Búr-Baky
Miklós
Die Fahne hoch!
Éppen, hol nincsenek fogalmak,
megfelelő szó hamarost akad.
Szavakkal jól lehet vitázni,
szavakból rendszert fabrikálni,
szavakban hinni szenvedéllyel,
a szóból egyetlen betű se vész el.
(Goethe)
A december 5-re tervezett kettős népszavazás több szempontból
is a demokrácia megcsúfolása lesz: már önmagában, az
eredménytől függetlenül is, ha pedig az "igen"
szavazatok győznek, úgy különösképpen. Nézzük először
magát a népszavazási aktust.
Népszavazás: hol, mikor?
A modern demokrácia nem közvetlen, hanem képviseleti
demokrácia. Közvetlen demokrácia az antik - mondjuk
az athéni - demokrácia volt. Sokan és sokszor kifejtették
már, hogy ilyen típusú demokrácia a modern világban
alapvetően két okból nem lehetséges: részint az államterületek
nagysága, részint az ügyeket intéző rabszolgákat nélkülözni
kénytelen polgárok mindennapi tevékenységei miatt. Helyenként
és időnként mégis lehetségesek azonban a közvetlen demokrácia
megnyilvánulásai, s éppen ilyen közvetlen-demokratikus
aktus a népszavazás (referendum). Kérdés: hol és mikor
van értelme? Svájcban és a svájci kantonokban például
meglehetős gyakorisággal rendeznek népszavazásokat,
sokszor igen sokféle kérdést is (különösen kantonális
vagy önkormányzati szinten) napirendre tűzve. És nem
véletlen, hogy éppen ott. Egyrészt Svájc nem túl nagy
állam, egyes kantonjai pedig kifejezetten kicsik, másrészt
- épp e tényezők következtében - sajátos történelmi
hagyományokkal rendelkezik. Ugyan melyik más államban
lenne lehetséges, hogy a kiképzett hadkötelesek a teljes
fölszerelésüket (a fegyvert és a lőszert beleértve)
otthon őrizzék, s megfelelően karbantartva jelentkezzenek
vele a néhány évenként esedékes hadgyakorlatokon?! A
közvetlen demokráciához, még korlátozott érvényesítése
esetén is, nagyon erős és nagyon régi ilyetén hagyományok
szükségeltetnek: helyi szinten ezért Amerikában is elég
gyakoriak a különféle közvetlen-demokratikus véleménynyilvánítások.
Hogy pedig mikor érdemes referendumot tartani, arra
is vannak világos példák, más államokból is: azokban
az egyébként ritka esetekben, amikor a népképviseleti
testület (parlament) nem tudja vagy nem akarja a felelősséget
egymaga vállalni, hanem nagyobb megerősítést kíván,
például az alkotmány vagy egy alkotmánymódosítás életbeléptetésekor.
A magyar gyakorlat szerint ilyen kérdésekről nem lehet
népszavazást tartani. Hogy a napi kormányzást oldják
meg népszavazási aktusokkal - ilyen képtelenség senkinek
nem jut eszébe. Minek választottak akkor parlamentet?
Természetesen: a demokrácia a népakarat kinyilvánítása,
s a közvetlen véleménynyilvánítás alkalmával a népakarat
közvetlenül érvényesülhet. Csak sajnos nem biztos, hogy
ez mindig olyan jó és hasznos. Egyrészt a szavazásokon
részt vevő polgárok többségének inkompetenciája miatt,
hiszen nem érnek rá folyton-folyvást politikai vagy
éppen szakmai kérdésekkel foglalkozni, másrészt az eljárásmódok
technikai bonyolultságai és nehézségei miatt. Ha az
athéni népgyűlés a délelőtt lefolytatott vita után délben
hozott egy döntést, amelyről délután kiderült, hogy
rossz, este megváltoztathatta; és ilyesmi elvileg egy
parlamentben is lehetséges. Népszavazáson azonban nem:
a nagy nehezen megszervezett referendum döntése után
akkor sem igen lehetne új referendumot szervezni, ha
egy hét alatt kiderülne, hogy a meghozott döntés káros.
A választók pártpreferenciái pedig a közvélemény-kutató
intézetek folyamatos mérései szerint folytonos hullámzást
mutatnak: ha félévenként lennének új választások, félévenként
változhatna a parlamenti többség és a kormány, ami a
folyamatos kormányzást és ügyintézést egyszerűen lehetetlenné
tenné. Nem hangzik szépen, de igaz: minél gyakoribb
a népakarat megnyilvánulása, annál nehézkesebb a kormányzás,
és megfordítva, annál könnyebb a kormányzás, minél ritkábban
kérik ki a nép véleményét. A két rossz véglet közötti
jól járható útként találták ki épp ezért az általában
4-6 évenkénti választásokat, s mellőzik (kivételes esetektől
eltekintve) a köztes időben a képviselők és a tisztségviselők
visszahívását, bármilyen demokratikus eljárás lenne
is ez egyébként. Népszavazásra pedig csak világos, jól
átlátható, elvileg könnyen eldönthető kér-dést tűznek
ki - biztosak lehetünk abban, hogy a mi mostani, értelmetlen,
illetve értelmezhetetlen két kérdésünkhöz hasonlót sem
Appenzellben, sem Connecticutben nem bocsátanának szavazásra.
Szélsőjobb, szélsőbal
A jelzett két kérdés közül az egyiknek népszavazásra
tételét egy szélsőbaloldali, a másikét egy szélsőjobboldali
szervezet kezdeményezte. Közvetlen céljuk természetesen
a győzelem az adott kérdésben, de közvetve - többé vagy
kevésbé tudatosan - a magyar nép választott képviselőinek
és intézményeinek lejáratása, a magyar parlamentáris
demokrácia rendszerének aláásása is. Kriptokommunisták
és kriptofasiszták vállvetve munkálkodnak itt a respublika
lerombolásán a demokrácia nevében: hát persze, "demokraták"
ők, ahogyan annak idején Sztálin és Hitler is "demokratának"
(úgymond a közvetlen népakarat megtestesítőjének) mondotta
magát. Kezdeményezésüket azután hamarosan fölkarolta
a Fiatal Desperádók Szindikátusa és annak Vezére, aki
már két éve folyamatosan kérdőjelezi meg az akkor lezajlott
parlamenti választás legitimitását, ennek eszközeiként
utcai tömegdemonstrációkat és egyéb cirkuszokat, jobb
híján időközi választásokat vagy szimpla közvélemény-kutatási
eredményeket is fölhasználva. Az évek során egyre populistább
irányba fejlődött desperádó-mozgalom számára csodálatos
alkalom december 5.: mindkét politikai szélsőség szavazóinak
megnyeréséhez végre összekapcsolhatja egymással a nemzeti
és a szocialista demagógiát. Föl a zászlót! Szorosra
a sorokat! Világ idiótái, egyesüljetek!
Az első kérdés
Az első népszavazási kérdés értelmetlen, illetve csak
grammatikailag van értelme. Arra irányul ugyanis, hogy
hatályon kívül kellene helyezni egy törvényt, ami nincs
hatályban, s hogy ennek révén meg kellene akadályozni
valamit, amit senki nem tervez: az egészségügyi intézmények
úgymond általános privatizációját. Zavaros megfogalmazásai
arra viszont alkalmassá teszik, hogy az "igen"
érvényre jutása bármilyen privatizációt megakadályozzon
az adott területen, netán még visszamenő hatállyal is,
ami a magyar egészségügynek nem a teljes csődjéhez vezetne
(ugyanis már abban van), hanem a teljes összeomlásához.
"Az egészség nem üzlet" - hangzik a demagóg
jelszó. Lehet, csak sajnos sok pénzbe kerül, és az államnak
akkor sincs ennyi pénze, ha folyamatos sztrájkokkal,
orvoselvándorlással vagy bármi egyébbel zsarolják. A
szükséges pénz valóságos fedezete ugyanis az a "paraszolvenciának"
nevezett hatalmas összeg, amit a betegek ma is kifizetnek
az állítólag ingyenes orvosi ellátásért, s így a gazdagok
jobb, a szegények meg rosszabb ellátást vásárolnak maguknak
(ezt kellene egyébként az immár kriptokommunistává is
átvedlett desperádó-szövetség szerint megakadályozni)
- üzleti alapon, csak éppen egy piszkos üzlet keretében.
Különösen ostoba jelleget ad a privatizáció elleni tiltakozásnak,
hogy a betegeknek valójában teljesen mindegy, kinek
a tulajdonában van egy egészségügyi intézmény; kizárólag
a betegbiztosítás és ennek díja, valamint az érte kapott
szolgáltatás az, ami fontos a számukra. A bárgyú privatizáció-ellenes
érvelések mögött azonban ténylegesen a magyar - és általában
a kelet-európai - társadalom általános nyomora húzódik
meg: a félelem az individuális kockázatvállalásoktól
(például a biztosításban) és a paternális gyámkodások
elvesztésétől, ami annak idején az antikapitalista és
egalitárius "szocialista" forradalmak bázisát
is jelentette - és ezt a nyomorúságot lovagolja meg
most cinikusan a desperádó-mozgalom, a maga álhumanista
szólamaival.
Mivel ez a népszavazási kérdés értelmetlen, értelmes
választ nyilván nem lehet rá adni. Még csak érvelni
sem lehet, sem az "igen", sem a "nem"
válasz mellett - az utóbbi mellett legföljebb annyiban,
hogy egy merő értelmetlenséget nyilván el kell utasítani.
És persze föl lehet tenni az ilyenkor szokásos és hatékony
kérdést: Cui prodest? Ha az "igen" fog győzni,
az a kormányt és az Országgyűlést a következő dilemma
elé állítja: vagy doktriner módon teljesítik a kérdésben
megfogalmazott követeléseket, mely esetben Magyarországon
egyszerűen megszűnnek az egészségügyi szolgáltatások,
vagy különféle raffinált törvényhozási eszközökkel elszabotálják
őket, mely esetben tovább folytatódhat a jelenlegi vegetálás.
"hatatlanul fölvetődik így a kérdés: vajon a leghangosabb
és legnagyszájúbb "szakmai" és "érdekvédő"
demagógok, az orvosi kamara és a szakszervezet vezetői,
nem a mai pazarló vircsaftot féltik-e csupán, melynek
keretében az egészségügy ugyan kicsiny hatékonysággal,
viszont annál nagyobb korrupcióval működik?! És megnyilatkozásaik
alapján világos, hogy mindezt az - "igen"
mellett a parlamenti pártok közül egyedül agitáló -
desperádó-szövetség "szakértői" is tudják:
de ők meg egyszerűen csak arra számítanak, hogy ha majd
újra kormányra kerülnek (amitől isten óvjon!), újból
kedvükre garázdálkodhatnak majd a "köztulajdonnal".
Fogalmuk nincsen ugyan arról, hogy valójában mit is
akarnak, de üres szavakkal (melyekben viszont szenvedélyesen
hisznek) bőségesen föl vannak fegyverkezve.
A második kérdés
A népszavazás másik kérdése, a határon túli magyarok
kettős állampolgárságáról, nem csak grammatikailag értelmes.
Viszont értelmezhetetlen: senki nem tudja ugyanis, hogy
az "igen" válasz milyen következményekkel
járna. Épp ezért az "igen" hívei lényegében
azzal érvelnek, hogy akkor is ezt a választ kell adni,
ha fogalmunk sincs a következményeiről - mert, miként
a Vezér megmondta, ez minden "becsületes magyar
ember" erkölcsi kötelessége. (Még szerencse, hogy
az az ember, akit ő minősít becsületesnek, körülbelül
annyira becsületes, amennyire tiszteletre méltók a magát
tiszteletre méltónak nevező társaság tagjai.) Miért
is? Mert állítólag ezzel lehet fölszámolni Trianon következményeit
és újraegyesíteni a nemzetet.
Trianon következményeit csak egy módon lehetne fölszámolni:
az elcsatolt területek visszacsatolásával. A két világháború
közti revíziós mozgalom ezt tűzte ki végső céljául,
s a második világháborúban ezt kíséreltük meg elérni.
Hogy lehetetlennek bizonyult, nem véletlen erőviszonyokon
múlott. Szembe kellene már nézni végre a ténnyel: a
régi Magyarország széthullását nem az első világháború
elvesztése idézte elő, hanem ez csak az adott - nagyon
kedvezőtlen - formáját szabta meg a széthullásnak. A
régi Magyarország lakosainak (a horvát "társország"
nélkül!) alig több mint a fele volt magyar, akikhez
legföljebb csak az asszimilációra hajlamos németeket
és zsidókat lehetett még hozzászámítani. A többi nemzetiséggel
való kiegyezésnek 1848-49-ben, legkésőbb 1867-68-ban
kellett volna létrejönnie, 1918-19-ben ez már lehetetlen
volt. Ki merné azt állítani, hogy a felvidéki szlovákok,
az erdélyi románok, a vajdasági szerbek stb. Magyarországhoz
akartak tartozni, s erőszakkal szakították el őket és
az általuk lakott területeket. Akkor már évtizedek óta
nem akartak a magyar állam uralma alatt élni, mely éppen
azért nem vezette be soha az általános választójogot,
nehogy az Országgyűlésben nemzetiségi túlsúly jöjjön
létre. És mivel e helyzet súlyosan labilissá tette az
egész dualista berendezkedést, már a világháború előtt,
majd a világháború alatt is egy sor osztrák-német és
birodalmi német elképzelés született a fölszámolására:
a központi hatalmak győzelme esetén Ausztria-Magyarországot
nagynémet szupremációval centralizálták volna, s ebben
a "Nagy-Ausztriában" osztották volna föl a
régi Magyarországot különféle tartományokra etnikai
alapon - habár kétségtelenül kedvezőbb határokkal, mint
Trianonban. A második világháborúban a náci német külpolitika
módosított formában adta elő a császári német külpolitika
reprízét: ímmel-ámmal jutalmazgatta Magyarországot,
mint a "Südostraum" csatlós országainak egyikét
- de hogy helyreállítsa "Szent István országát",
föl sem merült.
Trianon következményeképpen azonban a határon túlra
került a magyar etnikum csaknem egyharmada. A győztesek
a konkrét határokat mindenütt Magyarország hátrányára
húzták meg. Az utódállamok nem törték magukat különösebben,
hogy a magyar lakosság számára vonzóvá tegyék az odatartozást:
mindegyikük az egységes nemzetállam koncepciójában gondolkodott,
így aztán a magyarok éppoly kevéssé érezték magukat
otthon ezekben az államokban, mint korábban a nemzetiségiek
Magyarországon. Nem érezték hazájuknak ezeket az államokat,
s nem érezték magukat az ottani nemzethez tartozónak.
Kezdettől fogva mindmáig úgy érezték, hogy ők továbbra
is a magyar nemzethez tartoznak (habár nyilvánvalóan
nem tartoztak), Magyarországon pedig a területi revízió
kudarca után az az illuzorikus elképzelés kapott egyre
nagyobb teret, hogy a magyar nemzet egy "kultúrnemzet",
melyet nem állami-politikai kötelékek, hanem a közös
kultúra konstituál. A nemzet azonban mindig politikai
képződmény, akkor is, ha a közös kultúra a kiindulópontja:
ezért szükségszerű volt, hogy egyszer valaki előálljon
előbb a magyar útlevelet helyettesítő ún. magyarigazolvány,
majd a határon túliaknak adott tényleges magyar útlevél
és állampolgárság ötletével. De vajon újraegyesül-e
ezek megadásával a nemzet?
Állam és nemzet
Állampolgárnak lenni és egy nemzethez tartozni nem
puszta formalitás és nem merőben szimbolikus. Nem merül
ki egy útlevél fölmutatásában, és nem valósulhat meg
lelki szinten. A tényleges állampolgárság és nemzethez
tartozás azt jelenti, hogy valaki szer-vesen odatartozik
egy (állami és nemzeti) közösséghez, együtt él más állampolgárokkal
és nemzettagokkal, közös velük a kötelességeinek és
a jogainak a halmaza, közösek a mindennapi és az ünnepnapi
élményeik, melyeket együtt élnek át azon a földön, melyen
élnek. Épp ezért van, hogy normális körülmények között
egy állam polgárai és egy nemzet tagjai ugyanazon személyek.
A ma Nyugaton terjedőben lévő kettős állampolgárság
egyéni migrációs és családegyesítési problémák megoldására
szolgáló egyedi eset, nem a náci Volksdeutsch-modell
bővített kiadása, mint a tervezett magyar szabályozás.
Franciaország nem ad kollektívan állampolgárságot az
itáliai, svájci, vallóniai vagy épp québeci franciáknak;
sőt Oroszország sem a posztszovjet utódállamokban milliószámra
élő oroszoknak. Hogy Szerbiában és Romániában ez az
úzus? Nagyszerű: tegyünk még egy lépést az amúgy mélyen
megvetett Balkán felé! De normális az lett volna a történelmi
Magyarországon is, ha ez az állam olyan körülményeket
biztosít nem magyar nemzetiségű állampolgárainak, hogy
azok tényleg - a hivatalos ideológiának megfelelően
- a magyar "politikai nemzet" tagjainak érezhessék
magukat; normális az lenne ma is, ha Szlovákiában, Kárpátalján,
Erdélyben, a Vajdaságban, Burgenlandban az ottani magyarok
a többi szlovákiai, kárpátalji, erdélyi, vajdasági,
burgenlandi polgártársukkal érezhetnének közösséget.
Ha ehelyett magyar állampolgárságot kapnak, s immár
papírforma szerint is a magyar nemzet tagjainak tekinthetik
majd magukat, az azt fogja jelenteni, hogy elkülönülnek
a velük együtt élő polgártársaiktól, és nem vállalnak
közösséget velük - ennek katasztrofális következményeit
sajnos nem nehéz átlátni. Magyarországi polgártársaikkal
viszont továbbra sem fognak együtt élni. HacsakÉ Hacsak
nem költöznek át Magyarországra.
Vándorlás és maradás
Állítólag nem akarnak és nem fognak. De hát mi célt
is szolgál reálisan a magyar állampolgárság? Természetesen
a magyar útlevél lehetőségét. Mi célt szolgál a magyar
útlevél? A szabad beutazás lehetőségét az Európai Unió
összes országába. És jusson itt eszünkbe: az egész cirkusz
azzal kezdődött, hogy a vajdasági magyar szervezetek
vezetői fölvetették: magyar útlevél nélkül úgymond nem
tudnak kapcsolatot tartani az "anyaországgal".
Érdekes módon - amint arra mások is rámutattak - 20
évvel ezelőtti magyarságtudatukhoz nem volt szükség
magyar állampolgárságra és útlevélre: akkor ugyanis
sok szempontból jobb helyzetben voltak, mint a magyarországi
magyarokÉ Hogy Szlovákiából nem özönlenek az ottani
magyarok Magyarországra, annak is az az oka természetesen,
hogy senki sem akar rosszabb körülmények között élni,
mint amilyenek közt él. Az átköltözők Kárpátaljáról,
Erdélyből és a Vajdaságból fognak érkezni. Nyilván nem
fog átköltözni mindenki, ilyen ostobaságot senki sem
állít. Ahogyan annak idején a nevezetes paktumról sem
azt állították a bírálók, hogy annak hatására tényleg
Magyarországra jön majd 23 millió román (azaz Románia
teljes lakossága, a csecsemőktől az aggastyánokig),
hanem csak azt, hogy elvileg a paktum ezt lehetővé teszi,
most sincs arról szó, hogy 3 millió Kárpát-medencei
magyar ténylegesen átköltözne, csak arról, hogy a kettős
állampolgárság ezt nagymértékben elő fogja segíteni.
(Csodálatos módon most kiderült, hogy még sincs 15 millió
magyar a világon, legalábbis a Kárpát-medencében csak
13 millió körül lehetünk.) Pontosabban: vagy ezt, vagy
a további migrációt Nyugat-Európa és Amerika felé.
A desperádó-propaganda harsogása közben, miszerint
a magyar állampolgárság és útlevél birtokában fognak
csak igazán a határon túli magyarok a szülőföldjükön
maradni, mintegy mellesleg elejtett nyilatkozatokat
hallunk arról, hogy a magyarországi munkaerőhiányt a
Kárpát-medencei magyarok folyamatos beáramlása fogja
megoldani; hogy a beköltöző magyarok nem terhére lesznek
a magyar államnak, hiszen rengeteg adót fognak fizetni;
sőt hogy valójában nem is cél már a magyarság számára
a Kárpát-medencei szállásterületek megtartása. Szociológiai
fölmérések kimutatták, hogy a Kárpát-medencei magyarok
közül különösen a szakképzett rétegek és még inkább
a fiatal generáció szívesen vállalna hosszabb ideig
is munkát külföldön - és hogy ez a gyakorlatban mit
jelent, azt régóta jól tudjuk. Hogy hányan fognak pontosan
kivándorolni, nemigen mondható vagy becsülhető meg:
de az biztos, hogy annyian, ahányan csak bírnak és megtehetik.
Akár Magyarországra jönnek, akár továbbmennek Nyugatra,
a szülőföldjükön nem maradnak. Ezzel kapcsolatban azonban
szögezzük le: a Kárpát-medencei magyarok nem a magyar
kultúrnemzet röghöz kötöttjei, akiknek nincs joguk a
migrációra. Joguk és szabadságuk van ott élni, ahol
szeretnének és tudnak. Csak ne hazudjuk azt, hogy a
magyar útlevéllel a zsebükben majd otthon fognak maradni.
Talán már ötven év múlva úgy fogunk Cluj-Napocára és
Tirgu-Secuiescre utazni, mint a németek manapság Wroclawba
és Kalinyingrádba. A népszavazás esetleges "igen"-je
így valóban "sorsdöntő" jellegű lesz: a magyar
nép nemcsak földrajzilag, hanem etnikailag is elveszíti
egy-kori szállásterületeit, s így önként tesszük föl
a koronát Clemenceau és társai trianoni művére.
De tegyük föl, hogy a Kárpát-medencei magyarok mégis
otthon maradnak, zsebükben a magyar útlevéllel. Mit
ad nekik akkor a magyar állampolgárság? Önmagában véve
természetesen csak a magyar útlevelet, s éppen ezzel
érvel a desperádó-propagandagépezet: az állampolgárság
megadása úgymond nem kerül pénzbe. Amellett anyagias
szemlélettel vádolja mindazokat (elsősorban a kormánypártokat),
akik mégis megpróbálják kiszámolni az esetleges költségeket:
holott ezek nem azt mondják, hogy egy elvileg helyes
intézkedés elfogadását is a költségeitől tennék függővé,
hanem csak tudatosítják, mivel kell számolnunk adott
esetben.
A határon túli magyarok támogatása jelenleg is pénzbe
kerül, és ezt senki sem sajnálja tőlük. A magyar államnak
azért felelőssége a határon túli magyarok támogatása,
mert (1) általában kötelessége a magyar kultúra támogatása,
s így a határokon túli magyar kultúra támogatása is;
(2) a határon túli magyarok olyan személyek vagy azok
leszármazottai, akik egykor magyar állampolgárok voltak,
és ezt az állampolgárságot nem önhibájukból vesztették
el. E támogatás mértékét egyrészt a jogos igények, másrészt
az adott lehetőségek szabják meg. Ha az utódállamokban
teljesen normális körülmények állnának fönn az ottani
magyarok számára, voltaképpen nem is lenne szükség más
támogatásra, mint amit a kapcsolatok biztosításának
lehetősége jelent. (Kinek jutna eszébe, hogy a magyar
állam nyújtson anyagi támogatást a nyugati magyarságnak?)
Mivel azonban ez jelenleg nincs így, a magyar támogatásnak
meg kell kísérelnie a határon túli magyarok hátrányos
helyzetének kiegyenlítését. A népszavazás előttig ezt
bízvást úgy mondhattuk: "amíg a dolgok végleg rendbe
nem jönnek" - hogy azonban az esetleges kettős
állampolgárság hogyan fogja megmérgezni a magyar kisebbség
és a többségi nemzet viszonyát a továbbiakban, abba
jobb még bele sem gondolni.
Abban az esetben viszont, ha a határon túli magyarok
az állampolgárság birtokában Magyarországra kívánnak
költözni - amire tehát emberi joguk van -, először is
olyan megoldásokat kell találnunk, amelyekkel az EU
szabályainak figyelembevételével is valóban teljes állampolgárságot
kaphatnak (és nem valami másodrendűt), méghozzá minél
egyszerűbben és gyorsabban, ami jelenleg nem jellemző
az ügyintézésre. Másodszor, a kormánynak természetesen
költségvetést kell készítenie, s ehhez szükség van a
megfelelő információkra. Az eddigiekben a bevándorlás
(habár az elmúlt évtizedek során százezres nagyságrendű
volt!) nem okozott különösebb problémát, hogy azonban
egy esetleges új szabályozás, amely szerint a magyar
állampolgársággal már eleve rendelkező személy azonnal
szabadon létesíthet itteni lakóhelyet, majd vál-lalhat
bármilyen munkát, ennek összes következményeivel együtt,
milyen bevételekkel és kiadásokkal járna, nyilván ki
kell számolni.
Van aztán még egy olyan lehetőség, amelynek következményeit
viszont nem kiszámolni kell, hanem kiküszöbölni. Egy
magyar állampolgár "lakhat" úgy is Magyarországon,
hogy valójában csak egy bejelentett lakcíme van. (Ennek
megszerzése senkinek nem jelent különösebb nehézséget.)
A határon túl dolgozik és ott is fizet adót, ám magyar
állampolgársága és bejelentett lakcíme birtokában igénybe
veheti az összes oktatási, szociális, lakás- stb. támogatást.
Ez nyilván abszolút inkorrekt az illető személy részéről,
ugyanakkor az vesse rá az első követ, aki maga szívesebben
menne egy lerobbant határon túli iskolába vagy kórházba
(vagy küldené oda családtagjait), mint egy tűrhető színvonalú
magyarországiba. Az Országgyűlésnek esetleg olyan, gondosan
méricskélő törvényt kell majd hoznia ezzel kapcsolatban,
amely kizárja az emberileg érthető, de a magyar államnak
mérhetetlen károkat okozó (lásd: számítások!) "kegyes
csalások" lehetőségét, miközben a valóban itt élő
minden polgárnak (tehát pl. nem csak az adófizetőknek)
biztosítja a megfelelő kedvezményeket.
Irány jobbra!
És végül valami, ami tényleg nem kerül pénzbe - csak
éppen a bőrünkre megy. Az elveszített világháborúk után
menekülni kényszerültek az elcsatolt területekről az
ottani magyar államhivatalnokok, jogászok, katona-,
csendőr- és rendőrtisztek, sokszor tanárok és tanítók,
értelmiségiek is. A menekülteknek joggal kijáró támogatások
révén előbb-utóbb sikerült megfelelő itthoni pozíciókhoz
jutniuk, éspedig - legalábbis az állami apparátusokban
- az arányszámukat meghaladó mértékben. Ez jelentősen
befolyásolta a magyarországi politikai klíma alakulását,
mivel így ők a trianoni trauma és a revíziós gondolat
folyamatos fönntartói lehettek. A későbbi, alapvetően
gazdasági jellegű migrációnak nem voltak ilyen következményei,
de kétségtelen, hogy a határon túli magyarok átköltözve
is inkább kötődnek a premodern kultúrnemzeti, mint a
modern republikánus-patrióta eszmevilághoz. Ennek következtében
könnyebben eshetnek a jobboldali nacionalista propaganda
csapdájába is - ehhez azonban nekik teljes joguk van,
hiszen teljes jogú választópolgárok. Más lenne a helyzet
viszont azokkal a ténylegesen határon túli (Kárpát-medencei
vagy nyugati) állampolgárokkal, akik különféle machinációk
révén formálisan fölvetetnék magukat az itthoni szavazólistákra,
majd néhány napot Magyarországon töltve eldöntenék a
választásokat a jobboldali nacionalista pártok javára,
végül, mint aki jól végezte dolgát, szépen hazautaznának.
(Így megvalósulhatna egy olyan vezéri parancs, hogy
mindenki jelentsen be még egy embert!) Felelősséget
nem vállalnának, adót nem fizetnének, a következményeket
nem viselnék - viszont akár évtizedekre is a nyakunkra
ültetnék a desperádó-bandát. Hát még ha külföldön is
szavazhatnának - elvégre ehhez minden magyar állampolgárnak
joga van!
Rémeket látunk? Dehogy! A követelés a választójogra
már igenis elhangzott, nem is egyszer, s a halinagatyás
főgóbé, ez a kalandor bajkeverő már azt is megszabta
nekünk, hogy az "igen" győzelme esetén a kormánynak
azonnal le kell mondania, és ki kell írni az új választásokat!
Nyilván maga mögött érzi a Vezér atyai támogatását,
akinek csak kormánypozícióban volt a terhére, ellenzékben
viszont nagyon is hasznos: hiszen minél rosszabb, annál
jobb! A szokásos titkolózó modorban megfogalmazott elv,
miszerint a határon túli magyarok csak olyasmit fognak
kapni, ami nem kerül pénzbe, talán éppen ezt jelenti:
az útlevelet és a választójogot.
Ám az "igen" népszavazási győzelme alighanem
pirruszi győzelem lenne a magyar nacionalizmus számára.
Ha kínkeservesen összekaparják a 25 százalék plusz még
valamennyi szavazatot, az jogilag érvényes lesz ugyan,
de egy "sorsdöntő nemzetegyesítés" morális
legitimációjaként a kalapjuk mellé tűzhetik. És aztán
kiállhatnak majd vele az árván maradt székelykapuba.
Forrás: Magyar Narancs, 2004.
december 2. |