publicisztika

Király Miklós

A kormány aggódik

Mióta komolyan felmerült a kettős állampolgárságról tartandó népszavazáson az igen szavazatok győzelmének lehetősége, a kormány és szakértői folyton aggódnak, figyelmeztetnek és óva intenek. Úgy tesznek, mint az ügyvéd, aki sehogyan sem akarja a rábízott ügyet képviselni, s ezért csak a kifogásokat keresi.

Itt van rögtön a párizsi békeszerződés, ami miatt az igazságügyi miniszter, aki a kormányon belül mintegy hivatalból ismerheti a jogot, "aggódik". Pedig az 1947-es magyar békeszerződés egyetlen rendelkezést, egyetlen mondatot sem tartalmaz az állampolgárságról. Eddig úgy tűnt, ezzel mindenki tisztában van, annál is inkább, mert az Alkotmánybíróság sem fogalmazott meg ilyen aggályt döntéseiben. Éppen ezért furcsa most a nem szavazatokra biztatni a népszavazáson, alaptalanul hivatkozva a majdnem hatvan évvel ezelőtti szerződésre.

Megjelent a "korszerű" aggódás is. A félelem attól, hogy mit szól majd az Európai Unió, ha a határon túli magyarok megkapják a lehetőséget, hogy bevándorlás nélkül is állampolgárságot kapjanak. Pedig az EU minden tagállama maga határoz arról, hogy kinek ad állampolgárságot s ehhez járó útlevelet. Ezt kifejezetten rögzíti az unió joga. S egyáltalán nem volt feltétele hazánk csatlakozásának, hogy a magyar állampolgárok száma nem növekedhet. Szóval alighanem sokat kellene a magyar diplomáciának dolgoznia ahhoz, hogy Brüsszelben is megértsék, miért is kellene nekik most aggódniuk.

Az aggodalom azonban láthatóan egyirányú. Mert nem aggódott a kormányzat a "külhoni magyar útlevélnek" az európai jogi és nemzetközi jogi értékelése miatt. Pedig jól tette volna, ha megfontolja, mielőtt a Magyar Állandó Értekezlet elé terjeszti. Mindenki emlékezhet arra, hogy Brüsszelben még a státustörvényben teremtett magyarigazolványt is egy tanfelügyelő szigorúságával vizsgálták. Ráadásul itt van már az újabb kampányötlet, az alkotmányjogászokat kétségbeesésbe kergető "nemzetpolgárság" intézménye, amiről végképp senki nem tudja, hogy mit is jelent. De azt minden jogász érzi, hogy a kormány reménytelenül ingoványos talajra tévedt e közjogi torzó javaslatával.

Maradjunk tehát a magyar állampolgárság jól bevált intézményénél, annál is inkább, mert erről és nem másról szól a népszavazás. Persze tudnunk kell, hogy számos jog gyakorlása nem egyszerűen az állampolgársághoz, hanem magyarországi állandó lakóhelyhez vagy éppen járulékfizetéshez kötődik. Az előbbire példa a választójog gyakorlása, az utóbbira számos társadalombiztosítási ellátás igénybevétele lehet. Ugyanakkor a magyar állampolgárság diplomáciai és konzuli védelmet ad külföldön, s biztosítja, hogy a magyar állampolgár külföldről bármikor hazatérhessen. Talán éppen ez az a biztonság, amire magyar testvéreink várnak. S ami semmi mással nem helyettesíthető, akkor sem, ha továbbra is őseik földjén akarnak élni és halni.

A magyar állampolgárság ugyanakkor nemcsak jogokkal jár, hanem adott esetben a közterhekhez való hozzájárulás kötelezettségével is. Ez jelenti a jogok és kötelezettségek teljességét. S az állampolgárok egyébként sem csak kiadást vagy bevételt jelentenek a mindenkori kormány költségvetésében, hanem a nemzet életének továbbvivői s az állam fennmaradásának biztosítékai. Azaz nem helyezhetők el egyszerűen a "tartozik" és a "követel" rovatokban, ahogy ezt az állandóan aggódó kormány tenné. Furcsa, hogy erről egyáltalán külön kell szólni, de az utóbbi hetek minisztériumi számháborúját hallgatva az esetleges magyar bevándorlás gazdasági terheiről már-már olyan érzésünk lehet, hogy tulajdonképpen még a jelenlegi tízmillió magyar állampolgár is csak egy - igen kellemetlen - költségtényező a kormány könyvvitelében.

A népszavazáson hozandó döntés mérlegelésekor megjelennek az állásfoglalás valós európai összefüggései. Ha kérésükre állampolgárságot biztosítunk a határainkon kívül élő magyaroknak, úgy megadjuk a lehetőséget, hogy ők - mintegy egyénileg - csatlakozzanak az Európai Unióhoz, függetlenül attól, hogy melyik szomszédos államban élnek. Hiszen minden magyar állampolgár az unió polgára is! Vagyis joguk lesz arra, hogy az EU bármely tagállamában szabadon tartózkodjanak, dolgozzanak, vállalkozásba fogjanak. Vagy akár petícióval forduljanak az Európai Parlamenthez. Szlovákia és Szlovénia már csatlakozott az unióhoz. Románia talán néhány éven belül követheti őket, de Szerbia és Ukrajna csak a távoli és bizonytalan jövőben. A magyar állampolgárság kiterjesztésére adott igen szavazat azonban azt jelentené, hogy a hazai magyarság a nemzet többi tagját beviszi a hátán az unióba, már most helyreállítva a történelmi közösséget, s megakadályozva, hogy az integráció határai elválasszanak bennünket. A békés nemzetegyesítés csak egy karnyújtásnyira van tőlünk.

Ezért én igennel fogok szavazni. Nemcsak a szív, de a jog érvei alapján is.

Forrás: HETI VÁLASZ, 2004. november 25.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat