publicisztika

Kőrossi P. József

Én mire szavazhatok?

Nem az a baj, hogy nincs jó döntés, sokkal inkább az, hogy nem korrigálható.

Lehetséges, hogy a december 5-i népszavazás Orbán Viktor második miniszterelnökségéhez vezető út egyik állomása lesz. A Magyarok Világszövetsége annak a Fidesznek a támogatásával lehet most felelőtlen, történelmet gerjesztő szekértáborok tologatója, aminek a több éves agonizálását köszönheti. A Fidesz pedig annak a Világ(?)szövetségnek a szekértolója, amelyet néhány éve azért lehetetlenített el, mert Csoóri Sándor után nem volt hajlandó jelöltjét, Boross Pétert elnökévé választani.

Köpni és hányni kell? És akkor mi van? Látjuk, hogy semmi!

Az állampolgárságom fáj. Az állampolgárságom fáj neked is, aki adtad.

Többéves lelki válság után - ne haragudj, nem tudom másképp nevezni -, 1982-ben, névházassággal költöztem Budapestre. Egy lány, mai napig jó barátom, de 1984 óta már nem a "feleségem", átmenekített, egy másik család pedig befogadott, amíg talpra nem álltam, el is tartott. Harmincévesen mindenféleképpen itt lettem felnőtt. Családot kaptam, majdhogynem új apát, és még egy családot, a sajátomat, később. Lettem, aki vagyok. Három - magyar, nagyváradi és európai tudatban nevelt - gyermek apja.

Ha nem ebben a sorrendben történik meg velem az életem, lehettem volna még alkoholista, költőcsemete, szájhős, és egyszer öngyilkos, aki már nem leszek.

Mégis vagyok egy kicsit, amikor odagondolom magam, ahol nem voltam az, aki vagyok.

Nagyváradon áruló lettem, ahogy majd most, bárhogy szavaznék is, megint az leszek.

Az "anyaországtól" többéves várakozás után kaptam állampolgárságot. Felesküdtem a Magyar Népköztársaság alkotmányára. Sem akkor, sem azóta nem kérdeztem: vajon mitől vagyok jobb magyar, mint az, aki hazaszületett és a villamosjegyén kívül nem esküdött fel semmire. Mikor kell felesküdnöm a köztársaságra is?

Őket, akik ottmaradtak, cserbenhagytam, ti, akik semmire nem esküdtetek fel, befogadtatok. Miért akartok arra kényszeríteni, hogy én döntsem el, jöhetnek-e, akik ottmaradtak? Népszavazgatós demokráciában fogunk élni, tessék mondani?

Miért nem mondjátok meg nyíltan: jönni kell. Ténylegesen vagy virtuálisan, öt év alatt, tizenöt vagy ötven év alatt. Közös hazánk lesz az anyanyelvi Amerika és a legnagyobb kaland.

Ki tartja számon az erdélyi elit gyermekeinek külföldi, egyetemi útjait? Ezeknek az utaknak ötszáz éve máig ható hagyománya és eredménye van. Hányan fognak adófizető állampolgárként hazatérni? Hová mennek haza, ha hazajönnek?

Lefejeztük az erdélyi magyarságot (zsidóságot, svábságot, szászságot, akik addig mind magyarok, szászok és svábok voltak, de leginkább erdélyi tudatúak, akik közös erdélyi tudattal rendelkeztek). Eljött, elment az értelmiség java. Ottmaradt a legjobbak maradéka. Nem feltétlenül a legjobbak vagy a legrosszabbak, de azok, akik számára a hűség minden észérvnél többet adott. Több tehetetlenséget és gátlóbb hűséget, mint azoknak, akik hozzájuk képest mégis: hűtlenek maradtak.

Nekem a hűség nem jelentett semmit. Ma sem jelent, ha ára van, ha fizetnek vagy fizetni kell érte. Ezzel együtt jó magyarnak, hazafinak és hűséges európainak tartom magam.

1982-ben jobb magyar, jobb hazafi mondta, hogy inkább örültem volna a lyuknak a seggemen Nagyváradon, lakásigénylésemmel őt fosztogatom, miattam jut fél évvel később ugyanahhoz, amihez én akkor még nem jutottam, később is csak saját pénzemen, munkám és erőm áruba bocsátása révén. Rabszolga vagyok, a szónak szociális és kereskedelmi értelmében.

Befogadóim, és egykori "feleségem" ma is érzelemgazdag, realista gondolkodású (nehéz leírni: magyar) emberek. Nem ők románoznak le, és nem ők azok, akik hozzáteszik: tudod jól, nem rólad beszélek.

Hát miről beszélsz, becsületes, jó magyar ember, jó magyar polgári demokratám? Melyik románról? Csak nem arról, aki most majd nemmel szavaz? Hiszen már be lett jelentve, hogy becsületes magyar nem lehet, aki nem.

Hontalan útlevéllel a zsebemben, leendő gyermekeimre való tekintettel kérvényeztem állampolgárságomat. A hatóság, magyarságom akkori őre próbált lebeszélni. Minek az? Nem látom, hogy bolgár, csehszlovák, vietnami meg endékás német állampolgárok egyike sem akar magyar lenni. Bennem miért olyan gát nélküli a hazaszerető buzgalom?

*

Megnyomták a csengőt. Olyan valaki tette, aki belülről nyomhatta meg, és tisztában volt azzal, hogyan reagálnak azok, akik kívül vannak a házon, de hallják a csengő hangját, és régóta hallani akarják. Mit tehetnek? Akik belül vannak, nem akarják rögtön meghallani, hiszen valaki hülyéskedik. Belülről nyomják, mégis kint hallani erősebben. Fütyörésznek, sípolnak, nádihegedülnek hozzá azok, akik az anyaországban akarnak jó románok lenni mindenáron.

Ajtót nyitok-e neki? Neki, a lakásban lévőnek, aki kívülről nyomja a gombot, ami bent van, neki, a lakásba bejáratosnak? Vagy, bár otthon vagyok, úgy teszek, mintha nem hallanám.
Ha csengetnek és otthon vagyok, nem tehetem meg, hogy nem nyitok ajtót, bárki akárhonnan csengessen is. Napóleonkának is ajtót nyitok. Legfeljebb az ajtóban beszélgetünk. A telefont is felveszem, ha a hívó kellemetlen, akkor is. Beszélgessünk. Békét akaró emberek között többnyire béke lesz.

A Patrubány-gombócot a Fidesz képes volt lenyelni. Időben ismerte fel, hogy évekre jövőcsináló lehet, s hogy az milyen, kit érdekel majd, ha jövő.

Az MSZP és az SZDSZ elszalasztotta a pillanatot. Nagyképűsködtünk, finnyás értelmiségiként viselkedtünk (máskor is). A gombócot abban a pillanatban lehetett volna nyeldekelni, amikor az aláírásokat az aluljárókban gyűjteni kezdték. Akkor lehetett volna előállni a Szülőföld-programmal. Akkor a gombócot és a "történelmi pillanatot" még senki nem vette komolyan.

Patrubánynak tökmindegy volt, ki támogatja. Aki akkor csak túlélni akart, ma történelmet csinál.

Aki állampolgár, az választó és választható. Születhetnek új, ezt korlátozó törvények is.

Azok, akik most azt akarják, hogy igennel szavazzak, ilyen törvényeket készítenek elő. Megkérdezte-e valaki időben a hátáron túli énünket, mondjuk egy népszavazás keretében, hogy akar-e testhez kötött kézzel, szabadlábú állampolgár lenni? Megkérdezte-e őket valaki, hogy akarnak-e románok lenni Magyarországon?

Akarsz-e bozgor lenni a tieid között? Nem kérdezett meg senki. Nem kérdezett meg a hazaáruló bolsevik/liberális kurzus sem. Nincs baloldalod. Baloldalod sincs!

Legalább két parlamenti párt azt várja, hogy hívei pártkatonaként szavazzanak érzelmi felindulásból feltett kérdésekre. Meglehet, ezúttal kevés lesz a pártkatona. Szavazhatok-e az ellen, hogy hetvenéves anyám magyar állampolgár legyen?!

*

Akárki nyerjen is, ha nyerni még lehet, az évekkel, évtizedekkel ezelőtti, a pártdiktatúrában s az azután állampolgárságot szerzett magyarok szavazataival nyer. A győző azok szavazataival jut érzelmi és kizárólag politikai előnyhöz, akiket a különböző rendszerekben a legkülönbözőbb pártok Magyarországra telepítettek. Esetleg megvásároltak. Három-öt-nyolc éven belül, persze, bele lehet bukni ebbe is, de nagyon biztosnak tűnik, hogy azok nagy többsége, akiknek személyes és érzelmi kapcsolatuk van erdélyi magyarokkal, igennel szavaznak december ötödikén.

Erdélyben sem az MSZP-nek, sem az SZDSZ-nek nem voltak, nincsenek tudatosan épített személyes kapcsolatai. Sem érzelmiek, sem racionálisak, sem tartalmiak, sem érdekeltségiek, sem ideológiaiak.

Az alábbi mondatokért (is) kövezés jár.

A legtöbb erdélyi, legális vagy fekete munkavállaló az építőiparban vagy a mezőgazdaságban jut idény- vagy segédmunkához. Azokon a területeken, ahol ma a legtöbb cigányembert foglalkoztatják. Az erdélyi építőipari segédmunkás a magyarországi cigánynál is olcsóbb, és sajnos, kevésbé büszke munkaerő. Ha végiggondoltátok, a baj nagyobb, mint gondolnátok.

Senkit sem érdekel, hogy jó román szomszédunk milyen ajándéknak tekinti azt a nyolcszázezer, uszkve kétmillió magyar állampolgárt, akikkel egyelőre csak fenyegetőzünk.
Jönnek Erdélyből a munkavállalók, elvégzik azt, amire már nincs vállalkozó, ők lesznek a mi török vendégmunkásaink, és még szaporítanak is. Jó befizetők lesznek, adóznak és fizetik a társadalombiztosítást egy olyan társadalomban, ahol egyre kevesebb a munkavállaló, így az aktív befizető is. Jönnek majd azok is, akik a román társadalombiztosítást gyarapították, de nyugdíjért állampolgársági jogon itt folyamodnak. Megadjuk nekik, vagy nem adjuk meg? Mit kezdünk azzal a szekustábornokkal, aki havonta csaknem kétszázezer forint nyugdíjat zsebel, pedig nyolcvankilenc karácsonyán az egyik erdélyi nagyvárosban még lövetett volna a felvonuló magyarokra.

Választható lesz? Ki világítja át? Ki kit világít át? Az a bizottság állít ki rólunk (kivándoroltakról) erkölcsi bizonyítványt Bukarestben, amelyiknek román tagjai a Nagy Románia Párt fasiszta elveket valló vezérét, a Ceauºescu-időszak egyik leggátlástalanabb együttműködőjeként besúgó tevékenységéért felelősségre vonnák, de ebben éppen egy - az egyetlen - magyar képviselő akadályozta meg őket?

Romániában a cigányság kiszolgáltatott. Erdélyben is az. A kutya sem veszi emberszámba őket. Fel vagyunk-e készülve - jóindulattal mondom - honfoglalásukra? Ezerkilencszázkilencvenakárhány márciusában, amikor Marosvásárhely főterén a segítségünkre törtek, azt kiabálták: "Tartsatok ki magyarok, jönnek a cigányok!"

Az Európai Unió egyik tagja olyan ország állampolgárainak ad (európai?) útlevelet, amelyik nem tagja az Uniónak.

*

Miért kellene felfogjam, mennyibe kerül? Kilencvenmilliárdba? Százhetvenkettőbe? Semmibe? Esetleg éppen annyiba, amennyit szívesen megadok piripócsi Belzebúbnak is? Miért kellene felfognom, hogy ő tart el engem? Miért aláztok meg? Mi célt szolgál, ha szavazok népileg?

A Gyurcsány Ferenc miniszterelnöki megjelenésével defenzívába kényszerült Fidesz-vezetés ismét offenzívába lendülhetett. Patrubány tartja a markát, hiszen a Fideszt kezdeményező pozícióba jutatta, de nincs az a klub, ahol a koldusmarkot komolyan vennék.

A Magyarok Világszövetsége végre valahára hírhedté lett elnökének felmérései, amikor a magyarországi adófizető zsebében kotorászik, azt mutatják, hogy általad nyolcszázezer befizetővel gyarapodunk. (Ti lesztek a mi megmentőink.) Amikor érzelmi hazafinak mutatkozik, azt mondja, nem kell tartanunk tőled: te mind és mindig ott maradsz a szülőföldeden. (Én is ott maradtam, meg ő is.)

Vannak-e érvényes elvek? Elvek, egyáltalán, vannak-e? Erről is szavazunk december ötödikén. Ha vannak is, azokat nem a pártok gyakorolják. Azok az elvek, amelyeket a pártok gyakorolnak, még mindig láthatatlanok.

Szavazó! Elveid vannak-e?

Igennel akkor szavazok, ha Te csengetsz személyesen, és azt mondod: élni, szeretni, lenni jöttél. (Miért ne szerethetnél pártot is magadnak?)

Nemmel akkor, ha Téged is megkérdeznek, és Te nemmel szavazol.

Érvénytelent nem adok. Te nem érdemled.

Nincs jó vagy rossz döntésünk. Úgy döntünk, hogy még nem szabad magyarnak lenni.

Mikor mondtam én, hogy fáj nekem valami? Mindig azt mondtam: neked fáj!

A véletlen hozta úgy, hogy az elmúlt hétvégét Székelyudvarhelyen és környékén, Segesváron és környékén, Marosvásárhelyt és környékén töltöttem. Csíkszereda polgármestere testvérvárosainak (Gödöllő, Kaposvár, Cegléd, Makó, Tiszaújváros, Óbuda, Budakeszi, Gyula és Heves) polgáraihoz fordul, míg Székelykeresztúr helyi tanácsa Karcag, Dunakeszi, Ajka, Kunszentmiklós, Kalocsa, Dévaványa, Derecske és Csurgó polgárait szólítja meg, kérve, hogy igennel szavazzanak. A sor korábban kezdődött, és gondolom, azóta is tart. Mit teszel?

Úgy hozta a sors, hogy mindig ebédelni kellett valahol. A pincér így búcsúzott: Kérem, szavazzon jól december ötödikén. Mit teszel?

Forrás: Élet és Irodalom, 2004. november 26.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat