Neumann
Ottó
Színvallás
Lassan a múlt ködébe vesző össznemzeti találkozók,
vad torzsalkodások, szégyenteljes pereskedések után
a Magyarok Világszövetsége most milliók sorsára ható
kezdeményezéssel vétette észre magát. Az aláírásgyűjtés
és a parlamenti rábólintás sikerélményéhez az Alkotmánybíróság
jóváhagyása csatlakozott, és immár semmi akadálya a
népszavazásnak. A köztársasági elnök tegnap ki is tűzte
az időpontot: a kettős állampolgárságról - akárcsak
az egészségügyi privatizációról - december 5-én szavazunk.
Sokan próbálták megjósolni, hogy milyen változásokat
idézhet elő az ország mindennapjaiban a magyar állampolgárság
extrakedvezményes megadása a határon túliak számára.
Szerintem korai a vita. A referendum esetleges igenlő
válasza törvényalkotási kötelezettséget róna ugyan az
Országgyűlésre, de a parlament széles sávon lavírozhatna
a két véglet között: egyszerűsített módon elérhetővé
tehetné a külhoni állampolgár státusát - ami "mindössze"
magyar útlevéllel jár -, vagy az egészségbiztosítástól
a szavazati jogig mindent felkínálhatna. Talán a törvényhozók
előzetesen megismerkedhetnének azzal a döntés-előkészítő
hatástanulmánnyal is, amelynek már réges-rég el kellett
volna készülnie.
Egyelőre más a tét - színvallásra kényszerül minden
választópolgár. A referendum eredményéből félreérthetetlenül
kiderül majd, hogy az anyaország lakosságának megítélése
szerint a nemzeti együvé tartozás a trianoni határokon
kívül rekedtekkel valóság-e vagy csak egy mítosz.
A kiélezett helyzetért a teljes politikai osztály a
felelős. "Népszavazás-mentesen", a parlamentben
választ találhattak volna a kettős állampolgárság kérdésére.
Az Orbán-kabinet azonban azzal a kedvezménytörvénnyel
akarta helyettesíteni, amely a későbbiekben vakvágányra
futott. A jelenlegi ciklusban pedig addig odázgatta
a kormány a határozott startot, míg a Magyarok Világszövetsége
belevágott, rákapcsolt, és elsőként szakította át a
célszalagot. Így alakulhatott ki a nyakatekert szituáció:
az ország úgy kényszerül szavazni, hogy pontosan nem
tudja, mit is tartalmaz majd az a jogi csomag amelynek
elkészítésére utasítást adhat a T. Háznak.
Akármi lesz is a népszavazás végeredménye, alaposan
felforgathatja Magyarországon a politikai szerepjátszás
eddigi rendjét. Ha a többség igent mond, a mindenkori
magyar kormányfőnek már kötelező módon 15 millió magyar
"lelki" miniszterelnökeként kell fellépnie.
A kisebbségben élő magyarok Budapestről történő erkölcsi-anyagi
támogatása elfoglalná helyét a legfontosabb kormányzati
teendők között, és egyetlen felelős vezető sem állíthatná
be úgy, mintha különleges kegyet gyakorolna ilyen feladatok
teljesítésével.
Van azonban egy másik forgatókönyv is: ha az anyaországi
választópolgárok tömegesen tüntető távolmaradással kezelik
a népszavazásnak a kettős állampolgárságra vonatkozó
részét - esetleg a többség a nemet ikszelné be voksoláskor.
Olyan lenne ez, mintha a határon túliak képébe vágnák:
"Nincs szükségünk rátok!" Egyáltalán nem meglepő,
hogy leginkább jobboldali politikusok érzékelik a veszélyt.
A hivatkozás a teljes nemzetre ugyanis hazánkban a konzervatív
szárny előjogává vált - a határok nélküli egység tagadásával
az ország lakossága megfosztaná őket retorikájuk egyik
alapelemétől. Egyébként attól tartanak a jobboldalon,
hogy a sikertelen népszavazás "egy második, lelki
Trianonnal lenne egyenértékű".
Igazuk van: fájdalmas öncsonkítást követne el Magyarország,
ha épp a határok légiesítési folyamata közben taszítaná
el magától a magyar kultúrkörhöz tartozó tömegeket.
Azokat a milliókat, akikkel az unió terjeszkedése által
a közeli jövőben - és mindenféle területi revízió nélkül
- szoros egységet alkothatna.
Így mindannyian szegényebbek lennénk. Politikai hovatartozástól
teljesen függetlenül.
Forrás: Magyar Hírlap, 2004.
október 29.
|