Schöpflin
György
Új magyar nemzetfogalom felé
Kezdjük a múlttal: a státustörvény megszületett, élt
egy kicsit, és nem sokkal később ellenfelei kieszközölték
letűnését. Ezek az ellenfelek felelőtlenül viselkedtek,
mert nem értették, hogy a törvény miről szólt. Látszólag
egy etnikai alapon létrehozott kedvezményrendszert létesített
volna.
Ebből állt a meg nem értés - a státustörvény ellenfelei
egy leegyszerűsített látszatból egytényezős ellentétet
hoztak létre, miszerint etnikai alapon nincs engedélyezve
a politizálás. A felelőtlenség tehát ebből a redukálásból
állt.
Ha viszont más szempontból nézzük az alapokat, jóval
árnyaltabb kép rajzolódik ki előttünk, ami túlmutat
az etnizálás kérdésén. Az alapelv kézenfekvő: a magyar-magyar
kapcsolat nem fog eltűnni, bármi történik Európában,
beleértve Közép-Európát, mert a határon túli magyar
közösségek nem legitim alapon keletkeztek, ugyanis az
ott élő emberek sohasem kérték belépésüket a határon
túli államok (Szlovákia, Románia, Szerbia, Ukrajna)
kötelékébe. Így Budapest és a határon túli közösségek
kapcsolatát mindenképpen szabályozni kell.
Egy ilyen szabályozási rendszer azonban elkerülhetetlenül
politikai következményekkel jár, mivel itt az államok
hatalmáról van szó. A központi kérdés ebben a kontextusban
pedig a következő: mennyire él még a mai Európában a
hagyományos, kemény határvonalakat fenntartó, kizáró
jellegű, nemzeti szuverenitásos felségterületi állam?
A válasz ellentmondásos, mivel az európai integráció
elve mintha egyszerre mind a két lehetőséget képviselné,
amennyiben az integráció eleve a szuverenitás hosszú
távú felszámolását célozza meg, amíg a nemzetközi rendszer
stabilitását elvben az állam sérthetetlensége szavatolja.
Egy több évtizedes folyamat a kemény állam lágyulásának
irányába mutat: ennek a felismerésnek komoly következményei
vannak a magyar-magyar kapcsolatrendszerre, beleértve
a magyar állam és a szomszéd államok szuverenitásfelfogását.
Leegyszerűsítve: az unió tagállamainak csak részben
van kizárólagos belügye, mivel az EU szabályozási rendszere,
illetve döntéshozatala a hagyományos állam hatalomgyakorlásának
legalább a felét érinti.
A folyamatokat még inkább bonyolítja a magyar-magyar
kapcsolatrendszer egyedülálló lényege, mivelhogy különbözik
sok más európai kisebbség-rokonállam viszonyától, amennyiben
az utódállamoknak a mai napig nem sikerült magukat legitimáltatni
az ott élő magyarok szemében. Jogilag Trianon, illetve
az 1947-es párizsi békeszerződés megkérdőjelezése nem
jöhet, nem is jön szóba, de politikailag a többség etnikai
világára alapozott berendezkedés kizárja az ott élő
magyarokat alanyi közpolgári jogaikból, ennek következtében
egyes területekből kimaradnak, például az erőszakszervek
vezetéséből (egyetlen magyar tábornok sem szolgál a
szlovák hadseregben), és ami még aggasztóbb: a felsőoktatásban
lényegesen alacsonyabb a magyar diákok aránya, mint
a többségieké (Szlovákiában a szlovákoké kb. 18 százalék,
a magyaroké kb. 7-8: ezt diszkriminációnak is lehet
nevezni.)
Ennek fényében a mindenkori magyar államra többdimenziós
feladat vár: a szomszéd államokban élő magyar közösségek
számára támogatási rendszert kell létrehozni, a magyar-magyar
viszonyt hatékonyan, átláthatóan és demokratikusan kell
kezelni, harmadrészt ugyan a magyar állam nem vállalkozhat
a szomszéd államok demokratizálására, azonban amennyiben
a demokrácia fogyatékosságai következtében az ott élő
magyarok hátrányos helyzetbe kerülnek, a magyar állam
vállalhat szerepet.
Ebből kiindulva a kettős állampolgárság csupán technika
a magyar-magyar kapcsolatrendszer szabályozására. Tudjuk,
elég sok az effajta precedens Európában (Németország,
Írország, Finnország, Görögország mind működtet a státustörvénynél
jóval szélesebb állampolgársági rendszereket), tehát
a nemzetközi hasonlatoktól nem kell megijedni.
Itt érdemes kitérni az európai alkotmányra, amelynek
fontosságát egyelőre kevesen ismerik fel Közép-Európában.
Nevezetesen a kettős legitimáció elvének megalapozásáról
van szó. Az alkotmány nyomatékosan kiemeli az elv szerepét
a demokrácia legújabb megfogalmazásában, amikor leszögezi,
hogy az uniót a tagállamok és Európa közpolgárai egyaránt
legitimálják, ezáltal egyenrangú szintre emeli a közpolgárokat
a tagállamokkal. Ebből következik, hogy a tagállamok
nem élhetnek vissza a nemzeti szuverenitás elvével a
közpolgárok kárára, beleértve a kisebbségbeli közpolgárokat.
Ratifikálás esetén az alkotmány olyan gyakorlatnak adhat
teret, amellyel a szomszéd államok nem számolnak.
Mindemellett a magyar-magyar kapcsolatnak van még egy
eddig feltáratlan vetülete: ez pedig a magyar multikulturalizmus.
Itt a 2004. májusi esztergomi nyilatkozat, ami felkarolja
a magyar kulturális közösség elvét, a kiindulópont.
Bárki lehet tagja ennek a közösségnek, tehát nem etnikai
alapon szerveződik. Ezáltal létrejön a magyar ajkúak
közössége, amelyet hungarofóniának is lehet nevezni,
a frankofónia, a francia nyelvközösség nyomán. A hungarofon
közösség a magyar értékek és örökség gyarapítását segítené
elő azzal, hogy a szomszéd és egyéb államokban élő magyar
közösségek állandó párbeszéd részeseivé válnak.
Az itt felvázolt távlat kiegyensúlyozottabb képet kívánt
nyújtani Európáról és az abban rejlő lehetőségekről.
Végső soron nagyon sok minden rajtunk múlik: tekintsünk
el a pesszimizmustól, bár kézenfekvő, hogy az is tősgyökeres
magyar érték.
Forrás: Heti Válasz, 2005. január
20.
|