Tamás
Pál
A pannonok
Már a romániai választási és az itteni népszavazási
kampány vége felé találkoztam egy kolozsvári ismerosömmel.
Természetesen mit is tehettünk volna, politizáltunk.
Tole halottam (ő is frissen, a vonatban tanulta), hogy
Erdélyben valakik(?) a magyarországi magyarokat maguktól
megkülönböztetve a "pannonok"-nak nevezik.
Rákérdeztem, láthatóan a címke nem terjedt még el. Több
romániai városban élo barátom tolem hallotta eloször.
Pedig azt hiszem, fontos különbségeket jelez.
Az utolsó két napban hallgatom, látom a rezignált,
elkeseredett megszólalókat a határ túlsó oldaláról.
Érteni vélem, amit mondanak, és mégsem értem az egészet.
Nem az anyaországbeli népet, hanem az oket megosztó
politikusokat okolják. Persze, a nép jó, csak megosztották.
Meg, mint hallom, Orbán délutáni értékelésébol, a létbizonytalanság
elnyomorította. Olyannyira, hogy már egészséges ösztönei
sem muködnek, maradék tájékozódó képességét elvesztette.
Minden világos; gonosz politikusok, meg a szegénység.
Nem a mi álmaink voltak álmok, a magyarországi társadalmi
folyamatok és a nemzetközi gyakorlat ismerete nélkül.
Vagy ha arról mégis tudtunk valamit, akkor annak ellenére.
Hanem az ottaniakat, szegényeket félrevezették, s már
az ösztöneikre sem mernek hallgatni. Ez a nép most maga
írta alá a trianoni diktátumot. Önként megadta magát
- nyilatkozza egy ismert radikális kisebbségi értelmiségi
Szlovákiából. Nem tudom, hogy mikortól és hány lépésben,
de a magyarországi társadalom igen nagy többsége nyilvánvalóan,
szembeszökoen egyértelmuen már régen elfogadta Trianont.
S most legfeljebb ismét kinyilvánította, hogy az még
mindig érvényben van. Eloször megtanult együtt élni
a traumával. Azután - 80 év alatt volt ideje hozzá -
belakta azt a "csonka Magyarországot", amelyrol
annyit állították, hogy "nem ország". Ez lett
az övé. Hegyeshalom és Záhony, Röszke és Balassagyarmat
között. Persze, ott van még a magyar kultúra virtuális
tere Ady dévényi új dalaival, meg Nagyváraddal. A Házsongárdi
temetovel, a körmöci aranyokkal meg a huszti romvárral,
aminek kapcsán az iskolában a jambusokat magyarázták
nekünk. De ezek kulturális toposzok. Nincs földrajzi
kiterjedésük, és nem élnek bennük megérintheto, szenvedni-örülni
tudó emberek. Végül is a mai Jeruzsálem hiába hús-vér
város s az izraeli-arab szembenállás minden másodpercben
megtapasztalható színtere, aránytalanul többeknek azonban
a mennyek királyságának kapuja, és ebbol a szempontból
mindegy, kik és mit csinálnak mostanában a Templomhegy
környékén. A magyar kultúrának is megvan a maga mennybeli
királysága, s annak éppúgy szinte nincs köze mai igazoló
papírokhoz, bejelentokhöz, ki- és bevándorlási tervekhez.
Aki ezt a két világot, az idotlen virtuális teret és
a szociális garanciákat rövidre akarja zárni, lehet,
hogy jót is akar, de nincs éppen sikerre ítélve. Beleszerethetünk
a Mona Lisába, az ember végül is védtelen és a szép
hatásait elore nem mindig tudjuk bemérni. De hogy hagyományos
értelemben felfogott beteljesedésünk elmaradását a múzeumi
teremorön kérjük számon? Nem is nevetséges. Szánalmas.
Tudom, a németeknek és a lengyeleknek bizonyos értelemben
könnyebb. Hiszen nem élnek már németek Breslauban vagy
Königsbergben, s lényegében nincsenek már lengyelek
a kelet-galíciai kisvárosokban sem. A nemzeti kultúra
egykori tere és a mai nép "szállásterülete"
mára visszafordíthatatlanul szétvált. Elkötelezhetjük
magunkat az egyik és a másik iránt - külön-külön. A
két kötodés már - hacsak nem vagyunk javíthatatlanul
a múltban ragadtak - nem keverheto össze. Komoly ember
még tévedésbol sem akarja azokat felcserélni vagy összegyúrni.
A magyar történelem másként alakult. Szerencsére, egyelore
ez a két dolog nem válik a térben legtöbbször egyértelmuen
szét. De - s nekem leginkább ezt mutatta a december
eleji népszavazás - egymással fel sem cserélheto.
Az érzelmeknek, az iskolai drillnek és a családi hagyományoknak
számtalan kombinációja lehetséges. Nem hinném, hogy
valamilyen szigorúbb osztályozásnak itt értelme lenne.
De azért három viselkedési alapforma feltunik. Az elso
családi kötodésekbol építkezik. A magyarországi magyarok
nem elhanyagolható része a trianoni határokon kívülrol
származik. Az egykori kiterjedt országban a családok
csak igen kis része mozdult ki abból a nagytájból, tartományból,
amelybe beleszületett. Iskolák, katonaság, állami szolgálat
persze teremtettek valamilyen közösen megélt országot.
De 1918 után az elkerült területekrol nagyobb határmozgással
és politikai formációváltással kerültek át emberek.
Ha igaz az, hogy 1918-22 között három-négyszázezer ember
jöhetett át, 1944-45 után a háborús mozgással és a szlovákiai
kitelepítésekkel együtt legalább további kétszázezer,
végül 1989 után is legkevesebb százötvenezer ember érkezett,
akkor a mai Magyarországon legkevesebb félmillióan rendelkeznek
valamilyen személyes családi kötodéssel odaát. Ezek
a kapcsolatok, természetesen, a frissen érkezettek között
élnek igazán. A beolvadás a korábbi csoportokban az
anyaországi többségbe mára lényegében problémamentesnek
tunik. S mostanában, hacsak nem marad valaki az áttelepült
szabadkai vagy székely hálózatokon belül, "áttelepüloként"
a többiek számára nagyon gyorsan láthatatlan lesz. A
papírforma szerint ezeknek az embereknek és valamilyen
mértékben családjuknak is a népszavazáson igennel kellett
(volna) szavazniuk. Az áttelepülok jól látható politikai
egyesületei, persze, egyébként is aktívak a markáns
politikai jobboldalon. De semmi jelét nem látom, hogy
e szervezetek képesek lennének az "elszármazottak"
többségét nemhogy képviselni, de egyáltalán bármiképpen
megszólítani. Olvastam újabb erdélyi eszmefuttatásokat
arról, hogy ezek annyira örülnek, hogy ok már végigkínlódták,
amit kellett, és beérkeztek, hogy egyszeruen nem akarják
maguk mögött kinyittatni a városkapukat. Feltehetoen
minél frissebben érkeztek valakik, annál erosebben akarnak
bizonyítani, vagy felejteni. De tapasztalataim szerint
az áttelepült szülok gyermekeinek kinti kötodése már
nem sokban tér el az átlagos "anyaországiétól".
Komolyabb vizsgálati eredmények e csoportról azonban
nincsenek. Történeteket hallani. Az egyes sztorik azonban
önmagukban semmit sem mondanak. A magam részérol rendkívül
óvatosan fogalmaznék csak meg akármit ezzel az egyáltalán
nem elhanyagolható tömeggel kapcsolatban.
A második nagy csoportba a nemzeti tradicionalisták
tartoznának. Nagyobbrészt jobboldaliak, de nem feltétlenül.
Ugyan manapság leépülofélben van, de az elmúlt évtizedben
létezett egy markáns szocialista nemzeti vonal is. Pozsgay
kiválása után az azonban gyorsan marginalizálódott.
Sot, ha nem is nagy létszámmal, de a 90-es években voltak
az elso vonalakban kisebbségi ügyek iránt elkötelezett
liberálisok is. Mindez önmagában nem olyan lényeges.
Ami talán fontosabb, hogy e nagyobb csoporton belül
(ugyan számtalan változatban) a kulturális-történelmi
tér és az ott élo magyar csoportok nem válnak szét.
S mindebbol sajátosan eros szimbolikus tér-birtokbavételi
vágyak is következhetnek. Az ide sorolhatóak igazán
nem vagy alig választják szét a "kultúrnemzet"
és a politikai nemzet fogalmát. Lényegében ok lettek
volna a most - minden parciális kétség ellenére - igennel
szavazók. Viszonylag alacsony számuk volt sokak számára
az igazi meglepetés. Azt nem tételezném fel, hogy az
"igenért" agitálók oket nem érték volna el,
vagy nem lettek volna képesek oket megszólítani. De
feltehetoen itt jelentos részben nem szerves, saját
tapasztalatból kinövo, alulról megélt nemzetképekkel,
sokkal valószínubben tanult szerepekkel, világképekkel
lehet dolgunk. E toposzok Trianon után - esetleges,
alkalomszeru egykori falujáró tapasztalatokat, táncházakat,
véletlen udvarlásokat leszámítva - nem szervesült élményekbol,
hanem felülrol csöpögtetett ideológiákból állnak inkább
össze. S azt hiszem, igazán ezek - ha nem is kizárólagosan
- mégiscsak a történelmi középosztály leszármazottai
között élhetnek élénken. S csak annyira jobboldaliak,
hogy azon a politikai féltekén aktívabban élnek ennek
politikai hagyományai. S épp e középosztálybeliségbol
következnek e modell korlátai s talán most megtapasztalt,
eddigi hiteinkhez képest korlátozottabb elterjedtsége
is. De mindezen túl, természetesen muködnek, muködniük
kell lecsupaszítottabb politikai meghatározottságoknak
is. Az új magyarországi jobboldal mai formájában viszonylag
friss szövetség. S az azt alkotó csoportok, mozgalmak
közül vannak olyanok, amelyeket a nemzeti-kisebbségi
problematika hozott erre az oldalra. De, gondolom, legalább
annyian vannak abban a táborban olyanok is, akik eredetileg
ezzel a gondolatkörrel, élményvilággal korábban nem
találkoztak. De mert az itt készülo lapokat olvassák,
az itt elhangzó politikai nyilatkozatokra figyelnek,
az ezen az oldalon szervezett gyulésekre járnak el,
a tematika végül az övék is lesz. Egyébként nem meglepoen
az államszocializmust követoen a színre lépo antikommunista
mozgalmak ideológiai szerkezete - ha ellenkezo elojellel
is, de - leképzi az általuk meghaladni kívánt konstrukciókat.
A klasszikus baloldalnak ott volt a proletariátus mítosza.
A felszabadításra várók, akiket mi fogunk majd megmenteni.
Így a jobboldalnak is szüksége lett a saját felszabadítandóira.
Isten ments, hogy ne ismerjem el a munkások elnyomását
ott és a kisebbségiekét az elmúlt században itt. De
mindkét oldalon a valós elemekbol ideológiai konstrukciók
születtek. A baloldalon a proletariátus mítoszának válságáról
már könyvtárakat írtak. Úgy tunik, hogy az ideológiák
újabb sebezhetosége a jobboldali mítoszokat is elérte.
De az érdekeltek erre sokkal felkészületlenebbek, mert
kevésbé voltak mind ez idáig hajlandók elismerni, hogy
az ellenféléhez hasonló konstrukciókkal dolgoztak. Bizonyos
értelemben lehetséges, hogy itt és ott ugyanannak a
19. század második felében összeállt megváltás-mítosznak
a válságáról van igazán szó. A népszavazás kudarcát
hajlamos lennék mindenekelott ezzel az elemmel és nem
a "félrevezetéssel" vagy "megfélemlítéssel"
magyarázni.
S épp ebbol következoen rajzolódik ki a harmadik tábor.
Nem egyetlen szövetségként, nem mitikus politikai ellenfélként,
hanem hangulatok, életprogramok, érdekek, újabb és régebbi
vonzások és taszítások valamilyen laza halmazaként.
Amelyben természetesen nem tunik el a nemzeti. De -
legalábbis békeidoben - nem is ír automatikusan felül
mindent. Amelynek vannak kisebbségi rokonszenvei, s
amely - ha az nem jelentkezik más személyes prioritásokat
életvezetési szempont elé helyezve - belátja, hogy szükség
van közösen megteendo lépésekre, együtt finanszírozandó
kiegyenlíto programokra. Nem lenne talán ellenfele e
tekintetben valamilyen pozitív diszkriminációnak sem.
De nem hajlik arra, hogy ennek teljesen alárendelje
magát. Hogy ezért - ha nem fizikai embermentésrol van
szó - nagyon kemény konfliktusokat vállaljon. Neki a
mai Magyarország nem egy "csonka ország",
hanem a hazája. Aki ideköltözik, az testvér, s annak
beilleszkedéséért teljes felelosséget vállal. Aki nem,
azért már nem anynyira. Nincs közös ideológia, egységes
elfogadó vagy elutasító program. De vannak rokonszenvek.
Nem hinném, hogy ez valamilyen "posztmodern"
hangulat felerosödését jelentené. De ha a legkülönfélébb
területeken egyre fontosabbakká válnak az egyéni stratégiák,
a miliok, a csak egy csoport által felvállalt társadalmi
programok, akkor itt - bevallva vagy sem - idegenkedni
fognak azoktól a társadalmi programoktól, amelyek egyetlen
központi cselekvési lehetoséget ajánlanak. Legyen az
bármilyen. Nem véletlenül nem született az elmúlt tizenöt
évben nemzetstratégia Magyarországon. Végso soron a
magyar újkapitalizmusnak sincs osztályharc-elmélete.
Mindenfajta hitek ellenére ez mintha mégsem az ideológiák
kora lenne.
Forrás: Erdélyi Napló, 2004.
december 16. |