Lakner
Zoltán
Gondolatkísérlet egy igenre
"Kényszerpályára kerültünk, mindenki elismeri"
- nyilatkozta lapunkban a pártelnök. Ami azt is jelenti:
a decemberi referendum a pártoknak sokkal inkább taktikai
játszma, teher, mint "elvi probléma". Ha majd
lezajlik, nyilván az eredményhez igazítják eljövendő
stratégiájukat. Majd. Akkor. De most? Most szeretnének
minél kisebb politikai veszteséggel kikerülni a partiból.
Kommunikációjukat ehhez igazítják. Ki hol előz? Miként
takarékoskodik a rendelkezésére álló munícióval? Hogy
látja ezt a bonyolult lélektani, politikai játszmát
a politológus?
A népszavazás a legkevésbé sem dönt a határon túli magyaroknak
ajánlandó kettős állampolgárság ügyéről. A referendum
"csak" arra való, hogy a parlamentet törvényhozásra
kötelezze. De az azért nem sorsszerű, hogy egyáltalán
ne lehessen tudni, mi lenne a létrehozandó jogszabály
tartalma. A kormány egyetlen javaslatcsírát tud felmutatni,
a Fidesz furcsa mód nem is törekedett rá, hogy konkretizálja
elképzeléseit. A népszavazás ezért tartalmilag nem ügydöntő.
Nem is lehet az. Funkciója csupán a pártok erőviszonyainak
felmérése. Politikai instrumentummá tesz minden határon
inneni és túli magyart.
Az első érv - a takarékossági - az első percben megdőlt.
A szocialisták azt mondták: pazarlás két rossz kérdésről
(is) népszavazást tartani. De miután a kettős állampolgárságról
szóló kezdeményezés túlélte az Alkotmánybíróságot, az
Országgyűlésnek el kellett rendelnie a népszavazást.
A köztársaság elnöke - épp a takarékosság jegyében -
ugyanarra a napra tűzte ki a voksolást, amelyen az egészségügyi
privatizációról szólót is. Nincs dupla költség, a politikai
és taktikai haszon viszont a Fideszé. Egy-egy kérdés,
két időpontban, sokkal kevesebb embert mozgat meg, mint
egyszerre kettő.
A Fidesz két "igenjével" szemben az MSZP
két "nemet" hirdetett. A politikai csata elkezdődött,
az unalomig ismert forgatókönyv szerint, az "elvi
érvelés" könnyen felfeslő csomagolásába vonva.
A sajtó és a választó arra a nyelvre fordítja le a kérdéseket,
amelyet maga is ért: így lett a két zavaros kérdésből
a pártversengés sarokköve.
Ilyen helyzetben általában a kormányoldal fut a pénze
után. A Fidesz "igenek" melletti elkötelezettsége
a 2004-es, középre nyitó, demagóg hangoktól sem mentes
politikából egyenesen következik. Az MSZP-t felkészületlenül
érte a népszavazási helyzet. Erre utalt a szocialista
pártelnök első, az SZDSZ vezetőjével együtt tett nyilatkozata:
nincs elég információjuk a kérdések következményeiről,
inkább mondjanak a szavazópolgárok nemet. A rövid -
bővebb használati utasítást mellőző - jó tanács logikája
két helyen hibádzik. Egyfelől, a "nem tudás"
tényéből inkább a döntéstől való tartózkodás következne.
Másfelől: a politikusoknak éppenséggel az a dolguk,
hogy választható lehetőségeket állítsanak elő. Nem tárhatják
szét gondterhelten a kezüket: tudja a fene.
Az MSZP november 10-e körül kapcsolt. A Magyar Állandó
Értekezlet ülésére készülve a "kurta nemet"
"részletezett, körülírt nemmé" módosította.
Megjelent a szülőföldön való boldogulás elve s az ehhez
tartozó, immár pénzt is jelentő intézményrendszer-kezdemény:
a Szülőföld Alap. Valamint a "nemzetpolgárság"
talányos fogalma és a külhoni útlevél is, amely a Magyarországra
történő könnyebb beutazást tenné lehetővé.
Magyar belügy
A Szülőföld Alapról szóló törvényjavaslat a parlament
előtt van. Elég vérszegény ahhoz képest, hogy ennek
kellene a hazájukban meg/visszatartani a környező országok
magyarjait. A Fidesz álláspontja még ennyit sem sugall:
a magyar állampolgárság mellé "európai útlevelet"
csatolnának. Passz. Erről e sorok írója máig nem tudta
eldönteni: tényleges EU-utazásra jogosító okmányról,
vagy jelképes "európázásról" van-e szó. Figyelemre
méltó fejlemény, hogy az útlevélígéret talán nem is
akadna fenn a schengeni rendszeren. November végén az
unió bel- és igazságügyi biztosának szóvivője úgy nyilatkozott:
az állampolgárság megadása magyar belügy. Akinek a Magyar
Köztársaság útlevelet ad, azt az EU összes tagállamában
magyar állampolgárnak ismerik majd el.
Ezúttal pechünk van: az unió nem fog helyettünk dönteni.
Felelősnek kell lennünk saját magunkért, dolgainkért.
Az MSZP másik érvelése a pénzről szól. A magyar állampolgárok
nemcsak a járulékfizetéssel elérhető ellátásokra jogosultak.
Alanyi jogúakra is. Ha tehát valaki (valahol) magyar
állampolgár, talán, de ha állampolgárság birtokában
Magyarországon is él, biztosan jogosult bizonyos juttatásokra.
Ebben az érvelésben van egy csöppnyi bevándorló- és
szegényellenesség: bennünket "felenni" jönnének
a munkakerülő, lusta rokonok. Ráadásul az MSZP által
felsorolt tizenhét ellátásfajtából több nem jár alanyi
jogon, inkább segély típusú. A tizenhetes listán legalább
négy olyan juttatás szerepel, amelyet még az itt született
magyarok sem kapnak meg automatikusan.
A Fidesz nem bonyolódott bele a pénzügyekbe. Álláspontja
szerint a magyarok úgysem jönnek el szülőföldjükről,
és kész. Ezt Orbán Viktor úgy árnyalja, hogy az áttelepülők
jogosultak lennének ugyan bizonyos ellátásokra, de dolgozni,
termelni, vásárolni is fognak, így a szaldó végül is
pozitív. Hát akkor mégis jönnek? Kövér László arra is
utalt, hogy az áttelepülő magyarok jobbak, mintha afrikaiak,
pakisztániak, arabok, törökök, kínaiak jönnének be.
Úgy látszik, a bevándorlóellenesség a magyar belpolitika
szomorú trendje.
Miért nem mondanak igent a szocialisták?
T. H. Marshall szerint az állampolgárságnak egyaránt
alkotóelemei a polgári, a politikai és a szociális jogok.
Örkény Antal és Sík Endre úgy véli: az állampolgárság
azt fejezi ki, hogy az adott személy egyazon politikai
közösség tagja és résztvevője. Így ha valaki nem kíván
megjelenni a magyar társadalmat illető legnagyobb döntések
politikai, közösségi színterén, miért legyen állampolgár?
Ha állampolgár lesz, miért ne akarna részt venni a döntésekben?
Itt érhető tetten a Fidesz kettős állampolgárságot támogató
álláspontjának "duplafenekűsége". Ha van a
szocialisták nemjének elvi alapja, erről a forrásvidékről
származhat.
Ám azzal, hogy népszavazás lesz, s beindult a pártpolitika
gépezete, ésszerű helyt adni a politikai taktika szempontjainak
is. A szocialisták megfontolhatták volna az "igen"
lehetőségét. Ez az "igen" azt tartalmazta
volna, hogy a kormány nem teszi automatikussá a magyar
állampolgárság megszerzését. De nagymértékben megkönnyíti
a honosítást, előnyben részesítve a magyar anyanyelvű
kérelmezőket. A betelepülőket számottevően segítené.
Létrejöhetne egy valóban tőkeerős Szülőföld Alap, komoly
állami szerepvállalással. Az anyaország valóban tenne
valamit a határon túli magyarokért. De nem keltene illúziókat.
Nem rángatná bele őket a belpolitikai küzdelembe.
A Fidesz "igenje" ekkor szólhatna másról,
de azzal nehezen érvelhetne, hogy az ő "igenje"
más "igen". Elveszne a népszavazás pártpolitikai
tétje. Amikor pedig - az "igenek" alapján
- mégis törvényalkotásra kerülne sor, az MSZP kerülne
előnyösebb helyzetbe. A kétharmados jogszabály megköveteli
a megegyezést. Sokkal valószínűbb, hogy a Fidesz ekkor
majd lefelé zárkózik, a népszavazáson vereséget nem
szenvedő MSZP pedig "felfelé", minthogy elfogadja
a kollektív és automatikus honosítás gondolatát.
Ehelyett mintha az MSZP sokáig nem is foglalkozott
volna azzal, mit kellene mondania. Amikor döntenie kellett,
reflexből a "nem" gombot nyomta meg. Az "anti-Fidesz"-opció
választásával besétált a "magyarságteljesítmény"
méricskélésének csapdájába. Témát és teret adott a Fidesznek
ahhoz, hogy az megállíthassa, lefékezhesse a vezető
kormánypárt hetek óta tartó felzárkózását.
A vereség látszata
A Fidesz sem mentes a zsigeri reakcióktól. A minap
például egy négypárti nyilatkozatban próbálta ráerőltetni
az igent a kormánypártokra. Nem is lett semmi a dologból.
A kettős állampolgárság kérdésében az MSZP-nek lett
volna elsőrendű érdeke, hogy a reflexektől eltérő stratégiát
válasszon. Mivel nem tette, olyan helyzetet állított
elő, amely nagyobb valószínűséggel kedvez a Fidesznek.
A többségi igen az ellenzéki párt győzelmeként értelmezhető
majd a választók számára. A nem vagy a nagyarányú távolmaradás
a határon túli magyar szervezetek elkeseredését válthatja
ki. Ezek a negatív érzelmek az MSZP-t és az SZDSZ-t
vennék célba. Az MSZP a "dupla nem" útjára
lépve már csupán a kármentésben bízhat. A tavaszi törvényalkotás
során politikailag és morálisan vert helyzetben érvelhet
csak javaslatai mellett. A vereség látszata a kormányfőváltás
által visszahozott, épp erősödő szocialista magabiztosságot
(és a szavazótábort) is kikezdheti.
Az pedig szinte garantált, hogy a hazai s külhoni
magyarok kicsivel sem érzik majd jobban magukat a bőrükben.
Forrás: 168 Óra, 2004. december
2. |