Horvát
Béla
Kisebbségvédelem és a magyar
állampolgárság
A mostani népszavazási vitában csak elvétve bukkan
fel egy korábban gyakran hangoztatott szempont: hogyan
viszonyul a magyar állampolgárság kiterjesztése a magyar
kisebbségek másik legfőbb törekvéséhez, a kisebbségi
jogok kibővítéséhez, leginkább az autonómia megteremtéséhez.
1989 után a kárpát-medencei magyar kisebbségi közösségek
két alapvető és vissza-visszatérő igényt fogalmaztak
meg. Az egyik az autonómiához való jog kivívása, a másik
a magyar állammal való kapcsolataik újraértelmezése
volt. Az elmúlt tizenöt év során kiderült, hogy az autonómia
gyors elérése elég illuzórikus célkitűzés volt, hiszen
a területi autonómia lehetőségét egyik szomszédos országban
sem sikerült még csak a politikai közbeszédben sem legitimálnia
a magyar kisebbségeknek. Nem beszélve arról, hogy az
adott ország törvényhozásában valódi politikai, jogi
vita tárgya lehessen a közjogilag szabályozott autonómia
intézménye (ez alól talán csak a Milosevic utáni Vajdaság
tekinthető kivételnek, ahol egyelőre csak formálisan,
valódi hatáskörök nélkül, de mégis létrehozták a személyi
elvű autonómia alapján álló Magyar Nemzeti Tanácsot).
Az anyaország és a szomszédos államokban élő magyar
közösségek kapcsolatainak alakulása ugyanakkor elsősorban
a magyar-magyar megegyezésen és az anyaállam törvényhozóinak
szándékain áll vagy bukik. A magyar állampolgárság kiterjesztése
ebből a szempontból meghatározó fordulatnak látszik.
Az eddigi, kifejezetten kisebbségvédelmi támogatáspolitikát
(ebbe a körbe tartozik a státustörvény is), akárhogy
is döntünk a népszavazáson, a magyar állampolgársági
politika szemüvegén keresztül fogjuk látni. Az állampolgárság
pedig egyértelműen az állam és az egyén közötti politikai-jogi
kötődés intézménye, és a kérdés az, vajon a parlament
megadja-e a lehetőséget a magyar nemzetiségű személyeknek,
hogy, ha akarnak, lakóhelyüktől függetlenül a Magyar
Köztársasághoz, a magyar állam politikai-jogi közösségéhez
is tartozhassanak (ez mindig is egyéni döntés lesz:
az állampolgárság igényléséről ugyanis minden érintettnek
egyedül kell döntenie).
De épp emiatt merül fel, hogy a szomszédos államok,
különösen Románia, Szlovákia és Szerbia, ha az ott élő
magyarok tömegesen igényelnek és kapnak magyar állampolgárságot,
elzárkózhatnak a kisebbségi jogok további bővítésétől,
mondván, ha nem tetszik itt, lehet Magyarországra menni
(amint ezt egyébként sokszor ma is mondogatják). A másik
gyakran hangoztatott veszély, hogy a magyar állampolgárság
adta szabadság majd radikálisan növeli az elvándorlási
kedvet, és néhány éven belül már nem is lesz kinek kisebbségi
jogokat, autonómiát követelni.
De van-e értelme ezeknek a kérdéseknek? A veszély sokkal
inkább abban van, ha az állampolgárság és a kisebbségvédelem
összekeveredik. A magyar állampolgárság megszerzésével
- Ukrajna kivételével, ahol jelenleg (ha erről a hatóság
tudomást szerez), ez egyszerre az ukrán állampolgárság
elvesztésével is jár - a kisebbségben élő magyarok ugyanúgy
megmaradnak román, szlovák, szerb, stb. állampolgárnak,
és mai lakóhelyükön ugyanúgy minden állampolgári és
kisebbségi jog meg kell, hogy illesse őket, mint eddig.
A nemzetközi jog elég világosan rendezi, hogy azt, aki
több ország állampolgára, abban az országban, ahol tartózkodik,
csak a helyi állampolgársága alapján lehet megítélni.
A kisebbségek védelme pedig minden szempontból annak
az államnak a kötelessége, amelynek területén a kisebbségek
élnek.
Az állampolgársági politika - ellentétben mondjuk a
státustörvényben adott kedvezmények egy részével, amelyeket
a magyar állam egy másik állam területén biztosít -
ugyanis kizárólag anyaországi belügy. Így hiába változik
meg a magyar állam politikai, jogi hozzáállása a határokon
túli magyarokkal szemben, az ő jogi helyzetük (jogaik
és kötelezettségeik, lehetőségeik és követeléseik) román,
szerb, stb. állampolgárként cseppet sem változik. Az
a lehetőség, hogy aki akar, könynyebben költözhet Magyarországra,
nem érinti, hogy azok, akik maradnak, ugyanúgy megköveteljék
kisebbségi, közösségi jogaikat, mint eddig. A kisebbségi
jogokat a látszat ellenére sem szabad adományként, politikai
alkuk tárgyaként felfogni, hiszen az elmúlt ötven év
jogi fejlődése egyértelművé tette, hogy azok - akár
az autonómiához való jogot is beleértve - a hátrányos
helyzetben élő személyek, csoportok alapvető emberi
jogainak gyakorlásához elengedhetetlen jogok.
Természetesen ezt a magyar államnak és a magyar politikának
sem szabad elfelednie: a magyar állampolgárság kedvezményes
megadása nem mentesíti a határon túli magyarokkal szemben
meglévő, alkotmányban is rögzített felelősség alól.
Sajnos a legfontosabb kérdések, hogy az állampolgársági
politika megváltoztatása hogyan viszonyul majd a szülőföldön
maradás támogatásához (azaz - foci-hasonlattal - embert
vagy területet kíván-e védeni a magyar állam a jövőben),
vagy milyen hatással lehet a magyar állampolgárság kiterjesztése
a kisebbségi magyarok életére (pl. mennyire erősíti
és milyen irányba a migrációt, hisz lehetnek olyanok,
akik EU-polgárként meg sem állnának Magyarországon)
az eddigi vitákból kimaradtak. De egy érvényes, eredményes
és igenlő népszavazás remélhetőleg arra is rákényszeríti
majd a magyar parlamenti pártokat, hogy a tényleges
hatásokat, a magyar "nemzetpolitika" sarkalatos
kérdéseit is átgondolják az így kikényszerített törvény
megalkotásának munkájában.
Az, hogy a magyar állampolgárság megszerzése ma minden,
a trianoni határokon kívül rekedt magyar közösség kívánsága,
és hogy ez nagyban megerősíti az anyaországgal eddig
meglévő kapcsolataikat biztos, de hogy kisebbségi jogköveteléseiket
emiatt nem kell feladniuk, az is. A mai állás szerint,
az ő szempontjukból, magyarnak maradásuk szempontjából
ez legalább félsikernek tűnik.
Forrás: UFI, 2004. december
|