Ungváry
Rudolf
Választanom kell
Ha határon túl élő magyar lennék, akkor a lelkem mélyén
azért szeretnék magyar állampolgár lenni, mert ma ez
az egyetlen állampolgárság, amely összhangban van azzal,
hogy magyar vagyok. Az esetleges anyagi előnyök ennek
fényében másodlagosak.
E nélkül az állampolgárság nélkül ma csak olyan szomszédállam
polgára lehetek, amelyben a szavaim és vele a kultúrám
kicserélése nélkül nem lehetek az államalkotó nemzet
tagja. Abban az államban, amelyben jelenleg élnem kell,
nekem meg kell tanulnom az államalkotó nemzet nyelvét,
de fordítva ez nincs így. Abban az államban az a természetes,
hogy a költségvetés pénzéből alapvetően azokat az óvodákat
és iskolákat, közművelődési intézményeket támogassák,
melyek az államalkotó nemzet kultúráját hivatottak fenntartani,
azt a hadsereget, amely az államalkotó nemzet érdekeit
hivatott védeni. Abban az államban a hivatalos történelem
csak az államalkotó etnikum története. Csak az államalkotó
nemzet nyelvének védelme igazán közügy. Minden hivatalos
irat (a pénzektől a jegyeken át az okmányokig) csak
az államalkotók nyelvén fogalmazódhat meg. Abban az
államban természetes (és jóleső) dolog, hogy a magyarok
részaránya folyamatosan csökken, és ez ellen a csökkenés
ellen az állam segítségére a magyarok sokkal kevésbé
számíthatnak, mint az államalkotó nemzet tagjai arra,
ha netán valahol az ő arányuk kezdene el csökkenni.
Lehet, hogy a helyzet javulni kezd, és a szomszéd államok
EU-tagságával még inkább javulni fog, de akkor is csak
nagyon lassan. Mire az asszimilációs nyomás végleg megszűnnék,
alig lesz már kit asszimilálni.
Ha határon túl élő magyar lennék, mindezt nem bírnám
ki, és áttelepülnék. Ezért elképzelhetetlen számomra,
hogy másokat viszont arra biztassak, hogy tartsanak
ki. Aki kibírja mégis, bizonyára erősebb nálam.
Engem a határon túli és inneni magyarokkal azon kívül,
hogy én is meg ők is magyarok, semmi sem köt össze.
Ember voltom ennél azért több. Attól, hogy valaki magyar,
még se nem barátom, se nem politikai társam. Mégis,
ennek a köteléknek van jelentősége számomra. A közös
nemzethez tartozás nem egyéb, mint egyfajta közös információrendszerhez
tartozás, melyben ugyanazt a képzeletbeli tárolót használjuk,
amikor vágyainkat, érdekeinket és képességeinket gondolatokká,
gondolatainkat pedig mondatokká formáljuk.
Érdekem fűződik hozzá, hogy ez a történelmileg kialakult,
más hasonló képzeletbeli rendszerhez képest se nem jobb,
se nem rosszabb információrendszer működjék. Magyarok
nélkül nem működnék. Kikényszerített asszimilációjuk
ezért az érdekeimet sérti - és nem kevésbé a méltányosságot:
nem lehetek közömbös azzal a kulturális másodrendűséggel,
s rajta keresztül lelki szenvedéssel szemben, amelyet
az asszimiláció állandó fenyegetése okoz a lélekben.
Az elnyomás nem csak kizsákmányolásból keletkezik, a
jogokban való korlátozás nem csak a politikai és megélhetési
jogokban való korlátozás. A kulturális jogegyenlőség
semmivel sem kisebb jelentőségű, mint a politikai.
Nem tudom pontosan megítélni, milyen gazdasági következményekkel
jár, ha a határon túli magyarok megkapják az állampolgárságot.
Nem hitelesek se a kormánypárti, se az ellenzéki érvek,
mert mindkét fél saját politikai érdekeinek szolgálatába
állítja a tényeket. De akármekkorák lesznek is a terhek,
nem valószerű, hogy önmagában jelentősen veszélyeztetnék
a magyarországi gazdaságot. A tehertételnek a rám eső
részét pedig annak fényében, hogy ez az állampolgárság
mit is jelent, vállalom.
Azt azonban jobban meg tudom ítélni, hogy politikailag
mivel jár ez az állampolgárság: a magyarországi belpolitikai
erőviszonyok átrendeződésével. Ennek előzményei vannak.
A baloldal és a liberálisok a nemzeti elnyomás kérdésében
kezdettől fogva átengedték a kezdeményezést a jobboldalnak.
Konrád György ugyan már a kilencvenes évek elején javasolta
a kettős állampolgárságot, de nem ismerték fel e javaslatban
a politikai lehetőséget. Nem azért - amivel számos jobboldali
rágalmazza őket -, mert nem igazi magyarok és közönyösek
a határon túli magyar sors iránt. Felfogásuk szerint
a politikai jogok nem függhetnek se a származástól,
se a kulturális hovatartozástól. Az első igaz, a második
nem. E tévedésük miatt ma sincsenek innovatív erényeik
a nemzeti kérdés kezelésében. A kulturális különbözőséggel
az európai politikai közösségnek a jövőben tőlünk nyugatra
is egyre súlyosbodó problémája lesz. A magyar és a román
kulturális viselkedési minták (amihez a nyelv is tartozik)
például európai nézőpontból egyenrangúak: ezért gyalázat,
hogy a valóságban nem azok. A női jogegyenlőség sárba
tiprását képviselő csador és burka viselésének "kulturális
joga" azonban nem tartozik a demokratikus jogok
közé, és ez csak a jéghegy csúcsa.
Mivel a határon túli magyarság sorsának a kérdését
közvetlenül a felszabadulásunktól, 1989-től kezdve csak
a jobboldalon vetették fel kellő hangerővel, később,
1995-től kezdve az autonómia követelését ugyancsak,
ezért a határon túli magyarok többsége halmozottan hátrányos
helyzetében hajlik arra a véleményre, hogy az anyaországban
érdekeik képviseletét inkább a jobboldalon találják
meg. A baloldal és a liberálisok az események után futottak,
amivel csak veszíteni lehet.
Az állampolgárság birtokában talán felgyorsul az áttelepedés,
vele a határon túl az asszimiláció. De szavazati jogot
szerezni még tényleges áttelepedés nélkül is egyszerű
lesz: elég hozzá a magyarországi bejelentkezés. A baloldal
és a liberálisok, illetve a jobboldal közötti politikai
harcban eddig hajszálon múlottak az eredmények, s ez
legalább a politikai váltógazdaság reményével tölthette
el azokat, akik a mai magyar politikai kultúra színvonala
miatt nem sok jót várnak attól, ha valamelyik politikai
erő túl nagy játéktérhez juthatna.
Ha a kettős állampolgárság megvalósul, a határon túli
magyarok szavazatával biztos többsége lesz a magyar
jobboldalnak, és legalább két választási fordulóra bebetonozza
magát a hatalomba. A kormánypártok ma kimondatlanul
ezért ellenzik a kettős állampolgárságot, a jobboldal
pedig ki nem mondva ezért támogatja. Helyette mindkét
fél mellébeszél: az egyik a terheket meg az elvándorlást
emlegeti, amivel a kettős állampolgárság jár, a másik
a szabad költözködés jogáról meg az érzelmekről papol.
Közben pedig a kettős állampolgárság megvalósulásával
egy olyan jobboldal évtizedes egyeduralma valósul meg,
melynek jelentős része semmi kivetnivalót nem talál
abban, hogy én hazátlan vagyok (hiszen ők, a "haza",
nem lehetnek ellenzékben), hogy a nemzeti érdeket csak
a jobboldalon képviselik. Ugyanennek a "nemzetit"
kisajátító szellemi beállítottságnak a "román",
"szlovák" stb. változata miatt nem azonosulhat
maradéktalanul a határon túli magyar azzal az állammal,
amelyben él.
Orbán, a vezére azoknak, akik a nemzeti kirekesztés
a magyar változatával egyetértenek, ma is azt állítja,
hogy "a becsületes emberek" az állampolgárság
mellett szavaznak, holott ez az állítás maga a gyalázkodás.
Aki ilyet állít, abban a retrográd meggyőződésben él,
hogy a "jó" kizárólag csak az ő oldalán állhat.
Az a politikai erő, melynek bázisát ilyen mentalitású
emberek alkotják, a demokrácia számára életveszélyes,
és ez még akkor is így van, ha nem alakul ki olyan történelmi
helyzet - mint a második világháború előtt a jobboldal
egy része számára, és utána a baloldal egy része számára
-, hogy ennek a gondolkodásnak a végső konzekvenciáit
át is ültethessék a gyakorlatba. Mert ha a "jó"
csak az egyik oldalon állhat, akkor legitim lesz a másik
oldalt megsemmisíteni - hiszen a "rossz" hogyan
is lehetne egyenrangú a jóval?
Ha a határon túl élő magyarok magyar állampolgárrá
is válhatnak, olyan uralom valósul meg évtizedekig,
amelyben politikailag páriának fogok számítani: hazátlannak,
idegenszerűnek és becstelennek. A Trianonért való bűnbakképzés
folytatódik - más eszközökkel. Pedig egyetértek a kettős
állampolgársággal.
Ha a határon túl élő magyarok állampolgársága ellen
szavazok, akkor a lelkiismeretem ellen szavazok, ha
mellette, akkor is: a mai magyar jobboldal vezető pártját,
a Fideszt támogatom abban, hogy legalább két választási
fordulóra bebetonozza a maga kirekesztő hatalmát Magyarországon.
Választanom kell. Kinek nehezebb?
Forrás: Élet és Irodalom, 2004.
november 26.
|