Buják
Attila
Az ellopott zászló
Megjöttek Brianék, a "britek" - anyámék szőlőszomszédai
- a nyirkos hideg Angliából a nyirkos hideg Magyarországra,
hogy kitűzzék a lobogót a garázsra.
Így vannak otthon nálunk. Ráadásul nem is a piros
keresztes, királyi dizájnt választják, hanem az "union
jack"-et az andráskeresztes kék skóttal kombinált
nagybirodalmi vásznat. Új szokás ez a hegyen, a nemzeti
identitás és a szigorú telekkönyviség látványos kifejeződése.
Másik oldalt a másik birtokszomszéd - erdélyi bevándorolt
- szintén kitűzi a darálóra a magyar trikolórt, ha kapál.
Őt külön is megértem - szempontjai speciálisak. Romániában
egyszer még a cserepes muskátlit is kidobatta vele az
ablakból a rendőr, mert zavarta a "nacionalista"
színkombináció. Az ő virágját, a saját ablakából. Akkor
eldöntötte: ha egyszer hazája lesz, és abban háza is,
ő kitűzi rá a magyar zászlót. Ki bizony. Így is lett.
Most ott lobog. "Csak bot és vászon - írja a költő
-, de nem bot és nem vászon, / hanem zászló. / Mindig
beszél, / Mindig lobog / Mindig lázas." Ettől a
ház még nem lett magyarabb, ahogy a sonka se lesz sonkább
a rákötözött pántlikától. De megértem és elfogadom.
Anyámékat sem tartják hontagadónak, mert nem tűznek
ki semmit. A hegyen nincs politika. Ez ízlés, szokás,
vérmérséklet dolga. Magánügy. Szerencsés helyzet.
Nem árt ezt megjegyezni most, amikor felvonulunk a
"törvénykezés hegyére", hogy méltósággal mondjunk
véleményt olyan kérdésekről, amelyek - így vagy úgy
- (határon túl és innen) valamennyiünket mélyen érintenek.
Nem árt előre megjegyezni most, amikor sokan "zászlót
bontanak" majd, s elkezdődik a kifinomult hazaárulózás,
a kalmárszellemmel, "megrokkant magyarságtudattal"
való vádaskodás, de elhangzanak durvább szavak is. Nem
mondom én, hogy fegyvernyugvás legyen igen és nem között.
Nem mondom, hogy szeressük is egymást. Végtére: ez érdekharc,
küzdelem, mérlegelés és számítás, kalkuláció, politikai
reklámhadjárat. Pénzbe kerül. Csatatér. Azzá tettük.
Hiába próbálják egyesek - éppolyan farizeus módon, ahogy
a dologba belevittek minket - "becsületbeli, magyar
üggyé" avatni. ("Becsületes magyar ember erre
a kérdésre csak egyféleképpen válaszolhat" - Orbán
Viktor.)
Csakhogy ez nem csupán becsületbeli ügy. És nem is
csak magyar ügy. Történelmi gubanc, a kelet-európai
nemzetfejlődés egyensúlytévesztése, iszonyú tömegháborúkat
lezáró torz békekötések következményeképp létrejött
irracionális kuszaság. Történelmi vita. A kisállami
nacionalizmusok által ütött sebek mérges fekélye. Gyógyítása
nem buta és zűrös népszavazásokat kívánna (az sajnos
nem old meg semmit), hanem bölcsességet, önzetlenséget,
minden részről megnyilvánuló önkorlátozást, nagyvonalúságot,
fegyelmet, érzelmi egyensúlyt, belátást. Láthatjuk:
szinte mindent, ami a mai, posztszocialista Kelet-Európából
riasztóan hiányzik.
A mai magyarok is két táborra oszlanak a hegyen. Az
egyikre, amely állandóan "kitűzi", napirenden
tartja, lobogtatja, és a másikra, amely nem tűzi, nem
kiabálja ki. Mert más is van a napirendjén. Vagy csak
szemérmesebb. Az egyikre, amely lázas önkívülettel palástolja
görcsös egyensúlyzavarát, és a másikra, amely nem tobzódik
a szimbólumokban. Csekély vigasz, hogy a szomszéd kisnemzetek
közvéleménye éppilyen zavaros. Nem vigasz, hogy mindenütt
van a helyi politikában "nemzeti oldal" és
egy másik, amely... ezek szerint mi is? Most ismét fölbuknak
majd az árból az egyenlőknél egyenlőbbek, a magyarnál
magyarabbak. És ahol ők megjelennek, lesznek honárulók
is. Ezen a tájon létszükséglet a hazaáruló.
Sikerült olyan helyzetet kreálni, amelyben megint létezik
"magyar" és "nem magyar" álláspont.
Hazafiatlan szavazat. "Trianonita szűkkeblűség"
és etnikai alapon meghatározott, "testvéri befogadó
szellem". (Miközben kevés ország van, ahol nagyobb
a bevándorlóellenesség, a "jöttmentektől"
való félelem.) Sikerült olyan helyzetet kreálni, amely
egyszerre kavarta fel a trianoni vonalakon kívül rekedt
magyarság zavart, fájdalmas érzéseit, a honi képmutatók
agresszív frusztráltságát és a rettegő kisember irracionális
félelemérzését. Amelyben lesben állnak a kicsinyes kenyérféltés,
a képmutató nacionalizmus és a cinikus politikai számítás
pártpolitikai vámszedői.
Nem biztos, hogy ezt a vámot muszáj megfizetni. Nem
biztos, hogy az a magyarabb, aki mindig kitűzi. Akinél
mindig kéznél van. Aki zászlóba öltözve lobog. Nem bizonyos,
hogy magyarabb, aki szégyell nemet mondani, de féli
az igent is.
Nem biztos, hogy a zászló az övék.
Megjöttek Brianék, kitűzték a lobogót, nézzük a téli
napban. A mi zászlónkat ellopták. Miért hagytuk?
Forrás: 168 Óra, 2004. november
2. |