Németh
Endre
Ellenérvek
Bauer Tamás tíz érvet hozott föl, hogy miért szavazzunk
nemmel, jó lelkiismerettel a kettős állampolgárságra.
Ehhez a tíz érvhez szólnék hozzá, olyanformán, hogy
dőlt betűvel kiemeltem a szerző érveinek lényegét és
utána megjegyzéseket fűznék hozzájuk.
1. A trianoni békeszerződés egyes elemeinek egyoldalú
megváltoztatása
A trianoni békeszerződés igazságtalan volt. Sok millió
embert taszított kisebbségi "sorsba" és fosztott
meg magyar állampolgárságától megkérdezése és beleegyezése
nélkül. A világ legtermészetesebb dolga, hogy törvényes
és békés eszközökkel megpróbálunk javítani a magyar
kisebbség helyzetén. És mellesleg ez minden demokrata
kötelessége is.
2/a Nem trendi a kettős állampolgárság
A politikai döntéshozóknak nem kizárólag nemzetközi
trendek alapján kell tájékozódniuk, hanem a jó és az
igazságosság szempontjait is figyelembe illene venniük
néha. A demokrácia sem volt mindig uralkodó nemzetközi
gyakorlat, mégis helyeselhetjük, hogy elterjedt. Nem
is olyan túl régen Európa nagyobbik felét (pl. a demokratikus
hagyományok terén mintának beállított Németországot)
még totalitárius államok uralták.
Ráadásul Bauer Tamás tévesen állítja, hogy a kettős
állampolgárság nem létező fogalom demokratikus keretek
között. Annyi igaz, hogy ott elterjedtebb gyakorlat
a kettős állampolgárság, ahol nagyobb számban élnek
kisebbségek. Miután igen kevés francia él Franciaországon
kívül, Franciaország határai mentén francia volta miatt
hátrányos helyzetben, nem túl meglepő, hogy ott nem
is foglalkoznak a kérdéssel.
2/b A kettős állampolgárság burkolt revíziós célokat
szolgál
Ez a dolgozat mélypontja. Bauer Tamás egy jól kitapintható
szellemi hagyományt követ, és a szokásos áthallásos
technikával dolgozik (román revízióval példálózik).
Valószínűleg a számára nem tetsző legjámborabb elképzeléseket
is képes lenne összefüggésbe hozni a baloldali mitológia
közismert démonaival. (Az erdélyi magyarok kilencven
százaléka és legitim politikai szervezeteik is támogatják
a kezdeményezést.)
2/c Az állam és a területi elv
Bauer Tamás szerint íróasztalon tollal és papírral
is lehet politikai közösségeket alkotni. Nem lehet.
A politikai közösségek léte vagy nem léte nem térképészeti
kérdés.
A modern demokrácia nemzetállamokban fejlődött ki,
és jelenleg is ez a demokratikus politikai létezés legfőbb
kerete. A nemzetállamokban a politikai lojalitás egyik
fontos forrása a kulturális identitás.
3. A kisebbségi kérdéseket nem az állampolgárság
kiterjesztése orvosolja
A kisebbségek problémáinak kezelésére a jog három területen
kínál lehetőséget. A nemzetközi jog - beleértve az Európai
Unió joggyakorlatát - jelenleg még gyenge a kisebbségi
jogok érvényesítésében, nem tudja kezelni a kisebbségi
problémákat (lásd Észak-Írország).
Többség és kisebbség együttélésére a legszebb mintákat
valóban Dél-Tirolban és a finnországi svédek esetében
láthatunk. Azonban Bauer Tamás szemérmesen hallgat arról,
hogy az általa felhozott ideális együttélési formák
területi autonómiát jelentenek. (Mellesleg a dél-tiroli
területi autonómia kivívásához komoly konfliktusokon
át és az osztrák kormányok következetes támogatásán
keresztül vezetett az út. Az autonómia láthatóan betöltötte
célját: pl. megállt az asszimiláció a német ajkú kisebbség
körében.) Romániában azonban nem is olyan régen még
rendőri zaklatásoknak voltak kitéve azok, akik egyáltalán
megfogalmazták a székelyföldi autonómia gondolatát.
Ha a nemzetközi jog nem védi megfelelően a kisebbségeket,
és a környező államok hallani sem akarnak a területi
autonómiáról, akkor egyetlen lehetőség van arra, hogy
a kisebbségek nagyobb biztonságban érezzék magukat.
Az anyaországnak kell lépnie.
4. Veszélyes a határon túli magyarokra a kettős
állampolgárság
Bízzuk az egyénre annak eldöntését, hogy szeretne-e
magyar állampolgár lenni, vállalja-e a magyar állampolgársággal
járó esetleges kockázatokat.
5. Legyen könnyebb megszerezni a magyar állampolgárságot
egy áttelepült magyarnak
A jelenlegi gyakorlat az - egy teljesen konkrét példát
mutatva -, hogy egy erdélyi magyarnak, akinek a felmenői
magyar állampolgárok voltak, magyar állampolgár a férje,
két magyar állampolgárságú gyermeke van, öt évet kell
várnia arra, hogy megkapja a magyar állampolgárságot.
6. Elköltözhet a határon túli magyar értelmiség
Semmilyen kommunitárius cél nem foszthat meg senkit
attól a jogától, hogy odaköltözzön, ahová akar, és ott
éljen, ahol akar. Ezen az alapon Magyarországnak sem
kellett volna belépnie az EU-ba, mert így fokozottan
fennáll a versenyképes tudással rendelkező értelmiségiek
elvándorlása.
7. Gazdaságilag megterhelő lehet és átalakulhatnak
a politikai erőviszonyok
Azt, hogy az állampolgárság milyen jogosítványokkal
jár majd, a parlament határozza meg. Amíg nincs még
törvénytervezet sem, fölösleges légből kapott számokkal
riogatni az állampolgárokat. A riogatás érvrendszere
mindenesetre ismerős. Nyugaton az EU bővítését ellenzők
pontosan ezekkel az érvekkel próbálták távol tartani
Magyarországot az Európai Unióhoz való csatlakozástól.
8. A szülőföldön boldogulás
Magyarország lakóinak több mint fele elhagyta szülőföldjét.
Nem lenne elegáns, ha egy ilyen mobilis ország lakói
biztatnának arra másokat, hogy éljenek egész életükben
ott, ahol születtek. Ezen az alapon kárhoztatnunk kellene
Arany Jánost, Ady Endrét, Kosztolányi Dezsőt, Bartók
Bélát és Márai Sándort, mert átlépték a mai határokat
és elköltöztek szülőföldjükről? Ennyi erővel Gyurcsány
Ferencnek Pápán, Orbán Viktornak pedig Alcsútdobozon
lenne a helye.
9. Fel kellene oldani a vízumkényszert a délvidéki
és a kárpátaljai magyarok részére
Igen.
10. Pénzzel, eszközökkel és szakemberekkel kell
segíteni a határon túl magyarokat
Jellegzetes technokrata érvelés. Bauer Tamás nem érti,
hogy a politikában fontosak az ünnepek, a hagyományok,
a szimbólumok, fontos a közös jövőkép, a közös múlt.
Nem érzékeli, hogy a politikai közösséget a bizalom
és a szolidaritás tartja össze.
A dolgozat végkövetkeztetése is elhibázott. A területi
autonómia valóban alternatívája lehetne a kettős állampolgárságnak,
de ezt a szomszédos országok kivétel nélkül határozottan
elutasítják. A jobboldal nemzetpolitikája pedig elsősorban
abban különbözik a baloldalétól, hogy a jobboldali kormányok
nem paternalista módon próbáltak dönteni a határon túli
magyarok ügyében, mint a baloldali rezsimek (lásd Horn
Gyula és a magyar-román-alapszerződés a magyar kisebbséget
érintő részeit), hanem felnőttként és partnerként kezelték
a legitim határon túli magyar politikai szervezeteket
(lásd MÁÉRT).
Forrás: Élet és Irodalom, 2004.
november 26.
|