 1981-ben tehát döntően a Görögországhoz fűződő
érzelmi kötelékek miatt, valamint a magyar hatóságok
froclizásától felpaprikázva, s mi tagadás, számba véve
a görög útlevéllel akkor még kétségtelenül együtt járó
gyakorlati előnyöket is, a görög állampolgárság kérvényezése
mellett döntöttem.
*
A Budapesten elindult és sokszor bizony végeláthatatlanak
tűnő jogi hercehurca egy idő után áttevődőt Görögországba,
s végül is 1983 végére sikeresen lezárult. Egy athéni
kint tartózkodás fél éve ment rá arra, hogy az eljárás
legvégén végre görög személyi igazolványra és választási
jogosítványra tegyek szert. Azóta vagyok teljes jogú
görög állampolgár. Az eljárás végeztével azonban visszatértem
Magyarországra, ahol most már görög állampolgárként
állandó letelepedési engedélyt kaptam. Hétköznapjaimban
ettől semmi sem változott. Hivatalos ügyeimet pedig,
akárcsak korábban hontalanként továbbra is a Külföldieket
Ellenőrző Országos Központi Hivatal (KEOKH) keretében
intézhettem. A KEOKH irodáinak ismerős közegében az
egyetlen újdonságot a nyolcvanas évek vége felé növekvő
számban megjelenő határon túli magyarok jelentették.
Hosszú délelőttöket várakoztam velük a hivatalban arra,
hogy végre elővezethessük ügyünket valamelyik néha csakugyan
segítőkész, de többnyire inkább csak lestrapált és kelletlen
ügyintézőnek. Magam a kilencvenes évek elején döntöttem
úgy, hogy kilépek ebből. Az 1993 legelején beadott honosítási
kérelmemre 1996 őszén érkezett pozitív válasz. Hogy
mi tartott három és fél évig, máig sem tudom, s már
nem is érdekel. De ha a határon túli magyarok esetében
a ma érvényes honosítási eljárás csak egy kicsit is
hasonlít a fentiekhez, akkor bizony azon van mit könnyíteni.
1996 szeptemberétől mindenesetre kettős állampolgár
vagyok.
Természetesen élek is állampolgári jogaimmal. Részt
veszek az itteni választásokon, de ha a helyzet úgy
hozza, s a választások idején éppen arra járok, szavazni
szoktam Görögországban is. Két útlevelem van. Az idők
változását jelzi, hogy a lejárt régi helyett új görög
útlevelemet a budapesti görög nagykövetségen legutóbb
alig két nap alatt állították ki. Ezt nagy örömmel fogadtam,
mivel ragaszkodom ahhoz, hogy Görögországba görögként
utazzak be és a hatóságok ott görögként kezeljenek.
Ez emocionálisan akkor is fontos nekem, hogy ha tudom,
tapasztalom, gyakorlati jelentősége egyre kevesebb van.
Itthon viszont arra van szükségem, hogy jogi értelemben
is magyar lehessek. Ha pedig az EU valamelyik tagállamába
indulnék turistaútra, akkor azt valószínűleg a magyar
útlevelemmel tenném. Bármilyen probléma esetén ugyanis
az állandó lakóhely szerint illetékes hatóság segítségére
számítanék. Új idők jeleként értékelem, hogy az idei
európai parlamenti választásokon módomban állt görögként
a budapesti görög nagykövetségen szavazni. Ez nyilvánvalóan
az európai integráció eredménye, s jó volt tapasztalnom,
hogy a bennem élő kettős identitás megélésében sem az
állami bürokrácia jogi-formai szűkkeblűsége, sem a távolság
nem korlátozza már döntési szabadságomat. Ezúttal úgy
döntöttem, hogy nem élek a felkínált lehetőséggel, s
magyarként vettem részt az EP-választásokon.
Kettős állampolgársága, és a bennem élőhöz hasonló
kettős identitása nyilván másoknak is van. Az is biztos,
hogy ahányan vagyunk, anynyiféleképpen élhetjük ezt
meg. Számomra mindenesetre a fentiekből az következik,
hogy lehetetlen nemet mondanom arra, hogy bárki, aki
identitása alapján ezt szeretné, az enyémhez hasonló
kettős jogi státusra tegyen szert. Ráadásul úgy látom,
hogy a vitában eddig nem hangzott el egyetlen olyan
ellenérv sem, amely elvi alapon kérdőjelezhetné meg,
hogy igennel válaszolassak a népszavazásban felvetett
kérdésre.
Pontosítva a fentieket megjegyezném, hogy bár eddig
én is a magyar közbeszédben elfogadott szóhasználatot
követtem, nekem igazából nem kettős állampolgárságom
van, hanem kettő. A kettős állampolgárság kifejezés
ugyanis számomra azt sugallja, hogy a kérdéses két állampolgárság
"tud" egymásról, tekintettel van egymásra.
Holott nekem két olyan állampolgárságom van, amelyek
egyike sem törődik a másikkal. Én a görög hatóságok
szemében görögnek, a magyar hatóságok szemében magyarnak
számítok. Ez szerintem rendben is van így, és eddig
egyik sem mondott ellent a másiknak. Az EU-integráció
előrehaladtával pedig a különböző állampolgárságok közti
jogi harmónia valószínűleg tovább erősödik. Ebből az
következik, hogy adott esetben a határon túli magyarok
sem kettős állampolgársággal, hanem kettővel fognak
rendelkezni. Az igen esetleges többsége ezért korántsem
jelenti a magyar állam joghatóságának kiterjesztését
a szomszédos államokra. Az ottani magyarok továbbra
is hazájuk polgárai maradnának annak minden jogával
és kötelezettségével.
A népszavazási igen ellenzői többnyire az alábbi elvi
és gyakorlati ellenérveket szokták felhozni a kettős
állampolgárság ellen: 1) az igen révén a magyar állampolgárság
etnikai alapúvá válna, ami napjainkban nem szokás; 2)
a kettős állampolgárság diszkriminatív az ottani többségi
etnikummal szemben; 3) huszadik századi problémát huszadik
századi módon próbál megoldani a huszonegyedik században;
4) az EU-nak nem fog tetszeni; 5) választójogot adna
a határon túli magyaroknak; 6) nem tudjuk pontosan,
miről is szavazunk, s megbecsülhetetlen mértékben terhelheti
meg Magyarország költségvetését.
Az alábbiakban ezeket fogom sorra venni. Eközben egyáltalán
nem foglalkozom az olyan típusú érvekkel, amelyek szerint
a határon túli magyaroknak tulajdonképpen nem is a kettős
állampolgárságra van szükségük. Nem kétlem, hogy mindebben
sok igazság lehet, bár az ez ügyben frissen kezdődött
ötletparádét ízléstelennek tartom. Bizonyítottnak tekintem
ugyanakkor, hogy a kisebbségben élő magyarok többsége,
legitim szervezetei révén egyértelműen bejelentette
a kettős állampolgárságra vonatkozó igényét. Az ő nevükben
nekünk már nincs jogunk mást mondani.
Előrebocsátanám, hogy a fenti pontokba szedett ellenvetéseket,
bár valódi problémákat vetnek fel, külön-külön és együttesen
sem találtam olyan súlyúaknak, hogy eltántorítsanak
az igen támogatásától. Lássuk miért.
*
1) A magyar állampolgárság nem válik etnikai alapúvá,
csupán kiegészül vele. Miért ne lehetne kétféle kritériumot
alkalmazni? Mit zavarhat ez meg? Tény, hogy a magyar
nemzethez tartózó egyének jelentős része nem Magyarországon
él. Miért ne fejezhetné ki ezt a kettősséget a magyar
jog is? Megférnének egymás mellett, egyáltalán nem látom,
hogy kizárnák egymást.
2) A diszkriminatív jelleg miatti aggodalmat sem tudom
komolyabban venni. A magyar állampolgárság lakóhelyükön
nem biztosít előnyöket a határon túli magyaroknak. Ezt
jórészt Magyarországon teszi, ami az ország belügye.
Persze a magyar útlevél birtoklása a kisebbség egy része
számára az EU keretein belül is előnnyel járhat. A határon
túli magyarok többsége azonban nagyon gyorsan jelenlegi
hazájuk állampolgáraként is ugyanakkora jogokkal fog
rendelkezni, mint Magyarország polgáraiként. A pozitív
diszkrimináció tartósan csak a vajdasági és kárpátaljai
magyarokra vonatkozik. Nem akkora tömeg ez, hogy az
ő érdekükben ne lehetne lobbizni vagy valamilyen kompromisszumra
jutni.
3) Már azt is kétkedéssel fogadom, ha bárki magabiztosan
arról nyilatkozik, hogy mi az, ami "huszadik századi"
és mi nem az. Az alighogy elkezdődött huszonegyedik
századra való hivatkozást pedig egyszerű nagyotmondásnak
vélem. A kettős állampolgárság szerintem éppen a huszadik
században számított volna botránykőnek. Gondoljuk csak
meg, milyen sikere lett volna ennek az elképzelésnek
a két világháború közötti időszakban, vagy a szovjet
típusú szocializmus idején! Régiónk minden egyes országa
kétségbeesett igyekezettel próbálta karámba zárni és
minden tekintetben uralni polgárait. Nem a huszadik
század volt az a korszak, amelyben vízválasztónak lehetett
tekinteni, hogy ki melyik nemzet fociválogatottjának
szurkol?
4) Ezzel szemben éppen az európai integráció remélhetően
tovább haladó kiteljesedése teszi lehetővé, hogy megszűnjenek
a kizárólagosságra törekvő identitások. Folyamatosan
nő azoknak az európai lakosoknak a száma, akiknek többes
identitása megfér egymás mellett, és ez jogi kifejeződést
is nyerhet. Liberálisok szoktak előszeretettel hivatkozni
arra, hogy a határok eltűnése feleslegessé teszi az
egész kezdeményezést. Elismerem, valamilyen gyakorlati
szempontból igazuk van. Az én két útlevelem közti gyakorlati
különbség is eltűnőben. De ez az ellenvetésnek szánt
érv az igen melletti érvvé is átfordítható. Az országhatárok
virtuálissá válása arra is lehetőséget adhat, hogy egyszerre
több országhoz is tartozhassunk. Amilyen mértékben szűnnek
meg az egyes államok jogi erődítmények lenni, olyan
mértékben enyhül az egyének szintjén is a vagylagosság
kényszere.
5.) Bauer Tamás fogalmazta meg szinte definíciós szigorral
(ÉS, 2004/47.), hogy a "magyarországi lakosság
mint gazdasági és szociális közösség sorsáról a közösség
tagjainak kell dönteniük". A magyarországi lakosság
egy része azonban nyilván nem magyar állampolgár, ők
tehát nem tagjai a kérdéses közösségnek. Másfelől a
magyar állampolgárok egy része tanulás vagy munkavállalás
céljából nyilvánvalóan hosszabb-rövidebb időre külföldre
távozik, ott esetleg le is telepszik, erre az időszakra
tehát nem feltétlenül része a fent jelzett gazdasági
és szociális közösségnek. Mégsem gondolnám úgy, hogy
meg kellene fosztani őket választói joguktól. Marad
tehát a tautológia, hogy a közösség sorsáról a közösség
tagjainak kellene dönteniük. Úgy látom, hogy éppen e
közösség mibenlétének tisztázatlansága jelenti a jelenlegi
vita egyik legneuralgikusabb pontját. A magam részéről
hosszabb időt adnék magunknak, s végül is a parlamentre
bíznám e választási joggal rendelkező közösség pontos
definiálását. Adott esetben a leendő új honosítási törvény
megalkotása lehetne ez a folyamat.
A probléma nyilván attól olyan súlyos, hogy a szomszéd
országokban élő magyarok túlnyomó többsége várhatóan
a jobboldalra szavazna. Ha csak töredékük szerezne szavazati
jogot, az is elég lenne ahhoz, hogy a Fideszt több ciklusra
is kormányon tartsák. Személy szerint tragikusnak tartanám,
ha ez bekövetkezne. A jelenlegi koalícióra haragszom
azonban amiatt, hogy erre minden esély megvan. A nem
melletti kiállásukkal ugyanis, nehezen orvosolható módon,
tartósan magukra haragították a kisebbségben élő magyarokat.
Nem támogatták a könnyített honosítást, mivel féltek
szavazataiktól, ezzel a döntésükkel pedig el is veszítették
őket. Valódi 22-es csapdája. Maguknak köszönhetik, de
az egész ország megissza a levét. A Fidesz, úgy tűnik,
távolabbra s a határon túli magyarokra mint potenciális
választókra tekintett. A kisebbségi magyarok növekvő
számú, esetleg tömeges részvétele a magyarországi választásokon
karnyújtásnyira lévő lehetőség, s úgy tűnik, ma már
nincs mód arra, hogy ez ne így legyen. A politikai osztálynak
a rendszerváltás pillanatához hasonló érettséget kellene
tanúsítania ahhoz, hogy itt valódi és kielégítő konszenzusra
lehessen jutni. Nincsenek illúzióim.
6) A fentiek közvetlenül átvezetnek bennünket ahhoz
a kérdéshez, hogy tudjuk-e egyáltalán, hogy miről is
döntünk? A népszavazás kiírását követően már nem érdemes
arról keseregni, hogy a kérdés rossz vagy hogy a lakosság
mennyire tájékozatlan. A helyzet kétségtelen abszurditásáért
a politikai osztály egésze egyformán felelős. Megérdemelték,
hogy a Magyarok Világszövetsége csapdába ejtse őket.
Háromszázezer aláírás, az Alkotmánybíróság állásfoglalása
és a népszavazás kiírása azonban olyan tény, amelyet
nem lehet meg nem történtté tenni. Ekkor már csak az
igen lehetett volna a politikailag helyes és célszerű
választás. Annál is inkább, mivel a törvény pontos megformálásában
a mai kormánykoalíciónak is kezdeményező és befolyásoló
szerepe lehetett volna. Az igennek ugyanis lehetne baloldali
és liberális értelmezést is adni. Szomorúan tapasztalom,
hogy a koalíció ezt az értelmezést teljességgel átengedte
a jobboldalnak, sőt a szélsőjobbnak.
Ehhez képest pótcselekvés arra hivatkozni, hogy nem
tudjuk pontosan, mire is vonatkozik a népszavazás. A
parlamenti választásokon nem pontosan ez történik? A
pártok akkor is támogatásunkat kérik. A választási programok
azonban semmivel sem konkrétabbak, mint az előttünk
levő népszavazási kérdés. A koalíciónak igent kellett
volna javasolni, és utána beszélni arról, hogy mibe
kerül ez Magyarországnak. Így kényszeredett kicsinyesség,
úgy felelős kalkuláció lett volna. Mert a magyar nemzet
természetesen korántsem egységes. A különböző nemzetrészek
hosszú évtizedek óta különböző körülmények között élnek,
s érdekeik sem feltétlenül esnek egybe. A népszavazási
igen úgy szolgálná a nemzet egészét, hogy egy részének
a határon túli magyarságnak tenne bizony pénzbe is kerülő
gesztusokat. Ez nem történhet más nemzetrészek túlzott
áldozatvállalásával. Ebben a helyzetben teljesen legitim
a nemzet legnagyobb részének, az anyaországi magyarság
érdekének képviselete és védelme. Ha a koalíció az igen
mellett tette volna le a voksát, ezt pozitívan érvényesíthette
volna abban a törvényhozó munkában, amelynek során a
magyar parlament meghatározza majd, hogy mit is jelenthet
a kedvezményes honosítás fogalma. A nem támogatásával
azonban a kormánypártok nem egy igen jelentős nemzetrész
támogatóiként, hanem ennél jóval szűkebb pártérdekek
foglyaként tűnnek fel.
A nem esetleges többsége a kormánykoalíció számára
is pirruszi győzelem lenne. Az állampolgárság ügye továbbra
is napirenden maradna, s könnyen előfordulhat, hogy
a következő választási kampány a "ki az igaz magyar"
elborzasztó kérdéséről fog szólni. Az igen győzelme
pedig - ahogy ezt az állampolgárság ügy napirendre kerülése
máris megtette - megtörné az új vezető garnitúrával
átmenetileg erőre kapott MSZP lendületét. Készülhetünk
Orbán Viktor második s korántsem utolsó országlására.
Az SZDSZ számára pedig elszállna minden remény a parlamentbe
való bekerülésre. Kérdés, hogy maradt e még bárki, aki
ezt igazán bánja.
Forrás: Élet és Irodalom, 2004.
november 26.
|