publicisztika

Botos Máté

A kettős állampolgárság

Magyarország határait 1920-ban úgy húzták meg, hogy a magyar nemzet tagjainak legalább 30 százaléka került a határon kívülre. Ezt az általánosító megállapítást most - a kettős állampolgárságról szóló vita során különösen - pontosítanunk kellene.

Magyarország ugyanis nemcsak a magyar nemzetiségű tagjait, hanem a nem magyar etnikai csoportokhoz tartozó polgárait is elveszítette, ami a teljes népesség több mint kétharmada volt.

Magyar állampolgárnak lenni tehát nem a magyar etnikai-kulturális csoporthoz való tartozást jelentett, hanem a Szent Korona országainak állampolgárságát. A korabeli - 1867 és 1918 közti - hivatalos nézet szerint (amelyről azóta is kevés szó esik) a magyar államot a magyar etnikai közösség hozta létre. A többi nemzeti kisebbség csak befogadott tagja volt ennek a nemzeti közösségnek. A történelmi magyar állam a "politikai nemzet" fogalmát használva a nemzetiségi különbségek kiküszöbölésére törekedett, megadva azt a maximális autonómiát, ami a vendégjogból levezethetően a betelepülteknek tartott nemzetiségi kisebbségek tagjait megillethette. A nemzeti kisebbségek lojalitása a világháború alatt és után megszűnt a magyar állam iránt, elszakadási törekvéseikben a nemzeti önállóság mellett megjelentek ugyan a nemzeti kisebbségekkel szemben tanúsított magasabbrendűnek, nagyvonalúbbnak tartott gesztusok, a kettős állampolgárság ötlete azonban hiányzott. Nem is volt jellemző a gondolat ekkoriban, a XX. század története azonban bebizonyította, hogy a nemzeti többségek által nyújtott egyoldalú garanciák nem tarthatók, hiszen a belpolitikai változások függvénye, hogy milyen jogokat adnak, illetve vonnak meg a nemzeti kisebbségektől. A nemzeti kisebbségek kérdésének belüggyé nyilvánítása a XX. század második felében ahhoz vezetett, hogy a kisebbségek önkifejezési lehetőségei, érdekvédelme, az anyaország támogatása az utódállamokban kivédhetővé vált. A magyar állam tehát - politikai rendszerektől függetlenül - eszköztelenül szemlélte a határon túli magyarok (és nem magyarok) asszimilációját.

Az "igazságosabb" nemzetiségi politikák a magyar történelmi állam felbomlása után sehol sem érvényesültek, pusztán abból a tényből kiindulva, hogy a soproni térséget kivéve a lakosság véleménynyilvánítására nem volt lehetőség. Ez politikai érdekeket is sértett volna, az utódállamok természetszerűleg tiltakoztak a döntési lehetőség megadása ellen. A Kárpát-medencei lakosság tehát, mely 1918-ig egy egységes állam polgárait jelentette, most egymással nemcsak gazdaságilag, hanem ideológiailag is versengő közösségekre bomlott. A magyar állam ennélfogva nem pusztán gazdasági-politikai erejét tekintve volt jelentősebb, de állampolgárai számára nagyobb szabadságfokot biztosítani képes formációként létezett, mint az utódállamok bármelyike. A semmifajta történeti legitimációval nem rendelkező magyarországi szerbek elszakadási törekvését kritikusan szemlélve azt mondhatjuk, hogy a magyar állam a betelepült elődöket befogadta, a nem lojális utódok pedig elszakították területileg azt a területet, ahol éltek. A többi utódállamban sem támasztották alá az elszakadás legitimációját a kisebbségek védelmének jogaival, nem is ígértek többet, mint amit a Monarchia Magyarországa biztosított. Ugyanakkor a magyarországi nemzetiségiek jogainak színvonalát nemhogy nem haladta meg, sok esetben el sem érte az utódállam kisebbségi joga. A határainkon belül élő nemzetiségiek közösen alkották a magyar nemzetiséggel együtt a közös pátriát, tehát ha a "Szent István-i gondolat" befogadta az ide érkezőket, akkor nem az asszimiláció, hanem a közös "hungarus-tudat" kialakítása volt a cél. Más szóval a befogadó nemzettel való feltétlen szolidaritás.

A kisebbségi sorba került magyarság azonban nem maga választotta meg új politikai közegét, nemzeti közösségét, ennélfogva össze nem hasonlítható egymással a történelmi Magyarország nemzetiségeinek és az utódállamok kisebbségeinek jogi helyzete. A nemzeti önrendelkezés elvének folyamatos és súlyos megsértésével létrejött utódállamok felelőssége a nemzeti kisebbségek irányában ezért is nagyobb. Többletjogok biztosítása lett volna szükséges, egyéni és kollektív kisebbségi jogok megállapítása révén. Nem csak a magyar kisebbség számára: a romániai németek, törökök, szerbek, a csehszlovákiai ruszinok, németek, a jugoszláviai kisebbségek mindegyike esetében. Ennek hiányában a kisebbség védtelenné vált, leginkább a Kárpát-medencei zsidóság, mely töredékére olvadt. Hasonló sors érte a cigányságot, de a kitelepítések és a gazdasági-politikai-kulturális diszkrimináció napjainkig tartó érvényesítése révén a német és magyar kisebbséget is. Az 1945 utáni lakosságcsere-egyezmények pedig a benesi kollektív felelősség elvének alapján a térségben élő magyar és nem magyar anyanyelvű kisebbség millióit, illetve százezreit kényszerítették szülőföldjük elhagyására.

A nemzetiségi kérdés megoldatlansága a nemzeti többségnek kedvezett a szocializmusban is. A hivatalosan nem létező nemzetiségi feszültségek a mintaállamnak tekintett Romániában kiugróan magas elvándorlási, öngyilkossági és asszimilációs mutatókat produkáltak, de más területen sem volt sokkal jobb a helyzet (talán Kárpátalján, ahol a szovjet diktatúra nemzetiségi politikája még kevésbé volt befolyásolható).

A nemzetállamok kialakításának igénye a térségben tehát legitim igény volt ugyan, de sajnos túlságosan nagy feszültségekkel, humán és materiális veszteségekkel járt. Ne csak a nemzetiségekre gondoljunk! A vallási kisebbségek - de a többség is - megszenvedte ezt az átalakulást: a kárpátaljai és az észak-erdélyi görög katolikus egyház tagjai ugyanolyan elnyomatásban éltek, mint a nemzeti kisebbségek.

A fentiekből tehát az következik, hogy a Monarchia keleti társországa magasabb életminőséget és jogbiztonságot biztosított állampolgárainak, mint az utódállamok. A nagypolitikai döntések áldozatává vált kisemberek sokasága, a levert fészek-falvak, a balkáni körülmények közé kényszerült büszke városlakók és más kisebbségiek nem csak spirituálisan szakadtak el egy magasabb rendű államtól, egymástól, egy magasabb rendű nemzetfogalom által meghatározott nemzeti közösségtől. Sajnos, a másodrendű állampolgárrá válás súlyos gazdasági és kulturális hátrányokat okozott.

Számunkra a legnagyobb veszteséget talán nem is a határon kívül rekedt magyarok jelentik, hanem az, hogy a sajátunknak tekintett történelmi környezetben élő más nemzetiségűek összetartozás-tudata megszűnt. Így fordulhat elő, hogy a helységnév- vagy keresztnévhasználat esetén önkényesen az adott állam kizárólagos hivatalos nyelvével volt köteles élni minden kisebbségi a határainkon túl, miközben a maradék Magyarországon a többnyelvű táblák, a nemzetiségi önkormányzatok, az országgyűlésben a nemzeti kisebbségek nyelvén felszólaló politikus nem keltett megütközést.

Magyarország nincs abban a helyzetben, hogy a környezetét akár saját jó példájával, akár kényszerrel is rávegye a magyar modell átvételére, ami minden együtt élő nemzetiség számára kívánatos volna. Ennélfogva arra kell törekednie, hogy a maximális segítséget adhassa meg mindenkinek, aki élni akar azzal a jogával, hogy - ha már ez kollektíve, territoriálisan pillanatnyilag nem lehetséges, mint a székelyföldi autonómia - legalább egyénileg magyarnak vallhassa magát. A magyar állampolgárság jelenleg különösen a kárpátaljai és a vajdasági magyarok számára válik fontossá, utóbbi esetben nem pusztán gazdasági előnyt jelent, de a túlélés eszköze is: garancia a szerb állammal szemben a nemzetiségi sorban élők fizikai biztonságára.

A magyar állam kötelessége a kisebbségeinek és a határain kívül rekedt magyaroknak egyidejű támogatása. Mint ahogyan a magyar egyházak is minden módon segítik a határokon túl élő keresztény testvéreinket, nem feledkezve meg a hazai kisebbségeinkről sem. Ahogy az eddigiekből leszűrhettük, a nemzetiségi hovatartozás, az állampolgárság és a haza fogalma nem feltétlenül esik egybe. A magyar állam küldetése a térségben az, hogy a nemzeti kisebbségek ne a saját országukat, hanem a közös hazát találják ki. Azt védjék a régiónkon átnyúló hatalmak befolyásával szemben. Ennek pedig alapvető feltétele, hogy mindenki számára megadjuk a lehetőséget, hogy egyszerre lehessen nemzeti közösségének egyenjogú tagja és országának tisztes polgára. Ha ezt az alapot megteremtjük, talán könynyebb lesz elfogadtatni a szlovák, a román és más társnemzetekkel, hogy a Kárpát-medence népeinek boldogságán munkálkodni nem egyes országok feladata, hanem közös gond. Ez pedig csak akkor valósítható meg, ha az itt élők otthonuknak, hazájuknak érzik országukat, térségüket, mert boldogok benne. A nemzeti identitás megválasztása ennek alapvető fontosságú eleme.

Botos Máté
a szerző történész, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója

Forrás: Új Ember, 2004. november 28.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat