publicisztika

Veres Valér

A választások és a népszavazás értékelése
a nemzeti identitásminták kontextusában Erdélyben

Kire (nem) szavaztak az erdélyi magyarok az elnökválasztás második fordulójában?
A magyarság szavazatain múlott, hogy ki lett Románia elnöke

Az utóbbi hetek politikai eseményei a Kárpát-medencében meghatározó jelentőségűek az erdélyi magyarság jövőjére rövid- és középtávon. Ezeket próbáljuk meg értelmezni, a magyarok nemzeti identitásstruktúrájának sajátosságait is figyelembe véve.

Kezdjük a választásokkal, és annak kihatásainak értelmezésével. Az első fontos tény, ami megállapítható, hogy az RMDSZ a romániai parlamenti választások első fordulóját 6,2 százalékos eredményt ért el, amihez ha hozzászámítjuk, hogy a magyarság aránya 2002-ben országos szinten 6,6 százalék, valamint, hogy jelentős számban tartózkodnak külföldön magyarok, akkor azt mondhatjuk, hogy az RMDSZ a magukat magyarnak valló népesség szavazatainak több, mint 90 százalékát szerezte meg, miközben látszólag "alternatíva" is volt, a Magyar Polgári Szövetség által jelölt, Népi Akció nevű román párt színeiben. (Mellesleg, bár sok székely faluban a választás előtti napon végigutazva számtalan Székelyföld-térképes plakátot láttam, olyan helyekre kifüggesztve, ahol régebb RMDSZ-plakátok szoktak lenni, mégis, néhány székely falusi embert megkérdezve kiderült, nem is tudták, hogy lenne az RMDSZ-nek „magyar” alternatívája) Leszámítva a sikeres kampány szerepét, kissé rosszmájú elemzők, újságírók azt állították, hogy az RMDSZ-re csupán megszokásból szavazott a magyarok nagy része. Úgy gondolom, hogy ennél többről van szó. Az 1989-es változás óta az RMDSZ az erdélyi magyarság nemzeti identitásában nem csak mint politikai szervezetként vagy pártként létezik, hanem egy olyan politikai-ideológiai, intézményesült autoritásként, ami a közösségi identitás szempontjából hasonló funkciókat tölt be, mint a többségi népességek esetében az állam. Ezt a kijelentést kétféleképpen támaszthatjuk alá. Egyrészt, ha a magyarsághoz tartozás kritériumai közé soroljuk az RMDSZ-re szavazást, a 2000-ben végzett, Erdély 16 évnél idősebb népességére kiterjedő felmérés eredményei alapján1 megfigyelhető, hogy a magyarok 57 százalékos többsége teljesen vagy részben egyetért ezzel a kijelentéssel: "ahhoz, hogy valaki magyarnak számítson... szavazzon az RMDSZ-re". (Lásd. 1. ábra)

Az identitáskritériumok arra is rámutatnak, hogy a magyar nemzeti identitás nem feltételezi a magyar állampolgárságot, tehát alig vannak olyanok, akik ezt fontosnak tartanák. Ezt azért fontos kiemelni, mert sokan azt gondolják, hogy az erdélyi magyarok létkérdésként fogják fel a magyar (kettős) állampolgárság megszerzését. (Az más kérdés, hogy egy kudarcos népszavazással járó ideológiai kavalkádot negatívan élnek meg, de erre még visszatérünk.)

Másrészt az is kimutatható, hogy a magyarság túlnyomó többsége, közel 90 százaléka valamilyen szinten egyetért az RMDSZ céljaival, tevékenységével. (Lásd. 2. ábra)

Az RMDSZ tevékenysége és célkitűzései (egy választ jelölhet be): N=931, 2000

További érveket is fel lehet hozni arra, hogy az RMDSZ több, mint párt a magyarok számára. A percepciók szintjén létező erdélyi román-magyar konfliktus megoldásának módozatai között a legnépszerűbb megoldás az, hogy "a román kormány tegyen eleget az RMDSZ követeléseinek", és nem az, hogy a "magyar kormány erélyesebben lépjen fel". (Lásd. 3. ábra)

(Hogyan oldható meg a roman-magyar konfliktus Romániában, a magyar válaszolók 80 százaléka szerint van konfliktus, két válasz volt lehetséges, sorrendben)

A válaszok két dologra is rávilágítanak: az RMDSZ irányában más típusú elvárás-rendszer áll fenn, mint általában egy közönséges párttal szemben, ami azonban nagyobb felelősséget is jelent. Ugyanakkor az is világos, hogy a magyar kormánnyal szemben nem úgy lépnek fel az erdélyi magyarok, mint amely őket valóban képviselné, és meg kellene oldja a gondjaikat. Ez közvetett módon arra is utal, hogy bár a romániai magyarok nagy többsége jónak tartja, ha román-magyar kettős állampolgár lehetne, a kérdés azonban számára mégsem képez prioritást (láthattuk ezt a CCRIT által végzett, dr. Horváth István szociológus vezette idei felmérésből). Mondhatnánk azt is, hogy a megfontolás azon az elven működik, hogy "ha adnak vedd el, ha ütnek fuss el", azaz pozitív dolgot ajándékba is elfogadhatunk, negatív dolgok elől érdemes kitérni.

Meddig terjed azonban a romániai magyarság bizalma az RMDSZ irányában? Ennek jó szakítópróbája volt a 2004. december 12-i elnökválasztás második fordulója. Az RMDSZ ugyanis az első fordulót követő választási eredmények értékelése és a jelöltek esélyei alapján arra ösztönözte választóit, hogy második fordulóban Adrian Năstasera szavazzanak. Azonban a politikusok nem vették figyelembe, hogy a magyarság politikai "hőmérője" nem nagyon kedveli a kormányfőt. És még kevésbé a mögötte lévő PSD-t, vagy amit az számukra megtestesít. Mert bár az RMDSZ az utóbbi időben bizonyos eredményeket elért politikai téren, és feltehetően ezt jutalmazták voksaikkal a parlamenti választások alkalmával a magyar szavazók, de ez nem jelenti azt, hogy "egy csomagban" a PSD-t is megszerették. Tudjuk azt, hogy egyes megyékben, és éppen a magyar többségű Kovászna és Hargita megyékben, a PSD helyi vezetői nem éppen a demokrácia bajnokaiként ismertek a magyarok körében. Vizsgáljuk meg, hogyan szavaztak az erdélyi magyarok december 12-én! Az exit poll felmérések alapján korábban az RMDSZ-re szavazóknak, a CURS adatai szerint 65 százaléka, az INSOMAR-Metromedia adatai szerint pedig 75 százaléka Năstasera szavazott. Igen ám, de azt is megtudhattuk, hogy az elnökválasztás második fordulójában a szavazáson résztvevők közül mindössze 4,1 százalék volt a korábbi RMDSZ-szavazó. Ami azt jelenti, hogy az RMDSZ-re szavazóknak csupán kétharmada vett részt az elnökválasztás második fordulóján. E kétharmad résznek pedig egyik változat szerint 65 százaléka szavazott Năstasera, azaz a parlamenti választásokon az RMDSZ-szavazók 44 százaléka szavazott végül Năstasera, a többség pedig ezt valamilyen formában elutasította, tehát vagy Băsescura szavazott (22 százalék), vagy pedig, 33 százalékuk, nem volt hajlandó elmenni szavazni. Téves tehát levonni azt a következtetést, hogy az RMDSZ szavazóinak többsége a második fordulóban Năstasera szavazott volna. Ha ez így történt volna, akkor Năstase ma Románia elnöke lehetne. Kiszámítható, hogy az RMDSZ országos 6,2 százalékos parlamenti választási eredményéből a 44 százalék mennyi (2,7 százalék, de legyen akár 2,9 – ha az Insomar adatokat fogadnánk el relevánsnak), és reálisan felmérhető, hogy ha a magyarság 90 százaléka támogatta volna Năstaset, akkor összesen 5,6 százalékot "hozott volna a konyhára" az RMDSZ szavazótábor. A hiányzó 2,7 (INSOMAR nyomán) vagy 2,9 százalék (CURS nyomán) pedig éppen elég lett volna a győzelemhez, hiszen a két jelölt közötti választási eredmény durván 2,4 százalék volt.

De látható ez abból is, hogy a magyar többségű megyékben szokatlanul alacsony részvételi arány volt megfigyelhető december 12-én: Kovászna megyében mindössze 42 százalék szavazott, messze az országos átlag alatt, miközben tudjuk, hogy a megye népességének egynegyede román (akiknek nem volt különösebb okuk a parlamenti választásoktól nagyobb arányban távolmaradni), és akiknek többsége PSD-szavazó. Így feltételezhető, hogy ennek a 42 százaléknyi szavazónak kicsivel több, mint fele román volt. Akkor pedig a Băsescura leadott szavazatok aránya hogyan lehetett 49,1 százalék, majdnem annyi, mint a Năstase szavazatainak aránya? Csakis úgy, hogy a szavazásokon részt vett magyarok enyhe többsége Băsescura voksolt Kovászna megyében. Hargita megyében a november 28-i, országos átlagot meghaladó 63 százalékos részvételi arányhoz képest december 12-én csupán 46 százalék ment el újra szavazni, azaz 73 százalékuk. Itt a megyében a románok aránya mindössze 16 százalék körüli, így nyilvánvaló, hogy a szavazáson résztvevők többsége magyar kellett legyen, még ha kisebb arányban is járultak az urnák elé, mint a románok, és többségük Năstasera szavazott. A többi megyében nem áll módunkban a magyarság választási viselkedését kikövetkeztetni külön-külön.

Természetesen ezeket a sorokat nem azért írom, mintha azt gondolnám, hogy Băsescu maga a földre szállt angyal lenne, és alig várná, hogy a magyarság három kívánságát teljesítse, de ki garantálja nekünk, hogy Năstase megválasztása esetén bármi is előnyösebb lett volna a romániai magyarság számára. Viszont tény, hogy Băsescu szavazói átlagosan magasabb iskolázottságú, nagyobb arányban városi, tájékozottabb, mobilisabb, fiatalabb rétegek közül kerültek ki, és a magyarság ugyanezen rétegei ugyancsak inkább vele szimpatizáltak. Életmódban, gondolkodásban inkább ezek állnak közelebb az erdélyi magyarokhoz, mint az Órománia szegényebb megyéinek főleg vidéki és alacsonyabb iskolázottságú, a PSD-re és Năstasera szavazó rétegei. Ide kívánkozik egy ellenérv is: a Nagy-Románia párt szavazóinak többsége is Băsescura szavazott, akikkel a magyarság nem kíván közösséget vállalni. Ez igaz ugyan, de ezek a román nacionalista szavazók területileg eloszlottak, egy megyében sem képeztek akár relatív többséget, és Băsescu nem tett külön gesztusokat irányukba szavazataikért. Viszont gesztusokat tett a magyarok irányába: nyitottnak mutatkozott a kettős állampolgárság elfogadása kérdésében, és Magyarországot mint a romániai magyarok "anyaországát"2 említette december 8-án, elismerve ezáltal a határon túli magyarok irányában való gondoskodás jogosságát, sőt "nagyvonalúan" kétmillió magyarról tett említést, amit megmosolyogva, de mégis pozitív gesztusként kell értelmezni.

Egy másik fontos kérdés, hogy milyen következményei vannak/lesznek a kettős állampolgárságról szóló magyarországi népszavazásnak Erdélyben? Először is rá szeretnék mutatni arra, hogy értelmetlen dolog a magyarországiakra haragudni azért, hogy nem mentek el elegen, vagy éppen ellene szavaztak a kettős állampolgárság könnyített megadásának a határon túli magyarok számára. Mint ahogy értelmetlen dolog lenne a romániai magyarokra neheztelni, hogy "túl kevesen" szavaztak Năstasera. Az állampolgároknak felelősen kell szavazniuk, de ha a kiírás eleve felelőtlen, akkor a szavazóknak esélyük sincs annak átlátására, hogy mire is adják voksukat. Több politikai szereplő, nem csupán az MVSZ vagy a magyar kormány tartozik a népszavazás (bármilyen népszavazás) átláthatóvá tételéért, hiszen a népszavazás időpontja miatt a romániai választásokkal egybeeső kampányidőszak kényszerpályára sodorta ebben a kérdésben az RMDSZ vezetését. Így a korábbi, higgadtabb álláspontjukat a kettős állampolgárság ügyében, a minél szélesebb körű választási mozgósítás ügyében "elfelejtették". Igazuk volt, mert a magyar politikai élet sok szempontból felelőtlen és polemizáló hozzáállása a határon túli ügyekhez úgy sem vezetett volna sehová. Az erdélyi magyarság jövője viszont nagymértékben függ attól, hogy van-e magyar parlamenti képviselet Bukarestben. Fontos, hogy legalább a román állampolgárságból járó jogainkat gyakoroljuk, mert ha ezt felelősséggel tesszük, jó két év múlva az uniós román állampolgárság – ha nem is "hangzik" olyan jól, mint a magyar állampolgárság – ugyanannyit fog érni. Elsődlegesen intézzük mi saját sorsunkat, ha pedig Magyarország "ad" valamit, lett légyen az kettős állampolgárság, akkor el lehet fogadni. De ízléstelen és célszerűtlen az ajtó előtt kopogtatni érte. (Lásd. 4. ábra)

A válaszok több, mint fele arra utal, hogy a kisebbségi helyzet nem okoz általában a nagy többségnek egyéni identitásproblémát. A válaszolók majdnem egyharmada számára viszont néha ez ellentmondásos érzéseket vet fel. További 7 százaléknak ez komolyabb gondot okoz, de belső identitáskérdés formájában, végül igen kevesen (3 százalék) vannak azok, akiknek a külvilággal is konfliktusuk alakul ki emiatt. Ezek az ellentmondásos helyzetek a megfigyeléseink alapján olyan eseményekhez kötődnek, amikor az egyén nemzeti azonosságtudata előtérbe kerül. Az egyik ilyen alkalom a nemzetközi bajnokságok alkalmával a román és a magyar válogatott csapatok, egyéni sportolók mérkőzése kapcsán felmerülő kérdés, hogy ki kinek drukkoljon. Ha külön megvizsgáljuk sporteseményekkor a nemzeti azonosulás kérdését, látható, hogy azoknak a nagy többsége, akiket érdekel a sport, 61 százaléka a magyaroknak drukkol, 8 százalék a románoknak és 27 százalékuk annak, aki jobb. Megkérdeztük azoktól, akik futballmérkőzést szoktak nézni, hogy kiknek drukkolt utoljára, valamint, hogy ha egy rokonuk lenne a román válogatott csapatban, akkor kiknek drukkolna. A többség általában a magyar válogatottnak szurkol, 18 százalékuk az utolsó román-magyar válogatott futballmérkőzés alkalmával viszont a románokkal tartott, ha pedig rokonuk lenne a román csapatban, akkor még további 18 százalék válaszolta, hogy másképp döntene, tehát feltehetően az eredeti válaszával ellentétben a romániai válogatottnak szorítna. Jó példa ez arra, hogy ezekben a helyzetekben kialakulhat a kisebbségi helyzet és az állampolgárság közötti ellentmondás, tekintettel arra, hogy a kultúrnemzeti azonosulást a magyarok nem "vegytisztán" élik meg, ugyanis az érzelmi azonosulások tekintetében a kultúrnemzet és a magyar állam, illetve annak megjelenítői nem mindig választhatók szét világosan, annál is inkább, mert 1990 óta a magyar kormányok deklaráltan felvállalják az egész kultúrnemzet "érdekeinek képviseletét". Különösen a szimbolikus képviseletet.

Végezetül feltesszük a kérdést, hogyan tovább a román politikában? A DA szövetség elnökjelöltjének győzelme után az RMDSZ-nek újra kell értékelnie, hogy milyen parlamenti és kormánytöbbség kialakításában vesz részt. Ezt már csak azért is meg kell tennie, mert abban a különleges helyzetben vagyunk, hogy a romániai magyarság enyhe, de azért mégis nagy többsége az elnökválasztások második fordulójában kifejezte azt a szándékát, hogy ha van más alternatíva, akkor nem ért egyet a PSD támogatásával. Márpedig ki kell mondani, hogy a szenátusban a PSD, PUR és az RMDSZ nem képez többséget és reméljük, hogy nem a PRM-től "megvásárolt" szavazatokra építve szeretne kormányt alakítani. Ezzel szemben a DA, PUR és az RMDSZ pedig többséget képezne 70 képviselővel a 137-ből, ha létrejönne ez a koalíció. A képviselőházban egyiküknek sincs többsége, mindenképpen a kisebbségek 18 szavazatára számíthatnak. A köztársasági elnök viszont, mivel Románia félprezidenciális politikai rendszer, több fontos hatáskörrel rendelkezik, fontos szerepe van a kormányalakításban, és nem hiszem, hogy érdemes lenne egy stabilabb többséget hozó, köztársasági elnök támogatását élvező koalíció ellenében egy annál kisebb többséggel, konfrontációkkal járó kormányzást felvállalni. Nem beszélve arról, hogy Băsescu kinyilatkozta, hogy akár az előrehozott választásoktól sem riad vissza, ha nem sikerül a DA szövetség körül parlamenti többséget létrehozni. Reméljük, hogy a romániai magyarság politikai képviselői, akiknek súlya a választások után különösképpen felértékelődött a román politikában, olyan bölcs döntéseket hoznak, amivel az erdélyi magyar közvélemény többsége is egyetért, és közel- és hosszú távú érdekeinket szolgálják.

1. Research Support Scheeme által finanszirozott, tudományos célokat szolgáló, 1756 esetszámú mintán készült survey (felmérés), amely két reprezentativ almintából állt: 931 magyar és 825 román válaszolóval, a rétegzett mintavétel módszerével, Erdély minden megyéjéből arányosan választva. A kutatás a doktori disszertáción részét képezte, és az erdélyi magyarok és románok nemzeti identitása és társadalmi rétegződése közötti viszonyrendszert vizsgálta.

2. Patrie-mamă

Veres Valér
a szerző szociológus, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem
magyar tagozatának adjunktusa

Forrás: A Hét 2. évf. 51. szám
2004. december 16.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat