publicisztika

Thomka Orsolya

A kettős állampolgárság kérdéséről a Délvidék vonatkozásában

"szigetnél is szigetebb vagyok
körülhatárolnak semmi-távlatok"
(Varga Sándor, Bácsgyulafalva)

A Délvidék meghatározása

Gondolatmenetünk első fontos lépése a vizsgált terület, a Délvidék minél pontosabb történeti földrajzi meghatározása. Hivatalos neve ma Vajdaság, de közigazgatásilag mozgalmas történelme során több elnevezése is használatos volt.

Elsőként, Szent István korában mint Alvidék volt ismert, ekkori területe nagyobb volt, mint a mai Vajdaságé, magában foglalta Bács, Torontál, Temes és Keve vármegyéken kívül a három szlavón vármegyét (Verőce, Pozsega, Szerém) és a Szávától és a Dunától délre fekvő bánságokat is (Sói, Ozorai, Macsói, Szörényi).

Az itt kiépülő végvárvonal miatt a török megjelenésekor a Végvidék elnevezés vált elterjedtté, Délvidéknek pedig a XVIII-XIX. század folyamán kezdték a mai kiterjedéséhez hasonló területet nevezni.

A Vajdaság elnevezés 1848-ban bukkant fel először, amikor a karlócai szerb nemzetgyűlés április 14-én kimondta a Szerb Vajdaság és Temesi Bánság létrehozásának szándékát, s ezt a bécsi udvar 1849-ben engedélyezte is. A Szerb Vajdaság 1860-ig állt fenn, a mai Vajdaságot pedig már Trianonban hozták létre.

Három nagyobb földrajzi egység, Bácska, Bánát és Szerémség alkotja. Bácska a régi Bács-Bodrog vármegye köznapi elnevezése volt, névadója a már Szent István korában létező Bács várának első ispánja lehetett, s a név valószínűsíthetően az ótörök baya méltóságnévből származik - a mai Bácska a történelmi Bács-Bodrog vármegyének több mint 80%-át foglalja magában és Csongrád vármegye Horgos nevű faluját. Bánát a Bánság1 Szerb.Horvát-Szlovén Királysághoz került része, magát a Bánságot pedig három régi magyar vármegye alkotta, Torontál, Temes és Krassó-Szörény. Szerémség az egykori Szerém vármegye Szerbiához tartozó, nagyobbik része, a kisebbik rész Vukovárral együtt Horvátországhoz került.2

A Délvidék etnikai és vallási arculatának alakulása Trianonig

Már a korai időkben népek sokasága fordult meg a területen, kelták, jazigok, rómaiak, avarok és frankok is lakták, és a legenda szerint az utolsó bolgár uralkodó, Zalán székhelye a Duna és a Tisza találkozásánál, Titelnél állt - országát Árpád hódította el a magyarok bejövetelekor. Az Árpád-kor végére a magyarokon kívül kunok és jászok is éltek az Alvidéken.

A török támadások miatt a dél-magyarországi vármegyékből Nagy Lajos király korában a magyar lakosság egy része észak felé húzódott. Az oszmán veszedelem elől menekülő románok és szerbek ekkor jelentek meg először s vették át a magyarok helyét a déli végeken, elsősorban a Szörényi-bánságban. A mohácsi vész után a többször fel-, illetve visszavonuló török seregek hatalmas pusztítást végeztek a vidéken. A másfél évszázados hódoltság alatt több százezer magyar esett áldozatul a Bácskában és a Bánátban, eközben a táj elvadult pusztasággá változott, s az elnéptelenedett helyekre görögkeleti szerbek és románok költöztek. Betelepülésüket a török is ösztönözte, és szívesebben látta őket, mint a Róma fennhatósága alá tartozó katolikusokat.

A szerb lakosság szervezett idetelepülése 1690-ban kezdődött Arsenije Carnojevic ipeki pátriárka vezetésével, aki mintegy kétszázezer hívével érkezett a bécsi udvar támogatását élvezve. A Habsburgok a török elleni védekezésre, a magyarság esetleges szabadságtörekvései ellensúlyozására, valamint munkaerőnek kívánták felhasználni a katonailag is jelentős tömeget, a szerb telepesek kiváltságlevelet kaptak, amely önkormányzatot és egyházi autonómiát biztosított számukra. Ezen kívül határőri szolgálat fejében mentesültek a jobbágyi terhek alól.

A török alól 1718-ra szabadult fel az egész terület, s ettől kezdve a Habsburg-udvar telepítési akcióinak lett népszerű színhelye. Kezdetben kizárólag nyugati telepesek érkeztek, németek, olaszok, franciák és spanyolok is, de a század közepétől kezdve egyre inkább magyarok költöztek a Délvidékre. Somogy, Zala, Jászság, Kunság, majd Pest, Nógrád és Heves vármegyék bocsátották útjukra a telepeseket, akiken kívül németek, szlovákok és rutének is jöttek. A Tisza mente ekkor vált ismét magyarokkal lakott tájjá. A XIX. század utolsó éveiben még egy bukovinai székely telepítés is lezajlott, amelynek során három székely falu jött létre a Dél-Bánátban.

1910-ben a népszámlálás alapján a Délvidéken 425.952 magyar élt (ebből Bács-Bodrogban 373.518), valamint nagyobb számban még szerbek (512.869), horvátok (91.366), szlovákok (56.726), ruszinok (13.519), románok (75.383) és nem utolsósorban németek (324.044)3. Vallásilag is sokféle volt ez a népesség, a szerbek pravoszlávok voltak, a horvátok katolikusok, a magyarok nagyrésze katolikus, kisebb része (48 875 fő)4 református vallású, az evangélikus vallásúak pedig a németek és a szlovákok közül kerültek ki. A trianoni békeszerződéssel tehát egy etnikailag és vallásilag is rendkívül sokszínű népesség került a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz.

A délvidéki magyar kisebbség sorsa Trianontól napjainkig

A délvidéki magyarság nagyhatalmi döntés alapján kisebbségi helyzetbe került egy fiatal állam, az 1918. december 1-én létrejött Szerb-Horvát-Szlovén Királyság területén. Az Osztrák-Magyar Monarchia soknemzetiségű államszervezete helyett egy nemzeti program, a délszláv eszme talaján szerveződő új államban találta magát, amelynek irányításában kezdetektől fogva a szerbség töltött be domináns szerepet. Ez a fajta kisebbségi helyzet mint ún. "kényszerkisebbség" állapota értelmezhető, "a sorsalakító politikai döntést megelőzően ez a nemzetrész semmiben sem különbözött az egésztől a rájuk ható politikai, társadalmi-gazdasági. eszmei és a közvélemény útján terjedő értékek és intézményesített folyamatok megélése tekintetében"5, s minthogy nem szabad választása okán került a délvidéki magyarság ez ismeretlen körülmények közé, egyértelműen megrázkódtatásként élte meg a változást.

Az új haza új vezetőinek természetesen nem a kisebbségvédelem szabályozása körül akadt elsősorban tennivalójuk - a frissen megalakult állami keretek stabilizálása, a közigazgatás megszilárdítása, az új határok létjogosultságának biztosítása volt a legfontosabb. Már a békediktátum aláírása előtt megkezdődött a közigazgatás és a társadalomszerkezet átalakítása, a tanárok, tanítók és a tisztviselőréteg lecserélése. Az addigi képzett hivatalnokréteg helyébe képzettség nélküli szerb nemzetiségű hivatalnokok kerültek. Szintén előzetesen kezdődött a dobrovoljácok6 Délvidéken való letelepítése a magyar földbirtokosok földjeire. A városokban, főleg Szabadkán megkezdték a magyar utcanevek eltávolítását, a helyükön maradt magyar tisztviselőktől hűségesküt követeltek.

Az első választásokon a kisebbségi magyarság az opciós határidőre való hivatkozással nem vehetett részt. Az optálás jogáról a kisebbségvédelmi szerződés rendelkezett, amelyre rövid tájékoztató erejéig érdemes kitérni.

A trianoni békediktátum 44. cikke tartalmazza, hogy a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság hozzájárult ahhoz, hogy a szövetségesekkel kötött szerződésébe belevegye azt, hogy kisebbségei védelemben részesüljenek a területén. A Királysággal 1919. szeptember 10-én kötötték meg Saint-Germain-en-Laye-ben a kisebbségvédelmi szerződést, majd az 1920. május 10-i ideiglenes törvény emelte a kisebbségi szerződést törvényerőre.

Az optálásról a 3-4. szakaszok rendelkeznek. Az optálás joga azt jelentette, hogy az új államok területére került, immár kisebbségi lakosok egyénileg dönthettek arról, hogy az új állampolgárságot veszik-e fel vagy megtartják a régit. A Szerb-Horvát-Szlovén Királyságban az optálási szándék bejelentésének első határideje 1922. január 26. volt, ezt később többször is meghosszabították. Az ország elhagyásának határideje a másik ország állampolgárságának választása esetén 1926. július 26. volt. Ez Magyarország délszláv optánsaira is vonatkozott.

A Szerb-Horvát-Szlovén Királyságban az optálás jogával a németek, a magyarok és a zsidók élhettek. Mivel a szerződés az 1913. január 1. után szerzett területekre terjedt csak ki, az albánokra és a macedónokra nem vonatkozott.

Az optálás bejelentésének határideje ebben az esetben azt az időintervallumot is meghatározta, ameddig az adott nemzeti közösség tagjai nem részesültek választójogban, hiszen még nem döntöttek egyértelműen az új állam mellett. 1924-ig nem volt a határidő hosszabbításai miatt választójoga a délvidéki kisebbségeknek. A "rendezetlen állampolgárságú" kisebségeket a földigénylők köréből is kormányrendelettel zárták ki, s ezzel a szegénysorsú földmunkásokat létalapjuktól fosztották meg - ez a rendelet a magyar népesség mintegy egynegyedét érintette hátrányosan, a kivándorlók nagy része került ki közülük

Az optálás joga implicite azt is sejteti, hogy a kettős állampolgárság lehetősége fel sem merült a két állam között, az Sz-H-Sz Királyságba került magyarok vagy elhagyták szülőföldjüket és Magyarországra költöztek, vagy lemondtak magyar állampolgárságukról és maradtak egy új országban, kisebbségben egy idegen nyelvű és vallású népességhez képest.

Kiutasításokról is tudunk szép számmal az adott személyek megbízhatatlanságának indokával. A vidovdani (Vid napi) alkotmány kihirdetése napján a király ellen elkövetett merénylet következményként 1920-ban törvény született a kommunista szervezetek megszüntetése és sajtójuk elnémítása céljából. Ez a magyarok ellen is irányult, akiknek köreiben a kommunista párttal való rokonszenvezés nagyarányú volt, hiszen a magyarság 44%-át tették ki a földnélküliek vagy törpebirtokosok, és további jelentős részét a városi iparosok, alkalmazottak. A merénylő becskereki szerb volt (tehát délvidéki, nem telepes), és Újvidéken egy időben egy magyarnál lakott. A merénylet után a magyar munkásság köreiben is kereste a rendőrség az összeesküvés szálait és kommunistagyanús személyeket ki is utasítottak az országból.7 A Délvidékről egyes adatok szerint az első világháború után 40 ezer magyar távozott.8

Az új hatalom és kisebbségei viszonyáról csak a törvényi szabályozásokat szemlélve nem kaphatunk valós képet, mert a kisebbségvédelem elmélete és gyakorlata között fennálló különbség nem hagyható figyelmen kívül, különösen a kezdeti időben, amikor a Budapesttel való kapcsolat sem járódott be és az új soknemzetiségű állam is belső ellentéteivel küszködött. Maga a magyarság nem igyekezett érdekei védelmében ekkor még szervezett fellépésre és a két világháború közti időszakban végig élt benne a helyzet megváltoztathatóságának reménye.

A békediktátum aláírása után azonban megkezdődött a "felrázás és védekezés munkája" (Csuka János), egyesületek és szervezetek alakultak, majd a Magyar Párt - ennek politikusai, többek közt Deák Leó, Várady Imre és Prokopy Imre már felvállalták a külföld tájékoztatását a sérelmekről, de lényegi meghallgatásra nem találtak.

Az egyesületek minden magyarlakta helyen fontos szerepet töltöttek be a magyar közösségek megszerveződésében. Az államhatalom szervei kezdetben erőszakosan gátolták létrejöttüket, később kifinomultabb eszközökkel akadályozták a szervezetek működését. Példaként említhetjük a Szent Gellért Társaság9 Zomborral kapcsolatos jelentését, amelyhez hasonló eljárás számos más helyen is előfordult:

"A társadalmi egyesületekkel (casinók, olvasókörök) szemben a szerbek újabban türelmesebbek. Eleinte állandó napirenden volt a casinók, olvasókörök, olvasóegyletek stb. minden indoklás nélkül elrendelt feloszlatása. A nacalnik (polgármester, főszolgabíró) és a rendőrfőkapitány minden írásos rendelkezés nélkül egyszerűen feloszlatta vagy becsukatta a neki nem tetsző egyleteket (zombori függetlenségi kör, palánkai casino stb.) és berendezési tárgyaikat elkobozta, helyiségeiket igénybe vette. Újabban ilyen esetek már nem igen fordulnak elő és most már csak arra törekszenek, hogy a magyar társadalmi egyletekbe tömegesen befurakodjanak, a vezetőségbe (igazgatóság, választmány stb.) erőszakkal és ravasz fondorkodásokkal minél több szerbet beválasztassanak és ilyen módon gyakorolhassanak az egylet működésére ellenőrködő befolyást."10

A szerbek és horvátok közt már a kezdetektől fennálló ellentét az évtized végére tetőzött, a parlamentben lelőtték a horvát párt két politikusát, ezért a király bevezette a diktatúrát. Oktrojált alkotmányt adott ki, amelyben megszüntette az eddigi közigazgatási kereteket, így a magyar vármegyerendszert is, és az országot (már Jugoszlávia néven) kilenc bánságra osztotta. Vajdaság a Dunai Bánságba került Újvidék székhellyel, s ekkor kezdődött meg Újvidék erőteljes fejlesztése székvárosként s Szabadka fokozatos háttérbe szorítása, adójának kétszeresére emelése. A Dunai Bánságban az eddig többséget alkotó magyar és német lakosság aránya erőteljesen visszaesett. Az alkotmány az eddigi szerb, horvát, szlovén nép helyett jugoszláv nemzetet ismert el.

Nem sokkal ezután jelent meg az egyesületekről, pártokról és gyülekezési jogról szóló törvény, amely megtiltotta az egyesületek faji, vallási vagy területi alapon való létesítését. Ez a magyarság számára lehetetlenné tette a közösségi élet zavartalan működését, a Magyar Párt gyakorlatilag megszűnt. A magyarnyelvű oktatás az iskolák államosítása után az alapfokú iskoláztatásra korlátozódott, magyarnyelvű gimnázium csak egy volt, Szabadkán. Egyes egyházi kezdeményezéseknek a kisebbségi kultúra ápolásában betöltött szerepét meg kell azonban említeni, mint pl. a református talajon szerveződő, ám felekezetközi KIE tevékenysége, amely az iskolán kívüli magyar oktatásnak is jelentős színtere volt.

A két világháború között mintegy 80 ezer szerb telepes ("kolonista") érkezett Délvidékre - a terület Magyarországhoz való visszacsatolása után az 1918 után érkezettek közül kiutasítottak 15-30 ezer személyt.11 Hírhedt eseménye az 1942-es évnek a "hideg napok" néven ismert megtorló hadjárat, amelynek során kb. ezer zsidót és négyezer szerbet lőttek magyar katonák a Duna jege alá. A megfélemlítést szolgáló tömeggyilkosságot az újabb szerb szakirodalom genocídiumként említi, de e két etnikum kiirtása vagy kitelepítése nem volt célja a magyar vezetésnek, a kifejezés tehát nem tükrözi a valóságot.12

Az erre következő szerb megtorlás13 lényegesen véresebb volt. 1944. október 17-én Tito bevezette a katonai közigazgatást, s a pár hónapig tartó átmeneti törvényen kívüli időszakban a partizánhadsereg súlyos pusztítást végzett a nemzeti kisebbségek sorai közt - a horvátok veszteségét 40 ezerre becsülik, kitelepítettek ill. haláltáborba vittek 290 ezer németet, a magyar áldozatok száma pedig a legóvatosabb becslések szerint 20 ezer, de a kutatók nagy része a 40 ezres létszámot tartja reálisnak, a Mindszenty-jelentés 60 ezerről tájékoztat.14 Az áldozatok nagyrészt a civil lakosság köréből kerültek ki, de a katolikus egyház papjai közül tíznél több, a református lelkészek közül pedig négy halt mártírhalált, köztük a bánáti püspök, Gachal János. A kivégzések módszerére jellemző volt a brutális kegyetlenség, s a jeltelen tömegsírok fölé azóta sem kerülhetett sok helyütt emlékmű.

A második világháború után Sajti Enikő adatai szerint 84 ezer magyart utasítottak ki vagy menekült el Jugoszláviából. Sem a kivándoroltak, sem a magyarországi kormányzat, sem az otthonmaradtak nem feszegették évtizedekig érdemben a 44-es vérengzést - mintha meg sem történt volna, sőt Szabadkán az elkövető partizánegységről iskola volt elnevezve (a VIII. Vajdasági Brigád iskola). A magyar kormányzat bizonyíthatóan több forrásból is tudott a délvidéki mészárlásról, de nem állt szándékában tiltakozni. A jugoszláv kormányzathoz csak a kiutasításokkal kapcsolatban intézett jegyzéket utólagosan, ezt azonban a jugoszláv fél nem vette figyelembe.15

Az elkövetkező évtizedekben a titoi Jugoszláviában a délvidéki magyarság mindenki által irigyelt jólétet és szabadságot élvezhetett. Vajdaság autonóm tartományi státuszt kapott. Megalakult a Magyar Tanszék, amely a Kárpát-medencében egyedülálló módon szabadon foglalkozhatott máshol betiltott írókkal és művekkel, a Forum kiadó a határon túli magyar kiadók élmezőnyébe tartozott, a Magyar Szó című újvidéki napilap, az újvidéki rádió és televízió, valamint a magyar folyóiratok, a Híd, az Új Symposion és a Létünk a legszínvonalasabb tájékoztatást és művelődést biztosították. 1974-től pedig Vajdaság (és Koszovó) köztársasági jogállást élvezett.16

Az irigylésre méltó felszín alatt azonban alattomos folyamatok zajlottak, amelyek hatása csak mostanában válik szembetűnővé. Sajátos módon ennek tudatosításával a vajdasági magyar értelmiség túl sokáig adós maradt. A két világháború közti szellemi és politikai vezetőket eltávolították, megsemmisítették, s a délvidéki magyar írók 1945 utáni nemzedéke a többi határontúli magyar íróval ellentétben-kevés kivételtől eltekintve - nem a kisebbségi sorsról írt, hanem egy "képzeletbeli, virtuális világról" (Hódi Sándor). A "jugoszlávizmus" eszméjével megfertőzött, vajdasági nemzetiségi öntudatú, újgenerációs értelmiség javarésze nem töltötte be a délvidéki magyar kisebbség nemzeti öntudatának megtartása érdekében reája háruló szerepet, hanem a "többségi nép nemzetállami eszméit, vagy kozmopolita, liberális eszméket" továbbított nemzeti közössége felé, s ily módon "kisebbségi származású pozícionált értelmiséginek" tekintendő,17 nem pedig szellemi vezetőnek.

A lassú, de gyilkos folyamatokra jó példa a szerb nyelvű iskoláztatás elterjedése a magyar lakosság körében. Az anyanyelvű iskoláztatást sok esetben önként adták fel a szülők a gyermek majdani könnyebb érvényesülése érdekében, s ezáltal a már gyermekkortól nem anyanyelvű iskoláztatásban részesülők a nyelvvesztés veszélyeztettjeivé váltak. A nyelvvesztés folyamatának során kezdetben csak a szókincs kopik, majd a fogalmak helytelen használata is jellemzővé válik, utána megjelennek mind nagyobb számban az idegen szavak, majd az idegen hangok és hangsúlyozás, s végezetül megtörténik a nyelvváltás.18 A szórványban sok helyütt már az utolsó stádiumban találjuk a lakosságot. A még magyar anyanyelvűek nem két nyelv boldog birtokosai azonban, hanem éppen hogy félnyelvűek, egyik nyelvet sem beszélik tökéletesen, s különféle lelki eredetű betegségek, frusztrációk is nagyobb arányban lépnek fel náluk.19

Sokáig nem volt szembetűnő a népességfogyatkozás sem. Délvidéki szociológiai kutatások elsőként a 70-es évek elején kongatták meg a vészharangot, s a csökkenő natalitáson kívül (amely egyébként a szerb lakosságra is jellemző, csak a betelepülések miatt nem észrevehető) a vegyes házasságokból eredő erőteljes asszimilációban találták meg az okát. A népesség fogyása az egész Kárpát-medencét tekintve itt volt a legerőteljesebb - 1961 és 91 között a délvidéki magyarság lélekszáma harminc százalékkal csökkent, s valamennyi magyarlakta terület közül itt volt a legmagasabb az öngyilkosságok gyakorisága. A jobbára magyarok lakta községekben elérte adott időpontban a 80-90 százezreléket is, s mindeközben a világelső Magyarországon ez az adat 50 százezrelék körül mozog (Hódi Sándor kutatásai alapján).

A vegyes házasságok száma Jugoszláviában a Vajdaságban volt a legmagasabb 1990-es adatok alapján, s ebből is a szerb-montenegrói, szerb-horvát és szerb-magyar vegyes házasságok vezettek. Vegyes házasságok esetén mutatta ki egy szerb kutató, hogy minél nagyobb a szülők etnikuma közti különbség, annál nagyobb valószínűséggel definiálják ők, illetve határozza meg majd magát a gyerek "jugoszláv" nemzetiségűként.20 Az egymástól erőteljesen különböző kultúrájú vegyes házasságok esetén a legnagyobb a vallási közömbösség, illetve az ateizmus aránya is.

Az egyházak ellehetetlenítése az egész korszakra jellemző volt, a Szovjetunióbeli gyakorlattal megegyező intenzitással. Felszámolták a hitoktatást, a templombajáró pedagógusokat elbocsátották, de a más foglalkozásúak alkalmazásánál és hivatásbeli előremenetelénél is jelentős hátrányt jelentett, ha nyilvánosan gyakorolta vallását. Ez kisebbségi helyzetben mondhatni kétszeresen is hátramozdítólag hatott a nemzeti identitás megőrzése tekintetében a magyarságra, hiszen számára az egyházhoz tartozás, a vallási rítusok és hagyományok megtartása nem csupán és sokszor nem is elsősorban hitük gyakorlását jelentette, hanem a nemzeti hovatartozás közösségi megélésének lehetőségét nyújtotta, különösen a szórványban.21

Az elmúlt 11 év alatt Délvidéken az összlakosság száma 18 103 fővel nőtt. Ez idő alatt a magyarság száma 49.284 fővel csökkent, Vajdaságból eltávozott 50-60 ezer fő, és több mint 200 ezer menekült érkezett Jugoszlávia más részeiből, akik jó része azóta már állampolgárságot is nyert - a Délvidék etnikai arányaiban így számottevő eltolódás következett be, a szerb lakosság aránya 56,8 %-ról 65,5 %-ra emelkedett, míg a magyaré 16,9-ről 14,3-ra csökkent 1991 és 2002 közt. Számszerűleg 1.321.807 fő szerb nemzetiségűt és 290.207 fő magyar nemzetiségűt mutat ki a legutóbbi népszámlálás.22

Szempontok a kettős állampolgárság kérdéséhez

E tanulmányt az előző mondattal be is fejezhetnénk. A délvidéki valóságról írtunk, hamis illúziók kergetését mellőzve ismertettük a realitásokat. Mindezen realitások, szociológiai adatok és lélektani tények ismeretében befejezettnek is minősíthetnénk a munkálkodást, mind a cikk, mind a délvidéki magyarság ügyét illetően - már amennyiben valóban a "semmi-távlatok" ábrázolása lett volna a célunk a tanulmány megírásával, és minthogy a semminek nincsenek távlatai, az értelmetlen cselekvés kényszerével is leszámolhatnánk egyúttal.

A cél azonban nem ez volt. A hosszú, de reménység szerint megfelelő tájékoztatást nyújtó bevezetés után a kettős állampolgárság fogalmát szeretnénk értelmezni a délvidéki magyarság szempontjából. Mit is jelentene ez elsősorban az ottani magyarságnak, miért van rá igény és hogyan lenne ez számukra hasznosítható megmaradásuk érdekében? Megkerülhetetlen kérdésnek ítéljük meg ezenkívül azt is, hogy a magyarországi magyarság és Európa számára mit jelentene ez, még egyszerűbben fogalmazva - számunkra és Európa számára miért lenne ez jó?

A délvidéki magyarok 1990 előtt szabad mozgásteret élveztek, vendégmunkásokként számosan dolgoztak a nyugati államokban, s az általuk megszerzett tőke jelentős része Jugoszláviába került, az otthonmaradtak s az egész ország gazdaságát erősítve. A jelenlegi helyzet gyökeresen más. A magyar állampolgársági törvények paradox módon a határontúli magyarság számára teszik legnehezebbé a magyar állampolgárság megszerzését, s szigorú feltételeikkel a szülőföldtől elvágják az állampolgárságot igénylőket. Az állampolgárság elnyerésének alapvető feltétele ugyanis a letelepedés, és viszonylag kevesen engedhetik meg maguknak a rossz életkörülmények között élő délvidéki magyarság köreiből, hogy ottani házuk, lakásuk eladása nélkül Magyarországon is ingatlant vásárolhassanak. A délvidéki magyarság, ahogy közeledik a schengeni határ bevezetésének időpontja, egyre feszítőbb választás elé van állítva - vagy megmarad a szülőföldjén szerb állampolgárként, aki Magyarországra csak súlyos pénzösszegek kifizetése után s rövid időre mehet, vagy véglegesen elhagyja Délvidéket és átköltözik Magyarországra. Az állampolgárság megszerzésével tehát elsősorban mozgásteret nyerne, anélkül, hogy választania kelljen a két ország között. Mióta mind a vajdasági horvátok, mind a szlovákok megkapták anyaországuk állampolgárságát, illetve ennek alapjait a szlovák állami vezetés lefektette, számottevően csökkent Vajdaságból való kivándorlásuk. Tekintve, hogy Szlovákia is, és valamennyi délszláv utódállam lehetővé teszi más országokba szakadt nemzetrésze tagjainak az állampolgárság megszerzését, és Szerbiában egy maximálisan liberális állampolgársági törvény kidolgozása folyik, amely lehetővé kívánja tenni, hogy "a határon túl élő szerbek - legyenek azok kivándoroltak, menekültek, vagy a volt szocialista Jugoszlávia utódállamainak állampolgárai - sőt, azok a nem szerb állampolgárok is, akik szolgálatokat tettek az országnak, anélkül, hogy elhagynák jelenlegi lakhelyüket, gyorsított eljárásban, különösebb formaságok nélkül"23 felvehessék a szerb állampolgárságot - a délvidéki magyarság a magyar állampolgársági törvény ésszerű átalakításának igényét reális kívánalomként éli meg, és az anyaországba vetett bizalma maradékát éli fel a referendum körül zajló össznépi hisztériában.

A másik központi kérdésre adandó válaszunk viszont a kemény haszonelvűség talaján kell megálljon - valóban nem várhatjuk el, hogy bárki magyar saját érdekei ellenében szavazzon a más jólétére, aztán majd a Magyarok Istene fizesse meg. A nemzeti érzelmességeket lobogtató propaganda nem feltétlenül káros, csak éppen a lényegről nem szól - az igazán jó, vagy akár mondhatjuk úgy is, az igazán erkölcsös megoldás ugyanis legtöbbször ésszerű is, és éppen ésszerűsége miatt nem szorul rá arra, hogy nemzeti színű vásári cukorkába főzve megetessék velünk.

Nem elhanyagolható szempont, hogy Magyarország az Európai Unió tagja 2004. május 1. óta. Az Unió megszabta játéktérben mozoghat, s uniós szabványok szerint vághat disznót, illetve tarthat baromfit - sőt mi több, uniós terminológiával értetheti meg magát, legyen szó egy református gyülekezeti ifjúsági tábor megszervezéséről vagy Magyarország nemzeti kisebbségeinek nyújtandó állampolgárságról. Ha a délvidéki, s általában a határontúli magyarságot valami XIX. századi nemzeti eszme alapján értelmezzük, Európa szemében szinte semmiben sem különbözünk a Hágában időző volt szerb elnöktől - azzal a különbséggel, hogy benne volt annyi kusturicás kurázsi nemzetállamának megteremtése érdekében lángba borítani a Balkánt. Európában azonban nem így gondolkodnak. Európa multikulturális. Európa az individuum szabadságát és a szabad identitásválasztás jogát részesíti előnyben, s ehhez a szemlélethez kiválóan alkalmazkodik mind a horvát, mind a szlovák állampolgársági törvény szövegezése, amelyek a kettős identitás jogáról beszélnek, nem pedig horvát, illetve szlovák jogról. Ha pedig Európánál tartunk még mindig, azt sem hagyhatjuk figyelem nélkül, hogy biztonságpolitikai szempontból az uniónak is érdekében áll a Kárpát-medencei kisebbség helyzet megnyugtató rendezése, hiszen addig itt valódi, gyümölcsöző regionális együttműködés a térség államai között nem valósulhat meg, amíg a kifosztott kis törpe anyaország, a meggyalázott kisebbségek, illetve a birtokukat féltő újgazdagok pszichológiai játszmája nem fejlődik tovább egy kooperatívabb lehetőségeket biztosító másik viszonyrendszerbe. Valóban kimondhatjuk - Közép-Európa stabilitásának fő záloga a kisebbségi magyarság helyzetének megfelelő rendezése.24

A szemléletváltáshoz a magyarságnak alapvetően el kell fogadja a történetileg adott helyzetet - a soknemzetiségű Délvidéket, amelynek lakossága több nyelvet beszél, s ahol a magyarság, mint kisebbség, saját érdekében nem árt, ha beszéli a többség nyelvét. Ez önmagában nem jelent kiszolgáltatottságot és nem eredményez nyelvvesztést, sem öngyilkosságra való erőteljesebb hajlamot, de még felgyorsuló asszimilációt sem. Az említett veszélyek az alapvető szabadság hiánya esetében fenyegetik az egyént, legyen szó a szólás szabadságáról, a megfelelő mozgástérről vagy a hivatás megválasztásának szabadságáról. Ahhoz, hogy Szerbia kisebbségi polgárai ne vándoroljanak ki első adandó alkalommal Magyarországra vagy még inkább Nyugatra, az kell, hogy érdekük fűződjön az otthonmaradáshoz, s ezzel a magyarországi magyarság érdekeit is szolgálják. Ne börtönrácsokat, hanem kék eget lássanak, ha felfelé tekintenek. Ne másodrendű idegenként éljék meg magukat Szerbiában és nemkívánatos szegény rokonként Magyarországon, hanem két állam polgáraként "dupla versenypályán" növelhessék saját versenyképességüket, s ez majd az anyaországi érdekeknek is megfelel.25 Szűklátókörű és hamis szemlélet az, amelyik a "sok a vadász, kevés a fóka" szellemiségében a magyarországi munkanélküliségre hegyezi ki a kettős állampolgárság problémáját - az Unióval közös munkaerőpiacon, amely nyitottságot és rugalmasságot igényel a magyarországi polgártól, nem a telítettség veszélye fenyegeti a munkavállalót, hanem az új és az egész életen át tartó tanulást igénylő elvárások.

Gion Nándor délvidéki magyar író tetralógiában ábrázolta a délvidéki magyarság sorsát a XIX. század végétől a második világháborút követő évekig. Művészi érvényű, ugyanakkor szociografikus hitelességű művéből kívánkozik ide egy idézet, amelyet Johann Schank sváb téglagyáros szájába ad az író. "Vagyont akartam szerezni, tudtam, hogy az ember csak akkor maradhat meg a saját bőrében, ha vagyona van. Vagyont szereztem, téglagyáram van, és megmaradtam Johann Schanknak. Azt akarom, hogy ti is megmaradjatok a saját bőrötökben…" - mondja fiainak a Rózsaméz c. regényben.

A délvidéki magyarok szülőföldön való megmaradásának programjában a kettős állampolgárság elnyerése valójában tehát csak egy legelső, formális lépést jelent a továbbiakban. Megmaradni és szépen élni teljes értékű életet magyarként csak az a népesség tud, amelynek saját magyarságából nem hátrányai, hanem előnyei származnak - értve ezalatt a fenti idézetre visszutalva az anyagi biztonság megteremtésének lehetőségét, de szintúgy a szellemi, kulturális és egyéb javakban való részesedést és az ezek gyarapításához való hozzájárulás lehetőségét is.

FELHASZNÁLT IRODALOM

1. A szerb, német és román nyelv a Bánát elnevezést használja az egész Bánságra
2. Dr. Szondi - Dr. Gyémánt - Dr. Petres: A szerbiai Vajdaság az ezredfordulón, in. Területi statisztika 2003. 361-375.
3. Kocsis Károly adatai alapján, 2004-es etnikai térkép
4. A Délvidék településeinek vallási adatai (1880-1941), KSH, 1999.
5. Mirnics Károly: "Porlik, mint a szikla", in: Aracs, 2004 március 15., 25.o.
6. A dobrovoljácok szerb vagy egyéb délszláv nemzetiségű önkéntesek, akik az Osztrák-Magyar Monarchia hadseregéből szökve az I. világháború alatt átálltak a szerb vagy az orosz hadseregbe.
7. Klennert Zoltán cikke in: Kisebbségkutatás 2002. 77-100.
8. A.Sajti Enikő doktori disszertációjából, idézi Matuska Márton: Meddig jutottunk?, in: Aracs 2004 július 15.
9. A Szent Gellért Társaságot 1920-ban alapította a magyar kormány, elnöke Herczeg Ferenc író volt. Információkat szolgáltatott Magyarország számára a délvidéki magyarokról és a jugoszláv belpolitika alakulásáról, illetve támogatást nyújtott a délvidéki magyar kisebbség szervezeteinek. Budapesten Délvidéki Otthont tartott fenn. Céljául tűzte ki többek közt anyaországi könyvek és újságok terjesztését is a Délvidéken, a nemzeti érzés és a remény ébren tartása érdekében.
10. MOL K437-1922-8-532 (kiemelés tőlem, T.O.)
11. Stark Tamás: A magyar történetírás az 1944. őszi délvidéki megtorlásokról, in: Aracs, 2004. július 15.
12. Uő
13. A "megtorlás" kifejezés nem tökéletes - nem csak és kizárólagosan a háborús bűnösöket végezték ki, és nem is a 42-es razzia okán, hanem az új rendszerre nézve veszélyesnek ítélt elemeket. A személyes bosszúállásoknak természetesen tág teret engedett így is. A németek elleni fellépés szabályos genocídiumnak minősíthető, és a német lakosság el is tűnt a Délvidék területéről, míg a magyar lakosságot megtizedelte a vérengzés, de népirtásra nem került sor. (Csorba Béla cikke alapján, in: Aracs, 2004 március, Tótfalu)
14. A.Sajti Enikő: A délvidéki tragédia eljelentéktelenítése, in: Aracs, 2004 július 15.
15. Uő
16. Jelentés a délvidéki magyarság helyzetéről, HTMH, in: www.mti.hu/magyarsag
17. Hódi Sándor: Kisebbségi létértelmezések, Balatonboglár, 1997, 119.o.
18. Gubás Jenő: A délvidéki magyarság esélyei, in: Aracs, 2004 március 15, Tótfalu
19. vö. Göncz Lajos: A magyar nyelv Jugoszláviában, Osiris, 1999, Budapest
20. Sebők László: Népszámlálási körkép Közép-Európából 1989-2002, Teleki László alapítvány, Budapest, 2003, 127-128.o.
21. vö. Papp Richárd: Etnikus vallások a Vajdaságban?, MTA Kisebbségkutató Intézet, Gondolat Kiadói Kör, 2003, Budapest
22. Sebők László számításai alapján, in: Népszámlálási körkép, Bp, 2003
23. VMDP Hírlevél, II. évfolyam 89. szám, 2004 november 9. in: www.vmdp.freewebspace.com
24. vö. Halmy Kund: A magyar biztonságpolitika mozgástere az ezredforduló után, kézirat, 2004
25. vö. Végel László: Kettős identitás-kettős állampolgárság, in: Élet és Irodalom, 47. évfolyam, 33.szám

Forrás: Confessio, 2004. 4. sz.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat