Egry
Gábor
Nemzeti kuruzslás
A magyar nemzetről való beszéd egyik régi és bevett
toposza a nemzet betegségére való hivatkozás. Bár többnyire
a magukat nemzetinek valló személyiségek és politikai
erőkre jellemző a használata, nem idegen a politikai
baloldal egyes, magukat népinek nevező csoportjaitól
sem. Elsődlegesen a politikai sikertelenség indoklására,
és az esetleges felelősség elhárítására szolgál, így
az sem meglepő, hogy a sikertelen magyarországi népszavazást
követően újra előtrébe került mind Magyarországon, mind
a kisebbségi nyilvánosságokban.
A "magyarázatok" jelentős része, Kövér Lászlótól,
Csóti Györgyön vagy a Háromszék levelezőin át a szocialista
képviselő, Géczi József Alajosig számos szerző hivatkozik
arra, hogy a népszavazás végeredménye megmutatta, mennyire
beteg a magyar nemzet. A nemzeti tudat megszűnt, vagy
olyan mértékben eltorzult, ami már társadalomlélektani
bajokat feltételez. A betegség okai közt sorolják fel
a kommunizmus évtizedeit, mindenek előtt a Kádár-rendszert,
mivel annak fogyasztásorientált, kispolgárosító társadalompolitikáját
könnyen párhuzamba lehet állítani a rendszerváltást
követő időszak tömegkultúrájának színvonalában mutatkozó
hanyatlással. Ez utóbbira a plazák terjedését, a kereskedelmi
tévék műsorainak színvonaltalanságát, összességében
pedig a mindezeket hordozó, terjesztő globalizációt
szokták példaként felhozni. A véleményformálók szerint
a magyarság Magyarországon élő része olyan agymosás
áldozata lett, amely kiölte belőle a nemzeti érzést,
az összetartozástudatot, és ezt feltétlenül gyógyítani
kell.
Beteg-e tehát a magyar nemzet?
A kérdésre adott válaszhoz érdemes magát a betegségről
való beszédet, beszédmódot megvizsgálni, vajon milyen
rejtett tartalma, dimenziói, implikációi lehetnek? Mindenek
előtt érdemes felfigyelni arra, hogy a nemzet betegségének
tételezése valójában nem leíró igényű, a nemzet állapotának
felmérésre irányuló cselekvést alapoz meg. A betegség
elfogadása egy nagyon sajátos, viszonylagos felfogás,
amely az egészséges nemzethez való viszonyában próbálja
megragadni a közösséget. Ahhoz, hogy beteg nemzetről
beszéljünk, szükséges tételeznünk az ideális állapotot
is. Ez aztán, ami egyúttal eleve értékelő mozzanatot
visz a nemzetről való beszédbe is, önmagában implikálja,
hogy a nemzet állapotát a jó-rossz tengely mentén helyezthetjük
és helyezzük el.
Az ideális állapot, az egészséges nemzet azonban ritkán
jelenik meg kifejtett, leírt formában. Akik a nemzet
betegségéről beszélnek, nem szokták tételesen megmagyarázni,
milyen is az egészséges nemzet. Ha az egészséges nemzetet
valamenynyire meg akarjuk ismerni, akkor részben abból
indulhatunk ki, hogy milyen vélekedésekkel, cselekedetekkel
szemben fogalmazzák meg álláspontjukat. Azt nagy valószínűséggel
feltételezhetjük, hogy ezeket a betegség jelének tekintik,
míg ellenkezőjüket az egészséges nemzeti tudat következményének
tartanák. A népszavazás kapcsán természetesen az előbbire
példa a nem szavazat vagy a távolmaradás, az utóbbira
az igen szavazat.
Ezek mellett hasznosak lehetnek a példaként felhozott
nemzetek, illetve az ezek által megvalósított intézkedések.
A kettős állampolgárság körüli vitában rendszerint,
Románia (vagyis inkább a románok), Szerbia (szerbek),
Horvátország (horvátok), esetenként Görögország került
elő példaként. Róluk feltételezhetjük, hogy nemzetük
egészséges, és ezért példájuk követhető. Ennek a felsorolásnak
az egyik tanulsága kétségtelenül az, hogy ezek szerint
az egészséges nemzettudat összeegyeztethető az agresszív,
kirekesztő nacionalizmussal. A szerbek és a horvátok
a kisebbségi kérdés fegyveres megoldására tettek kísérletet
a volt Jugoszláviában, nem csupán Szerbiában és Horvátországban,
hanem Bosznia-Hercegovinában és Koszovóban is. A görögök
"csak" a kisebbségek létét nem ismerik el
Görögországban. Példájuk csak akkor nem tenné szükségszerűvé,
hogy az erőszakot, a kirekesztést, a nemzeti kizárólagosságra
törekvést az egészséges nemzettudat részének tekintsük,
ha elfogadnánk, hogy a nemzeti politika differenciálható.
Ez azonban, mint alább megpróbálom kifejteni, egyáltalán
nem következik a beteg nemzetről szóló beszédből.
A másik tanulsága az, hogy a betegség hangoztatása
egy nagyon sajátos kisebbrendűségi érzést és frusztrációt
is takarhat. A frusztráció abból fakad, hogy az említett
példákban szereplő nemzetek végső soron megtehetettek
valamit, ami a magyarok számára nem adatott meg - fegyveresen
valósíthatták meg saját nemzetállamuk kiépítését, és
olykor látszólag többet értek el, mint az ettől a megoldástól
tartózkodó magyar kisebbségek. Ez annak ellenére frusztráló
lehet, hogy a magyarországi, illetve a kisebbségi társadalom
biztosan nem vállalkozott volna semmilyen fegyveres
kalandra. A kisebbrendűségi érzés pedig abból eredeztethető,
hogy a betegség hangoztatói szerint, amíg egy évszázada
a magyar nemzet még a térség vezető nemzete volt, amelyik
képes volt államhatalmi eszközökkel a kisebbségek felett
dominálni (és ezt vélt kultúrfölénye is alátámasztotta),
addig ma az utolsó a szomszédos nemzetek sorában, amint
azt például a kettős állampolgárság kérdése is mutatja.
Hiszen az említett nemzetek ezt a problémát már megoldották.
Ez utóbbi probléma egyúttal rávilágít arra is, hogy
a betegségre hivatkozás rejt egy sajátos kórtörténeti
dimenziót is. A nemzet valamikor, nem is olyan régen,
egészséges volt. Nemzeti tudata erős volt, sikeresen
versenyre kelhetett a konkurens nemzetekkel. Aztán bekövetkezett
a törés, amely idegen eszmék és hatalmak befolyásának
következménye volt. Azóta a romlás nem állt meg. Mindez
nagyon jól illszkedik a 20. századi magyar történelem
tipikus szenvedéstörténeti olvasatába, illetve a bűnbakkeresés
(zsidók, kommunisták, demokraták, polgári radikálisok,
Károlyi Mihály stb., tetszés szerint) hagyományába.
A betegség felismerése egyúttal logikusan jelenti
a gyógyítás igényét is. Ez pedig a betegségről való
beszédet elitistává bár egy bizonyos és szűk értelemben
befogadóvá teszi. A gyógyítás első, elengedhetetlen
feltétele a betegség felismerése. A gyógyításra csak
azok lehetnek képesek, akik ezen már túl vannak. A betegség
felismerése egyúttal a gyógyításra való alkalmasság,
a nemzet legjobbjai közé tartozás jele is. Egyelőre
kevesen vannak, akik erre képesek voltak, de számuk
nőhet, csak el kell fogadni az "élcsapat"
igazát és a gyógymódra vonatkozó javaslatait, és akkor
bárki részese lehet annak.
Mindezek alapján kijelenthető, hogy a nemzet betegségének
tételezése autoriter, sőt kizárólagosságra törekvő beszédmód.
A betegség már a mindennapi értelmezés szintjén is eleve
negatív jelenség, valami, ami ellen küzdeni kell, amit
le kell győzni. A betegséget akár még a beteg akarata
ellenére is gyógyítani kell, hiszen az veszélyeztetheti
a környezetében lévő egészségeseket is. Éppen ezért
a betegség szindrómáit mutatók gyógyítása is elkerülhetetlen.
A betegeség felismerése és tematizálása egyúttal az
igazsághoz való viszonyt is magában foglalja, illetve
a jó és a rossz dimenzióit is megjeleníti. A betegség
felismerése az igazság felismerését jelenti. A betegség
ellen küzdők a jók, a közönyösek, vagy éppen a betegek
pedig a rosszak. A betegségről való beszéd ebben a formában
implicit morális kényszert tartalmaz elfogadására, a
betegséget tételezők mellé állásra. A betegség ténye
nem vitatható, hiszen ez maga a betegség. A betegségről
való beszéd kizárólag megerősítő visszajelzést fogadhat
el, a betegség ténye ebben a keretben nem kérdőjelezhető
meg. A betegség ilyen jellegű tematizálása nem tűr meg
vitát, dialógust, csak kinyilatkoztatást, illetve gesztusokat,
amelyek kifejezik az egyetértést, azonosulást.
Mindezek mellett a betegség tényének elfogadása, a
már korábban említett elitista tartalma, illetve morális
implikációi miatt hierarchikus viszonyt teremt a közösségen
belül. A betegség tételének elfogadói bizonyos értelemben
magasabb rendűek, mint azok, akik erről nem vesznek
tudomást. Az ő feladatuk a vezetés, hiszen csak ők lehetnek
képesek az elengedhetetlenül szükséges gyógyításra.
Mindenkit alávethetnek akaratuknak, hiszen az egyértelműen,
vitathatatlanul a közösség javát (a közjót), sőt, annak
egyedüli javát szolgálja.
Ebből következően, a betegség tételének elfogadásából
szükségszerű a közösség homogenizálása, sokszínűségének
felszámolása is. A közösség csak a tételezett módon
lehet egészséges, minden más állapota deviancia lenne,
egy újabb betegség. Ezen a ponton kapcsolódik a nemzet
betegségéről való beszéd a nemzet egységéről való beszédhez
is. Mindkettőre jellemző a fenyegetettség érzése illetve
tételezése. A külső fenyegetés (melynek természetesen
belső ágensei is vannak, illetve ami megnyilvánul a
betegségben magában is) egységbe kényszerít. A megsemmisülés,
a megszűnés veszélyével szembesülve nincs helye különutaknak,
kitérőknek. Csak az egység fogadható el. Így a betegség
elfogadása elvezet a betegséggel szembeni egység elfogadásához
is, valamint az egység egyedül lehetséges és egészséges
állapotként való tételezéséhez is.
A betegségről való beszéd elsődleges célja tehát nem
a megismerés, a közösség állapotának, jellegzetességeinek
felmérése, feltárása. A betegség egy ideáltipikus nemzethez
viszonyítva értelmeződik, és csak egyes cselekvések
kapcsán jelentkezik, amikor a társadalom reakciója nem
felel meg az ideáltipikus nemzet vélelmezett reakcióinak.
A betegségről beszélés implikálja, hogy a közösség nem
differenciált, hanem homogén. Tagjai alávetik magukat
az egyetlen módon tételezett nemzeti érdeknek, ehhez
igazítják cselekvéseiket. A betegség tételének elfogadásával
nem szükséges differenciáltan látni az egyes egyének,
csoportok cselekdeteinek okait, mozgatórugóit, attitűdjeit,
értékeit stb. A betegség elfogadása ezt éppenséggel
kizárja. A betegség tétele tehát a látszat ellenére
(diagnózis) nem tartalmazza az empirikus megismerés
mozzanatát, pusztán logikai konstrukciókra épül.
Éppen ezért a betegségről beszélők hallgatólagosan
azt is kénytelenek feltételezni, hogy a világon minden
nemzet ugyanolyan, és ugyanolyan módon működik, hiszen
a különbségek felmérése a betegség kapcsán a viszonyítási
lehetőségtől fosztaná meg őket. Nem lennének példáik,
kénytelenek lennének a közösség állapotának felmérésére,
megismerésére koncentrálni. Egyáltalán, el kellene fogadniuk,
hogy a közösségnek állapota van, amelyet nem lehet a
betegség-egészség ellentétpárral megragadni, leírni.
El kellene fogadni, hogy a közösségi cselekvés vagy
a közösség reakcióinak értelmezése és értékelése csak
a a közösségnek magának az állapotából, jellegzetességeiből
indulhat ki, és csak nagyon korlátozottan alapozható
meg morális, illetve értékkategóriákkal.
A közösség állapota, annak célszerűsége, milyensége
természetesen vitatható. A közösség számára kidolgozott,
javasolt jövőképek nem mellőzhetik a közösség alakításának
dimenzióját sem. Különösen azért, mert a közösség állapota,
jellegzetességei, tulajdonságai még a betegséget tételezők
szerint is változnak (lásd a kórtörténeti dimenziót).
A közösség ráadásul nem csak alakítható, hanem alakul
is. A körülmények hatására spontán is megváltozhat az
értékrendje, rendje, struktúrái stb.
Éppen ezért a közösség adott állapotát legitimként
kell elfogadni. Minden annak megváltoztatására irányuló
cselekvést csak legitim módon lehet tételezni. A betegségről
való beszéd éppen ezt zárja ki, hiszen autoriter tartalma,
a vitát kizáró jellege nem teszi lehetővé, hogy a közösség
tagjai plurális módon próbálják megfogalmazni a jövőképüket.
A betegségről való beszéd nem ajánlat a közösség tagjai
számára, amelyet választhatnak, részekre szedhetnek
és akár egyes részeit integrálhatják jövőképükbe, cselekvési
stratégiájukba, hanem ítélet a közösség állapotáról,
amely egyúttal a jó és a rossz, az igaz és a hamis dimenziójában
is a pozitív póluson helyezi el magát, ráadásul egyedüli
lehetőségként. Betegnek lenni rossz, egészségesnek lenni
jó. Legfeljebb az a kérdés merülhet fel, vajon olykor
nem a nemzet kuruzslói betegek-e?
Forrás: A Hét, 2005. január
13.
|