Jelenits
István
A népszavazás és az egyház
Felmerülhet a kérdés: miért tartja magát illetékesnek
az egyház ebben a kérdésben? Talán nem is pusztán azért,
mert nagyon mély erkölcsi vonatkozásai is vannak, hanem
mert az egyház nagyon közel van az emberi szenvedéshez.
Amikor néha temetek, elbeszélgetek a hozzátartozókkal,
és ilyenkor egy emberi élet története nagyon megrendítően
rajzolódik ki előttem. Ezek a történetek egyébként elmondatlanok
maradnak, a hozzátartozók élnek velük, majd velük együtt
eltűnnek. Elgondolkodtam azon: ha valaki úgy érzi, saját
érdeke arra készteti, hogy a javaslat ellen szavazzon,
vagy nem tud dönteni, akkor biztos, hogy akár három
olyan élettörténetet is el tudnék neki mondani, amire
azt felelné: ha ezt tudtam volna, akkor nem kételkednék
abban, hogy igennel kell voksolni. Mert annyi ember
van még most is, akinek a családját megosztották a trianoni
határok. Iszonyú, sorsokat máig meghatározó fájdalmak
jelentek itt meg, és ezekről nekünk a legtöbbször tulajdonképpen
fogalmunk sincs. Ha elmentünk is Székelyföldre vagy
Kárpátaljára, akkor elsősorban azt néztük, mit kell
oda vinni segítségként, de azt nagyon kevesen tudják,
hogy a sorsok mélyén milyen fájdalmak, megaláztatások
húzódnak, és ezek hogyan hatnak tovább az emberek életében.
Ha most nemet mondunk - még arra is, hogy ezen a kérdésen
tovább gondolkodjunk -, az olyan arculcsapása azoknak
az embereknek, akiket az élet eddig is eléggé arcul
csapott, hogy ezt senki sem engedné meg magának, ha
mélységében ismerné vagy értené a határon túl élő magyarok
helyzetét.
Nem egy részletesen kidolgozott javaslatra mondhatunk
most igent, hanem egy folyamat elindítására. Ez az igen
nyilván nem azt jelenti, hogy bármi áron meg kell adni
ezt az állampolgárságot, hanem azt, hogy úgy kell alakítani
a fogalmakat, az állam berendezkedését, hogy - bizonyos
jogok korlátozásával - meg tudjuk adni. A felmerülő
aggodalmak mind kezelhetők. Sokan gondolhatják, hogy
az egyik politikai oldalon valamelyes demagógiával félelmek
fogalmazódnak meg, a másikon pedig könnyelmű ígéretek.
Az egyház ebben a helyzetben mondhatná: valamiféle garanciát
vállal, hogy azok a részletek, amelyek ebben a kérdésben
tisztázásra szorulnak, később el ne felejtődjenek. Vagy
ha mégis, akkor az egyház mondhatja: szót fog emelni
azért, hogy a megfogalmazott ígéretek valóra váljanak.
Hiszen nemcsak a határon túli magyarok gondjait érzi
át, hanem az itthon élő hajléktalanokét és munkanélküliekét
is.
A többi állam megadja kisebbségben élő nemzettársainak
a kettős állampolgárságot. Mi ne legyünk csak azért
tartózkodóak, mert a mieink közül többen élnek távol.
Lehet mondani, hogy könnyű annak, akinek csak húszezer
atyafia él idegen földön, de nekünk milliónyi. Annál
nagyobb a gond, amelyen segíteni kell, tehát indokolt,
hogy nagyobb kockázatot vállaljunk, vagy ha arról van
szó, nagyobb áldozatot is. Nyilván az is indokolt, hogy
ennek mértékét a minimálisra csökkentsük, és meggondoltan
cselekedjünk a lelkiismeretünk parancsára.
Egyébként nem gondolnánk rá, de az is lényeges szempont,
hogy az Európai Unióban való helyzetünket is jelentősen
módosítaná, ha néhány millióval többen lennénk. Sajátos
nemzetközi súlyt adhat hazánknak, ha ezt a Közép-Európában
nyugtalanítóan meglévő problémát az összetartozás közös
kifejezésével sikerül orvosolnunk. Egy ország tekintélyét
nem pusztán a gazdasági mutatók adják meg. Ha egy olyan
kérdést, amely nyugtalanítja az európaiak lelkiismeretét,
azokét is, akik nem akarnak foglalkozni vele, egy bátor
és ügyes mozdulattal sikerül a megoldás útjára terelni
anélkül, hogy ezt a környező államok ellenséges gesztusnak
éreznék, az nagy diplomáciai eredménye lehet Magyarországnak.
Majdnem úgy növelheti politikai, gazdasági tekintélyünket,
megbízhatóságunkat, mint az 1956-os forradalom.
Forrás: Új Ember, 2004. november
28.
|