Neményi
László
A nép ügyet döntött
Egy képtelenség napirendre kerülése
Mire a Beszélőnek ez a száma az olvasó kezébe kerül,
a népszavazás eredménye már régi hír lesz, én viszont
kerek egy héttel a népszavazás előtt írom ezt a cikket.
(A kedvezményes honosításra vonatkozó kérdéshez képest
a kórházprivatizációra vonatkozó kérdés szinte jelentéktelen,
ezért a népszavazásnak ennek a felére nem is térek ki.)
De bármi is legyen a népszavazás eredménye, bármi is
történjék a kampány hajrájában, már most különösebb
kockázat nélkül megállapítható néhány tény, levonható
néhány tanulság.
Mindenekelőtt az, hogy megszűnt a konszenzus a parlamenti
pártok között abban a kérdésben, hogy - Martonyi Jánost
parafrazálva - súlyos veszélyekkel járó politikai és
jogi képtelenség a Kárpát-medencében élő, önmagát magyarnak
valló minden személyt magyar állampolgárnak nyilvánítani.
A parlamenti jobboldal a parlamenten kívüli szélsőjobb
kezdeményezését magáévá téve tömegesen, kollektíve,
a törvény erejénél fogva kívánja állampolgárságra jogosulttá
nyilvánítani a határon túl élő magyarokat, mégpedig
azt az előfeltételt is eltörölve, hogy az állampolgárságért
folyamodónak a honosítási kérelem beadása előtt hosszabb-rövidebb
ideig Magyarországon kell élnie.
Miután ez a politikai és jogi képtelenség napirendre
került, a népszavazás eredményétől függetlenül ott is
fog maradni. És ez nem nagy öröm. Az új jobboldali álláspont
példátlanul radikális újraértelmezése az állampolgárság
fogalmának, amivel talán az a kisebbik baj, hogy aligha
van rá precedens a nemzetközi gyakorlatban, rosszallást
válthat ki az unióban és feszültségeket okozhat a szomszédokhoz
fűződő kapcsolatainkban. Elvégre a történelemben van
új a nap alatt, a rosszallással lehet együtt élni, és
a feszültségeket lehet enyhíteni. A nagyobbik baj az,
hogy ez az állampolgárság-értelmezés - már amennyiben
egyáltalán kivehetőek a körvonalai - nem egyeztethető
össze a jogállami és demokratikus elvekkel. Egy demokratikus
jogállamban az állampolgárság a poliszban, az állampolgári
közösségben való tagság elismerése, és nem az etnikai-kulturális
hovatartozás igazolása, megerősítése. És nem is merőben
eszköz történelmileg balszerencsésebb etnikai-kulturális
rokonok vízumproblémáinak gordiuszi megoldására. (Ámulva
hallgatom, minő republikánus hévvel lehet amellett érvelni,
hogy az állampolgárság - csak egy úti okmány.)
A határon túli magyaroknak adandó állampolgárság tartalmának
lebegtetése további veszélyeket jelent a jogállami és
demokratikus elvekre. Nem kívánom - nem is tudom - eldönteni,
hogy a "kettős állampolgárság" (pontosabban
és becsületesebben, bár körülményesebben: a magyar állampolgárság
megadása a szomszédos országokban élő magyar kisebbség
tagjainak - hiszen a szomszéd országok törvényeihez
semmi közünk) mellett agitáló jobboldali politikusok
taktikai okokból, a félrevezetés szándékával vagy közjogi
és demokratikus analfabétizmusból kardoskodnak amellett,
hogy a határon túli magyaroknak adandó állampolgárság
tartalma politikai alku tárgya lehet, hogy lehetséges
"többszintű" állampolgárság, csökkent értékű
"külhoni" állampolgárság stb. Akárhogy is
van, ez a beszéd- és érvelési mód aláássa az állampolgári
egyenlőség elvének magától értetődőségét. Még katasztrofálisabb
lenne a helyzet ebből a szempontból az "igen"
érvényes győzelme esetén, amikor is az állampolgárság
tartalma valóban politikai alku tárgyává válna. Egyébként
az igen győzelme sumákolás nélkül nem hagyna túlzottan
nagy teret az alkudozásnak.
Az etnikai-kulturális nacionalizmus felerősödésének
vagyunk tanúi, és ez is velünk fog maradni a népszavazás
eredményétől függetlenül. Azon meggyőződés felerősödésének,
hogy a politikai állampolgárságot megelőzi az etnikai-kulturális
nemzetiség, hogy a politikai állampolgári közösség csak
akkor tökéletes, ha az etnikai-kulturális közösség minden
tagja felvételt nyert bele. Ennek a meggyőződésnek sajnálatos
módon az a korolláriuma, hogy az állampolgári közösség
amiatt is tökéletesítésre szorul(na), hogy nem minden
tagja tartozik a helyes etnikai-kulturális közösséghez
vagy nem tartozik hozzá elég lelkesen. Ha győz az "igen",
ha nem, a magyarság-mérőkészülékek iránti kereslet növekedésére
lehet számítani.
A "kettős állampolgárság" hívei gyakran
érvelnek azzal, hogy az EU "elismeri a kettős állampolgárság
intézményét". A dolog ennél jóval bonyolultabb
(lásd erről Tóth Judit kiváló cikkét a Beszélő tavaly
októberi számában), de az kétségtelen tény, hogy a még
néhány évvel ezelőtt is kiküszöbölendő anomáliának számító
kettős állampolgárság iránti tolerancia az utóbbi időben
határozottan megnőtt. Születtek az állampolgárság -
mondhatni - dekonstrukciója irányába, az állampolgári
kötelék lazítása irányába mutató szabályozások (részvétel
a helyi és az európai parlamenti választáson például).
De nem szabadna átsiklani afölött, hogy ennek a jogi
normákban is kifejezésre kerülő toleranciának az az
egyik fő célja, hogy hígítsa az állampolgárság etnikai
tartalmát, míg a "kettős állampolgárság" terve
pont ellenkezőleg, az állampolgárság etnikai tartalmának
dúsítására törekszik. Az EU-ban azért tolerálják a kettős
állampolgárságot, hogy könnyebb legyen honosítani idegen
etnikumú személyeket, a magyar jobboldal pedig azért
tartja ezt a toleranciát dicséretesnek, mert úgy véli,
igazolásul szolgálhat a magyar etnikum minél nagyobb
hányadának a magyar állampolgárság ernyője alatt való
összegyűjtésére. Miként afölött sem lehet átsiklani,
hogy ezek az európai fejlemények apró lépések az EU
föderalizációja felé vezető úton, mely föderalizációt
egyébként a magyar jobboldal ellenzi. Vagyis a "kettős
állampolgárság" hívei úgy konvergálnak a sokat
emlegetett európai normákhoz, hogy divergálnak tőlük.
A magyar jobboldalnak ez az ambivalens és őszintétlen
viszonya ahhoz az értékrendhez, amelyet az EU képvisel,
szintén a magyar politikai élet ténye marad a népszavazás
eredményétől függetlenül.
Már megint bebizonyosodott, hogy a magyar politika
egészségtelen mértékben van píár-szempontoknak alávetve,
valamint az is, hogy a Fidesz píárja továbbra is jobb.
Orbán Viktor nyilvánvalóan elsősorban azért csatlakozott
Patrubány Miklós és Thürmer Gyula ötleteihez, mert alkalmat
látott bennük, hogy kiragadja a kezdeményezést Gyurcsány
Ferenc kezéből, kinek hivatalba lépése óta a szocialisták
sokat ledolgoztak a Fidesszel szembeni hátrányukból.
A szocialisták eleinte harsány „nem”-je is túlságosan
reflexszerű volt ahhoz, hogy másnak, többnek tekinthessük,
mint egy váratlan píár-offenzívára adott riadt válasznak.
Ahogy ez ki is derült, miután a szocialisták halkabbra
fogták a nemet, paneleket kölcsönöztek a Fidesz dagályos
retorikájából és némi távolságot iktattak be önmaguk
és valóban elég gusztustalan - bár bizonyára hatékony
- rémisztgető és irigységre játszó ellenkampányuk közé.
Tehát már megint nem végiggondolt, kiérlelt, megalapozott
álláspontokat csomagolt be a politikai marketing, hanem
a marketingszükségletek határozták meg a politikai napirendet
és a politikusok megszólalásainak tartalmát. Ha el is
fogadjuk Debreczeni József igen elgondolkodtató elemzését
(Népszabadság, november 26.), miszerint Orbán Viktornak
közép- és hosszú távú stratégiai tervei is vannak a
"kettős állampolgársággal" (nevezetesen jobboldali
szavazók importálása és a Kárpát-medencei magyarságnak
a határokon belül való összegyűjtése, harmadik világbeli
bevándorlók nélkül létrehozandó egy nagyobb volumenű
gazdaságot, nagyobb lélekszámú országot), akkor is látnunk
kell, hogy a "sorsfordító" ötlettel nem a
"nemzetstratégiai terv" megvalósítása, hanem
saját marketingje szempontjából kedvező időpontban állt
elő. Mennyire komolyan gondolt az a nemzetstratégiai
terv, melynek sikerét szerzője a következő havi közvélemény-kutatási
szépségverseny megnyerése érdekében kockára teszi?
Akár győz az "igen", akár nem, velünk marad
a magyar politikai osztály penetráns inkompetenciája
is. Ha a politikusi megnyilatkozásokból le is számítjuk
a megjátszott hülyeséget, amely az "üzenetek"
unalomig való sulykolásához szükséges, akkor sem könnyű
elhessegetni azt a benyomást, hogy választott képviselőink
nem tudják, miről beszélnek. Több, politikusokat szerepeltető
televíziós vitaműsorból is egyértelműen kiderült, hogy
azok a parlamenti képviselők, akiknek adott esetben
új állampolgársági törvényt kell alkotniuk, nem ismerik
a jelenleg érvényben lévőt, és úgy játsszák meg a véreink
és a haza sorsáért aggódó államférfit, hogy az csak
a legelvakultabb pártdrukkerek számára lehet hiteles.
A "kettős állampolgárság" napirendre kerülése
azt is fájdalmasan nyilvánvalóvá tette, hogy a politikai
nemzet és a kulturális nemzet megkülönböztetése, a politikai
állampolgárság és az alkotmányos patriotizmus koncepciója
nem anynyira plauzibilis Magyarországon, hogy szélesebb
rétegek politikai magatartását befolyásolni tudná. Még
a magukat liberálisnak tartó értelmiségiek politikai
állásfoglalásait sem feltétlenül, mint ahogy ez az És
november 26-ai számában megjelent, a szóban forgó témáról
írt cikkekből is kiderül. Az utóbbinak nyilván a kérdés
érzelmi telítettsége is oka, az előzőnek pedig az a
körülmény, hogy a szervezett liberalizmus enyhén szólva
is megszűnt pólusképző politikai erő lenni. A szabaddemokrata
politikusok soraiból hangzottak el megfontolt és felelősségteljes
kármentő megnyilatkozások és figyelmeztetések is, de
ezt elnyomta a két nagy párt által csapott zaj. De a
probléma gyökerei mélyebbek. Az SZDSZ lemondott arról,
hogy komolyan foglalkozzék a határon túli magyarok problémáival.
A problémák kezelésére tett javaslatai sterilek és mantraszerűek,
megnyilatkozásai sokkal inkább tekinthetők a szélsőségesen
nacionalista ötletek kritikáinak, mint önálló kezdeményezéseknek.
Pedig az önálló kezdeményezéseknek lett volna, lenne
tere. Nem kellett volna, nem kellene szó nélkül hagyni
azt a botrányosan megalázó, szűkkeblű és gyakran kifejezetten
rosszindulatú bánásmódot, amelyet az anyaország hatóságai
a határon túli magyarokkal szemben tanúsítanak. Az individuális
állampolgárság-szerzési eljárás megkönnyítése, a 22-es
csapdájára hajazó előfeltételek eltörlése nincs konfliktusban
a liberális elvekkel. Az SZDSZ-nek voltak emberi jogi
elvei, ezek leporolhatóak. Az SZDSZ első elnöke, Kis
János mély gondolatokat fogalmazott meg a kisebbségi
jogok természetéről, belátásainak egy része lefordítható
politikai használatra.
A politikai realitásokat figyelembe véve természetesen
fontosabb előfeltétele az épeszű politikának, hogy az
MSZP-nek jusson eszébe valami értelmes, amit a határon
túli magyarok is méltányolni tudnak. Persze az állampolgárság
tömeges megadását nem lehet túlígérni. Ezért a kormánypártok
és a határon kívüli magyarok megromlott viszonya is
velünk marad, bármi lesz is a népszavazás kimenetele.
Forrás: Beszélő, 2004. december |