Takács
Krisztina
A kettős állampolgárság és az
unió: Öt török, öt görög
Vajon hogyan vélekedik a kettős állampolgárság bevezetéséről
az EU? Első blikkre olybá tűnhet, hogy sehogy. Valójában
szabad kezet ad a tagállamoknak, határozzák meg maguk,
kit és milyen jogokkal tekintenek polgáruknak.
"Ebben az ügyben az >>ami a tiéd, az enyém
isgára is. Ezt az automatizmust a maastrichti szerződés
17-22. cikkelyei szavatolják. A megállapodás mérföldkőnek
számít a nemzet-közi politika történetében, mert így
az EU lett az egyedüli transznacionális szervezet a
földön, amely saját állampolgársággal rendelkezik.
Az európai állampolgárság, akár a többi, együtt jár
bizonyos jogokkal. Igaz, ezek momentán csak jelképesek,
és nincs is sok belőlük, ám van lehetőség a bővítésükre.
E jogok biztosítják, hogy EU-polgárként mindenki szabadon
költözhet a közösség területén belül. Jelöltetheti magát
kép-viselőnek az európai parlamenti választáson, ha
kevésbé nagyra-vágyó, akkor mehet voksolni. Ha külföldön
érik hazájának helyhatósági választásai, nem kell hátrahagynia
csapot-papot, mert a 25 állam bármelyikében szavazhat.
Ha a bürgert az EU határain kívül eszi a fene, nemcsak
a saját, de bármely másik 24 ország nagykövetségének
diplomáciai védelmét élvezheti. Ha pedig nem sajnálja
a bélyegre valót, petíciókkal bombázhatja az Európai
Parlamentet és az európai ombudsmant.
Ám mik az EU-s polgár kötelezettségei? Nos, ilyenek
nincsenek.
Hol, hol nem
Az biztos, hogy nem vagyunk pionírok az efféle innovációval.
Duális állampolgárságra lehetőség van többek közt Belgiumban,
Angliában vagy Írországban. "A kettős állampolgárok
számára adott jogok terén eltérések vannak a többszörös
nacionálét elismerő európai országok között - mondja
Paul Magnette, a brüsszeli ULB Egyetem politológusa
- attól függően, hogy a két érintett állam hogyan állapodott
meg. A szavazati jog tehát, akárcsak a többi jog, országok
közötti megegyezés kérdése. Vannak nemzetek, amelyek
nem teszik lehetőve a kettős állampolgárok számára a
szavazást. A belga törvények sem engedik."
Hova álljanak?
Az ellenpélda Görögország, ahol az ezredfordulón hozzávetőlegesen
negyvenezer, a volt Szovjetunió utódállamaiban élő görögnek
adott a kormány kettős állampolgárságot és vele szavazati
jogot, a hazaköltözés feltétele nélkül. A Brüsszelben
dolgozó görög eukraták szerint persze nem volt véletlen
sem a nagyvonalú gesztus, sem az időzítés: közeledett
a választás, és jó előre lehetett tudni, hogy az újsütetű
állampolgárok kinek hálálják meg szavazataikkal a gáláns
gesztust.
A kettős állampolgárság bevezetéséről azonban egy ország
sem dönthet a másik érintett ország megkérdezése nélkül.
"Ha a másik ország kihagyásával kíván egy nemzet
a határon túl élő társainak állampolgárságot adni, az
csak kedvezményes állampolgárság lehet" - folytatja
Paul Magnette. "A második állampolgárság megadásához
a jelenlegi hazának számító ország jóváhagyása is szükséges.
Ehhez pedig körültekintő tárgyalások kellenek"
- egészíti ki a fentieket az Európai Parlament egyik
politikai tanácsadója. Szerinte a kérdés tisztázásánál
"a közösséghez tartozó országoknak szem előtt kell
tartaniuk az EU-nak tett kötelezettségvállalásokat,
minek részeként pedig a schengeni egyezmény vonatkozó
előirásait. A kettős állampolgárság bevezetésének lehetőségét
felcsillantani felelőtlen lépés lehet akkor, ha olyannak
akarjuk megadni, akinek pillanatnyi hazájában az alkotmány
ezt nem teszi lehetővé. Hisz a polgár így döntésre kényszerül,
választania kell a lelkiismerete és az egyszeres nacionáléval
járó alanyi jogai között. Ha a lelkiismerete szerint
dönt, és elfogadja az újonnan kínált állampolgárságot,
lehet, hogy le kell mondania a korábbiról, ami bizonyos
szempontból számkivetetté és törvényen kívülivé teszi
lakóhelyén."
Az Európai Unió jó néhány országában, például Németországban,
Ausztriában és Luxemburgban a törvények nem teszik le-hetővé
a többszörös állampol-gárságot. Ez is igényli azonban
minden "küldő" és "fogadó" ország
együttműködését. Az ilyen értelmű összefogás következményeként
ma nehezebb német-osztrák állampolgárságot szerezni,
mint egyszerre birtokolni német és török útlevelet.
Történt ugyanis, hogy amikor a Németországban tartózkodó
és az ottani állampolgárságra jogosulttá vált török
bevándorlók megkapták a német iratokat, mindkét ország
hatóságai elfelejtették bevasalni rajtuk a török passzust,
így a Németországban élő törökök közül sokan lettek
de facto kettős állampolgárok.
Warleigh álláspontja szerint "a kettős állampolgárság,
akármilyen kombinációról is legyen szó, ellenkezik az
EU integrációs célkitűzéseivel. Az állampolgárság fogalma
tulajdonképpen önmagában is exkluzív jellegű; sok országban
születési alapon ad jogokat, s tesz kedvezményezetté
egy csoportot a csoporton kívüliekkel szemben. Valójában
az EU-állampolgárság is akkor lenne kifogástalan - magyarázza
Warleigh -, ha nem csupán azon alapulna, hogy valaki
a tagállamok egyikének állampolgára, hanem azon is,
hogy az illető >>életvitelszerűenolvaszthatók
a társadalomba a bevándorlók.
Ám a kettős állampolgárság más módon is rányomhatja
bélyegét Európa ügyeire. Az Európai Tanácsban úgynevezett
minősített többség alapján határoznak a tagállamok.
Jelenleg ezt a tagországok lakosságának száma szerint
számolják ki. A dolog kicsit árnyaltabb lesz, ha hatályba
lép az alkotmány, mert a minősített többség a tanács
tagjainak 55 százalékából és az unió lakosságának legalább
65 százalékát reprezentáló tagállamokat képviselők szavazataiból
fog állni. A populáció nagysága tehát továbbra is az
ország politikai pozícióját befolyásoló tényező lesz.
Magyarország a kettős állampolgárság bevezetésével persze
még nem válna hirtelen nagyhatalommá, de kicsit javulna
a helyzete a minősített többségi matematika szerint.
Ilyen formában akár még jól is jöhet az állampolgárság
kiterjesztése, egész addig, míg a többi tagállam nem
kap vérszemet, és nem kezdenek el majmolni minket.
Statisztikai csiri-biri
"Három-négy évvel ezelőtt a csatlakozási tárgyalások
folyamán már felmerült a kettős állampolgárság kérdése.
Voltunk egy páran Brüsszelben, akik elleneztük a bevezetését"
- emlékszik vissza az EU állampolgárságával foglalkozó
európai bizottsági szakember, aki csak név nélkül vállalkozik
a beszélgetésre. "Ha hivatalos akarnék maradni,
azt kéne mondanom, hogy az Európai Uniónak nincs beleszólása
a tagállamok állampolgársági ügyeibe. Kezdetben ugyan
a közösség több tagja ellenezte a kettős állampolgárság
elfogadását, de mára beletörődtek. Ismerve viszont a
kelet-közép-európai helyzetet, magánemberként az a véleményem,
hogy az adott kontextusban a kettős állampolgárság bevezetése
nacionalista és szélsőséges lépés. Állampolgárságot
adni más országban élőknek, még ha az határon túli kisebbség
is, csak azért, hogy útlevelet kapjanak, eltúlzott megoldásnak
látszik. Olyan, mintha egy szúnyogot kalapáccsal akarnánk
agyonütni; a szúnyog ugyan megdöglik, de a szomszéd
alighanem ideges lesz a közös falon ütött lyuktól. Természetesen
nem arról van szó, hogy megoldás nélkül maradjon a határon
túli kisebbségek problémája. Ám számtalan más módja
is van annak, hogy az anyaország megkönnyítse a beutazást,
és továbbra is kapcsolatot tartson kívül rekedt honfitársaival.
Azt viszont semmiképp nem kellene elfelejteni, hogy
akiknek a kérdését rendezni kell, továbbra is egy másik
állam polgárai. Bármilyen megoldással is rukkoljon elő
az állam, az expanzív jellegű politizálásnak még a látszatát
is jobb elkerülni."
Az EU közvetlenül egyik tagállama, így Magyarország
esetében sem tehet semmit, legfeljebb nyel egyet, és
beveszi a pirulát, ha a december 5-i népszavazás az
igenek többségével végződik majd. Ha viszont a magyar
útlevéllel sokan fognak útra kelni az EU országaiba,
akkor a régi tagállamok belső munkaerőpiacának védelmében
bevezetett derogációs lehetőség - tehát az új tagországbeliek
munkavállalási lehetőségének 2+3+2 évig tartó törvényes
blokkolása - elérheti a maximális 7 évet, és nemcsak
a kelet-európai olcsó munkavállalóktól tradicionálisan
rettegő németeknél és az osztrákoknál. Persze hazugság
lenne azt állítani, hogy egy ilyen szigorító jellegű
döntés meghozatalában csak a határon túli magyar szerencsepróbálók
egyelőre megjósolhatatlan száma lenne az egyetlen döntő
tényező.
Forrás: Magyar Narancs, 2004.
december 2. |