Murádin
Jenő
Arcpirító bizony...
Nem hiszem, hogy évek során untattam volna az olvasót
kül- vagy belpolitikai jegyzeteimmel, valamely botrányt
kísérő kommentárommal. Nem az én asztalom, nem írok
ilyeneket.
Ha kivételesen mégis vállalkozom rá, az csakis akkor
történik, ha a közösséget, amelyhez tartozom, a sajátjaitól
éri nemtelen gyalázkodás. Ha valaki abból a folyóból
markol fel iszapot, amelyből ő is iszik, és arcul vágja
vele a sorstársait.
Gyimesi Éva másodszor teszi ezt.
Első ízben a kolozsvári magyar egyetem ügyében tette.
Akkor bizonygatta, százezer aláíróval szemben, hogy
nincs is szükségünk magyar felsőoktatásra, s aki felelőtlenül
ilyet követel, az bizonyára nem tudja, mit tesz az egyetem
fogalma. Akkor szólaltam meg először, figyelmeztetve
az írástudók felelősségére (Az nem lehet címmel a Szabadság
1997. február 15-i számában). Pontosan tudni lehetett
már akkor, milyen érzelmi kötődések vezették rá az ellenérdekeltségre
Gyimesi Évát, a kolozsvári egyetem tanárát. (Dehogy
térnék vissza a hét éve történtekre, csak épp megjegyzem,
hogy a felvidékieknek azóta sikerült állami egyetemet
létesíteniük, nekünk pedig nem.)
Amit most ír Gyimesi Éva ("Lángsírba velszi bárd?"
- Szabadság, december 2.), arra éppúgy nincs mentség,
mint 1997-es állásfoglalására. Megtöri azt az egyszólamúságot,
amellyel a határon túli magyarság (végre pártpolitikai
kannibalizmus nélkül!) az anyanemzethez való tartozás
jogát, annak szimbolikus kinyilatkoztatását kéri.
Tartozom az olvasónak azzal, ha már ítélkezem, hogy
e kérdésben a magam véleményét is elmondjam. Meggondolatlanul
rossz ötletnek tartottam a népszavazást, a dupla vagy
semmi-re játszást. De ha egyszer belekerültünk e csapdába,
legalább álláspontunk legyen egyértelmű, tiszta és világos.
Mint a Kasza Józsefé és a többieké a magyar parlamentben.
Ha naponta írna Gyimesi Éva városának magyar sajtójába,
nem tűnne föl annyira a disszonáns hang. De nem teszi
ezt, csak pontosan időzít. Kiszolgálja újra azokat,
akik ezt elvárják tőle. Megtagadja a közösségtől a minimális
együttérzést, amiért annak idején jobb érzésű társaságból
ki is közösítették. Most nagyon körmönfontan, egy hosszú
bevezető filológiai zagyvalékába ágyazva mondja ki végül
a lényeget. Azt, amire buzdítani akar, az éppen csak
ki nem ejtett NEM-et.
"Siránkozó erdélyiekről", "szórványkodó
magyarokról" ír, akiket, horribile dictu, "imakatonák"
képviselnek a "pannon magyarok" előtt. "Milyen
igazság nevében vonult most át Magyarországra a népes
segélycsapat, a református egyházak által kiküldött
imasereg?" - kérdezi Gyimesi Éva.
Hatásos vagy sem egy ilyen misszió, azt lehet vitatni,
de van-e jogunk kezdeményezésüket és jóhiszeműségüket
ilyen gyalázkodó módon megkérdőjelezni? És tenni olyankor,
amikor a "pannon" sajtóban ellensúlyozhatatlan
a mindent agyonnyomó kincstári félretájékoztatás.
Apropó kincstár. Gyimesi Éva eljut a pénzhez is. Kiszámolja,
hogy ötszáz papnak mennyi az útiköltsége oda-vissza.
"10 000 forintot szorozzunk meg ötszázzal…"
Úgy elgondolom, mennyi mindent lehetne ebből lízingelni?!
Még szórványmagyarokat is.
Forrás: Szabadság, 2004. december
4.
|