Cs.
Gyimesi Éva
"Lángsírba velszi bárd?"
Úgy látszik, alkalmassá váltam új ismeretek befogadására,
és ezért most nagyon hálás vagyok. Nem voltam képes
felfogni eddig, hogyan lehet zokogva nevetni: párhuzamosan
tenni a kettőt, szinkronban, sztereóban. Amikor lányom
született, megéreztem, milyen, ha örömében kezd könnyezni
egy anya. Azután nevetni kezdtem magamon, amikor siralmas
helyzeteimben felfedeztem az önsorsrontás tipikus magyar
elemeit. Egyre fokozottabban, árnyaltabban és disztingváltabban
sírtam és nevettem, kevertem is a kettőt, de mindig
aszimmetrikusan: hol az egyik függött a másiktól, hol
a másik... Bizonyára ezért nem nőttem fel eléggé a groteszk
értékélmények befogadásához, mert például ilyen drámai
helyzetekben mindig hezitáltam, hogy most nevessek-e
avagy sírjak. Az is-is eddig elképzelhetetlen volt számomra.
De most, a népszavazás előtti honviharban jól jött ez
a kis könnyes honderű, pedig a szöveg, ami kiváltotta,
még viccnek is visszataszító.
Parádésan groteszkre sikeredett annak az interjúnak
a címe, amit az általam igen nagyra becsült Főtiszteletű
Pap Gézával, az Erdélyi Református Egyházkerület püspökével
készíttetett a kolozsvári napilap (Szabadság 2004. november
27.): "Ötszáz bizony dalolva ment..." Mint később
kiderült, amit a blikkfangos cím alatt szájába ad az
újságíró, hála Istennek, nem a Püspök úr találta ki,
a kérdező tálalta fel neki, ahogy nálunk mondani szokták,
"villára vette" eléggé szemtelenül, és az
egyházfő - közismerten szerény lévén -- udvariasságból
nem utasította vissza, amikor Somogyi Botond így kérdezett:
"Egyik körlevél elején Arany János-mottó szerepelt:
ötszáz bizony dalolva ment... Vajon - az idézetet folytatva
- nem lángsírba megyünk-e? Több száz lelkész kel útra
a fagyos decemberi hónap első vasárnapján. A gyülekezetek
két napig lelkész nélkül maradnak. Feltehetőleg a határon
való átkelés sem lesz zökkenőmentes. Megéri-e ezt az
áldozatot hozni akkor, amikor ismerjük a magyarországi
átlagpolgár viszonyulását a határon kívül élőkhöz?"
Most félretenném, ami ebből a kérdésből a pannon magyarokra
nézve sértő, hiszen "átlagpolgár", azt hiszem,
Magyarországon sincsen, az csupán a politikusok és közgazdák
fikciója, csak "Péter és Pál van, emberek vannak..."
- ahogyan Kosztolányi mondta, és most az sem baj, hogy
a nők az ilyen, fölöttébb kiművelt nyelvhasználat szerint
sem léteznek.
Most vegyük csak szemügyre az Arany János-idézetet
kisajátító röpcédula szégyenletesen hamis szlogenjét,
ami eredetileg, a költő szövegében, helyesen írva így
néz ki: "Ötszáz, bizony, dalolva ment..."
Nem kell magyartanárnak lenni ahhoz, hogy tudjuk: a
walesi bárdokat nem delegálta lángsírba senki, csupán
a saját lelkiismeretük vezetésére hallgattak. És lanttal
kísért énekük sem mások befolyásolásának kísérlete volt,
mindössze töretlen szabadság- és igazságszeretetük kinyilvánítása
kifosztott hazájuk, elnyomott népük szabadsága mellett.
Ezeknek az értékeknek a védelmében, fegyvertelenül,
szelíden fogadták el a rájuk mért halálnemet, tudván,
hogy az Ítélet lángpallosa erősebb minden lángsírnál.
A máglyatűz, amelyből a bárdok ég felé szálltak mint
a pernye, feltételezem, csak méltó végkifejlete már
szeretetben és odaadásban amúgy is szüntelenül parázsló
életüknek, amely bizonyára szelíden égett eddig, akárcsak
a kis herceg - még működő - vulkánjai, hiszen a dalnokok
sohasem voltak erőszakosak, pláne, ha nem hivatalból
daloltak, mint később a sztálini hatalom udvaroncai.
Megsemmisülésük korántsem jelentette a hazugság és az
erő győzelmét. Ôk győztek, mert hatalom nélküli erőtlenségüket
az Igazság feltétlen képviselete változtatta erővé.
Annál is inkább, mert tudták, amit úgy tűnik, a jobbára
(ideológiailag) keresztény, de habitusban pogánynak
maradt oldalon még nem tudnak, hogy Aki eljön az örök
és éppen aktuális Advent idején: "ítéletet tart
majd a nemzetek között, és megfenyít számos népet, ők
pedig kardjaikat ekevasakká kovácsolják, és lándzsáikat
szőlőmetsző késekké. Nemzet nemzet ellen kardot nem
emel, és nem tanulnak többé hadviselést." (Izajás
I. 2: 4)
Talán ezért és ebben megnyugodva tudták vállalni a
walesi bárdok is, amit vállaltak, mint ahogy, később:
Apor Vilmos, Edith Stein, Dietrich Bonhoeffer és mások.
Állhatatosak voltak abban a meggyőződésben, hogy van
Igazság még akkor is, ha azt csupán tükör által, homályosan...
Színről színre látták viszont, és szemléljük mi is
ma a csalárdság, gonoszság és cinizmus arcait, amikről
reméljük, hogy csak personák, színpadi maszkok, amelyek
mögött talán a látszatnál jobb emberek vannak, s legrosszabb
esetben olyan szereplők, akik egyszer, a történelmi
bohózat végén, letűnnek majd a színpad mögött.
Ma, Advent első vasárnapján, mikor ezt írom, már folyik
a szavazatkampány a magyarországi templomokban. Én itt,
egy olyan kolozsvári szórványgyülekezetben, amelynek
lelkipásztora még két másik faluban is misézni fog,
Advent jegyében azt hallottam, hogy érdemes kitartani
a várakozásban arra, aki eljövendő, és ezért - saját
lelki békénk miatt is - fontos a Római levél figyelmeztetése:
"Ne tegyetek a magatok ügyében igazságot, kedveseim,
hanem adjatok helyet az isteni haragnak, mert meg van
írva..." - nem folytatom, mert mindent ki lehet
sajátítani, még a Szentírás sem menekülhet, ha politikusok
írják elő az imavonalat.
Lehet, hogy - bizonyos körökben - jó hazafinak látszik
az a pap, aki nem az adventi várakozás és a békéltető
örömüzenet továbbítója, hanem az erdélyi önsajnáltató
kishitűségé, amelyik elfeledtette vele, hogy a reményt
és erőt adó Igazság mindig túléli kielégületlen, kisszerű
ambícióink, gonoszságunk, irigységünk, önerőből szított
(szittya) békétlenségünk poklait, mert Aki egyszer feltámadt,
azt nem lehet végleg újratemetni, az újra meg újra felfakadó
forrás az, ami éltet. De palástot ne öltsön az az ember,
aki eme közös, minden nemzet fölötti örömüzenet helyett
a megosztás mételyét hozza-viszi. Mert egyetemes ez
az üzenet, és korántsem olyan értelemben, hogy kizárná
a nem keresztényül, de ugyancsak a morális értelemben
vett Igazságban hívő embereket.
Milyen igazság nevében vonult most át Magyarországra
a népes segélycsapat, a református egyházak által kiküldött
imasereg? Történelmi adatokkal is alátámasztható összetartozásunk
ezeréves igazságának kihirdetésében kell netán most
a segítség a szószékeken olyan belhoni papoknak, akik
esetleg nem tudják, hogy Erdély hosszú ideig tartó függetlensége
(például Bethlen Gábor alatt) sem tehette tönkre ezt
az össznemzeti érzést, és hogy - most különösen a fiatalok
kölcsönös, szabad mobilitása - éppenséggel ezt erősíti?
És ezt a szétszakítottságunkban is több évszázadon
át megmaradt, határok feletti összetartozást kell most
hirtelen - kampányszerűen - nyomatékosítva kiprédikálni
a pannon magyaroknak? Milyen üzenet ez ahhoz a bibliai
alaphoz viszonyítva, hogy ne magunk akarjunk mindig
igazságot szolgáltatni magunknak? Hiszen éppenséggel
ez, ez a történelmünkben oly végzetesen jellemző voluntarizmus,
az ellenségeskedést és erőszakot folytonosan újratermelő
gőg a legnagyobb ellenségünk.
Mindenki úgy szavaz majd, ahogy a lelkiismerete diktálja.
Magánemberként, civilként még a pap is. De az az ige,
ami alkalomról alkalomra felhangzik a templomokban,
nem a nemzetpolgár, nem is a citoyen szava, hanem az
Istené. És a lelkipásztor igehirdetéskor nem magánemberként,
nem is állampolgárként, hanem csupán szolgai minőségben
közvetíthet Ura és a hívek között. Többet használna
tehát az egyház, ha a szeretet szolgálatában azt a pénzt,
amivel ötszáz külhonit utaztat, odaadná például a hajléktalanoknak,
vagy bárkiknek, akik nem szimbolikus gesztusokra, hanem
valódi segítségre szorulnak. Egy vasúti jegy erdélyi
embernek oda-vissza 10 000 forint, szorozzuk meg ötszázzal...
Lenyűgözően gazdagok vagyunk mi, folyton siránkozó
erdélyiek, ha ennyi imakatonánk válaszolt a toborzóra,
hogy megerősítsen a másik tábor ellen, akik ugye nem
igaz magyarok. De vajon tudatában vagyunk-e, hogy az
a cél, amelynek nevében most 500 külhoni papot kisajátítanak,
hogy eszközévé legyenek, csupán azoknak a profi magyaroknak
nem árt, akik immár elfásultan vagy cinikusan elég jól
megférnek a megosztott hazában saját ellenségeikkel
és szívbeli belső békétlenségükkel?
"Édes hazám, fogadj szívedbe..." - mondanám
József Attilával, bár tudom, hiába. Nem baj, ha kirekeszt
ez a mostani haza, és ne adja a Fennvaló, hogy valaha
is benne rekedjek örökké békétlen ketrecében.
Mert most, itthon, Váradtól Csíkszeredáig egyre reménykedőbben
azt látom, hogy a szórványban a kisközösségek mágnesei
hogyan teremtik meg a tömbösödés lehetőségét. Drága
szó ez a tömbösödés, amit régi nyelvészeti tanulmányaimból
vettem, Deme Lászlótól. Csakhogy én kiterjesztem az
olyan szórványkodó magyarokra, akik azt tapasztalják,
hogy miközben porlik ama székely szikla, az idő vasfoga
vasreszeléket is termel belőle, amit a mágnes-emberek,
szellemi és egyéb vállalkozók autonóm csoporttá, közösséggé,
intézményekké vonnak össze. S jó, hogy ezt az önrendelkezést
nem felülről kell előírni.
Forrás: Szabadság, 2004. december
2. |