Molnár
Attila Károly
Szégyen és undor
Szégyen és undor: mindkét kifejezés a normális emberek
bűnhöz, gonoszhoz kapcsolódó érzéseit írja le. A szégyen
azonban valamilyen közösséget feltételez: mások előtt
szégyellünk valamit, szégyelljük valamely tettünket.
Olyan közösséget, amelyhez valami kötelék köt, ahol
tiszteletet várunk. Az undor viszont eltávolodást jelent.
Mások tettétől undorodunk, a magunkét szégyelljük. Az
undor egyszerre morális, esztétikai és fizikai: mint
a büdös.
A magyar nemzet és Magyarország határai nem esnek
egybe. Amíg ez így marad, hogy magyarok élnek külföldön,
és Magyarországon is élnek magukat magyaroknak nem vallók,
addig valószínűleg fel fog merülni a magyar politikai
közösség kérdése: hol húzódik a határa, kik tartoznak
bele, és milyen ismérvek alapján, milyen jelképek fejezik
ezt ki? Az e kérdésre adott válasz egyben válasz arra
is, mi az a politikai közösség, amit magunk és az utódaink
örömére megőrizni igyekszünk. Vagy nincs is ilyen?
A kettős állampolgárság körüli eddigi elszórt viták
most kiélezték e kérdést. A népszavazás miatt minden
politikai szereplőnek állást kell foglalnia. És eddig
a magyarországi balliberálisok és szocialisták elutasították
a határokon túl élő magyarok befogadását a magyar politikai
nemzetbe, politikai közösségünkbe. Mindezt biztosan
azért, mivel oly nyitottak - legalábbis a világból idemenekülő
egyéb népek tagjai iránt. Mire gondoljunk?
A haladók előszeretettel hivatkoznak a szolidaritásra,
ami a gyakorlatban az újraelosztó állam támogatását
jelenti. Azonban miért lenne a dunántúli katolikus gazdálkodó
szolidáris a józsefvárosi stricivel, drogdílerrel vagy
a mátészalkai csempésszel? Ha az emberiességre hivatkoznak
a haladók, akkor miért ne legyünk az egész világgal
szolidárisak? De ha mégsem várják el a haladók és szavazóik
a magyar államtól a világ összes szegényének támogatását,
akkor magyarázatot kell adnunk arra, miért is a józsefvárosival
és a mátészalkaival legyen a dunántúli gazdánk szolidáris?
Mi köti össze őket?
A haladó válasz szerint a magyar állam kényszere köti
össze őket: mindannyian ugyanazon törvény alá tartoznak,
ugyanazon közös kasszába fizetik az adóikat és járulékaikat,
közösen viselik a terheket. De a probléma pontosan az,
hogy a józsefvárosi és a mátészalkai feltételezett példánk
folyamatosan és életvitelszerűen nem tartja be a törvényt,
nem fizet járulékokat - talán még nem is hallott felőlük.
Nem él a törvény szerint, nem járul hozzá a közterhekhez,
és csak a legelvetemültebb nyitott társadalomban és
semleges államban hívők állítanák, hogy dunántúli gazdánk
életvitele egyenértékű a másik kettőével. De hogy miért
is érezne velük inkább bármiféle szolidaritást, mint
a föld többi lakójával, azt a haladóknak kellene megindokolniuk.
Hiszen ha nincs valamilyen képzetünk a nemzetről,
e történetileg kialakult közösségről, akkor miért lennénk
szolidárisak olyan emberekkel, akik döntő részével életünkben
nem találkozunk, vagy ha mégis, akkor is megbánjuk?
E történeti - nem akart, nem tudni hogyan és miért kialakult
- politikai közösséget a haladók civakodó érdekcsoportok
halmazává bontanák szét, amelyek közt azután a jó szándékú
szakértők teremtenének igazságot és rendet. A baloldal
- eddig túlságosan is sikeresen - oszlatta fel a közös
hagyománnyal bíró, történetileg kialakult közösséget
osztályokká, amelyek tagjait csakis az egyedüli valóságnak
elismert anyagi érdekek, vágyak mozgatják. (Hasonló
törekvés céltáblája ma már nemcsak a nemzet, hanem a
család is, amit a kor és nem alapján igyekeznek felosztani
egymással szemben álló és védelmet a szociális munkásoktól
és jogvédőktől remélő egyénekre.)
A gyanakvást és irigységet használták a történeti,
összetartozás-tudat, -érzés ellenében az "oszd
meg és uralkodj" elv szerint. Osztályokra bontanák
a nemzetet, hogy újra és más módon alkothassanak belőle
társadalmat. Az eredmény a kizárólag a saját anyagi
érdekei elismerésére hajlandó demokrata lett. Ezért
a haladóknak követőik lesznek, még akkor is, ha nem
is képesek kielégíteni követőik vágyaikat, de őket igazolják,
mivel minden egyéb - vallási, nemzeti - kötelékkel szemben
csak az anyagi érdekeket, vágyakat ismerik el valóságosnak.
De nincs igazuk. Lehetséges-e ilyen emberek közt nem
a kényszeren alapuló együttműködés, hanem valamilyen
szolidaritás? Lehet-e szolidaritás, ha a kortársakat,
a már megholtakat és a még megszületendőket egyaránt
az anyagi vágyak kielégítésének akadályozóiként veszik
csak számításba?
A szomszéd népekkel kapcsolatban azt hangsúlyozták,
hogy ne azt nézzük, ami elválaszt, hanem azt, ami összeköt
minket. Ettől remélték balgán a lehetséges konfliktusok
megszűntét, a gyakorlatban azonban ez a saját - a szomszédokétól
eltérő, magyar - álláspont feladását, a behódolást jelentette.
Most a szomszéd országokban élő magyarok esetében azzal
érvelnek, ne azt nézzük, ami összeköt minket velük,
hanem azt, ami szétválaszt - az eltérő anyagi érdekeink.
A kérdés csak az, hogy ezekkel a haladókkal összeköt-e
minket bármi is?
De a haladókkal kapcsolatos előítéleteink sokadik
igazolódása önmagában nem érdemel túl sok szót. Ami
ebben az állampolgárság körüli vitában érdekes: sokszor
és nagy nyilvánosság előtt elmondták és valószínűleg
még sokszor el is mondják a közeljövőben, hogy az állampolgárság
elsősorban anyagi kérdés. Mert anyagi előnyök, segélyek,
egészségügyi ellátás és hasonlóak járnak. Márpedig -
így a haladó érvelés - a határokon túl élők nem fizetnek
Magyarországon adót, sem járulékokat, tehát ők csak
kivennének a közös kasszából, terhet jelentenének. Bár
az állampolgárság nem jár feltétlenül szavazati joggal
is, de gyakorta elhangzik, hogy csak az szóljon bele
Magyarország politikai döntéseibe, aki részt vállal
a közterhekből is. (Az komolytalan érvelés lenne, miszerint
azok szóljanak bele egy döntés meghozatalába, akiket
a döntés érint, hiszen akkor az amerikai elnökválasztásra
elektorokat kellene küldenie a föld minden országának.)
Ez nagyon jó érv, mivel az SI (sárga irigység) faktorra
játszik, és ez talán a demokráciában a legmagasabb.
Azonban ennek az érvnek a népszerűsítésével a szocialista
és balliberális politika legfontosabb előfeltevését
ássa alá. Ezzel a rövid távú érdeket szolgáló érveléssel
az egyik, talán legerősebb dogmájukat gyengítik, mely
szerint mindenki egyenlő.
Ha az anyagi tehervállalás (hiszen a katonait most
számolták fel) az állampolgárság feltétele, akkor ezzel
azt mondják a haladók, nem az a fontos a demokráciában,
hogy hányan, hanem hogy kik szavaznak. Ebben egyetértünk:
valóban az a fontos, hogy kik döntenek, és nem az, hogy
hányan vannak. De ezzel az aktuális érdekeiket szolgáló
érveléssel átjöttek a haladók a konzervatív térfélre:
azt állítják, hogy az állampolgárság (esetleg a választójog)
feltétele a politikai közösség fenntartásában való részvétel,
a hozzájárulás valamekkora mértéke.
Ha az anyagi hozzájárulás az állampolgársággal járó
jogok élvezetének feltétele, akkor a józsefvárosi strici
és díler vagy a mátészalkai csempész miért érdemli meg
jobban az állampolgárságot, mint egy csíki gazda? És
ha a politikai közösség fenntartásához történő hozzájárulás
az állampolgársági jogok élvezetének feltétele, akkor
a haladó érvelés alapján nem kellene-e korlátozni az
állampolgárságot és szavazati jogot Magyarországon belül
is? Ha a hozzájárulás a politikai közösség tagságából
fakadó előnyök feltétele, akkor a haladók feladták világképük
alapelemét, az egyenlőség fikcióját. Akkor kezdődhet
a különböző jogok (ingyenes egészségügyi ellátás, szavazati
jog stb.) felülvizsgálata és érdemekhez, a politikai
közösség fennmaradásáért tett teljesítményekhez kötése?
A haladók az egyenlőség balhitét már a pozitív diszkrimináció
és esélyegyenlőség melletti érveléssel feladták, de
most a hozzájárulás alapján történő megkülönböztetés
mellett érvelnek, az állampolgárság határokon túli magyarokra
történő kiterjesztése ellen. Ezt az érvet a konzervatívok
örömmel elfogadják, hozzátéve, hogy az egyenlőség más
szempontok szerint sem létezik: valóban vannak vallási,
műveltségi, egészségügyi és egyéb különbségeink. És
vannak nemzeti különbségeink, ezt pedig az állampolgárság
esetén a legfontosabbnak tartjuk, mert a nemzet történetileg
kialakult közösségének tagjai vagyunk. Akármi is lesz
az állampolgársággal kapcsolatos döntés, jegyezzük meg:
a haladók azt állítják, hogy az állampolgárság, a politikai
közösségbeli tagság és a vele járó előnyök feltétele
a politikai közösség fennmaradásához történő hozzájárulás.
Legyen úgy!
Forrás: HETI VÁLASZ, 2004. november
18.
|