Andor
László
Clemenceau álma: a gigakárpótlás
A "kettős állampolgárság" tetszetős, és
általában erkölcsi kötelességnek beállított programja
azonban nemcsak a környező országokban vezethet el a
magyarság politikai képviseletének gyengüléséhez, hanem
a Magyar Köztársaságon belül is deformálhatja a politikai
rendszert. Semmi rosszhiszeműség nincs abban, ha azt
mondjuk: amivel vissza lehet élni, azzal vissza is élnek.
Mint ahogyan a kedvezménytörvény megnyitotta az utat
az etnobiznisz előtt, az állampolgárság liberalizációja
megnyitja az utat az etnopolitikai biznisz előtt. A
Fidesz most kétségtelenül előnyös helyzetből startol
a határon túli szavazatok megszerzéséért, de ne legyenek
kétségeink: a szocialisták is felzárkózhatnak néhány
év leforgása alatt. Az MSZP társadalompolitikai tagozata
könnyedén átalakulhat nemzetpolitikai tagozattá, és
megkezdheti szavazatgyűjtő tevékenységét az elcsatolt
területeken. A magyar parlamentben megjelenhetnek, és
meg is jelennek majd a határon túli magyarság szószólói,
akik újabb és újabb kötelezettségvállalásokba terelik
a versengő politikai pártokat.
Vegyük észre: a politikai pártok a normál pluralizmus
körülményei között is szavazatvásárlással foglalatoskodnak
választások idején. Autópálya az egyik vagy másik város
felé, támogatási program a vállalkozók valamely körének
vagy egyes térségeknek, szociális juttatások ilyen-olyan
csoportoknak, és legfőképpen a jövedelmek közvetlen
alakítása - mindez annak a virtuális szerződésnek a
része, amelyet a politikai erők szavazóikkal újra meg
újra megkötnek az úgynevezett képviseleti demokrácia
viszonyai között. Ha vasárnap sokan és egyúttal elegen
szavaznak igennel, úgy a jövőben a magyar politikai
osztálynak ugyanabból a tortából (a magyarországi nemzeti
jövedelemből, illetve annak a magyar költségvetésbe
befizetett hányadából) már nem nyolc-, hanem tíz vagy
esetleg tizenkétmillió potenciális szavazó kegyeiért
kell majd versenyeznie különféle juttatásokkal, jogosultságokkal,
kedvezményekkel, támogatásokkal és projektekkel. Mivel
pedig a két oldal rivalizálása rendkívül kiélezett és
egyúttal kiegyensúlyozott is Magyarországon (a hullámzásoktól
eltekintve persze), könnyen előfordulhat, hogy éppen
a határon túli magyar szavazat, az ottani választói
csoportok megnyerése válik majd a választási küzdelem
döntő tényezőjévé; az lesz a mérleg nyelve.
Tartalmát tekintve a kedvezményes honosítás tömegessé
tétele a kilencvenes évek elején kivitelezett kárpótláshoz
hasonlít, csak sokkal több embert érint, ennek következtében
sokkal többe kerülhet, és jóval több és tartósabb belpolitikai
és nemzetközi feszültséget gerjeszt. Ugyanúgy most sem
lehet pontosan tudni előre, hogy pontosan hány emberből
áll a kedvezményezettek köre, és azt sem, hogy a kedvezményezettek
közül hozzávetőleg hányan fognak élni majd újonnan megszerzett
jogaikkal. Az Antall-féle kárpótlás módozatain lehetne
sokat vitatkozni, azon azonban nem, hogy a kárpótlásban
részesülők sérelmére valóban a kárpótlásra kötelezett
(a magyar állam) követte el a magántulajdon megsértését
negyven évvel korábban. Ezúttal azonban - ha a kedvezményes
honosítás egyfajta kárpótlásként értelmezhető - hasonló
viszonyról nem beszélhetünk, hiszen az elcsatolt országrészek
magyarjainak magyar állampolgárságát nem a magyar állam
vette el. A helyzet azonban ennél is bonyolultabb.
A magyar állampolgárság ma nem ugyanaz, mint volt negyven
vagy nyolcvan évvel ezelőtt. Ezt talán szemléltethetjük
a rendszerváltozásnak egy hozzánk igen közel álló példáján.
Egyetemünk a kilencvenes években elvesztette egyik oktatási
épületét, mert azt a negyvenes évek elején az egyik
egyház építtette. Mivel azonban a telken a sötét pártállami
időkben korszerű tornaterem és könyvtár is épült, az
oktatási épülettel együtt gazdát váltottak az újonnan
hozzáépített szárnyak is. A romániai, szerbiai stb.
magyarok hasonló okoknál fogva nem tudják visszakapni
ugyanazt a magyar állampolgárságot, amelyet apáik, nagyapáik,
valamint anyáik és nagyanyáik elvesztettek. Ma ugyanis
már egy másfajta, sokkal bővebb magyar állampolgárság
létezik. Természetesen elégedetlenek vagyunk ezzel is,
de el kell ismerni, hogy ez már igen gazdag anyagi tartalommal
bír. Részben ez adja vonzerejét is.
A népszavaztatás útján kezdeményezett liberalizáció
ellenzőit gyakran revolverezik azzal, hogy "lám,
a kisebbségi szervezetek vezetői is ezt igénylik".
Ezt az igénybejelentést azonban hitelteleníti, hogy
őnekik ez csak mostanában jutott eszükbe. Amikor a kedvezménytörvényről
folyt a vita, nem utasították azt el azzal, hogy nekik
igenis az állampolgárság kell. Ennek mintha éppen az
ellenkezőjét mondták volna. Most viszont, hogy a vele
összefüggő belpolitikai spekulációk folytán az állampolgárság
is elérhető közelségbe került, életbe lépett a "ha
adnak, fogadd el" jól bevált reflexe.
Amennyiben az esetleges (elég valószínű) népszavazási
igen és a nyomában következő liberalizáció nyomán valóban
tömeges lesz az állampolgárság felvétele, úgy egy-két
éves távlatban (vélhetően persze csak a 2006-os választások
után) számolni kell azzal, hogy bármilyen kormánya is
legyen az országnak, az állampolgári jogon járó juttatásoknak
nem egyszerűen a reálérték-vesztésére, hanem a megvonására,
átalakítására sor kerül. Ez persze jelentheti azt is,
hogy ugyanazt az állami juttatást majdnem ugyanannyian
veszik majd igénybe továbbra is, csak éppen ehhez egy
körülményes és bürokratikus eljárás vezet majd annak
érdekében, hogy kiszűrhetők legyenek azok, akik úgymond
érdemtelenül jutnának hozzá. Ezek a procedúrák nem fognak
jót tenni a testvériség és a szolidaritás érzetének.
Ha én lettem volna Georges Clemenceau, akkor vénemberként
a Versailles-i kastélyparkban csoszogva azon morfondíroztam
volna 1919-20 táján, hogy hogyan tehetném még tökéletesebbé
a művemet. Tulajdonképpen elhittem volna a brit kormánydelegáció
pénzügyi szakértőjének, John Maynard Keynes-nek az indulatos
kritikáját, miszerint a legyőzött nemzetekre borzalmas
idők jönnek, és titkon tartottam volna attól a Kasszandra-jóslattól
is, hogy mindez újra lángba boríthatja egész Európát.
Ennek elkerülése érdekében például arra kellett volna
valamiféle megoldást találnom, hogy ha a legyőzött nemzetek
egyik csoportja elégedetlen a sorsával, akkor azért
saját nemzetének másik csoportját hibáztassa, azon próbáljon
elégtételt venni, attól követeljen kárpótlást. Ez a
manőverem részben sikerült is volna, mégpedig az antiszemitizmus
felszításával. Egy másik lehetőségként vettem volna
számba például azt, hogy a más államok polgáraivá vált
magyarok ne tőlünk, az igazságtalan békeszerződés értelmi
szerzőitől és kivitelezőitől kérjenek kárpótlást, hanem
a saját anyaországaikban élő nemzettársaiktól - függetlenül
attól, hogy hányadik generációnak jut eszébe saját nehéz
sorsa, évtizedek vagy évszázadok múltán is velem asszociálva
azt.
"Baljóslatú, bús nép a magyar…" Az ország
megcsonkítása, amelyet az első világháború után az úgynevezett
trianoni szerződés írt elő, még nyolc évtized után is
áthatja politikai gondolkodásunkat. A kisebbségben élő
magyarok iránti szolidaritás nemzettudatunk fontos részévé
vált. Mivel pedig az ő kisebbségbe kerülésük oka Trianon,
e problémakör mögött kialakult az a hamis feltételezés,
mely szerint az első világháborút lezáró békeszerződések
aránytalanul jobban sújtották a csonka ország határain
kívül rekedteket, mint a magyarországi magyarokat. Ez
azonban valóban hamis feltételezés. A környező országokban
a magyar kisebbségek nem egyformán éltek jól vagy rosszul,
egészen különböző jellegű és mértékű volt az elnyomás
az egyes országokban és az egyes korszakokban. Amint
arra Aczél Endre a Népszabadság szombati számában rámutatott:
a vajdasági magyarok például az elmúlt nyolcvan év nagyobbik
részében talán még jobban is éltek, mint az anyaországi
nemzettestvérek, azaz mi magunk.
Versailles a németországi németekre, Trianon pedig
a magyarországi magyarokra nézve járt rettenetes következményekkel.
E két vesztes ország gazdasága megszenvedte a kereskedelmi,
pénzügyi, vállalati és közlekedési kapcsolatok megszakadását
az elcsatolt területekkel (Magyarország még inkább,
mint Németország). Mindkettőt kizsigerelte ugyanakkor
az irtózatos mértékű jóvátételi kötelezettség, amelynek
értelmében a nemzeti jövedelem négy-öt százalékát kellett
évente átadni a győztes hatalmaknak. Ilyen körülmények
között a stabilizáció a lehetetlennel határos, önerőből
végrehajthatatlan feladat volt, és szörnyű szociális
és politikai következményekkel járt. Az adósságkönnyítés
mindig késve és mindig a szükségesnél kisebb mértékben
került napirendre, mígnem a társadalom frusztrált tömegeiben
felgyülemlő indulatok - amelyeket a harmincas évek gazdasági
válsága csak tetézett - el nem söpörték a társadalmi
élet és a nemzetközi érintkezés civilizált normáit és
intézményeit.
A történelem nem ismétli önmagát - sem a rossz, sem
a jó fejezetei nem térnek vissza ugyanolyan formában.
Tanulni azonban érdemes a múltból. Ehhez racionális
gondolkodásra van szükség, az pedig szükségképpen magában
foglalja a gazdasági előzmények és következmények mérlegelését.
Nemcsak amiatt, mert a politikai vagy jogi változások
költségesek lehetnek, hanem azért is, mert a súlyos
vagy elmérgesedő pénzügyi problémák megint csak politikai
természetű feszültségekbe torkollhatnak. Mindezt érdemes
átgondolni azoknak is, akik a magyar állampolgárság
liberalizációját elsősorban érzelmi kérdésnek tekintik,
és akik ezen is túlmenve erkölcsi zsarolás tárgyává
tették.
Mindezt érdemes átgondolni azoknak is, akik a magyar
állampolgárság liberalizációját elsősorban érzelmi kérdésnek
tekintik, és akik ezen is túlmenve erkölcsi zsarolás
tárgyává tették.
Forrás: Népszava, 2004. december
2. |