publicisztika

Kis János

Nemzetegyesítés vagy kisebbségvédelem

A december 5-i kettős népszavazáson a magyar állampolgárság kiterjesztésére tett javaslat jogilag és politikailag egyaránt veszített. Veszített jogilag, mert nem született kötelező erejű döntés; az Országgyűlésnek nem kell törvényt alkotnia a külországi magyarok áttelepülés nélküli honosításáról. És veszített politikailag, mert urnákhoz szólították a népet, hogy egy ünnepélyes aktussal fogadja polgártársaivá a határon túli magyarokat, és az ünnepélyes aktus elmaradt.

Sovány vigasz a kezdeményezők és az ügy felkarolói számára, hogy a résztvevők 51,55 százaléka "igen"-nel szavazott. Ez a szám az összes választó alig 19 százalékát jelenti, miközben a szavazástól távol maradók enyhe többsége a "nem" felé húz.1

S még ha az "igen"-ek elérték volna is az összes választó 25 százalékát, az sem volna elegendő a döntés politikai legitimálásához. Olyan ügy ez, amelyben a szavazásnak közfelkiáltásként értelmezhető eredményt kellett volna hoznia. Itt nem az a kérdés, hogy mi hasznos vagy előnyös nekünk, magyar állampolgároknak, hanem az, hogy kik is legyünk - kikkel együtt alkossuk a magyar állampolgárok közösségét. A legnagyobb jóindulattal sem állítható, hogy a választók alig egyötöde az öszszesség nevében mondott "igen"-t a magyar állampolgári közösség kiterjesztésére.

Eljött a magyar kérdés újragondolásának ideje.

Tudom, az "igen"-nel szavazók jó része számára a népszavazás sikertelensége többet jelent a demokráciában szokásos, időnkénti választási vereségnél. A választóknak közösségi összetartozásukról kellett volna tanúbizonyságot tenniük, s ha a baloldal a "nem"-re buzdította őket, ez nem egyszerűen a másik álláspont hirdetése - ez nemzetárulás. Sok jobboldali érzi úgy, hogy a baloldal ismét kiiratkozott a nemzetből. Hiába vagyunk meggyőződve róla, hogy a rosszkor és rosszul föltett kérdésre nem volt más jó válasz, mint a "nem", a tény attól még tény marad: az "igen" sikertelenségének nem kívánt velejárójaként tovább mélyült az ország politikai megosztottsága.

Tény az is, hogy a szomszédos országokban élő magyarok döntő többsége nagy reményeket fűzött az "igen" győzelméhez, és a kudarcot arculcsapásként éli meg. Nem kívánok elidőzni annál a kérdésnél, hogy ki a felelős a várakozások felcsigázásáért. Bár megkérdezhető, hogy szabad-e hazardírozni emberek százezreinek önérzetével egy kényszerítő szükség nélkül elindított politikai manőver kedvéért, a sérelem attól még sérelem marad. S tagadhatatlan, hogy a sérelemérzés elsősorban felénk irányul, akik nyíltan szembefordultunk a magyar állampolgárság kiterjesztésével.

Semmi kétség, ez a lelkiállapot nem kedvez az értelmes politikai párbeszédnek. És mégis azt állítom, hogy a népszavazás új kezdetet nyithat. Nem csak indulatokat kavar ugyanis. Kijózanító hatása is lehet. A következő hónapok fogják megmutatni, hogy melyik hatás kerekedik felül.

Addig is vegyük szemügyre a rivális álláspontokat.

A nemzetegyesítés jelszava

A népszavazási kampány jobboldali főszereplője, a Fidesz nem azzal buzdított az "igen"-re, hogy a határon túli magyaroknak szükségük van a magyar állampolgárságra, tehát adjuk meg nekik. Úgy állította be a népszavazást, mint történelmi alkalmat Trianon meghaladására. A nyolcvannégy évvel ezelőtti békediktátum "darabokra törte" a magyar nemzetet, és mi most "összeforrasztjuk, amit a történelem darabjaira tört".2 Egy tízmilliós ország tizenötmilliós nemzetet építhet maga köré. Magyarország ismét büszke, nagy és erős lesz, mint 1920 előtt volt.

Ez a gondolat már a státustörvény vitájában megfogalmazódott. "Nyolcvan éve várunk arra, mondta akkor Orbán Viktor, hogy létrejöhessen egy jogi értelemben is létező kötelék a magyar nemzet egymástól elszakított részei között. Létrejöhessen újra egy kötelék a létező lelki kötelékeken túl."3 A Fidesz akkor még kitért a kettős állampolgárság követelése elől; Orbán még a magyarigazolványról állította, hogy ez szolgáltatná a nemzetegyesítéshez a jogi köteléket. Most a közös állampolgárság volna ez a jogi kötelék.

A tradicionális magyar jobboldal az elszakított országrészek visszaszerzésétől remélte Trianon túlhaladását. Akik hittek ebben a lehetőségben, harcos irredenták voltak. Akik nem hittek benne, azok sértett önsajnálatba menekültek az ellenséges világ elől. A Fidesz elvetette az irredenta beszédet, és a történelmi sirámok nyelvezetével is szakított. A nemzet "határmódosítás nélküli egyesítését" tűzte zászlajára.

Újra nagyok leszünk, ígérte, méghozzá - bár az országhatárok változatlanok maradnak - nemcsak lélekszámban, hanem területben is. "Tizennégymillió magyar egy gazdasági térségben nem ugyanannyi, mint tízmillió magyar. [...] Budapest azért nem tud pénzügyi központtá lenni - hiába tűztük ezt ki célul -, mert kicsi hozzá a térség. Nem az embereket kell idehozni, hanem a gazdaság határait kell kitágítani."4

Nem igazán érthető, hogyan jönne létre ez a megnagyobbodott gazdasági térség. Az áttelepülés nélküli honosítás a magyar állam és a magyar etnikum határon túli tagjai közt teremtene jogviszonyt - gazdasági térségeket pedig államok közti szerződés útján (szabadkereskedelmi megállapodással, vámunió létesítésével) szoktak létrehozni. Orbánt azonban ez nem zavarja, mert az ő nemzetegyesítési programjában a szomszédos államok és a szomszédnépek egyszerűen nem játszanak szerepet. Hogyan fog alakulni a magyar állam viszonya azokhoz az államokhoz, melyeknek felségterületén az ő közreműködésük nélkül állampolgárokat és gazdasági térséget szerzünk? Hogyan fog alakulni az ott élő magyarok viszonya a lakóhelyük fölött szuverenitást gyakorló államhoz és annak nem magyar polgáraihoz? Ezekre a kérdésekre fülsiketítő hallgatás a válasz.

A Fidesz retorikája nem fenyegeti, nem is becsmérli a szomszédos államokat és népeiket. Nem tesz nekik szemrehányást, nem csinál belőlük bűnbakot. Egyszerűen nem vesz tudomást róluk. Levegőnek nézi őket.

"A nemzet országhatárokon átívelő egyesítése" délibábkergetés. De hiba volna megmosolyogni. Ha a következményeibe belegondolunk, elmegy a kedvünk a nevetéstől.

Az a "nemzetpolitika", mely keresztülnéz a Magyarországot körülvevő államokon, lépten-nyomon provokálja szomszédainkat. A Fidesz-kormány éveiben megmérgeződött a viszonyunk Romániával és Szlovákiával. Ha így megy tovább, akkor EU ide, EU oda, megint a régi nacionalista gyűlölködés fog szembeállítani velük.

Annak a "nemzetpolitikának", mely keresztülnéz a Magyarország körül élő népeken, nem a többséghez való közeledést választó kisebbségi magyar vezetők a természetes szövetségesei, hanem azok, akik az elzárkózásban látják a jövőt. Ez a politika kockára teszi mindazt, amit a magyar kisebbségek a többség együttműködésre kész erőivel szót értve az elmúlt tizenöt évben elértek.

Ehhez a veszedelmes politikához kért a Fideszt felhatalmazást a népszavazáson.

Egy tízmilliós népnek felajánlották, hogy egyetlen gesztussal az egész Kárpát-medencére kiterjesztheti "országhatárokon átívelő" hazáját. A nép nem kért a kockázatokból és mellékhatásokból.

A Fidesz-féle "nemzetpolitika" másodszor szenvedett súlyos vereséget. Az első kudarc 2001-ben érte, a frissen megalkotott státustörvény miatt. A státustörvény története a szomszédállamok tiltakozása és az Európai Unió erőteljes rosszallása miatt vált vesszőfutássá. 2001 decemberében Orbán (akkor még miniszterelnökként) megalázó alkura kényszerült: a román kollégájával kötött egyezség alaposan felülírta az eredeti törvényt, és nyilvánvalóvá tette, hogy a magyarigazolvánnyal mint "jogi kötelékkel" nem lehet tovább játszadozni. A szlovák féllel azonban már a következő kormány tárgyalta le a vitát, s az vitte át a következményeket az Országgyűlésen; ezért a Fidesznek nem kellett beismernie a bukást: a baloldalt tehette felelőssé a státustörvény "kiheréléséért". A magyar állampolgárság kiterjesztése azonban nem külső ellenálláson bukott el, hanem a magyar választók egy részének ellenkezésén és a nagy többség közönyén, és ezt a bukást nem lehet mások számlájára írni. Elindulhat a gondolkodás a kudarc okairól.

Voltaképp már el is indult. Maga Orbán is javasolt egy magyarázatot. A nép tömeges távolmaradása mögött a létbizonytalanság rejlik, állította. "Amíg a létbizonytalanságot nem tudjuk csökkenteni, amíg a munka-otthon-biztonság ügyében nem jutunk eredményre, addig nem tudunk szélesebb nemzeti összefogást létrehozni, mint amit sikerült vasárnap."5

Ez a magyarázat nem a Fidesz stratégiájában keresi a hibát. A cél jó, csak túl korán tűzték napirendre. Előbb a létbiztonságot kell növelni.

Nem biztos azonban, hogy ez lesz az utolsó szó.

A baloldali alternatíva hiánya

Ám az, hogy a "nemzetegyesítés" programját felülbírálják-e, nem kizárólag a jobboldalon zajló folyamatoktól függ. A baloldalnak nem kell ölbe tett kézzel várnia, amíg a felvert por elül, és kirajzolódik a végeredmény. A honosításról szóló népszavazást a kormányoldal megnyerte. Nála van a kezdeményezés. Nem mindegy, hogy mit kezd a lehetőséggel.

Ha a népszavazási kampányban használt érvelését folytatja, akkor sok jóra nem számíthatunk. Fő érve úgy szólt, hogy a magyar állampolgárság kiterjesztése elfogadhatatlanul sokba kerülne. Ez az érvelés a jelek szerint hatott a politikailag kevéssé elkötelezett választókra. De most elsősorban nem őket kell megnyerni. Azokkal kell beszélő viszonyba kerülni, akik számára fontos a közösségvállalás a határon túli magyarokkal. Őket a költségek emlegetése csak taszítja.

Ellenkezésük csak részben jogos. Minden politikai döntésnek ára van. A választónak nem azt kell eldöntenie, hogy akarná-e a célt, ha ez ingyen volna, hanem azt, hogy akarja-e azon az áron, amit meg kell fizetni érte. Ez akkor is igaz marad, amikor a cél megvalósulásáért erkölcsi felelősséget viselünk. Erkölcsi felelősségünk sem határozható meg a terhektől függetlenül, melyekkel a teljesítése jár. Nem minden kötelezettségről mondható el, hogy bármi áron teljesíteni kellene. Így hát az áttelepülés nélküli honosítás költségeinek nyilvános taglalása önmagában nem volna kifogásolható. A kormányoldal mérhetetlenül eltúlozta a költségeket, és ez szemére vethető, ahogy az ellenzék is bírálható azért, mert azt állította, hogy a kedvezményes honosítás egy fillérbe sem fog kerülni. De nem ez volt a legnagyobb baj. A legnagyobb baj az volt, hogy a "nem" melletti kampányban csak a költségekről esett szó; arról, hogy a cél miért fontos, hogy milyen természetű és mennyire súlyos indokok szólnak mellette, a kormányoldal nem tudott mit mondani. Egyszerűen nem volt szava a határon túli magyarokkal szembeni felelősségünk alapjáról és mibenlétéről.

Így aztán szinte minden, ami a baloldal kampányában túlment az anyagi terhek emlegetésén, a jobboldali retorika átvételében és kifordításában állt. Az MSZP elnöke kijelentette például, hogy a magyar állampolgárság kiterjesztésének következtében "második Trianon" állna elő. Értsd: a határon túli magyarok a magyarútlevél birtokában elhagynák a szülőföldjüket, s így az a föld immár nemcsak jogilag, de ténylegesen is elveszne a magyarság számára. Bánjunk csínján a szabad áttelepülés lehetőségével, mert akkor élni is fognak vele, és Erdély végképp a románoké lesz.

Az ilyen beszéd miatt baloldali gondolkodású embernek szégyenkeznie kell. A baloldali álláspont a kisebbségi kérdésben sem lehet más, mint egyébként: a saját életére vonatkozó döntés joga az egyént illeti meg. Nem kezelhetjük a határon túli magyarokat kollektív nemzeti célok túszaiként.

Ha azt akarjuk, hogy a magyar állampolgárok közössége vállalható - öncsalástól és ábrándkergetéstől mentes - kisebbségi politikában egyezhessen meg, akkor a jobboldal bukott nemzeti ideológiájával nem ugyanennek az ideológiának a törmelékeit kell felvonultatni, hanem egy másik nemzeti programot kell szembeszegezni vele; olyat, amelyet baloldali ember emelt fővel vállalhat, és amelynek fényében az is elmagyarázható, hogy a "nemzetegyesítés" programját mi teszi esélytelenné, sőt veszélyessé.

A nemzetpolitikától a kisebbségpolitikáig

Magyarország XX. századi történelmét döntően befolyásolták Trianon következményei. 1914-ben szerepet vállaltunk egy igazságtalan háború elindításában, 1920-ban a győztesek igazságtalan békét kényszerítettek ránk. Az ország elvesztette történelmi területeinek kétharmadát és magyar ajkú lakosainak egyharmadát. Az utódállamokban megindult nemzetépítő politika szinte mindenütt kihasználta és szította a magyarellenes érzelmeket. A határokon kívül rekedt magyarok új államukban többnyire másodrangú állampolgárokká váltak. A kommunizmus évtizedeiben módszeres beolvasztási gyakorlatnak estek áldozatul. A szovjet világrendszer összeomlása után egyfelől roppant lehetőségek nyíltak meg önszerveződésük előtt, pártjaik politikai tényezővé, több helyütt a kormánykoalíció tagjává váltak - másfelől a kommunizmus eltűnése nyomán keletkezett ideológiai vákuumba majdnem mindenütt benyomult a militáns nacionalizmus, melynek ismét a magyar etnikum lett a természetes céltáblája.

A békekötés utáni első évtizedekben még értelmes dolog volt igazságosabb határok kialakításán gondolkodni. Ezt az esélyt azonban tönkretette, hogy a náci Németország vált a határrevízió motorjává; hogy Magyarország Hitler kezéből kapta vissza elveszett területeinek visszakövetelhető részét; s hogy ez Hitler csatlósává tette a következő háborúban. A magyar területi igények diszkreditálódása és az idő múlása tarthatatlanná tette a határmódosításban való gondolkodást.

De a "határmódosítás nélküli nemzetegyesítés" gondolatát is. A kisebbségi magyarok annak az államnak a polgárai, melynek a területén élnek. Sorsuk elsősorban attól függ, hogy mire jutnak országuk többségi társadalmával. Politikai tapasztalataik országról országra változnak, és nagyon különböznek a miénktől. (Gondoljunk csak arra a megütközésre, amit a három kisebbségi vezető, Ágoston, Duray, Tőkés televíziós szereplése a magyarországi közvéleményből kiváltott.) Érdekeik, vágyaik, törekvéseik sok szempontból nem egyformák, más és más politikai szövetségeket kötnek - abban is különböznek, hogy kötnek-e -, más és más ügyekért készek síkra szállni. (A népszavazás kapcsán erre Bugár Béla is rámutatott: míg a szlovákiai magyarok körében "nagy várakozás előzte meg" az állampolgárság kiterjesztéséről kiírt referendumot, addig "a mai magyar társadalomnak nem ez a legfőbb problémája".)6

Ez akkor is igaz maradna, ha a magyar állam végül úgy döntene, hogy lehetővé teszi a magyar állampolgárság áttelepülés nélküli elnyerését. Hiába válnának a kisebbségi magyarok a mi polgártársainkká is, mindennapi életük továbbra sem köztünk zajlana, hanem román, szlovák, szerb, ukrán, horvát, szlovén polgártársaik körében. "Rajtunk elsősorban nem a határok fölötti nemzetegyesítés, hanem a hazai politikai közösségbe való kollektív integráció segíthet", írta Bíró Béla romániai magyar publicista pár nappal a balul végződött népszavazás után,7 s ehhez csak annyit fűznék hozzá: a kisebbségek saját országuk politikai közösségébe való kollektív integrálódása a határok fölötti magyar-magyar kapcsolatok elmélyítésével nem ellentétes, de az "egységes magyar nemzet" helyreállításával összeegyeztethetetlen.

A "nemzetegyesítés" célját az sem mozdítaná elő, ha a Kárpát-medencén osztozó államok valamennyien felvételt nyernének az Európai Unióba (ami Szerbia-Montenegró és Ukrajna kivételével a belátható jövőben megtörténik). Az EU elhárítja az akadályokat az emberek, eszmék és a javak szabad mozgása előtt, valamennyi polgára számára valamennyi tagállamában lehetővé teszi a szabad letelepedést, munkavállalást, tanulást és vállalkozást, és az államok fölötti politikai instanciákat teremt, ahol a vitás ügyek egy része megtárgyalható. Mindez lényegesen javítja a kisebbségi népcsoportok helyzetét, megkönnyíti a különböző országokban élő, azonos ajkú népcsoportok közti kapcsolattartást, s így hozzájárul ahhoz, hogy a magyarok kulturális közösségét eleven szálak sokasága fűzze össze. Ám ez a kulturális közösség nem azonos a politikai nemzettel. A kulturális közösség tagjainak összetartozásához elegendő a "lelki kötelék", nincs szükség "jogi kötelékre". A politikai nemzet jogi kapcsolatot feltételez tagjai között. A kulturális közösségnek nincs központja; különböző országokban élő tagjai nem okvetlenül egy közös államon keresztül kötődnek egymáshoz. A politikai nemzetnek van központja: a tagjait egymáshoz fűző jogi kötelékek a közös államon át haladnak. Attól vagyunk egyazon politikai nemzet tagjai, hogy valamennyiünket jogi kapcsolat fűz közös államunkhoz. A kulturális közösség élő valóság lehet, ha tagjai akadálytalanul közlekedhetnek egymással. A politikai nemzet csak akkor valóság, ha van állam, amely a nemzet öszszes tagjának közös birtoka.

Az EU úgy segíti a kulturális közösségek határokon átívelő integrálódását, hogy túlhaladottá teszi a nemzetállamhoz való kötődésüket. S ez alól a mi esetünk sem kivétel.
Az előttünk álló feladat nem "nemzetpolitikai", hanem "kisebbségpolitikai".

Felelősségünk

De ha nem a "darabjaira tört" politikai nemzet "összeforrasztása" a dolgunk, akkor mi okunk van arra, magyarországi magyaroknak, hogy a szomszédos országokban élő magyarok sorsával törődjünk? Mi indokolja, hogy áldozatot vállaljunk helyzetük javításáért?

Mindenekelőtt az, hogy felelősséggel tartozunk irántuk. Közös a nyelvünk, közös a kultúránk. Elődeink közös magyar állam polgárai voltak. Az 1920. évi, igazságtalan béke éles határvonalat húzott közéjük. A mi őseink a határ innenső oldalán maradtak, vagy ide települtek át. Azoknak az ősei, akik ma a határokon túl élnek, kívül rekedtek a magyar állam felségterületén. Nekünk nem érdemünk, hogy a határokon belül vagyunk, ők pedig nem vétkesek abban, hogy a határokon kívülre kerültek. Nekünk szerencsénk volt, nekik balszerencséjük, ennyi az egész. S mi mégis változatlanul élvezzük a magyar állampolgárság előnyeit, nekik pedig el kell szenvedniük a kisebbségi léttel járó hátrányokat. Ők fizetik meg az egykori Magyarország feldarabolásának árát - helyettünk is. Ha ez így van, akkor a hazai politikai közösség nem csak a saját tagjaiért felelős; a határon túli magyarokért is felelősséget visel. A magyar állam - a mi államunk - köteles erőfeszítéseket tenni azért, hogy a kisebbségi helyzetű magyar számára ugyanúgy ne legyen hátrány magyarnak lenni, mint ahogy nekünk sem az. S mi kötelesek vagyunk az elvárható, arányos mértékig vállalni a terheket, melyek ezekből az erőfeszítésekből ránk háramlanak.

Amikor a magyar állam ezt teszi, egyben segít ápolni és gyarapítani azokat a személyes és szellemi kapcsolatokat, melyek a magyarokat - éljenek bárhol - egyazon kulturális közösség tagjaivá teszik. Ez különösen fontos a kisebbségi helyzetű magyarok számára, mert megerősíti identitásukat. De a tágabb magyar kulturális közösség megőrzéséhez nem csak nekik fűződik érdekük. A Magyarországon élő magyarok közt is sokan vágynak arra, hogy ez a közösség a jövőben is terjedjen ki a régió egész magyar ajkú népességére, hogy tehát egy olyan közösséggel azonosulhassanak, mely minden irányban túlnyúlik a magyar állam határain.

Véleményem szerint ez legitim óhaj, és a magyar állam jól teszi, ha a kisebbségek segítésén túl is törődik a magyar kulturális közösség állapotával. Különbség van azonban a kisebbségi helyzetű magyarokért viselt felelősségen és a tágabb régió magyar kultúrájának ápolásán mint öncélon alapuló állami feladat között. A kisebbségi magyaroknak joguk van arra, hogy magyar mivoltuk miatt ne szenvedjenek el hátrányokat, és ez a jog bennünket, magyarországi magyarokat is kötelez. Minden magyar állampolgárnak viselnie kell e kötelezettség terheit, akár fontos neki személy szerint, hogy kulturális közösséget alkot a határon túli magyarokkal, akár nem. Ezzel szemben a régió magyar kultúrájának ápolásáért - amennyiben ez túlmegy azon, amire a kisebbségi helyzetű egyéneknek szükségük van - nem köteles terheket vállalni, ha nem tulajdonít fontosságot neki. A magyar kulturális közösség fenntartásáért a magyar állam olyan mértékben tehet erőfeszítéseket, amilyen mértékben a többség meggyőzhető a költségek vállalásának célszerűségéről.

Államunk elismeri a szabad identitásválasztáshoz fűződő jogot, s ez nem csak azt foglalja magában, hogy nem magyar ajkú polgártársaink maguk dönthetik el, magyarokká válnak-e, vagy megmaradnak egy kisebbségi közösség tagjának. A szabad identitásválasztás a saját kulturális közösségünkhöz való viszonyra is kiterjed. A magyar kulturális nemzet nem valami egynemű adottság; a különböző országokban élő magyarok különböző hatásoknak vannak kitéve, különböző módon válaszolnak a helyi hatásokra, és ezért kultúrájuk is különböző irányokba tart. Az egyént ez a sokféleség is választás elé állítja. Ő és csakis ő jogosult eldönteni, hogy mindazokkal közösséget érez-e, akik a tágabb régióban az ő nyelvét beszélik, vagy a magyar kulturális közösség végetér számára az ország határainál, vagy egy etnikailag semleges, európai identitás felé tájékozódik, vagy megosztja személyiségét e különféle identitások között, vagy - végezetül - semmiféle kulturális közösséggel nem azonosítja magát. Bármelyikük értékes tagja lehet a magyar állampolgárok politikai közösségének.

Befejezésül szeretném összefoglalni, hogy milyen gyakorlati következtetések felé mutatnak a fenti megállapítások.

Tíz pont

Egy. A magyar állam és polgárai számára az elsődleges célt az kell jelentse, hogy a határon túli kisebbségek magyar mivoltukat megőrizve integrálódhassanak országuk politikai közösségébe. Nem arra kell biztatnunk őket, hogy a virtuális magyar hazába igyekezzenek visszatalálni, hanem arra, hogy abban a politikai hazában vívják ki maguknak az őket megillető helyet, ahol élnek. Elsősorban ahhoz kell segítséget nyújtani nekik, hogy mindazon egyéni és kollektív jogokat megszerezzék, melyek biztonságos birtoklása nélkül a kisebbség nem lehet a politikai közösség egyenrangú alkotórésze, a szabad nyelvhasználathoz és a gyermekek anyanyelvi iskoláztatásához való jogtól a közösségnek addig a jogáig, hogy kulturális és oktatási intézményeit a saját autonóm hatáskörében igazgassa, továbbá a területi autonómia jogáig azokon a településeken, megyékben és régiókban, ahol a kisebbség alkotja a helyi többséget.

Kettő. Államunknak segítenie kell a határon túli kisebbségeket abban, hogy zavartalan kapcsolatot tarthassanak fenn Magyarországgal; hozzáférjenek az itteni kultúra alkotásaihoz és intézményeihez; szabadon beutazhassanak Magyarországra, itt hosszabb-rövidebb időre letelepedjenek, tanuljanak és munkát vállaljanak. Ha ez külön egyéni jogosultságok teremtését feltételezi, ezeket a jogosultságokat a magyar kisebbségek tagjainak meg kell kapniuk. Ilyen döntéseket azonban nem hozhatunk a szomszédos államok háta mögött. Vagyis, három, a magyar államnak fel kell hagynia azzal a gyakorlattal, hogy a szomszédos államokat kész helyzet elé állítva létesít jogviszonyt magyar ajkú polgáraikkal, miként ez a státustörvény esetében történt, és vissza kell térnie a tárgyalások gyakorlatához, amire a magyar-szlovák és a magyar-román alapszerződések adtak mintát. Nem indulhatunk ki abból, hogy az érintett államoknak nincs közük a polgáraik és a magyar állam közt létesítendő jogi kapcsolathoz. Akkor sem tehetnénk ezt, ha az országaink közti viszony évtizedek óta kölcsönös bizalomra épülne. De mivel viszonyunk tele van gyanakvással, félelemmel és sérelemérzéssel, ezért különös gondot kell fordítanunk arra, hogy lépéseinkhez megszerezzük szomszédaink legalább hallgatólagos beleegyezését.

Négy. Ami Magyarország és a szomszédos országok viszonyáról elmondható, az elmondható a magyar kisebbség szervezetei és a többségi szervezetek, illetve az állam viszonyáról is. A kisebbség jogai csak fokozatosan épülhetnek ki, és csakis akkor, ha közben fokról fokra kialakul az állampolgári összetartozás érzése a magyar kisebbség és a többségi nemzet között. Befelé forduló, sérelmi politizálással a kisebbségek nem szerezhetnek egyenrangú, elismert helyet a többségi társadalomban. Jogaik csak akkor válhatnak élő valósággá, ha a többség politikai szervezetei és az állam apparátusai készek együttműködni a megvalósításukban. Ezért a magyar államnak elsősorban azokkal a kisebbségi szervezetekkel és vezetőkkel kell partnerségre törekednie, amelyek és akik a sértett szembenállás helyett kezdetben a kölcsönösen előnyös megállapodások, később a kiengesztelődés lehetőségeit keresik.

Öt. A legsikeresebb kisebbségi politika sem érheti el, hogy minden határon túli magyar a szülőföldjén akarjon maradni. Magyarországot azokkal szemben is kötelezettségek terhelik, akik távozni kívánnak. Őket - ha ide törekszenek - az eddiginél szolidárisabb bevándorlási és honosítási politikával kell segítenünk. Ha a minden oldalról elátkozott népszavazási kezdeményezésnek volt valami haszna, hát az, hogy ráirányította a figyelmet a Magyarországon letelepedni vágyó külországi magyarok megalázó kálváriájára. Ez a szégyenletes gyakorlat nem folytatható tovább.

Hat. A bevándorlás és honosítás megkönnyítését 1990 óta minden magyar kormány csak szavakban támogatta.8 Részint attól tartottak, hogy az állam képtelen lesz kezelni az engedékenység miatt elszabaduló bevándorlási hullámot, a társadalom pedig nem lesz hajlandó viselni a vele járó terheket. Részint pedig a határon túlra került térségek magyar kötődéseit féltették a tömeges áttelepüléstől. Ezért a hivatalos politika mindvégig a "szülőföldön való megmaradás" céljának rendelte alá a bevándorlás és honosítás szabályozását. A prognózisok nem bizonyultak megalapozottnak, a válasz pedig mindenképpen elfogadhatatlan: a magyar állam által űzött gyakorlatnak az egyéni szabadság tiszteletben tartásán kell alapulnia.

A problémát nem az okozza, hogy magyarok százezrei települnének át, ha tehetnék: a legtöbb ember - hacsak menekülésre nem kényszerítik - nem szokta elhagyni a szülőhazáját viszonylagos előnyök kedvéért. Viszont azok, akik mégis mennének, érthető módon a fiatalabb, tanultabb s épp ezért mozgékonyabb rétegből kerülnek ki. A veszély abban áll tehát, hogy a helyben maradó magyar népesség elveszíti szellemi elitjét. Csonka társadalmi struktúrával pedig akkor sem lehet egyenrangú közösségként integrálódni a többségi társadalomba, ha a befogadásra megvan a hajlandóság. Ám ennek nem a bevándorlás akadályozása és a honosítás nehezítése az elfogadható ellenszere, hanem az, ha a magasan képzett magyarok számára előnyösebbé válik az otthon maradás.

Hét. A magyar államnak nem a képzeletbeli "egységes magyar nemzettel" van dolga, hanem országról országra változó helyzetű magyar kisebbségekkel. Számolnia kell ezzel a sokféleséggel és válaszolnia kell rá. Más a tennivalója az EU-tag Szlovákia vonatkozásában, ahol a Magyar Koalíció Pártja kormányalkotó tényező, mint Szerbia-Montenegró felé, mely a belátható jövőben nem kerül a csatlakozás közelébe, s ahol a magyar kisebbség szervezeteinek ma parlamenti képviseletük sincs. Külön figyelmet kell fordítania a kárpátaljai és a vajdasági magyarokra, akik - ha semmi nem változik - rövidesen csak vízummal utazhatnak be Magyarországra. Keresnie kell a módját, hogy - a nemzetközi közösség segítségét is igénybe véve - rászorítsa a szerb hatóságokat a vajdasági magyarellenes atrocitások leállítására.

Nyolc. A magyar kisebbségpolitika nem választható el az Európai Unióval kapcsolatos magyar politikától. Természetesen célunk kell legyen, hogy szomszédaink mielőbb az EU tagjaivá váljanak. De azontúl az EU belső integrálódásában is érdekeltek vagyunk. Minél messzebb jut az Unió a föderalizálódás útján, annál kevésbé fog függeni a magyar ajkú népcsoportok boldogulása a helyi hatóságoktól, hiszen államuk az őket érintő döntések annál nagyobb részét osztja majd meg magasabb politikai instanciákkal. Nem akarhatjuk egyszerre a magyar kisebbségek egyenjogúsítását és a határokon átívelő magyar kulturális közösség felvirágzását egyfelől és az Unió megállását a nemzetállamok közti szerződés szintjén másfelől. A mai magyar jobboldal euroszkepticizmusa ellentétes a magyarság érdekeivel.

Kilenc. A saját ország politikai közösségébe való integrálódás pokolian nehéz, lassú és ellentmondásos folyamat, és még sehol nem jutott el arra a pontra, ahonnan már ne volna visszatérés a nemzeti gyűlölködéshez. Ameddig ez így van, mindig eleven lesz kisebbségi körökben a vágy, hogy a magyarországi politikai közösséghez tartozzanak, s hogy államunk védelmet és lelki menedéket nyújtson nekik. Minél elkötelezettebb, aktívabb és leleményesebb a magyar állam kisebbségpolitikája, ez az óhaj annál inkább elégülhet ki a kisebbség politikai céljait előmozdító, gyakorlati együttműködés terepén. Mígha a jobboldal a "nemzetegyesítés" konfrontáló gyakorlatát űzi, a baloldal pedig ötlettelenül és rossz lelkiismerettel áll a kisebbségi gondok előtt, akkor az összetartozás vágya szimbolikus gesztusokban keres magának kielégülést. Megértéssel kell tudomásul vennünk, hogy a befogadás jelképes bizonyítékai iránti igény erős, és aligha fog egyhamar alábbhagyni.

Ugyanakkor tisztán kell látnunk az ebből származó csapdákat és buktatókat. Ezekkel már az Orbán-kormány is szembekerült. Annak idején a magyarigazolvánnyal próbálta leszerelni a külhoni magyar állampolgárság követelését. A magyarigazolvány azonban - egyéb bajaitól most tekintsünk el - nem adhatott stabil kielégülést a jelképes azonosulás igényének. Az első eufória után hamar rá kellett ébredni, hogy ez nem ugyanaz, amivel a magyar állampolgárok rendelkeznek, tehát ez is a távolságtartásról szól. Újra fölelevenedett az állampolgárság kiterjesztésének követelése.

Tíz. Ha az Országgyulés netán törvényt kívánna elfogadni az áttelepülés nélküli honosításról, a vállalkozás súlyos dilemma elé állítaná. Tegyük fel, sikerül megszerezni az érintett államok előzetes beleegyezését (anélkül bele sem volna szabad vágni a dologba). Akkor még mindig két lehetőség közt kellene választani. Az egyik: minden külországi magyarnak korlátozás nélkül megadni az állampolgárságot, ami a választójog megadását is magában foglalja. Ma hazánkban minden magyar állampolgár szavazhat, ha magyarországi lakcímmel rendelkezik. Lakcímet pedig bárki szerezhet, ha fontosnak tartja. Ez azonban elfogadhatatlan helyzetet teremtene. Az általános és egyenlő szavazati jog az önrendelkezés elvén alapszik: a törvényhozókat azok - mindazok és csakis azok - választják, azok adnak nekik meghatalmazást a jogalkotásra, akik a törvények hatálya alatt állnak. Azok az állampolgársággal rendelkező egyének, akik nem élnek az ország területén, nem maguknak választanának törvényhozót, hanem másoknak, ez pedig - ha a demokratikus önrendelkezés jelent valamit - súlyosan kifogásolható. Ráadásul a magyarországi választásokat csekély többséggel szokás megnyerni, így tehát a választás kimenetelét rendre az ország határain kívül leadott szavazatok dönthetnék el. Ez nem csak az eljárás igazságtalanságát súlyosbítaná. Azzal a további káros következménnyel járna, hogy a magyar politika súlypontja a magyar állam területén kívülre kerülne. Minden pártnak elsősorban azzal kellene foglalkoznia, hogyan nyerhetné el azoknak a szavazatait, akik nem élnek Magyarország területén.

Ha el akarjuk kerülni e következményeket, akkor marad a másik lehetőség: csak névleg adni a hazaival egyenértékű állampolgárságot, a valóságban egy korlátozott státust biztosító dokumentumot - mondjuk, konzuli útlevelet - ajánlani a külországi magyaroknak. Ez az ajánlat viszont rövid időn belül a státustörvény sorsára jutna; hamar kiderülne, hogy a külországi magyarok már megint nem váltak Magyarország egyenrangú polgáraivá.

Így könnyen felpöröghet egy beláthatatlan kimenetelű licitálási játszma. Ez azonban senkinek nem érdeke, sem a magyarországi, sem a külországi magyaroknak. Mert nem igaz, hogy a külországiak csak nyerhetnek, ha addig fokozzák a nyomást, amíg a teljes értékű állampolgárságot meg nem kapják. A december 5-i népszavazás egyik nagy tanulsága, hogy a magyar társadalom nem áll készen minden áldozatra a kisebbségi magyarok kedvéért. A feszültség növekedése erős kisebbségellenes indulatokat is gerjeszthet Magyarországon. E méltánytalan végkifejlet mindannyiunk kudarca és szégyene volna. A magyarországi parlamenti pártok és a kisebbségi magyar szervezetek közös felelőssége, hogy ezt elkerüljük.


1. A Medián négy egymást követő héten, 1000 fos mintán végzett telefonos felmérése szerint november 5-6-án a kettős állampolgárság mellett nyilatkozott a megkérdezettek 48%-a, ellene 37%, november 11-12-én mellette nyilatkozott 39%, ellene 44%, november 22-23-án mellette 36%, ellene 39%, november 29-30-án pedig mellette 35%, ellene 37%. November 5-6-án 6% mondta azt, hogy biztosan nem megy el szavazni, 11-12-én 5%, 22-23-án 9%, 29-30-án szintén 9%. Ők sem sorolhatók a támogatók közé.
2. Orbán Viktor beszéde a Városligetben 2004. november 27-én.
3. Kossuth Rádió, Reggeli Krónika, 2002. január 9.
4. Orbán Viktor a Kossuth Rádió Háttér című musorában, 2004. november 18-án.
5. Orbán Viktor a Magyar Televízió Nap-kelte című musorában, 2004. december 9-én. (MTI)
6. Riba István: Lépésközök. Interjú Bugár Bélával. HVG, 2004. december 11.
7. Bíró Béla: Nem jó, de hasznos. Népszabadság, 2004. december 8.
8. A távoltartás gyakorlatáról l. Kőszeg Ferenc: Nem és nem. Magyar Narancs, 2004. november 25.

Forrás: Élet és Irodalom, 2004. december 17.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat