Bereznay
András
Most vagy soha
Az állampolgárság kérdését fontos lett volna pártszempontokon
átlépve megközelíteni, már csak azért is, nehogy - ahogyan
lett is - torzító hamis érvek sorát hozhassák forgalomba.
Szűk részérdekeken messze túlmutató ritka történelmi
kihívással állunk szemben. A népszavazás a kérdést nem
tűntette el. A válasz sürgős, és a bárhol élő egész
magyar nép együttes további sorsára nézve lesz meghatározó.
Az első világháborút követő évek tragédiájának leglényegét
számunkra nem a területi veszteség jelentette, hanem
a hagyományosan fönnálló magyar közösség szétesése.
Ez máig ható alaptraumánk. Nemcsak a különböző államokba
rendelt magyarok között alakultak ki törésvonalak. Az
egység megbomlásának része az a meghasonlás is, mely
a közösségen belül, vallás és eredet vonatkozásban ekkortól
keltezhető. A szétszakítottság megszüntetésére történtek
kísérletek. Külső ok miatt bizonyult hiú álmodozásnak
a revízióba fektetett remény. Mély ellentmodás terhelte
az állam törekvését az egység helyreállítására: a széttagoltság
területi síkú csökkentéséhez kapott külső segítség ára
a belső szakadásnak egy másik törésvonal menti abszolút
elmélyítése is volt. Külső ok miatt veszett el az így
elért eredmény. Attól hiúsultak meg azok a remények
is, melyek konföderációk keretében remélték helyreállítani
a magyarság egységét, és külső ok miatt volt megvalósíthatatlan
az az eleve naív elképzelés, hogy az ú.n. szocializmusban
megosztottságunk megszünhet. Külső ok hiúsította meg
a spontán népi úton megnyilatkozó egységdemonstráció
esetleges továbbfejlődését is, amely az 1956-os forradalmat
Kárpátmedence-szerte követte. Látható, hogy a magyar
közösség egységének helyreállítása külső erőtől nem
remélhető. Ez az EU-ra is áll, melytől csak az várható,
hogy általa a szétszakítottság egyes elemei meggyöngülnek.
Ennél többen nem bízhatunk, mert világos, hogy a nemzeti
feszültségek sehol pusztán az EU tagság eredményeképpen
maguktól el nem tűntek. Nekünk magunknak kell hát megfogalmazni
és képviselni céljainkat. Ez nem garanciája a sikernek,
de előföltétele. Az összmagyarság sérült közösségének
máig alapproblémája a szétszakítottság. Így e közösség
egészének alapvető érdeke ennek megszüntetése. Erre
kínált alkalmat a népszavazás. Angliában élő kettős
állampolgárként magam nem szavazhattam. (Nem vehetem
igénybe a hazai társadalombiztosítás támogatását sem.)
Rosszhiszeműek voltak tehát az ilyen irányú félelemkeltések.
Emellett hitványak. Hitvány ember aki másokat hitványságra
buzdít, arra, hogy legkisszerűbb személyes érdekét helyezze
minden más szempont elé. Hogy mint egy hajótörés után
a tutajon helyt kapott, lökje le a tutajba kapaszkodó
fuldokló kezét, csak, hogy önmaga kényelmesebben nyúlhasson
el. Valójában az igen szavazat, még ilyen áldozattal
sem járt: közérdek volt, mindenkié. Az országon kívül
élőknek a magyar állampolgárság egyrészt lelkileg fontos.
Mutatná hogy az állam, amelyet anyaországnak tekintenek,
megadja számukra létezésüknek, mint a közösség részeinek
felelősségvállalással egybekötött elismerését. Ez nagy
erőt adhat a megmaradásért folytatott napi küzdelmükben.
Mozgásszabadságuk is megnőne és a nálunk dolgozók visszás
helyzete is egy csapásra rendeződne. A magyar útlevél
garantálta biztonságban valószínű az is, hogy kevesebben
szorulnának a végleges itteni megtelepedésre. A mai
Magyarországon élők számára, ha győzött volna az igen,
a közösen gyakorolt jó tett azt a lelki katarzist, a
saját erő megtapasztalását hozhatta volna meg, melyet
az ország népessége már több mint háromnegyed évszázada
hiába keres. 1956 átmenetileg fölcsillantotta a Trianon
kiváltotta görcs kioldódásának lehetőségét, de csak
addig, amíg az újabb vereség nyomán a régi trauma hatványozott
erővel hamarosan vissza nem tért. A lehetőség mely a
80-as évek végén újból megjelent, elsikkadt, mert a
nép nem saját erejét tapasztalta meg: az ú.n. rendszerváltás
a feje fölött, elrendezetten történt. Ezért volt az
igen szavazatot ellenzők különben megmagyarázhatatlanul
kétségbeesett igyekezete, hogy a nép pozitív döntésének
elejét vegyék. Féltek, hogy döntése nyomán a nép fölismeri
erejét, közös érdekeit, atomizáltsága megszűnik, és
az így a határon belül is újjászületett közösség kétségbe
vonja majd annak a mesterséges elrendezésnek az érvényességét,
melyet akkor is hamis jelszavakra és félelemkeltésre
támaszkodva az elrendezők saját érdekükben vittek keresztül.
Az igen győzelmének gazdasági előnyei is lehettek volna.
A lakosság rossz közérzete a gazdaság fejlődésének mindenhol
kerékkötője. A mai Magyarországon az általános közérzet
nem utolsósorban az érintett tényezők folytán nem jó.
Az önmagát megtalált, egészséges önbecsülésre ébredt
nép jó közérzete önmagában is a gazdaság föllendülését
segíti. Ha most, rendkívüli történelmi helyzetben, amikor
cselekvőképességünket korlátozó külső elnyomás már nem
nehezedik ránk, de még mielőtt a magyarlakta területek
uniós tagsága ködbe burkolhatná problémáink rendezetlenségét,
amikor minden módunk megvan, hogy egy sok más állam
által is természetesen gyakorolt gesztus révén, mindenféle
területi kérdés, viszály, nehézség nélkül helyreállíthassuk
szétszakított közösségünk egységét, ezt fantomoktól
reszketve önkezünkkel elutasítjuk, önmagunkat ítéljük
mint népet lassú pusztulásra. A meghasonlott lelkű közösségek
nem életképesek. Bárhogy is végződött a népszavazás,
bármilyen riasztó jelek érkeznek máris a határon túliaktól,
még nem késő rendbehozni közös dolgainkat. A felelősség
a kormányé.
Forrás: Magyar Hírlap, 2004.
december 21. |