Hammer
Ferenc
Cordon Bleu hadművelet
Az úgynevezett kettős állampolgárságról szóló vitákban
a szokásosnál és a méltányolhatónál jóval kibogozhatatlanabbul
keveredik össze a homály és a naiv-rókalelkű mellébeszélés
az olyan nyilvánvaló értékekkel, mint a nemzettudat,
a haza és annak szeretete. Az alábbiakban néhány tisztázó
célú szócikkel szeretnék segíteni az olvasónak a megfontolt
döntéshozatalban.
Állampolgár. Sokszor elmondták, de azért vegyük át
újra: vannak magyar állampolgárok, és vannak más államoknak
polgárai. A viták úgynevezett kettős állampolgárja egyszerűen
annyit jelent, hogy az illető magyar állampolgár és
emellett más állam(ok)nak is polgára; az illető magyar
állampolgársága vonatkozásában a másik útlevél éppen
annyit jelent, mint ha sebhelyes arcú vagy Mozart-kutató
lenne. Azaz semmit. Aki nem hiszi, olvassa el az alkotmányt,
az állampolgársági törvényt.
Székely-trader. Ralph Nader, a fogyasztóvédő aktivistából
lett amerikai elnökjelölt hívei találták ki a Nader
trader, más néven a VotePair intézményét. Ennek lényege,
hogy szoros republikánus-demokrata versenyt ígérő államokban
a Nader-hívek Kerryre szavaztak, míg cserébe "reménytelen"
demokrata államokban a demokraták Naderre szavaztak.
E cserebere úgy zajlott, hogy az érdekeltek az interneten
találták meg egymást, és egyénileg állapodtak meg becsületszó
alapon a cseréről. Nálunk néhány tízezer jól elhelyezett
jobboldali mobil szavazó döntően befolyásolhatja az
országgyűlési választások eredményét. Mint az köztudott,
2002-ben, ha a második választási fordulóban 4010 (négyezer-tíz)
választópolgár meghatározott elosztásban a szoclib ellenzék
helyett a Fideszre szavazott volna, akkor ma Orbán Viktor
lenne a miniszterelnök. Ha szoros eredményt ígérő körzetekben
a polgári körök és más lelkes szimpatizánsok ingatlanába
2005 áprilisáig állandóra bejelentkezik az újdonsült
potenciális magyar állampolgárok közül mondjuk minden
huszadik, az szignifikánsan megváltoztathatja a választások
eredményét; és akkor még nem feltételeztem semmi olyas-félét,
hogy például a Magyarok Világszövetsége a nagy alkalomra
való tekintettel buszos utaztatással és ajándékcsomaggal
kedveskedik az újdonsült első szava-zóknak (ezt miért
is ne tehetné meg?). Erre azt mondják a Szentkirályi
utcában, hogy oktalan paranoia, hiszen a népszavazást
követően támogatnának egy olyan kétharmados választójogi
törvénymódosítást, ami az efféle lehetőségeket kizárná.
Túl azon, hogy az Alkotmánybíróságnak is lenne pár szava
ahhoz, ha a törvényhozás magyar állampolgárokat akarna
megfosztani a választójog gyakorlásától, erre csak azt
mondhatom: hiszi a piszi. Érdemes ugyanis felidézni
azokat az eseteket, amikor a tét az esetleges elsöprő
választási győzelemnél nagyságrendekkel kisebb volt,
és a Fidesz a jogállam adta hatalom révén mért súlyos
csapásokat a joguralomra: megritkította a parlamenti
ülésezést, bevezette a kétéves költségvetést, az úgynevezett
ellenzéki MIÉP-pel karöltve tette a közmédiát azzá,
amivé az lett, és végül "minden mindegy" alapon
a választás tisztaságát kérdőjelezte meg. Jelen pillanatban
a tét jóval nagyobb annál, mint hogy mondjuk ki lesz
az MTV hírigazgatója, viszont ehhez mindössze annyit
kell tenni, hogy nem tartanak be egy homályos ígéretet.
Értsük meg: amikor arról beszél a Fidesz, hogy a népszavazást
követően a kormány és az ellenzék majd közösen megalkotják
az állampolgárság tartalmát átalakító kétharmados törvényt,
akkor a Fidesznek kellene lemondania arról a céljáról,
hogy az új magyar állampolgárokat bevonja a magyarországi
választásokba. És bolond lenne, ha lemondana szavazatok
tízezreiről, és nem is fog lemondani e szavazatokról.
Köztudott, hogy 1947-ben nem a kékcédulás csalás döntötte
el a választást, hanem a még ennél is nagyobb disznóságok.
Az 1947-es kommunista kékcédulás csaláshoz képest azonban
ez maga a kék szalag hadművelet lenne.
EU 2007. Nem kell nagy jósnak lenni, hogy előre lássuk:
az új EU-tagországok nagyvonalúságukról és szolidaritásukról
híres lakói fognak néhány végletesen kínos pillanatot
okozni akkor, amikor majd a csatlakozni kívánó kimaradt
atyafiak uniós tagságáról népszavaznak. Mit gondol az
olvasó, hogy szavaznak Magyarországon Romániáról, ha
a magyarok már birtokon belül lesznek?
Szülőföld. Úgy gondolom, ha más államok jó szándékú
polgárai Magyarországra kívánnak telepedni, mindent
meg kell tenni azért, hogy e céljukat megvalósíthassák.
Ha ők történetesen magyarok, még akár elsőbbséget is
érdemelne ebbéli igyekezetük; a rendszerváltás óta áttelepült
több mint százezer romániai magyar által megtapasztalt
bürokrata macera fölösleges, drága és embertelen. Ugyanakkor
véleményem szerint a magyarországi választási részvételhez
kevés az, hogy valaki magyarnak gondolja magát. A népszavazás
körüli vitákban olykor még viszonylag jó szándékú emberek
is problémátlanul emlegetik a két világháború közötti
etnopolitizálás olyan kétes fordulatait, mint a nemzettest
vagy a nemzettörzs. (A politikai testmetaforák többnyire
azt a célt szolgálják, hogy egy másik törzsről gond
nélkül elmondhassuk, hogy ők a darabolós gyilkosok.)
A szülőföld ezeknél jóval gyöngédebb metafora. A szülőföld
szokások, tárgyak, emlékek, normák, történetek és élmények
szövedéke. Az itteni kultúrának messze nem kizárólagos,
de fontos eleme a szédült tekintélytisztelettel szembeni
csúfondárosság, a szekuláris morál, a meggyőződés, hogy
az anyanyelv önmegismerésünk esendő eszköze, nem pedig
szakrális kegytárgy, és - annyi nyomorúság után végre
- az az elképzelés, hogy magyarnak lenni egyike életünk
fontos hipotéziseinek, de immár nem szívünkbe rejtett
hordozható csatamező. Fogalmazhatnék szociológushoz
illően szőrmentén, ám itt nem teszem: nyilvánvaló, hogy
ezen értékekre az érintett országok magyar kisebbségének
szavazásra bírható zöme talán sajnálattal vegyes értetlenséggel,
de inkább megvetéssel tekint. Szenvedélyesen tiltakozom
az ellen, hogy szülőföldem sorsát az ő szavuk döntse
el.
Forrás: Magyar Narancs, 2004.
december 2. |