Eörsi
István
Utószó helyett
A magyar választópolgárok 19 százaléka tette le voksát
amellett, hogy a határainkon túl élo magyarok valameny-nyien
kaphassanak magyar állampolgárságot is a korábbi mellé,
függetlenül attól, hogy eme adomány folytán megváltozik-e
lakóhelyük, módosulnak-e életkörülményeik. A választópolgárok
81 százaléka vagy elutasította ezt az elképzelést, vagy
az egész ügyet nem tartotta olyan fontosnak, hogy befáradjon
emiatt a választóhelyiségekbe.
Mostanában divat Patrubány Miklóst gyalázni az agyalágyult
kezdeményezés miatt. Csakhogy minél agyalágyultabb a
kezdeményezés, annál felelősebb az Alkotmánybíróság,
amiért rábólintott egy olyan szövegre, amelynek egyetlen
mondatáról sem állapítható meg, hogy milyen előnyöket
ígér, és milyen hátrányokkal fenyeget. Én egyetlenegyszer
beszéltem Patrubánnyal, a népszavazás kiírásának idején,
akkor azt mondta, hogy a magyar állampolgárság felvétele
nem jár gyakorlati következményekkel, csak jó érzést
okoz majd a határon túl élő magyaroknak. Minden egyebet
(választójog, utazási szabadság, nyugdíj, betegsegély
stb.) külön törvénynek kell szabályoznia. Vagyis Patrubány
- nála tekintélyesebb személyek és intézmények támogatásával
- egy szimbolikus aktusért dúlta fel a Kárpát-medence
nyugalmát. A határokon túl élő magyar ember (tisztelet
a remélhetőleg számos kivételnek) akkor érzi, hogy elismerik
a magyarságát, ha jogi kapcsolatot létesíthet a magyar
állammal. Ez provinciális reagálás a kisebbségi lét
kínjaira, mely a nemzethez tartozás tág horizontú érzését
és tudatát jogi kapcsolattá szűkíti le. Igazából kitalálhatatlan,
hogy mit hagyott jóvá a tekintélyét folyamatosan tékozló
AB. És miért csatlakozott a nyilvánvaló esztelenséghez
az egész magyar jobboldal? Miért írták alá a jobboldal
vezetői Patrubány gyűjtőíveit? És ha már a vitát hisztériává
csigázták, ellenfeleiket pedig nemzet- és hazaárulókká
magasztosították (mert például egy Bayer Zsolt szájából
az efféle minősítést nagy elismerésnek tekintem), akkor
most miért Patrubány a hunyó?
Nem ismétlem meg a perpatvar unalomig ismert érvrendszerét,
csak egyetlen kérdésre vetemedem. Melyik magyar politikus
gondolja úgy, hogy kormányon maradhat az a román miniszterelnök,
aki hozzájárul ahhoz, hogy az ország állampolgárai közül
a magyaroknak több joguk legyen, például utazgatásra
vagy munkavállalásra, mint a románoknak? Ezt még egy
honfigőztől szétrepedő politikus se hiheti komolyan.
Akkor hát milyen alapon minősítették hazaárulóknak azokat,
akik nemmel válaszoltak a kérdésre? Emlékszem, a Magyar
Nemzet feltűnő helyen, kommentár nélkül hozta a hírt,
hogy Gyurcsány bejelentette: nemmel fog szavazni. A
közlemény a maga lakonikus egyszerűségével olyan hatást
akart kelteni, mintha azt kürtölte volna világgá, hogy
a miniszterelnök vasárnap meg óhajtja erőszakolni a
nagymamáját. Lehet-e népszavazásra feltenni olyan kérdést,
amelyre a válasz, indítékaitól, indokolásától függetlenül,
az egyik tábor véleménye szerint csak hazafias vagy
hazaáruló lehet? Nem állíthatom, hogy az ilyen eljárásnak
nincs megfélemlítő hatása. Szili Katalin Kassán, a szervezett
jobboldal füttykoncertjének kereszttüzében megalázó
módon bizonygatta bűbájos közönségének, hogy ő bizony
két igennel szavazott. És még Gyurcsány Ferenc is, akinek
nagy érdeme, hogy programszerű nyíltsággal a baloldal
élére állt, és ily módon erkölcsi rangot adott a "nem"
szavazatnak, még ő is utolsó tévévitájában három vitaképtelen
partnerével szemközt az utolsó szó jogán mégsem merte
a "nem"-re biztatni a tévénézőket, hanem a
hazaárulás enyhébb formáját, a távolmaradást ajánlotta
nekik.
Még a népszavazási bohócmutatványnál is abszurdabb
volt a népszavazás utóélete. Dávid Ibolya azt indítványozta,
hogy március 15-ig alkossák meg a határon túli magyarok
jogviszonyát szabályozó törvényt, és ha erre az Országgyűlés
nem képes, akkor oszlassa fel magát. Láthatjuk: Dávid
Ibolya nemcsak a futballhoz nem ért. A négy évre választott
országgyűlést azért oszlassák fel előbb, mert az ország
szavazópolgárainak 19 százaléka törvényben szeretné
szabályozni a határon túli magyarok jogviszonyát, függetlenül
attól, hogy mit szólnak ehhez azok az országok, amelyek
állampolgáraira a március 15-ig megalkotandó törvény
vonatkozik. Orbán Viktornak még mulatságosabb ötlete
támadt: dolgozzanak ki a határon túli magyar szervezetek
egy törvényjavaslatot, amelyet a magyar parlament majd
elfogad. A magyar törvényhozás tehát a magyar állampolgárok
világosan kinyilvánított véleményére fittyet hányva
fejbólintó Jánosként hajtsa végre országunkon kívül
élő szervezetek akaratát. És még ennél is elsöprőbb
humorú Orbánnak az a megnyilatkozása, amelyet a népszavazás
éjszakáján engedett meg magának: "Ma kiderült,
hogy a többség a határon túli magyarok mellett van"
- és még variálgatta is ezt a nagy felismerést, miközben
a határon túli magyar szervezetek vezetői és szószólói
tomboltak a vereség okozta dühtől, és a külhoni magyarok
kétségbeestek a szörnyű csalódástól, amelyet a mesterségesen
és pancser módra keltett illúziók gyors szétfoszlása
okozott.
Orbán idézett kijelentése egyébként riasztóan utánozza
a diktatúra hazudozástechnikáját. Csakhogy a diktatúrában
nagy veszélyt vállalt magára, aki a hazugságok leleplezésére
vállalkozott. 1957-ben azt mondták például, hogy a földbirtokosok,
a tőkések és a kulákok az amerikai imperialisták zsoldján
vissza akarták állítani a kapitalizmust. Ezt a szemenszedett
hazugságot az ország határain belül nyilvánosan senki
sem cáfolta meg. A demokráciában a politikusoknak, amellett,
hogy akár igazat is mondhatnak, meg kellett tanulniuk
hihetően hazudni. Kialakult - bár nálunk nem túl magas
színvonalon - a hazugság kultúrája. A politikus megbecsülte
a választópolgárokat azzal, hogy nem bánt úgy velük,
mintha hülyéknek nézné őket. Orbán Viktor néhány év
óta érezhetően nyűgnek érzi ezt a korlátozást, de most
nyíltan, emelt fővel visszatért a diktatúra hazugságtechnikájához.
Tudja, hogy hazugságai manapság nyilvánosan leleplezhetők,
de ez nem zavarja. Rájött arra, hogy fanatizált hívei
úgysem az igazságot akarják hallani tőle, hanem azt,
ami kedves a fülüknek meg a szívüknek. Ezek az emberek
immunisak a tények és az ellenérvek iránt, és iránta
táplált csodálatuk csak nő, ha hangot ad irreális óhajaiknak.
A jobboldal harsányan és egyöntetűen bizonyította,
hogy a tényeket nemcsak feldolgozni, hanem még tudomásul
venni sem tudja. Ennek az a hátránya, hogy a kényszerképzetek
elterelik a figyelmet a valódi, reális tennivalókról.
Csakugyan könnyen elérhetővé kellene tenni a kettős
állampolgárságot mindazok számára, akiket munkájuk,
jövedelmük, családi kapcsolataik Magyarországhoz kötnek.
Meg kellene könnyíteni a határon túli magyarok beutazását
országunkba, még akkor is, ha saját államuk nem tűrné
egy kisebbség pozitív diszkriminációját, és ragaszkodna
ahhoz, hogy a kedvezményt az illető állam összes polgárára
terjesszük ki. Még nagyobb problémát és feladatot jelent
- mint Balla D. Károly írja Ariadné pulóvere című tanulmányában
(Új Holnap, 2004. tél) -, "hogy a magyar etnikai
tömbön keresztülhaladó tektonikus vonal két oldalán
elhelyezkedő régiók között nem csökken, hanem növekszik
a különbség, nem felzárkózás, hanem végleges leszakadás
történik." Az Ausztriában, Szlovéniában, Szlovákiában
élő magyarok együtt vannak a magyarországi magyarokkal
az Európai Unióban, és a Horvátországban és Romániában
élő magyarok is eljutnak ide nemsokára. De - írja Balla
D. Károly - "mi, kárpátaljai és vajdasági magyarok?
lakhelyünket tekintve egy másik, egy keleti Európában
élünk, amelyre a nyugati értelemben vett demokrácia
és civilizációs komfort helyett továbbra is az úgynevezett
balkáni viszonyok a jellemzők, életünket az alacsony
életnívó, az elzártság, a hiány, a kilátástalanság határozza
meg." Ezt a nyomorúságot csöppet sem enyhítik szimbolikus
aktusok, "etnobiznisz", "kecsegtetések
státustörvénnyel, vízummentességgel vagy -ingyenességgel,
kettős állampolgársággal". De mi enyhítheti? Alakítsanak
ki maguknak nyugatiság helyett valami élhető keletiséget?
Ha kialakíthatnának ilyesmit, akkor is szembe kerülnének
a kultúrájukkal. Hogyan dolgozható ki a felzárkózás
olyan stratégiája, amelyet eltűr az országukban uralkodó
többség? Ha 2007-ben csatlakozunk a tagok számára előnyös,
bár emberjogi szempontból fölöttébb problematikus schengeni
egyezményhez, és érvényüket vesztik a bilaterális államközi
megállapodások, milyen intézkedésekkel tartóztathatjuk
fel a kárpátaljai és vajdasági magyarok leszakadásának
drámai felgyorsulását? Ilyen kérdéseken érdemesebb gondolkodni,
mint a parlament feloszlatásán.
Eörsi István
a szerző író
Forrás: Népszabadság, 2005.
január 7.
|