Kuszálik
Péter
Egy konkrét eset
Csak félfüllel hallottam a rádióban, ezért nem tudnám
szó szerint felidézni, miként szól a magyar alkotmánybíróság
egyik új keletű döntése. A lényeg: nem volt tökéletes
a kormányválságról szóló törvény, ezért módosítottak
rajta. Tetszik emlékezni ugyebár: Medgyessy már lemondott,
de Gyurcsány nem foglalhatta el a helyét, mert még nem
telt el az egy hónapnyi felmondási idő. Az ördög sem
érti, hogy minek kellett egy hónapot várni az új kormányfő
beiktatására; bezzeg egy segédmunkás… Sebaj, azért találták
ki az alkotmánybíróságot, hogy időnként megfésülje a
jogalkotás rakoncátlan fürtjeit. A lényeg: az alkalmazás
során bebizonyosodott, hogy a törvény nem tökéletes,
fazonigazításra van szükség. A legközelebbi kormányválság
már rutinosabban fog menni. Ha akkor sem lesz elég gördülékeny,
akkor ismét igazítanak rajta és így tovább. Tökéletes
nem lehet, de igyekezni kell. No, ezt csak azért mondtam
el, hogy figyelmeztessem a magyar jogalkotás felelőseit:
újabb törvényeket kell alkotni, mert a határon túli
magyarok (Háté Máté és rokonai) ügye nem került le a
napirendről, s a kérdésekre előbb-utóbb válaszolni kell.
Azt se bánnám, ha már készen lenne az illető jogszabály,
de most sem késő, ha nekitérdelnek a munkának. Egy éve
motoszkál bennem a gondolat, s azért szólok most, hogy
a tisztelt Hivatal erre is keressen választ a most zajló
Háté Máté-kampány során.
Tavaly novemberben egyhónapos, munkahelyen letöltendő
ösztöndíjban részesültem (pályázni kell és türelmesen
várni, amíg összeül a Döntéshozó Tanács, utána meg apró
adminisztrálási munkák, jelentéstétel stb. - nem csókért
adják az ilyesmit), köszönet érte a Magyar Köztársaság
Illetékes Szerveinek. Nekem az is megfelelt volna, ha
megkapom az ösztöndíjat és hazajövök vele, de így sem
volt rossz: heti hat napot könyvtárban ültem és dolgoztam,
a vendégszobában főúri kényelem várt stb. Igen ám, de
öt évben egyszer adódik ilyen alkalom, s ha a munkát
szeretném záros határidőn belül elkészíteni, akkor jobb,
ha itthon dolgozom. Föl is vetettem ezt a kutatóhely
vezetőjének, hogy jó volna elgondolkozni azon, miként
is lehetne megoldani azt, a 21. század első évtizedében,
az internet korában, hogy én odahaza dolgozzam, s Magyarországról
kapjam a munkámért járó bért.
A távmunkát egyebütt néhány éve már sikerrel alkalmazzák,
számos londoni bácsinak Indiában él a titkára. Mire
a bácsi fölébred, addig a nyolc órával korábban kelő
indiai már interneten átküldte az előző napi munka eredményét,
kiértékelését, leveleit stb. Naná, egy indiai sokkal
olcsóbban dolgozik, mint egy walesi inas, ráadásul Mr.
Londonnak nincs gondja arra, hogy az inasa mikor és
kivel fekszik, kinek fizeti a nyugdíjjárulékot és így
tovább. Azt is elmondtam, hogy velem sokkal kevesebb
baja lenne a hivatalnak, mert nem dumálnék fél órákat
a hivatali telefonon, nem tölteném kávézással a munkaidőm
egyhatodát, nem kellene rám fűteni, mosni, takarítani,
s nem órabérben dolgoznék, hanem köbméterre. Saját gondom
lenne a társadalombiztosítás és az adózás, nem szervezkednék
szabad szakszervezetbe stb. Az igazgató úrnak tetszett
az ötlet, de rögtön elárulta: a dolog azért nem működőképes,
mert éppen föl kell mondania tíz embernek, s akkor nem
vehet föl helyettük mást. Az sem gond, hogy olcsóbb
lennék az ottani munkaerőnél, ha a kollégák nem tudják,
hogy Háté Máté kevesebbért is hajlandó dolgozni, s nem
látják mindennap maguk körül, akkor az nem okoz bérfeszültséget,
heveny undort és idült frusztrációt. Nincs azonban tisztázva
az ügylet jogi háttere, mert a magyar adminisztráció
még mindig a monarchiában szokásos megfontoltsággal
és lassúsággal dolgozik. Még azt sem lehet tudni, hogy
ki az illetékes a fölmerülő kérdésekre válaszolni. Elvileg
nem lenne szükségem munkavállalási engedélyre, mert
nem Magyarországon élek, nem koptatom a magyar aszfaltot.
Nem lehet tudni azt sem, hogy kell-e fizetnem a társadalombiztosítási
járulékot, mekkora adót vonnának tőlem és így tovább.
Mivel minden adminisztrációt és sorbaállást utálok,
idehaza alkalmazotti státusban vagyok, nincs vállalkozói
adószámom, nem tudok számlát adni az elvégzett munkáról.
Én úgy képzelem, hogy szerződést kötnék különböző Munkáltatókkal
egy-egy munkára (fizetés = előleg + elszámolás - adó),
egy sima kérvényre az Illetékes Hatóság adna egy adószámot,
ahova begyűjtenék az esztendei adómat, s év végén adóbevallást
tennék, majd rendeznénk a pluszokat és mínuszokat. Méltányosnak
tartanám, hogy Háté Máténak kisebb legyen az adója,
mint Magyar Manónak, mert nem használja a Magyar Infrastruktúrát,
de azt is elfogadnám, hogy opcionálisan társadalombiztosítást
is fizethessek, melynek fejében egészségügyi ellátásban
is részesülhetnék. Lásd még a kettős állampolgárság
körüli vita egyik kérdését: kinek járna - és kinek nem
- ingyenes orvosi ellátás?
(Zárójelben: adalék a témához, Gabesz meséli: bejön
egy dél-ázsiai menekült az országba, fölveszik a bicskei
táborba, másnap beveri a fejét a fűtőtestbe, erre azonnal
kap egy TAJ-számot, hogy ellátást kaphasson a közkórházban.
S ha én bemegyek a patikába, hogy X gyógyszerre van
szükségem, kifizetem a teljes árát, azt mondják: nem
lehet. - Nem eladó a gyógyszer? - Eladó, de csak receptre
adhatjuk, kedvezményes áron. - Higgye el, nem malmozni
akarok vele, azért kell, hogy ne menjen szét a fejem
a sok prüszköléstől. - Írassa föl egy magyarországi
ismerőssel. - Két okból nem teszem: egyrészt csalás
a Tiszteletre Méltó Anyaországgal szemben, másrészt
keresnem kell valakit, aki ráér és hajlandó elballagni
a háziorvoshoz, sorba állni, szimulálni és felíratni
a gyógyszert. Mindez már többe kerül a gyógyszer teljes
áránál. Miért nincs teljes árú gyógyszer? Horribile
dictu: az ágról szakadt Háté Máté számára. Ezt ki magyarázza
meg nekem, mert nem értem.)
No, mielőtt újabb mellékvágányra térnék, azelőtt lekerekítem
a témát. Fölkérem a Magyar Illetékes Hivatalt (a címüket
nem tudom, köszönettel veszem, ha valaki továbbítja
a kérésemet), gondoskodjon arról, hogy megoldható legyen
a határon túli magyarok távmunkatársi státusa. Hogy
törvény legyen-e vagy szabályzat, azt nem tudom (nem
is érdekel), de legyen: minden részletre kiterjedő,
könnyen alkalmazható, logikus és hatékony. Tisztelettel
jelentem: a jogszabály-alkotás finanszírozása már megoldottnak
tekinthető, ugyanis nem kérek ügydöntő népszavazást
a Mörfi Barátai Frakció nevében. A megspórolt kampányköltségekből
simán meg lehet alkotni a szabályt, tokkal-vonóval nem
kerülhet többe tízmilliónál. (Nomegaztán: 2007-ben már
EU-s adószámom lesz, jobb lenne megelőzni, hogy Brüsszelnek
fizessem az adót a Magyar Költségvetés helyett.)
Fáradozásukat előre is köszönöm, maradok tisztelettel
a határon innen.
Forrás: Romániai Magyar Szó,
2004. december 18.
|