Tamás
Pál
Szuperparlament?
Ha valóban nekilátnánk a magyar kisebbségpolitika
létező modelljeinek eszközeinek és rejtett intencióinak
újragondolásához, bizonyára a MÁÉRT-re is sort kellene
keríteni. A Kárpát-medence magyar politikai mozgalmainak
és pártjainak konzultációs fóruma természetesen hasznos
intézmény. Módot adhat - és néhányszor már adott is
- arra, hogy igen különböző helyzetben, a kormányzati
lehetőségektől az adott pillanatban eltérő távolságban
lévő politikai erők és politikusok tanulják meghallgatni
és megérteni egymást.
Jelen formájában azonban ez az együttműködési forma
félreértésekre ad lehetőséget. Hiszen a Kárpát-medence
magyar közéleti elitjeinek közös fóruma lenne ez, és
nem valamilyen szuperparlament, amelynek közös dokumentumokat
kellene előállítania, és amely a mindenkori magyar kormány
számára (morálisan) majdnem hogy kötelező érvényű ajánlásokat
fogad el. Végül is, a bal- és jobboldal közös minimálprogramja
szerint a Kárpát-medencei magyarok "kultúrnemzetet"
alkotnak (s a jobboldalnak is csak egy része hiszi,
hogy politikai nemzetet is). Így nem igazán értem e
virtuális "szuperparlament" szerepét.
A kilencvenes években létrejött MÁÉRT aszimmetrikus.
Az aszimmetriáját háromféle leegyszerűsítés alakította
ki. Először is, úgy tesznek, mintha Magyarország lenne
a kisebbségek kulturális autonómiájának szinte egyedüli
kézzelfogható forrása. Másodszor, nagyon szűken értelmezik
az etnikai eliteket. Lényegében az összes többi szereplőt
kihagyják a parlamenti pártpolitikusokon kívül. Értem,
hogy korábban az éppen színre lépő etnikai pártok létükért,
a többségi rendszereken belüli elismerésükért küzdöttek,
s ebben segített az a tételezés, hogy nélkülük "összmagyar"
szinten nem hoznak döntéseket. A kisebbségi elitek létszáma
egyébként is szerény volt, az aktivisták nagy része
a kisebbségi pártok elitjébe tagozódott be. Végül is,
ez elismerést és biztos megélhetést jelentett. A civil
kezdeményezések csak keveseknek nyújtottak önkiterjesztési,
társadalomépítési lehetőségeket. Harmadszor, hallgatólagosan
azt sugallják, hogy a kisebbségi pártok kizárólag identitásépítéssel
és sérelmi politikával foglalkoznak, és hogy a nemzetpolitika
ezeknek az erőfeszítéseknek valamilyen summája lehet.
Mindeközben az etnikai pártok országos vagy tartományi
szinten nemcsak kisebbségi ügyekben szólalnak meg és
döntenek, de mindenféle másban is, ami mindenkit érint.
A többséget is. Mindeközben hozzájutnak a többségi államban
nekik járó forrásokhoz is. A MÁÉRT-en ezzel szemben
még mindig úgy tűnik, mintha a kisebbségi autonómia
anyagi forrása kizárólag a magyar állam lenne. Holott
annak szerepe jelentős bár, a támogatásokra persze szükség
van, de - szerencsére - korántsem kizárólagos. Vajon
nem képezné a nemzetstratégia részét a három forrás
összeillesztése? Annak az összeillesztése, ami a magyar
államtól jön, amit a kisebbségi társadalmak termelnek
ki és ami a kinti államtól jár.
Végéhez közeledik az etnikai "egypártok"
kora. Semmi sem indokolja, hogy magyar kisebbségi közéleti
játékosokat a tanácskozásról kizárjanak. Mindegy, hogy
ezek kinek a barátai, vagy milyen barátaink ellenfelei,
vagy versenytársai. S itt a pártok és pártkezdemények
mellett ugyanolyan fontos lehet a civil társadalom.
Hiszen létrejöttek generációs, világnézeti és kulturális
autonómiák is.
Mindezekből következően egyszerre válhat fontossá
a MÁÉRT felpuhítása és kiszélesítése. A politikai konzultációk
természetesen fontosak, de nem kellene úgy tenni, mintha
itt valódi politikai nemzet működne, miközben erről
szó sincs. S az ilyen konzultációknak miért kellene
- mint eddig a MÁÉRT-en - okvetlenül határozatokba torkollniuk?
Hol van az a politikai akarat, amelyet az esetleges
együttes döntések, közös vélemények kötelezően meghatároznának?
Jogi szempontból én ilyet nem ismerek. Akkor miért kellene
úgy tennünk, mintha ilyen mégis létezne? Ugyanakkor
a Kárpát-medencei magyar nyilvánosság most már sokkal
szélesebb megszólalási lehetőséget kínál néhány pártvezető
értekezleténél. Évente egyszer jöjjenek össze - de nem
nyársat nyelve, hanem ingujjban - azok, akiknek politikában,
mozgalmakban, médiában, generációs fórumokon szavuk
van, és próbálják megjeleníteni a Duna-táj magyar jövőképeinek
sokszínűségét. Kössenek valakik valakikkel szövetséget,
érezzenek valakiket maguktól távolabbiaknak, de ne korlátozzuk
néhány virágbolti fajtára a mező természetes gazdagságát.
Ha több magyar állam létezne, kialakíthatnánk számukra
formálisabb politikai szövetségi formákat is. De nem
létezik.
Tamás Pál
a szerző szociológus
Forrás: Népszabadság, 2005.
január 6.
|