publicisztika

Stanik István

Szabadka és Budapest között

Figyelemre méltó impulzusokat kapott az elmúlt hét végén Szabadkáról és Budapestről is az alakuló új nemzetpolitika.

Szabadkán létrejött a Határon Túli Magyar Szervezetek Fóruma, amely ugyanazokat a határon túli magyar politikai szervezeteket tömöríti, amelyek a Magyar Állandó Értekezleten is képviselik közösségüket. A "kis Máért" első tanácskozására így nem kaptak meghívót a magyarországi politikai erők és intézmények vezetői, de a Fidesz által klónozással szaporított Kárpát-medencei "magyar polgári szervezetek" sem. Míg a magyar politikum igyekezett jó képet vágni ehhez, a "polgáriak" részéről egyesek elég agresszívan követelték a meghívót. Köztük a mi Csapó doktorunk is, aki nagyváradi lakásából a fórumhoz intézett levelében továbbra is hatszázezer székely legitim képviselőjének tekinti magát. A vajdasági Magyar Polgári Szövetség elnöke, Rácz Szabó László pedig addig ostromolta, immár személyesen a bejáratot, míg a házigazda Kasza József rendőrségi közbelépést nem helyezett kilátásba… Persze nem az a lényeg, hogy ezek a fantomszervezetek miként viszonyultak a szabadkai tanácskozáshoz, sokkal inkább fontos, hogy a HTMSZF zárónyilatkozata felszólította a Magyar Országgyűlést: alkosson olyan törvényt, amely a lakóhelyük elhagyása nélkül is lehetővé teszi a határon túli magyarok számára a magyar állampolgárság megszerzését, ugyanakkor elítélte a magyarországi politikai élet mindazon szereplőit, akik a népszavazás kampányában félrevezették a magyarországi választópolgárokat, nemmel való szavazásra vagy távolmaradásra biztatva őket.

Bárhogy is szépítenénk, ez szokatlanul barátságtalan üzenet Budapestnek.

Pedig a magyar kormány miniszterelnöke látható módon határozott gesztusokkal igyekezett a szabadkai tanácskozók kedvébe járni, amikor jól időzítve ismertette ötpontos csomagtervét, amellyel megpróbált eleget tenni a határon túli magyar igényeknek. A javaslat tartalmazza a több anyagi támogatást biztosító Szülőföld programot, a nemzeti vízum, a gyors és méltányos honosítás bevezetését, továbbá azt, hogy a magyar kormány a nemzetközi tárgyalásokon, a két- és többoldalú kapcsolatokban támogatja a határon túl élő magyar közösségeket autonómiatörekvéseik megvalósításában, és alkotmányosan rendezett jogállást biztosít a határon túli magyaroknak. Úgy tűnik, Gyurcsány az ésszerűség határain belül kész megkötni minden olyan kompromisszumot, amely az anyaország és a határon túliak összezavart viszonyrendszerét helyreállítaná. S mint köztudomásúan jó menedzser, szeretne mielőbb olyan döntéseket hozni, amelyek eredményeként megoldottként vehetné le napirendről a problémát. Egyetlen dologban nem enged, ez pedig a lakóhely elhagyása nélküli kettős állampolgárság kérdése. A határon túli magyar közösségek legitim képviselői, bár érdemben nem foglalkoztak Gyurcsány öt pontjával, sajtónyilatkozataik alapján fenntartásokkal fogadták a javaslatokat és egyértelműen arra az álláspontra helyezkedtek, hogy kitartanak a kettős állampolgársággal kapcsolatos igényük mellett.

Ezek után Szabadka és Budapest között elakadt a kommunikáció, patthelyzet alakult ki a magyar kormány és a HTMSZF között. Természetesen csak átmeneti állapotról lehet szó. Erre utal, hogy Gyurcsány máris lépett, levelet írt a Máért tagjaihoz, amelyben arra kéri őket, a 15 milliós magyar nemzet összefogásának érdekében üljenek össze és vitassák meg a határon túli magyarokért tett kezdeményezéseit.

Mit lépnek ezek után a határon túli vezetők? Akik - valljuk be - ezúttal a politikában szokatlanul merev álláspontra helyezkedve képviselik a népszavazás elutasító eredménye nyomán bekövetkezett csalódottságot. Pedig az egyének, a kis közösségek szintjén is oldódnak a feszültségek. Ma már arról szólnak a hírek, hogy az erdélyi magyarok a hirtelen felindulást követően nem annyira az érzelmek, mint inkább az érdekek látószögéből tekintenek a magyar-magyar viszonyra. Ezért előbb-utóbb a határon túli magyar szervezetek vezetőinek is árnyaltabb érveléssel, rugalmasabb pozícióból kell tárgyalniuk Budapesttel.

A tárgyalás elkerülhetetlen, hiszen csak a frusztrált kamasz sértődik meg, ha álmait, vágyait nem látja teljesülni. A politikus nem sértődhet meg úgy, hogy saját érdekeit veszélyeztesse. Tárgyalni akár eredményesen is lehet, ha a megosztást előidéző okok ismételgetése helyett végre ismét arról lesz szó, ami szétválaszthatatlanul amúgy is összeköt. S ha már az ellentétek okait feszegetjük, talán azt is ki kellene mondani, hogy azok nem annyira a történelmi magyarságtudat érték- és érzésvilágában vannak, hanem a rövid távú politikai érdekek körében. Hisz látható, hogy sem a magyar kormány, sem a határon túli magyar szervezetek nem racionális érvekkel vitatkoznak, hanem a választóik által elvárt retorikákat helyezik szembe egymással. Gyurcsány azt is mondhatná, hogy a „kettős állampolgárság járna ugyan, de most nem jut”. A határon túli magyar vezetők elismerhetnék, hogy Gyurcsány javaslatai, ha a tálalásuknak megfelelő módon megvalósulnak, olyan kedvezményeket biztosíthatnak a határon túli magyaroknak, amelyekről az elmúlt 15 évben még a felvetések szintjén sem esett szó. Mi pedig idézhetnénk a költőt: "nekem a kérés / nagy szégyen, / adjon úgyis, ha / nem kérem."

Ezek után Szabadka és Budapest között újra megindulhatna a kommunikáció.

Forrás: Erdélyi Riport, 2005. január 13.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat