Nagy
Boldizsár
Önfelszabadítás: óvatos igen
A szívemre akarok hallgatni, anélkül, hogy kóklerek
és demagógok szekértolójává válnék. Úgy vélem, önfelszabadításra
van szükség: legyen szabad felvilágosult, progresszív,
szabadelvű öntudattal is igennel szavazni a kedvezményes
honosítás kérdésében, határozottan elutasítva a FIDESZ
és az MVSZ demagógiáját. Csakis azért, mert az igen
(is) összefér az egyén és a szabadság tiszteletével
és a szolidaritás ápolásával.
A nemzet egységbe kovácsolása, újraegyesítése, Trianon
felszámolása: ködképek, dohos és sokak szájában köpönyegforgató
lózungok. A nemzet ugyanis mindig egy, éppen azért kulturális
történeti (etnikai) nemzet, mert ezeregyszáz év kollektív
emlékezete és tudata tartja össze. A szimbolikus abroncsot
pedig a "státusztörvény" amúgy is azok köré
vonta, akikkel az újsütetű bölcsesség szerint csakis
az állampolgári öntudat képes lélekben egyesíteni. Az
egységet a szlovákiai és nemsokára az erdélyi magyarok
tekintetében az Európai Unió fogja aprópénzre váltani,
megadva a szabad költözést, munkavállalást és néhány
éven belül a fizikai határ eltűnését is. A (nagyrészt)
osztatlan Kárpát medencében, közös pénzt használva fogunk
velük élni, mondjuk húsz év múlva.
Trianont viszont a kettős állampolgárság nem számolja
fel. Ha helyben maradnak a magyarok, akkor kisebbségi
létben fognak élni továbbra is és új állampolgárságuk
arra nem fogja felhatalmazni a magyar államot, hogy
nekik saját hazájukban diplomáciai védelmet nyújtson.
A nemzetközi jog régi keletű szabálya tiltja, hogy a
kettős állampolgárok "anyaállamai" egymással
szemben fellépjenek.
Ha élnek az új útlevél adta lehetőségekkel, és elköltöznek
a szomszédos országokból, akkor Trianon beteljesedik,
ahogy az az erdélyi szászokkal történt: kihal vagy teljesen
elsekélyesedik, esetleg zárványokba szorul a magyar
kultúra, s Erdély, a Felvidék, Kárpátalja és a Vajdaság
valóban - lényegét tekintve - román, szlovák, ukrán
illetve szerb lesz, ahogyan Burgenland már régen osztrákká,
a déli határvidék pedig szlovénné, horváttá változott.
Egyébként csak megjegyzem: a trianoni békeszerződés
senkit nem kényszerített a magyar állampolgárság feladására
(tehát visszaadni sincs mit), hiszen az érintettek választhattak:
ha megtartották a magyar állampolgárságukat (optáltak)
akkor a csonka Magyarországra kellett költözniük, ha
szülőföldjüket választották, akkor nem maradhattak magyar
állampolgárok is. Trianon tragikuma abban állt, hogy
a szülőföld, a lokalitás és a politikai nemzethez tartozás,
a közrészvétel között kellett választani. A magyar állampolgárság
kiterjesztése semmit sem változtatna e helyzeten. Aki
állampolgárként ott marad nem vehet részt a Magyar Köztársaság
ügyeinek vitelében, aki eljön, elszakad gyökereitől.
Elhibázott a kormány riogatása a nagyszámú, költségvetést
csapoló betelepülőről. Az otthonról elköltözők jó ha
fele választja majd Magyarországot, különösen az EU
teljes megnyílta után, s a migrációs trendekből következően
túlnyomó többségük önellátó (és nettó költségvetési
befizető) lesz. Ha összevetjük az 1990 után Erdélyből,
a Vajdaságból és Szlovákiából elszármazottak számát
a Magyarországon letelepedettekével és a honosítottakéval,
érzékelhetjük a különbséget. 1991-2 és 2001-2 között
Erdélyből, a Felvidékről a Vajdaságból és a Kárpátaljáról
a Határon Túli Magyarok Hivatala szerint összesen 268
ezer magyar „tűnt el”, ennyivel voltak kevesebben az
ezredforduló elején. Ha a természetes fogyásra levonunk
is néhány ezer főt (viszont hozzáadjuk azt, hogy könnyebben
vállalható volt a magyarság), akkor adódik, hogy aki
e negyedmillióból nem hozzánk jött, az máshová ment.
(A veszteség Kárpátalját lényegében nem érinti, mert
ott átlagosan nulla körüli népszaporulat mellett a magyarság
száma mindössze négyezer fővel csökkent, míg Erdélyé
167 ezerrel, a Felvidéké 46 ezerrel a Vajdaságé pedig
51 ezerrel.) Márpedig Magyarországon 2004 elején e négy
ország polgárai közül 86.406 román, jugoszláv és ukrán
állampolgár telepedett le ( a szlovákokat kicsiny számuk
miatt nem mutatja ki a főbb csoportokra bontó statisztika).
Ha hozzáadjuk az elmúlt tíz évben a négy országból érkezett
honosítottak számát (kb. 45-50 ezer fő) akkor épp azt
látjuk - persze durva egyszerűsítések után, amelyek
viszont bármelyik irányba mozdíthatják a statisztikánkat-,
hogy a szülőföldjükről elvándorlók legalább fele nem
nálunk állapodik meg. Mihelyst az EU munkaerőpiaca megnyílik
nekik - tehát a munkaadónak alkalmazásuk előtt nem kell
bizonyítania, hogy nincs felvehető EU polgár munkavállaló
- nyilván könnyebben találnak majd munkát ott, nem is
beszélve a szabad vállalkozás és önfoglalkoztatás jogáról.
A népszavazás kapcsán meghozandó döntésünk lényege
ezért nem a szimbolikus nemzetegyesítésről vagy Trianon
felszámolásáról szól, hanem a következő kérdésről:
"Akarjuk-e hogy 300 ezer vajdasági és 150 ezer
ukrajnai, magát magyarnak valló személy belátható időn
belül kiszabaduljon a vízumkötelezettség és az Európai
Unióból kirekesztettség kalodájából, még azon az áron
is, hogy közülük néhány tízezer első lépésben - vagy
végleg - Magyarországra települ?." Az erdélyiekről
és a felvidékiekről nem szól a döntés: ők már most vagy
2007-től amúgyis szabadon Magyarországra költözhetnek,
s mindig is a nemzet részei voltak, maradtak.
Tekintettel arra, hogy a nemzetet és a szabadságot
szerető álláspont hívei eddig is ragaszkodtak ahhoz,
hogy a magát magyarnak valló személytől nem szabad megtagadni
a Magyarországra költözés jogát - szemben az egymást
felváltó kormányok ezt következetesen megnehezítő gyakorlatával
- most logikusan adódik, hogy válaszuk a népszavazási
kérdésre lehet óvatos "igen".
Óvatos, mert sok bajt zúdítunk magunkra, nem költségvetési
kiadások képében, hanem annál sokkal fontosabb/absztraktabb
dimenziókban.
Hozzájárulunk a világ újraetnicizálásához, amelyben
a gondolatnál és a személyes álláspontnál erősebb a
vér vagy a vallás szava.
Szembeállítjuk a szabadság passzusát a zsebében hordó
vajdasági és kárpátaljai magyart az azt nélkülöző szomszédjával,
mi csak erősítheti a többség/kisebbség törésvonalat.
Az Európai Unióban, az Európa Tanácsban és az Európai
Biztonsági és Együttműködési Szervezetben megint azt
fogják vizsgálni, összeegyeztethető-e a lépésünk a modern
Európa haladási irányával. Ezt - egyebek között - az
európai államok egyetértésén nyugvó, 1997. évi, hazánkat
is kötelező "Az állampolgárságról szóló európai
egyezmény" jelöli ki, amely szigorúan tilt minden
etnikai diszkriminációt a honosítás és az állampolgárokkal
való bánásmód terén és a kedvezményesen honosítandók
között - bár erről rendelkezik - nem említi a külföldi
állampolgárságú nemzettársakat. (Azt hogy az aggály
nem alaptalan, mutatja, hogy 2004 márciusában az Alkotmánybíróság
tagjai közül az alkotmányjoggal hivatásszerűen foglalkozók
többsége ellenezte a népszavazási kérdés átengedését,
mert az egyezmény sérelmét látta benne.)
Durván összezavarjuk a szimbolikus téridőben összetartozó
kulturális és történeti nemzet és az adott ország javait
megtermelő és azokon osztozó közösség, a politikai nemzet
fogalmát.
Sebaj. Ha nem lesz meg a több mint kétmillió egy irányba
mutató szavazat, vagy "nem"-ekből lesz ennyi,
akkor a fent felsorolt bajoktól megmenekülünk. Ha viszont
megterem a szükséges számú "igen" akkor tudjuk:
nem a FIDESZ-re, hanem a szabad identitásválasztásra
és a kárpátaljaiak és a vajdaságiak szabadságára szavaztunk,
miközben nagy terheket vállaltunk. A megalkotandó törvényekkel
meg kell határoznunk, kit tekintünk a Magyar Köztársaságot
alkotó politikai közösség tagjának, s kit idegenbe szakadt
vagy ottmaradt állampolgártársunknak. A gazdasági-politikai
részvételhez való jog és az állampolgárság még inkább
szét fog válni: adót fizetni és szavazni az fog, aki
keze és szelleme munkájával a köztársaságot építi. Itt,
Magyarországon, a nemzet egyik lakóhelyén. Ez most sincs
másképp. Az a mintegy hárommillió Nyugaton élő magyar
állampolgár, aki bármelyik nap kiválthatná magyar útlevelét,
ezzel nem lenne jogosított a hazai politikai életben
részvételre. Ha népszavazáson az "igen" győz,
számuk megnő 1-2 millióval. Mi meg tűnődhetünk, merre
is löktük a világ kerekét, előre vagy hátra.
Római part, 2004. november 29.
Forrás: Élet és Irodalom, 2004.
december 3. |