Makkay
József
A nemzetegyesítés kihívásai
Nincsenek könnyu helyzetben azok a határon túli magyar
szervezetek vezetői, akik ma Szabadkán a Magyar Állandó
Értekezlet mintájára egyféle virtuális határon túli
magyar uniót terveznek közös álláspont kialakítására
a kettős állampolgárság és más, a magyar nemzet egészét
átfogó fontos politikai döntések ügyében. Első pillantásra
úgy tunik, hogy a nem éppen nemzeti elkötelezettségükről
hírhedtté vált magyar kormánypártok bosszantására gyulnek
össze, hogy nyomatékot adjanak egységessé vált álláspontjuknak:
a határon kívül rekedt magyarságnak igenis szüksége
van a kettős állampolgárságra, amit nem lehet helyettesíteni
olyan pótcselekvésekkel, mint a Szülőföld program és
más hasonló kezdeményezések. Ezek megvalósítására továbbra
sem lenne elegendő pénz: jó esetben a már meglévő alapítványi
támogatásokat csoportosítanák át, új csokorba szedve
őket. Amúgy minden maradna a régiben.
A Vajdasági Magyar Szövetség által szervezett határon
túli csúcsnak akkor lehet kiemelt jelentősége, ha az
ebben részt vevő magyar szervezetek képviselői komolyan
gondolják a kituzött feladatok, elsősorban a kettős
állampolgárság megvalósítását. A december 5-i népszavazás
után ugyanis egyértelmu lett: a kérdést többé nem lehet
leseperni az asztalról, ezzel foglalkozni kell, és előbb-utóbb
megoldást is lehet rá találni. Ha a határon túli magyarság
egységesen áll ki a kettős állampolgárság és más össznemzeti
ügy mellett, akkor az anyaországinak tartott mindenkori
magyar kormány kénytelen lesz lépni az ügyben. A megtévesztett
magyarországi lakosságot leszámítva, a magyar nemzet
példás egyetértése több mint biztató: ez előbb-utóbb
kötelező érvényuvé válik Budapest számára is.
A "különutas" politikára kényszerülő határon
túli szervezetek vezetői közül többen is igen jó kapcsolatot
ápoltak a magyar kormánypártokkal. Ez jórészt ma is
tart, ami megkérdőjelezheti a délvidéki kezdeményezés
gyors sikerét. Nem vitás, hogy a népszavazás kiváltotta
megosztottság a Magyar Szocialista Párt és a Szabad
Demokraták Szövetségének a lelkén szárad, akik a nem
szavazatra való biztatással Trianon óta a legmélyebb
árkot ásták a történelem szeszélye folytán elkülönült
nemzetrészek közé. Ezt rövid idő alatt sem gyógyítani,
sem jóvátenni nem lehet. Igazi megoldás az lenne, ha
e két párt a mindenkori magyar politika peremére sodródna,
ahonnan nem árthatna többé az össznemzeti érdekeknek.
A helyzet jelenlegi állása szerint ez merő utópia, így
egyetlen lehetőség marad: együtt élni a (mai) valósággal,
és olyan megoldásokat keresni, amely nemzetben gondolkodásra
kényszerítheti a magyarság érdekeit eláruló politikusokat
is.
Aki figyelemmel követte a december 5-i népszavazást
megelőző magyarországi kampányt, hamar rájött, hogy
itt két, merőben különböző szemlélet ütközött egymással.
Az egyik a nemzeti jóvátétel irányából közelítette meg
a népszavazás tétjét, azt hirdetve, hogy bárhol is éljen
a magyar, számára létezik egy közös anyaország (mint
tucatnyi más, szétszórtságban élő népnek a világon),
amihez nem csak érzelmileg, hanem másféle szálakkal
is kell kötődnie. Egy ilyen köldökzsinór a kettős állampolgárság,
és az ezzel járó útlevél, ami a Kárpát-medencei magyarság
egy részének (Kárpátalja és Délvidék) elsősorban az
anyaország szabad elérhetőségét biztosítaná, mindenki
számára pedig az igazi nemzetegyesítés tudatát jelenthetné.
A másik szemlélet a Magyarországon lakók rövid távú
előnyeit helyezte előtérbe. (Lásd a határon túliak kedvezménytörvénye
kapcsán elindított szocialista riogatást a 23 millió
románnal, akik ugrásra készen álltak elárasztani Magyarországot.)
A szocialisták és a szabad demokraták ismét a közismert
félretájékoztatási módszereket kapták elő olyan köntösbe
bújtatva, ami azt sugallta, hogy a határon túliak tömeges
megjelenésükkel árthatnak Magyarországnak, az "őshonos"
magyarok rosszabbul fognak élni, csökken majd az életszínvonal,
kieszik őket országukból.
A kétféle szemlélet összehasonlításából könnyen kiderül,
hogy mely pártok használták fel leendő választási kampányuk
céljául a határon túli magyarok ügyét. Emiatt sem volna
szabad az igennel vagy a nemmel szavazó egyszeru embereket
vádolni, hiszen szerte a világon a politikusok által
manipulált néptömegek birkanyájként történő szavaztatásának
vagyunk a tanúi. (Demokráciákban is sokan ilyen meggondolásból
nem járulnak az urnák elé.) A felelősség a politikusokat
terheli, emiatt éppen annak a politikumnak kell jóvátennie
tévedését, amely ezt a mérhetetlen hibát elkövette.
A határon túli magyar közösségek vezetőinek nagy a
felelőssége. Egy sikertelen magyarországi népszavazás
után a megoldás kulcsa (ha áttételesen is) immár az
ő kezükben van. Összefogásukon múlik, hogy miként sáfárkodnak
a lehetőséggel.
Forrás: Szabadság, 2005. január
6.
|