Bányai
György
Honosítási menetrend
Miként lehet valaki magyar állampolgár? Ki hitte volna
fél évvel ezelőtt, hogy egy szikár jogi "szakkérdés"
ilyen heves politikai és közérdeklődést vált ki... Az
elmúlt héten a kormány nemzeti vízumot, uniós belépésre
jogosító útlevelet s nem utolsósorban méltányosabb honosítási
eljárást ígért a határon túliaknak, az eddig ismert
Szülőföld Program mellé. A miniszterelnök így reagált
a kollektív kettős állampolgárságot szorgalmazók követeléseire
is. De vajon a jelenlegi törvény csakugyan annyira elutasító
a határon túliakkal? Vagy a gyakorlat ilyen?
Ha a jó hírű Schöpf-Merei kórház kapuja mögött elhelyezett
inkubátorban találnak egy elhagyott csecsemőt - az magyarnak
született, legyen fehér vagy fekete. Kérdés, hogy egyúttal
honpolgár is lesz-e.
Mert ez korántsem egyszerű. Évtizedek egymásra rakódott
jogi, történeti rétegei alól kell kibányászni a választ.
Az Igazságügyminisztérium arra készül, hogy változtasson
a honosítás szabályain. Logikusabbá, emberségesebbé
tegye őket. Ha - az okozott töméntelen politikai, lelki
káron túl - egyéb haszna nem volt a népszavazásnak,
ennyi talán maradt.
Kiindulópont
A kiindulópont: akinek legalább egyik szülője magyar
állampolgár, az ekként is születik. A magyar jog a "vérségi"
elvet követi. De persze a területi elvet is alkalmazza.
Ugyanis magyar állampolgárnak kell tekinteni azt a gyereket
is, aki Magyarországon született, bár szülei - jogállásuk
szerint - hontalanok. Efféle ritkán fordul elő. Például
akkor, ha az itt élő külföldi lemond korábbi állampolgárságáról,
vagy megfosztják tőle. Esetleg nincs papírja, amellyel
igazolhatná, hova is tartozik.
De az is magyar lesz, akit Magyarországon találnak,
ám a szülei ismeretlenek.
- Ha tehát valaki síró csecsemőjét beteszi a kórház
kapujában elhelyezett inkubátorba, s később sem jelentkezik
érte, a gyermeket magyarnak anyakönyvezik - erősíti
meg dr. Bíró Csaba ügyvéd -, hacsak nincs másféle jogállásra
bizonyíték. Például a hontalanról kiderül, hogy más
állam polgára. Avagy az ismeretlen (külföldi) szülőt
megtalálják.
Megtörténhet a fordítottja is: a gyerek utólag - procedúra
nélkül - visszamenőleg lesz magyar állampolgár. Például:
ha külföldi nő gyermekét egy magyar állampolgárságú
férfi a magáénak ismeri el. Esetleg a bíróság állapítja
meg az apaságot. Vagy az apa feleségül veszi a hölgyet.
(Aki ettől még nem lesz magyar állampolgár, mivel kérelmét
csupán három évvel a házasságkötés után nyújthatja be.)
Utóda után egyébként a szülőt is megilleti az állampolgárság
joga, ha a gyermek kiskorú és magyar állampolgár. Ám
mindez nem történik automatikusan. Így fordulhat elő
olyan embertelenség, hogy egy román állampolgárságú
- adott esetben magyar - nőnek elutasítják a tartózkodási
engedélyét, s vissza kell utaznia Erdélybe, itt hagyva
férjét, gyermekét... Mert akad más, szigorító feltétel
is. A kérelem benyújtása előtt legalább három esztendeig
folyamatosan Magyarországon kell lakni.
Mint a példákból kiviláglik: már ma is számos módon
szerezhet valaki magyar állampolgárságot.
Kedvezmények
Sőt az említetteknél kedvezőbb lehetőség is van.
Ez áll most a figyelem középpontjában: "Kérelmére,
kedvezményesen honosítható az a magát magyar nemzetiségűnek
valló, nem magyar állampolgár, aki a kérelem előterjesztésekor
legalább egy éve Magyarországon lakik, és felmenője
magyar állampolgár volt."
A népszavazásra feltett kérdés döntő pontja nem is
az volt, hogy különleges elbírálás alá esnek-e a határon
túli magyarok. Hanem az, hogy nem Magyarországon lakó
magyarok letelepedés nélkül is állampolgárságot szerezhessenek.
Kevesen tudják: van ilyen lehetőség a magyar jogban.
Az élhet vele, akit különböző korábbi, 1947 és 1990
közötti, "kiközösítő" jogszabályok alapján
fosztottak meg állampolgárságától, illetve "elbocsátották
a kötelékből". Ez utóbbi persze nagyon is idézőjeles
"kérelem" nyomán történt, például az 1945-ös
csehszlovákiai "lakosságcsere- akciók" idején.
(De az állampolgárság megvonása korábban is dívott.
A Horthy-rezsim 1939-től a zsidó származású magyarokkal
tehette meg ezt.)
A jelenlegi törvény a határon túl élő magyarokról is
említést tesz: "...akinek felmenője magyar állampolgár
volt." Bárhol, bármikor. Rokonsági fokot nem szab
meg. Akinek tehát Trianon előtt Erdélyben, Felvidéken,
Kárpátalján, Délvidéken magyar fennhatóság alatt élt
ilyen hozzátartozója, rá hivatkozva kérhet honpolgárságot.
De mi történik azokkal (vagy a leszármazottaikkal),
akik az úgynevezett bécsi döntés nyomán jutottak magyar
állampolgársághoz, azaz a visszacsatolt területeken
laktak?
- Ugyanez vonatkozik rájuk is - mondja Bíró Csaba.
- A törvény ebben egyértelmű. Tehát aki a negyvenes
évek elején Erdélyben magyar állampolgár volt, annak
leszármazottja jogosult a kedvezményes honosításra,
ő maga pedig a "visszahonosításra".
Egy évvel letelepedésük után már kérhetik is az állampolgárságot.
Ez rövid időnek tetszik. Csakhogy a látszat csal. Erre
az ügyvéd is utal.
- A letelepedési engedély megszerzése meghatározó.
A kérelmek elbírálásában mindenkor ez a viszonyítási
pont. Innen számít - másoknak - az általános szabály
szerint meghatározott nyolc év. A letelepedési engedély
kérelmezéséhez az is szükséges, hogy Magyarországon
lakjon az illető. Például munkavállalói vízummal vagy
- legjellemzőbben - tartózkodási engedéllyel. Aminek
szintén feltételei vannak. Közülük a legsarkalatosabb,
hogy a kérelmező megélhetése, lakóhelye igazolt és "biztosított"
legyen. Ezt a feltételt a letelepedési engedély megadásakor
szigorúan veszik. Ez az engedély fontos lépcsőfok: birtokosa
sok olyanféle jogot kap, amilyet a "valódi"
magyar állampolgár. Igaz, csak az önkormányzati választásra
jogosult.
Az állampolgárságot elbíráló hatóság nálunk nem köteles
indokolni, miért tagadta meg a kérelmet. Szoros határidő
sem köti, jószerivel csak annyi, hogy huszonegy hónapon
belül köteles dönteni. Az iratot a belügyminiszter terjeszti
fel a köztársaság elnökéhez a bevándorlási hivatal javaslata
alapján. Végül az ő aláírásával adnak állampolgárságot.
A köztársaság elnökének kivételes jogköre is van.
Bizonyos feltétek alól - ilyen a folyamatos ittlakás
határideje - fölmentést is adhat, ha a kérelmező honosításához
a Magyar Köztársaságnak "fontos érdeke" fűződik.
Hogy ez micsoda, nincs meghatározva. De tudható, mi
is ez. Például élsportolók honosítása szokott érdekesen
felgyorsulni. Ilyenképpen lett magyarrá a kétszeres
olimpiai bajnok, a jugoszlávnak született szerb kajakoslány,
Janics Natasa, aki egy szót sem tudott magyarul, amikor
Szegedre átjött. Szintén jugoszláv állampolgár volt
valaha a kivételes eljárásban honosított kézilabdázó,
a világklasszis Radulovics Bojána. Ugyancsak ekképp
vált magyarrá a kubai kézilabdazsonglőr Perez Diaz s
a nemrég fiatalon, tisztázatlan körülmények között elhunyt
Hernandez is. A felvidéki pólókapus, Gergely István
szintén sürgősségi eljárással lett magyar állampolgár
s így olimpiai bajnok Athénben.
Kényszerek
Emberi jogi szakemberek - többek között a Magyar Helsinki
Bizottság vezetője, Kőszeg Ferenc - szerint a jelenlegi
állampolgársági törvénynek hiányossága, hogy a kérelmező
nem ismerheti meg a határozatot. Jogorvoslati lehetősége
sincsen. Az elutasítást tudató iraton csupán annyi szerepel,
hogy kérelmét a köztársasági elnök megtagadta.
- Az Európa Tanács előírásait ezzel a fenntartással
fogadta el a magyar fél - mondja Bíró Csaba.
És még egy jogelv nehezít: az államfő döntése ellen
nincs jogorvoslat. Itt bezárul a kör. Akit elutasítanak,
kezdheti elölről a kérvényezést. Akár másnap...
A népszavazás elbukott. A sértődés megesett. Anélkül
lavíroztuk magunkat - határon innen és túl - lehetetlen
lelki helyzetbe, hogy erre bármi kényszerített volna
bennünket. Ha már így történt, humánusabbá kellene tenni
a személytelen és megalázó eljárást.
Aki határainkon túli szülőföldjén akar élni, azt abban
kell segíteni. Aki az anyaország polgára kíván lenni,
azt abban.
Zárt ajtók szabadkán
Szabadkán, a Kasza József polgármester birodalmának
számító délvidéki városban a minap zárt ajtók mögött
üléseztek a határon túli magyar szervezetek képviselői.
Kis-Máértnak azért nevezték a rendkívüli összejövetelt,
mert a tanácskozásra "elfelejtették" meghívni
a magyar kormány és az anyaországi politikai pártok
képviselőit. Kihagyták a listáról a magyar identitás
spirituális képviseletét alanyi jogon ellátó Tőkés püspököt
is, és elfoglaltsága miatt nem jöhetett el erdélyi ellenlábasa,
a román miniszterelnök-helyettesi jogkört betöltő Markó
Béla.
Hogy az egység mennyire nem teljes, bizonyítja, hogy
a házigazda elöljáróban kiutasította a teremből a Vajdasági
Magyar Polgári Szövetség elnökét. Aztán az ajtó bezárult,
nem osztották ki a sajtónak a túlfűtöttnek tetsző vitaanyagot
sem, amelyben szerepelt a követelés, hogy - népszavazás
ide, nemzeti vízum oda - a magyar alkotmányba foglalják
bele a kettős állampolgárság intézményét, illetve azt,
hogy a határon túli szervezetek is küldhessenek képviselőket
a magyar parlamentbe. Az egyik erdélyi résztvevő (az
RMDSZ ügyvezető alelnöke) kijelentette: a népszavazással
korántsem dőlt el a kettős állampolgárság ügye.
Forrás: 168 Óra, 2005. január
13. |