publicisztika

Zs. Zs.

Kettős honfoglalás

Ha valamilyen csoda folytán egy jó tündér Gyurcsány Ferencnek felkínálná a lehetőséget, hogy Trianon után nyolcvan esztendővel az anyaországot egyesítse az elcsatolt területekkel, félő, hogy miniszterelnökünk csak legyintene, és azt mondaná: "Nem kell, túl drága!" A december 5-i népszavazás a kettős állampolgárságról évtizedek óta a legnagyobb lehetőség arra, hogy kiderüljön: cselekvő közösséget vállalunk-e még idegenbe szakadt véreinkkel.

Most, a kettős állampolgárságról szóló jelentőségteljes - vagy mondjunk inkább "történelmi"-t? - döntés előtt néhány nappal bizton állíthatjuk: nyert ügyünk van. A népszavazási kezdeményezés ugyanis, bármi lesz az eredménye, már eddig is sikert hozott. Az elmúlt hetekben a nemzeti összetartozásnak, a honfiúi és honleányi buzgalomnak annyi, s oly nemes példája tárult elibénk, hogy annak élményét még az esetleges december 5-i kudarc sem vehetné el. Hisz az már most bizonyos, hogy külhoni véreink - a referendum kimenetelétől függetlenül - a legrosszabb esetben is magyar útlevélhez juthatnak. Mármint ha a két legnagyobb párt betartja a hosszas nemzetpolitikai licitálás eredményeképpen tett ígéretét - sőt, ha a Kossuth téren is úgy gondolják, a kedvezmények köre még ennél is szélesebb lehet.

A kéménybe, korommal

Pedig nem indult szépen az ügy. Az MSZP-SZDSZ-koalíció mindjárt a kezdet kezdetén szégyenteljes helyzetbe kormányozta magát. A szabad demokraták elutasító szaván kevesen lepődhettek meg.

Mi több: az lett volna a szokatlan, ha ebben, a nemzeti mivoltunk szíve közepét érintő kérdésben liberális felebarátainknál nem a szűkkeblűség érvényesül. Ám a szocialista "nem" már kevésbé értetődött magától. Az MSZP háza táján még el sem ültek Hiller István pártelnöki kortesbeszéd-ének visszhangjai - melyben a politikus erős esküvéssel hitet tett a nemzeti sorskérdések mellett -, amikor az extörténész az első adandó alkalommal módot talált önnön szavainak cáfolatára. "Az MSZP álláspontja világos; mi a népszavazáson feltett kérdésre nemmel válaszolunk" - koppantak szavai egy csúf novemberi napon a Népszabadságban.

Nem telt bele néhány nap, s főnöke, a miniszterelnök hamar észbe kapott, hogy ugyan bizony ki kellene hátrálni ebből az eleve vesztes helyzetből - ám addigra késő volt. A kéménybe már fel volt írva korommal a jól hallhatóan kimondott nem, s bármi lesz is december 5-én az eredmény, Gyurcsány Ferenc immár úgy vonul be a történelemkönyvekbe, mint az a kormányfő, akinek volt szíve nemet mondani az összes határon túli magyar szervezet, közösség esdeklő kérésére.

A remény-magyarok és az őket pártolók az elmúlt hetekben számtalan útját választották a folyamodásnak, könyörgésnek, fohászkodásnak. A határon innenieket megszégyenítő míves szavakkal, az emberi lélek mélyéről fakadó romlatlan nyelvezettel tárták elő szándokaikat, aminek aztán az őket támogatók nagygyűléseken, nyílt levelekben, gyalogos zarándoklaton és ki tudja, még hányféle módon adtak nagyobb hangsúlyt. Bebizonyosodott: ez a kérdés már rég nem pártok ügye. Hogyan is lehetne az, amikor abban javarészt nem politikusok, hanem rokonok, barátok, odaáti települések vettek részt, s amelyben például a magyar kormány szóvivőjének, a Nagyváradról áttelepült László Boglárnak egykori iskolatársai azt írták: "Kérjük tőled, támogasd a népszavazáson adandó IGEN választ és próbáld felhasználni lehetőségeidet, kapcsolataidat, jelenlegi tisztségedet latba vetni azért, hogy ne csak a Magyarországon lakó, de a Kárpát-medence más országaiban élő magyaroknak is adassék meg a magyar állampolgárság viselésének lehetősége. Sok sikert kívánva további munkádhoz, a nagyváradi Ady Endre gimnáziumbeli osztálytársaid és iskolatársaid."

Jéghideg ész és bizony kőszív kell ahhoz, hogy valaki ennyi esengésre továbbra is nemet tudjon mondani. Még azon az áron is, hogy Gyurcsány Ferenc tudhatja: neki, kormányának és pártjának jó időre törölni kell a határon túli magyarlakta területekre szóló látogatásokat a naptárból - miként néhány hete, az őt fogadó tüntetés hírére, Hiller István is kénytelen volt lemondani székelyföldi útját. Pedig éppenséggel kaptak figyelmeztető jelet. Amikor kiderült, hogy a "nem" szavazatra buzdító kam-pányújságjukat a szocialisták nem máshol, mint egy székely-udvarhelyi nyomdában készíttették - nos, ez volt az a pillanat, amikor még észbe kaphattak volna. Ekkora mérhetetlen cinizmus napvilágra kerülése után ugyanis minden tisztességes ember mélységesen elszégyelli magát; Gyurcsányék azonban nem tudtak megálljt parancsolni maguknak.

Mérhetetlen cinizmus

Ez több mint hiba: Isten és ember elleni bűn volt - ám a hiba mértéke sem lebecsülendő. Mára ugyanis jószerivel politológiai közhellyé vált, hogy a baloldal a maga szempontjából jobban járt volna, ha nem mond határozott nemet a kérdésre. Ehelyett - ha már nagyon nem akaródzott a jobboldalhoz hasonlóan igent mondani - jobban tették volna, ha félvállról veszik a kérdést, és például azt mondják híveiknek: mindenkinek a lelkiismeretére bízzák a döntést. A sors fintoraként viszont, ha már így alakultak a dolgok, egyáltalán nem kizárt, hogy a határon túliak - amennyiben a népszavazás eredményes lesz - a végén még éppen Gyurcsány Ferencnek mondhatnak köszönetet. Ha ugyanis túl nagy egyetértés mutatkozott volna a pártok között a kérdésben, vagy a vita nem ilyen éles, sokan talán nem éreznék ennyire fontosnak a szavazást - márpedig, emlékezzünk, a sikerhez kétmillió igen voks kell. (Ellenpéldaként érdemes felidézni az Európai Unióról szóló tavalyi referendumot. Akkor a nagyfokú érdektelenségnek az volt az oka, hogy a kérdésnek, mivel a négy parlamenti párt nagyjából egyformán a csatlakozás mellett érvelt, nem volt igazi tétje.)

"Akarja-e, hogy az Országgyűlés törvényt alkosson arról, hogy kedvezményes honosítással - kérelmére - magyar állampolgárságot kapjon az a magát magyar nemzetiségűnek valló, nem Magyarországon lakó, nem magyar állampolgár, aki magyar nemzetiségét a 2001. évi LXII. törvény 19. § szerinti "Magyar igazolvánnyal" vagy a megalkotandó törvényben meghatározott egyéb módon igazolja?” Ez az a kérdés, amire december 5-én válaszolni kell. Persze az urnákhoz járulók többsége nincs tisztában e nyakatekert megfogalmazás valamennyi vonatkozásával és rejtett jelentésével. A szavazók így nagyjából arról mondanak véleményt, hogy vajon - a szó szoros értelmében - idegenbe szakadt honfitársaink ugyanolyan magyarok-e, mint mi. Hogy a "magyar szállásterületen" élőkkel szemben vannak-e tartozásaink, kötelezettségeink. Hogy a magyarigazolvány után lehet-e még szorosabb jogviszonyt teremteni a határon túl élő véreink és az anyaállam között. Végső soron pedig arról, hogy a magyarság lelki egysége nem tört-e szét végérvényesen Trianonban. Nagy, alapvető nemzeti kérdések ezek, melyekkel becsületes magyar ember nem viccel, s semmi esetre sem rendel ilyen-olyan, rövidtávú pártcélok alá.

Ami kérdés tehát kezdetben állampolgárságról, majd útlevélről szólt, így lett egyre inkább erkölcs és hazafiság dolga. Beláthatta ezt a Romániai Demokrata Szövetség vezetője, Markó Béla is, aki ugyan sohasem vonakodott egy tálból cseresznyézni a magyarországi szocialistákkal, most mégis a népszavazás mellett szólalt fel. Sőt, a Magyar Állandó Értekezlet november közepi ülésén a tizenhat részt-vevő, határon inneni és túli szervezet közül tizennégy aláírta az „igen”-re buzdító zárónyilatkozatot, melyről csupán két jelenlévő: Hiller István és Kuncze Gábor SZDSZ-elnök keze írása hiányzott. Sokan azóta is áldják a népszavazás - egyébként vitatott múltú - kezdeményezője, Patrubány Miklós előrelátását, hogy pont mostanra időzítette a referendumot. Ha ugyanis - lapzártánk után - november végén Romániában nem tartottak volna országgyűlési választásokat, s az RMDSZ-nek nem kellett volna minden ottani magyar szavazata ahhoz, hogy továbbra is parlamenti párt maradjon, Markó Béla talán másként nyilatkozik. (Többen egyébként felvetik: a korábban minden számítás szerint kudarcosnak ígérkező népszavazás mögött valójában nem is a Magyarok Világszövetsége, hanem - a magyarokat így lejáratni szándékozó - román titkosszolgálat áll. Magától értetődik, hogy az Utolsó Figyelmeztetés ettől a légből kapott, teljességgel elképzelhetetlen feltételezéstől ünnepélyesen elhatárolódik.)

Nyugdíjasinvázió?

De lássuk csak, a kormány miért is ellenzi a kettős állampolgárságot. Gyurcsányék szándékainak megismeréséhez kiváló útmutató az a fizetett hirdetés, melyet a kabinet - természetesen közpénzből - hetekig megjelentetett a napilapokban. (Figyelmen kívül hagyva azt az érvet, hogy a kezdeményezés pártolóinak kampányát ugyanennyi állami forintból kellene támogatni.) Ebből az összeállításból megtudjuk, hogy mi történne, ha hirtelen több százezer határon túli magyar szedné a sátorfáját, és áttelepülne Magyarországra. A lepedőnyi hirdetés közzétevői csak úgy dobálóznak a százmilliárdos kiadásokkal - melyek valóságalapját középiskolai érettségi, némi józan ész és csipetnyi közéleti érdeklődés birtokában kapásból cáfolni lehet.

Vegyünk csak két példát. Ezen álobjektív számítgatás szerint 11 és 88 milliárd forint közé rúgna az az összeg, amelyet a magyar államnak több százezer időskorú áttelepülése esetén nyugdíjra ki kellene fizetnie. Egy pillanatra se veszítsük el a fejünket, hanem gondolkozzunk csak nyugodtan. Vajon azok az élemedett korú külhoni magyarok, aki több évtized után azért hagyják oda szülőföldjüket, hogy nyugdíjuk ideát valamicskével nagyobb legyen - nos, ezek az emberek, a jóval magasabb magyarországi árak mellett miből vásárolnak tömegesen lakást, házat?

Vagy nézzük a fiatalokat. A szocialisták szűkkeblű kalkulusa szerint 6 és 48 milliárd forint között lenne az az összeg, melyet az ő lakástámogatásukra ki kellene fizetni. Nos, kérdezem én: az áttelepülő fiatalok képzeletbeli seregeinek miből telne arra a sokmillió forintra, amit manapság - a legkecsegtetőbb hitelkonstrukció vagy szocpol mellett is - a lakásszerzéshez beugróként fizetni kell? Ezek után bagatell részletkérdés, hogy a hirdetés megfogalmazóinak volt merszük kiszámolni: minden magyar adófizetőnek évente pontosan 157 ezer forintot kellene befizetni a közös kasszába. Tették ezt úgy, hogy az előző mondatban még nagyon is mozgó összegről: 32 és 502 milliárd forint közötti többletadó-bevétel igényéről szóltak. Mi több, figyelmen kívül hagyták a tényt, hogyha több százezer áttelepülővel kellene számolni, onnantól fogva javarészt ők is az adófizetők sorát gyarapítanák. Az elemzések szerint ugyanis ha áttelepülés várható, akkor is főként a munkaképes korúak érkeznének - akik kevésbé vennék igénybe a szociális ellátórendszert, viszont adók- és járulékok formájában nem kis összeget fizetnének az államkasszába.

Egyébként meg micsoda kalkulus az, amelybe nem számolják bele az ő képzésükre fordított összegeket - melyeket a magyar állam értelemszerűen megspórolt -, és azt a pénzt, amely minden kettős állampolgárság után a magyar államkasszában maradna (a státustörvény kedvezményeit ők nem vehetnék igénybe)? Ennyi számolgatás után már csak egyetlen kérdés marad: ha a magyar államnak minden egyes polgár csak újabb anyagi teher, akkor vajon miért igyekszik bárki is serkenteni a hazai népszaporulatot? Nem az a jobb, ha minél kevesebben vagyunk?

Forrás: UFI, 2004. december

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat