publicisztika

Majtényi Balázs

Tengerecki hazaszáll?

"Hazaszállok, mint az álom
- a hoppla-hopp-szalmaszálon!!!"

(Tamkó Sirató Károly: Tengerecki hazaszáll)

Szolgálhatnak-e a kettős állampolgárság kiterjesztése után határon túli magyar hajóskapitányok és elsőtisztjeik tengerjáró nagyhajóinkon? (Ezen pozíciók betöltéséhez ugyanis hatályos jogunk megköveteli a magyar állampolgárság meglétét.) Sajátos módon jelenleg az állampolgárság kiterjesztése által felvetett kérdések közül talán egyedül e kérdésre adhatna a jogász valamelyest határozott választ. Igaz, ezt így konkrétan senki nem kérdezte meg. A kérdés persze csak elméleti, hiszen tudomásom szerint jó ideje már annak, hogy tengerjáró nagyhajóink nem szelik keresztül az óceánokat.

De ne szaladjunk ennyire a dolgok elébe. Kezdjük talán az elejéről, s foglalkozzunk egy megkerülhetetlen kérdéssel: az állampolgárság kiterjesztésének igazolhatóságával. A jog által az ugyanolyan státusú emberek között tett különbségtétel akkor válik igazolhatóvá, ha arra törekszik, hogy a hátrányos helyzetűeket a többiekkel egy startvonalon sorakoztassa fel. (Ez az elvi alapja annak is, amikor a jogalkotó az ország területén élő kisebbségeknek biztosít különjogokat.) Ennek révén a határon túli magyarok részére a kettős állampolgárság megadása is igazolhatóvá válhat, hiszen azok és leszármazottaik helyzetén kíván javítani, akik önhibájukon kívül, a határváltozások következtében kerültek kisebbségi sorba. Hogy ezt a lépést a jogalkotó valóban megtehesse, ahhoz szüksége van a magyarországi politikai közösség többségének támogatására. Egy olyan szándékkal, hogy az állam támogassa a határon túli magyarokat, feltehetően a magyarországi lakosság túlnyomó része egyetértene. Nincs kétségem afelől a választópolgárok döntő többsége megszavazná például, hogy könnyítsük meg a vajdasági magyarok beutazását. Jelenleg azonban ennél összetettebb kérdésről zajlik a konstruktívnak nemigen nevezhető vita.

A népakarat bármilyen közvetlen formában történő kinyilvánításánál a polgároknak nem árt tisztában lenniük azzal, miről szavaznak. Tájékoztatásukra elsősorban a pártok, másodsorban az érdekképviseletek, s a különböző civilszervezetek hívatottak. Nekik kell közvetíteni az általuk feltételezhetően nagykorúnak tekintett állampolgárok felé döntésük lehetséges következményeit. Ez a felvilágosítás optimális esetben nem szorítkozhat csupán arra, hogy megjelölik mire szavaz a "becsületes" ember és azt, hogy az intézkedés nem kerül semmibe. De az sem elfogadhatóbb, ha pusztán az állampolgárság megadásának 537 milliárd forintra taksált költségével riogatják a választópolgárt. Talán inkább a következő lett volna elvárható a pártoktól: megismertetni a választókat azokkal a közelmúltban - feltehetőleg elvégeztetett - reprezentatív szociológiai felmérésekkel, melyek a magyar állampolgárság megadása esetén az áttelepülési szándékot vizsgálták, s ezek alapján bemutatni a feltételezhető válaszokat a Jönnek? Továbbmennek? Maradnak? kérdésekre. Ennek során megjelölni a szavazók számára, hogy milyen mértékű migrációval lehet számolni, melyik korosztályhoz tartozók jönnének elsősorban, s ezen túlmenően milyen a határon túli magyarság társadalmi rétegződése. Felmérni, mi lehet majdan a vándorbotot választó és a magyar állampolgárság mellett uniós polgársággal és idővel az unión belüli teljes mozgásszabadsággal rendelkező új állampolgárok úti célja. (Az Unió az állampolgársági szabályozást a tagállamokra bízza, s azok minden új polgára egyúttal a szervezet polgárává válik.) Halkan jegyzem meg: az említett felmérések nem készültek el, de ha léteznének is csupán szándékot jeleznének. Mindezek alapján nem mondhatunk arról a jogos aggodalomról sem semmit, hogy az állampolgárság kiterjesztése mennyire terhelheti meg az amúgy is telített magyarországi munkaerőpiacot. Ahogy arról sem tudunk jelenleg sokat: Mi a határon túli magyar politika elvi alapja? Továbbra is konszenzus van-e az "otthon legyen magyar" elv érvényesítésében, vagy esetleg a "bevándorlás segítése" vált elsődleges prioritássá? A pártpolitikusok által olyannyira kedvelt futballhasonlattal élve, a határon túli politika területet véd vagy inkább emberfogásra törekszik? Tájékoztatni kellene - kellett volna - a közvéleményt arról, hogyan állnak a kettős állampolgárság megadásáról a szomszédos országokkal folytatott kétoldalú tárgyalások. A költségek latolgatói nemegyszer megfeledkeznek arról, hogy akik jönnek, azok esetleg dolgozni is fognak, és befizetnek a tb-be. Így "A mennyibe fog kerülni?" kérdésre a jelenleg már említett felmérések hiányában lehetetlen válaszolni. Azt azonban el lehet mondani, hogy azok akik a szülőföldjükön maradnak a határok átlépéséig, ha van állampolgárságuk, ha nincs, szinte semmiféle költséget nem jelentenek. Azt követően pedig, ha rokonlátogatásra vagy turistaként érkeznek Magyarországra, akkor a 65 évnél idősebbeknek járó utazási támogatásokat és múzeumlátogatási kedvezményeket leszámítva mással nem igen terhelnék a költségvetést. De még az állampolgárok számára fenntartott állásokat is maximum közvetlenül a határ mellett élők vehetnék igénybe, igencsak megoldhatatlan nehézségekkel szembesülne például az a csíkszeredai lakos, aki Budapesten szeretne közterület felügyelői állást ellátni. Az egyetlen - már említett - állás, ami áttelepülés nélkül megnyílna a vállalkozó szellemű új állampolgár előtt, hogy tengeri nagyhajó parancsnokává vagy elsőtisztjévé váljon. Igaz, ez utóbbi is a szülőföld ideiglenes elhagyását feltételezi. Így amíg az új állampolgárok nem dolgoznak, vagy nem tanulnak, illetőleg nem élnek életvitelszerűen az ország területén, az útlevélen kívül gyakorlatilag semmi nem jár nekik, hacsak nem feltételezzük a jogokkal való tömeges visszaélést, aminek kizárására egyébként a jogalkotó bármikor intézkedéseket tehet. Tegyük fel, az amúgy nem csak az állampolgárokat megillető szociális ellátásokat olyanok is megpróbálják igénybe venni, akik nem jönnek át. De természetesen többeket motiválhat majd akár az is, hogy visszaélve a jelenlegi - a szavazójogot bejelentett lakcímhez kötő - szabályozással befolyásolják a magyarországi politikai változtatások eredményeit. Nincsenek kétségeim afelől, hogy a pártok lelki szemei előtt inkább ez lebeghet, mintsem a határon túli magyarok valós érdekei. Így haszonelvű szempontok mentén, elsősorban arra koncentrálnak vajon profitálhatnak-e ebből, vagy ellenkezőleg a jogintézmény bevezetése hátrányos helyzetbe hozhatja őket a következő választáson.

Maga a népszavazásra feltett kérdés teljes mérlegelési jogkört hagy a parlamentnek. Lévén, az csupán a kedvezményes honosításról szól, anélkül hogy annak lényeges tartalmát meghatározná. Mellesleg a határon túli magyar nemzetiségűek már ma kedvezményesen honosíthatók, ha felmenőjük magyar állampolgár volt. A jogalkotó a népszavazáson feltett kérdésnek bármilyen új apró kedvezmény bevezetésével eleget tenne. Sőt, véleményem szerint a jogalkotó ezt megteheti a jelenlegi szabályozás formai átfogalmazásával úgy is, hogy semmiféle további könnyítést nem ad. Mindezek mellett előfordulhat még az a variáció is, hogy a népszavazás után a parlament nem alkot jogszabályt erről a kérdésről. Nem ez lenne az első, s valószínűleg nem is az utolsó alkotmányos mulasztása az országgyűlésnek.
Nem árt egyértelművé tenni azt sem, hogy állampolgárságot nem lehet kétfélét adni, az állam minden polgárának egyenlő jogokkal kell rendelkeznie. (Többletjogokat is csak a hátrányosabb helyzetben levők birtokolhatnak.) Ha a határon túli magyarok az állampolgársággal útlevelet kapnának és mást nem, az odavezetne, hogy ők lennének Magyarország másodrendű polgárai. E szempontból még az is érdektelen, hogy rendelkeznek-e ők más államban a politikai jogokkal, ez a magyar állampolgárság számukra történő megadását nem befolyásolhatja. Az állam minden új polgárának ugyanolyan jogosultságokkal kell rendelkeznie, mint a régieknek. Nem tehetünk különbséget az állampolgárság megadásánál teljes jogú polgárok és körüllakók között. Ha a modern korban erre találunk is példákat, azok igen csak rossz emlékűek. Ennek ellenére bizonyos különbségek az állampolgárság esetleges kiterjesztése után továbbra is fenntarthatóak lesznek az ország polgárai között, így például azok, melyek a jogosultságok igénybevételét különböző megszorításokhoz, például bejelentett lakóhelyhez kötik. Ám új korlátozások - az állampolgárság esetleges megadása után - e tekintetben sem lesznek bevezethetők, leszámítva azokat melyek a jogokkal való visszaélések kiküszöbölésére irányulnak. Édesmindegy ugyanis, hogy a jogalkotó a korlátozásokat milyen köntösben öltözteti, ha úgy alakul, hogy azok bevezetésük után a magyar állampolgárok egy jól körülhatárolható csoportját kedvezőtlenül érintik, akkor azok a hátrányos megkülönböztetés tilalmába ütköznek. (Vegyük azt az abszurd szabályozást, hogy az állampolgárság kiterjesztése után az útlevél kiadását a jogalkotó magyarországi bejelentett lakóhelyhez köti.) S akkor még olyan, az előbbiek fényében már-már jogtechnikainak tűnő részletkérdéssel nem is foglalkoztunk, hogy korlátozott állampolgárság megadásánál mit kezdünk a már ratifikált nemzetközi emberi jogi egyezményekkel, melyek bizonyos jogokat minden ember részére, másokat pedig minden állampolgár számára biztosítanak. (Ezekhez az egyezményekhez így utólag már fenntartásokat sem lehet fűzni.) Netán felmondanánk őket? Megjegyezve, hogy ezt végül is mi nem gondoltuk komolyan?

Ismerjük el, e szavazás eredménye önmagában inkább szimbolikus jelentőségű lehet a határon túli magyarok számára:

"Hazaszállok, mint az álom
- a hoppla-hopp-szalmaszálon!!!"

Majtényi Balázs

Forrás: Élet és Irodalom, 2004. december 3.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat