publicisztika

Hushegyi Gábor

A kisebbségi Mátrix: újratöltve
(A határon túli magyar politikai elit felelősségéről)

Sértődöttség és csalódás, dac és szoclib-ellenes hangulat uralkodik a határon túli magyarok között a sikertelen népszavazás után. A kassai "polgárok" kifütyülik a parlament szocialista elnök asszonyát, pedig ő igennel voksolt a határon túl élő magyarok kedvez-ményes honosítására. "A magyar az egyetlen nemzet Európában, amely képes volt népszavazás útján belerúgni a nemzettársaiba" - írja Duray Miklós, a szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának (MKP) ügyvezető alelnöke. "A jelenlegi magyar kormány pénzkérdésként kezeli" a határon túli magyarokat - kontráz neki Bugár Béla, az MKP elnöke. Eközben Orbán Viktor felszólítja határon túli szövetségeseit, hogy maguk szövegezzék meg a népszavazáson megbukott törvényt; Szájer József New Yorkból azt üzeni, hogy a szomszédos országokban élő magyarok tömegesen folyamodjanak magyar állampolgárságért. A határon túli magyar szervezetek közös nyilatkozatban adnak nyomatékot követelésüknek: a magyar kormány és parlament kezdeményezzen olyan törvény-alkotási folyamatot, amely "lehetővé teszi a határon túli magyarok számára, hogy amennyiben igénylik, szülőföldjük elhagyása nélkül rendelkezhessenek magyar állampolgársággal", meggyőződésük ugyanis, hogy semmilyen anyagi támogatás sem ellentételezheti "azt az erkölcsi jóvátételt, amelyet a határon túli magyarok számára a kettős állampolgárság lehetősége jelent". A Magyarországgal szomszédos országok kisebbségi magyar politikai elitjén mintha az irracionalitás vett volna erőt.

De valóban szellemi kátyúba zökkent-e az "elhagyatott" határon túli magyarság? S miért jutottunk ilyen lelkiállapotba, miért sértődtünk meg, miért csalódtunk, miért komcsizunk (még azok is, akik egykor valóban a csehszlovák, román kommunista párt tagjai voltak), miért rohadt liberálisozunk? Milyen tényezőkre vezethető vissza a nagy kiábrándulás, kinek származik belőle haszna, s kinek hátránya?

E közös decemberi nyilatkozat is jelzi, a héten olyan kisebbségi magyar politikusok találkozója lesz Szabadkán, akik kevés államférfiúi erényről tettek e kérdésben tanúbizonyságot. Nem hajlandóak tudomást venni a népszavazás sikertelenségéről, a Magyar Köztársaság lakosságának egyértelmű véleményéről, arról, hogy a választásra jogosultak mindössze 19 százaléka kívánja az MVSZ által megfogalmazott kérdés pozitív törvényhozási elbírálását.

Ezek a politikusok most Magyarországra és polgáraira akarják erőszakolni azt a Mátrix-játékot, amit immár másfél évtizede űznek a határon túli magyar közösségekkel. Azt a virtuális - a kisebbségi párt akaratából létrejött - valóságot, amelyben mindenki, aki magyar, köteles a párt útmutatása szerint élni, viselkedni, szavazni, keseregni és örülni, gyűlölni és szeretni - de legfőképpen harcolni. A határon túli magyar politikai elit most terelheti szánalmas balkáni zsákutcába a magyar kormányt és országát is, s kényszerítheti ki, hogy az elutasítsa az európai jogrendet és a modernizáció útját.

Az elmúlt másfél-két hónapban nyilvánvalóvá vált, hogy mind Magyarországon, mind a határon túl nem valós ismeretek alapján értékeljük egymást, s az elmúlt másfél évtizedben hamis képet alakítottunk ki egymásról. A tájékozatlan határon túliak számára Magyarország a Kánaán, amely együtt lélegzik közeli és távoli testvéreivel. Magyarország viszont csakis a szánalomra, támogatásra szoruló, önmaga sorsát befolyásolni képtelen, elrettentő szociális helyzetben élő határon túliakról szerezhet tudomást.

S hogy miért nem rendelkezünk reális képpel egymásról? Ezt elsősorban a pártérdekek kereszttüzében álló közszolgálati médiumok felelős vezetőin kellene számon kérni, hiszen a rendszerváltás óta torz képet közvetítenek a határon túli közösségekről. Sőt, emellett állandó negatív kampányt folytatnak a szomszédos országok - főképpen Szlovákia és Románia - ellen. A közszolgálati gyakorlathoz hasonlóan a kereskedelmi csatornákon is kizárólag negatív hírek szólnak ezekről az államokról, s nemegyszer a helyi tudósítókat megkerülve készülnek dilettáns, lejárató anyagok. Ezek után a határon túl élő magyarokkal rokonszenvező jobb- vagy baloldali szavazó joggal teheti fel a kérdést: hogyan lehet egyáltalán élni ezekben az országokban?

Ám a valóság sokkal árnyaltabb. A határon túl is felkel és nyugszik a nap, és mi sem azzal ébredünk, hogy mikor, hol és ki fog aznap megalázni bennünket magyarságunkban. (Talán csak Szerbia a kivétel.) Ez legfeljebb azok kenyér-keresete, akik bűnként élik meg, ha egy napjuk magyarként is boldogságot jelent. A határon túli magyarság pedig azért nem rendelkezik reális képpel sem Magyarországról, sem pedig saját magáról, mert elsősorban a magyarországi forrásokból tájékozódik; ehhez társul a - tisztelet a kivételnek - kisebbségi egypártrendszerben működő, tehát pártszervilis, a helyi nemzetiségi politikai elit befolyása alatt álló nemzetiségi sajtó. E tekintetben a határon túli magyar közeg még nem élte meg a rendszerváltást.

A szlovákiai magyar Mátrix, virtuális világ is tökéletesen gondoskodott a magyar közösség alultájékoztatásáról. Egyetlen forrásból sem derült ki például, hogy Magyarországon - mint Európa számos államában - már létezik a kettős állampolgárság intézménye. Egyedül az Új Szó adott teret kételkedő jegyzeteknek, de e monopolhelyzetű szlovákiai magyar napilapból sem lehetett megismerni például Kukorelli István alkotmánybíró különvéleményét, Valki László vagy Kis János, Bauer Tamás, Cs. Gyimesi Éva, Tamás Gáspár Miklós vagy éppenséggel ennek a lapnak az érvelését. A szlovákiai magyar mediálisan "lebutítva" élte meg a népszavazást és annak eredményét is. S mivel a nemzetiségi média és a politikai elit csak eszközként kezeli választóit, a releváns információk, a szakszerű tájékoztatás a szlovák sajtóból érkezett, az ott működő magyar újságírók jóvoltából. (Elsősorban a Sme című szlovák liberális napilap - Morvay Péter - és a szlovák hírtévé, a TA 3 - Grendel Gábor - tárgyszerű és szakmai elemzéseket közlő tudósításai, jegyzetei, vitaműsorai segítettek az eligazodásban.) A szlovákiai magyar politikai elit elsősorban olyan érzelmi érveket sorakoztatott fel, mint az "alanyi jogon jár nekünk", vagy a kettős állampolgárság ennek a népcsoportnak "csak érzelmi kérdés, szimbolikus jelentésű", de "szolidaritást kell vállalni" azokkal, akik rövidesen a schengeni határ túloldalára kerülnek. A politikai indoklásban a legmélyebbre Duray Miklós süllyedt az Állampolgárság és nemzetpolgárság című tanulmányában (Szabad Újság, 2004/45.), amelyben a Trianon előtti állampolgárság jogfolytonosságának helyreállítását várta a népszavazástól. Duray ebben az irományában - amellett, hogy nyíltan idegengyűlölő hangokat pengetett - felvetette azt is, hogy az 1920-as numerus clausust "pozitív diszkriminációként" is lehetséges értékelni. Egyetlen szakmai érv, gondolat sem hangzott el - sem a népszavazás előtt, sem az után - felelős szlovákiai magyar közéleti személyiség részéről. A bukás viszont elemi indulatokat hozott a felszínre, s ezek között már a másság iránti intolerancia és az antiszemitizmus is megjelent. Gyöngyösi Márton budapesti közgazdász-politikai szakértő szerint "illúziókat kergettek a népszavazás kezdeményezői, nem értették meg, hogy Magyarországon már 1918-ban, Károlyi és Kun Béla regnálása alatt >>elvált a szar a víztőlKaszás Péter: Mi is megaláztuk testvéreinket. Beszélgetés. Szabad Újság, 2004/50.)

Sokakban megfogalmazódik a kérdés: vajon mit keres ebben a hisztériakeltésben az a Bugár Béla, akinek a pártja tagja a Szlovákiát kormányzó koalíciónak, s akit mindeddig a szlovák liberális közvélemény tisztelete övezett? Az MKP elnöke egy olyan nemzetiség reprezentánsa, amely EU-tagállamban él, sőt a szlovákiai országgyűlési választásokon nem kell kínkeservesen megküzdenie az 5 százalékos parlamenti küszöbbel. Bugártól és pártjától joggal várhatnánk el a nagyobb összefüggések felismerését, a reális helyzetértékelést. Ám Bugár eme magatartásával nem pusztán a népszavazás ügyére reflektált. Sokkal többről volt itt szó. Mind ő, mind az MKP más vezetői arra használták fel a népszavazást, hogy saját pozíciójukat erősítsék a Duray Miklóssal folytatott, immár közel egy évtizedes hadakozásukban. S ha az a vehemencia, amellyel Bugár az elmúlt két évben Duray helyére kíván lépni, nem is meglepő, az már korántsem magától értetődő, s még kevésbé örvendetes, hogy ezt nem valamiféle mérsékelt politikai értékrend és gyakorlat képviseletében teszi, hanem fokozatos radikalizálódással, jobbratolódással. Duray 2002-es ominózus Kossuth téri szónoklatát követően 90 szlovákiai magyar értelmiségi tiltakozott Duray politikai magatartása ellen, ezzel mintegy teret teremtve a párton belüli hangsúlyeltoló-dásnak - a mérsékeltebb tábor felé. Bugár ekkor megfutamodott, s azóta is csak asszisztál Duray sorozatos akcióihoz; lohol utána, nehogy nemzetietlennek tűnjön, s ezzel elveszítse párton belüli hatalmi pozícióját. A párt központi szerve az elmúlt évben több, mérsékeltnek számító tagot is kizárt - Bugár ezt is tétlenül nézte. Mindezt dacára annak, hogy a harmadik Meciar-kormány idején a szlovák sajtó Duray ellenpólusaként ünnepelte, s emelte politikussá őt. Ám fájdalom, Bugár nem stratéga, nem koncepciókban gondolkodó vezető. Az utóbbi másfél-két év történései arról is meggyőzhettek bárkit, hogy tanácsadói sincsenek a helyzet magaslatán; egyedül a párt egykori liberális szárnyához kötődő - mára "ideológiamentessé" vált - gazdasági érdekcsoportot tudja szolgálni a párton belüli hatalmi pozíciójával.

A kettős állampolgárságnak az a változata, amit a népszavazás kezdeményezői forszíroztak - hogy tudniillik magyarországi tartóz-kodás nélkül is elérhetővé váljék a magyar állampolgárság -, a Kárpát-medencei magyar politikai újkonzervativizmus és szélsőjobb kétségbeesett kísérlete volt az európai integrációs folyamat részbeni feltartóztatására, egy új, etnikai elvű paradigma meghonosítása az európai politikai térben. Eredménye csakis a Magyarország határain kívül élő magyarok iránti kollektív bizalmatlanság lehetett volna. Ám Magyarország polgárai bölcsebbek voltak annál, hogy ilyen vadvizekre vezessék ország-ukat. Nem támogatták a sérelmi politizálás folytatását, a Duray-, Tőkés-féle, etnikai alapú magyar politikát. Inkább a közép-európai államok jelenlegi status quója mellett szavaztak; meg az uniós feltételek között és bilaterális szinten megvalósuló szomszédságpolitikára s a határon túli magyarok együttműködésére a demokratikus többségi politikai erőkkel.

A határon túli magyar politikai elit viselkedése viszont arról árulkodik, hogy magyarországi jobboldali nyomásra képesek elhinni: van alternatívája a másfél évtizede sikeres együttműködési politikának. Éppen ezért most új nemzetstratégiára van szükség: december 5. után itt az ideje, hogy pontot tegyünk egy másfél évtizedes folyamat végére. Újra kell gondolni a kisebbségi magyar pártok és a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT) szerepét e folyamatban. Amennyiben ez utóbbi határon túli szervezetei a Kárpát-medencei magyar politikai újkonzervativizmus erőiként kívánnak megjelenni, akár az értekezlet feloszlatása is indokolttá válhat, hiszen Magyarország európai érdekeivel ellentétes célokat képviselnek. S ha e cezúrának számító népszavazás után is fennmarad a MÁÉRT, akkor felmerül a kérdés: vajon hol vonható meg az a határ, amely a Magyarországon kívüli, kisebbségi magyar politikai elit elképzelései és a magyar állam érdekei között húzódik? Az elmúlt másfél évtized alatt kiderült, hogy a budapesti "csak azért is", a "mi jobban tudjuk" döntések ugyanolyan károsak, mint a határon túliak szakmai szempontból irreleváns követelései. Ezt a két csapdát csak úgy lehet kikerülni, ha a határon túliak és a kisebbségek kérdéseivel foglalkozó magyarországi kormányszervek (a Határon Túli Magyarok Hivatala vagy a kancellária), illetve a kisebbségi kérdéssel foglalkozó szakmai műhelyek önmaguk dolgozzák ki a nemzetstratégiát. Romániát és az RMDSZ-t leszámítva ugyanis egyik magyar kisebbségi politikai szervezetnek sincs olyan szakmai háttere, amely erre képes lenne. Eleve kételyekkel kell fogadni a határon túli elgondolások nemzetmentő messianizmusát; de a Magyarországon kisebbségi témából megélő egykori határon túli magyarok rövidzárlatos következtetéseit is, hiszen még mindig magukban hordozzák a két-három évtizede elszenvedett sérelmeket. E gondolkodásnak - melybe a határon túlról független szakkonzulenseket kell bevonni - olyan "hétköznapi", szakmai feladatok megoldására kell fokuszálnia, mint a közös régiók gazdasági fejlesztése és a határon átnyúló vállalkozások sikeressé tétele; a magyarországi támogatások hatékonyságára; a köz- és felsőoktatásra, a demográfiai hullámvölgy magyarországi és határon túli következményeire. Az új nemzetstratégia nemcsak Magyarország érdeke, hanem a határon túl élőké is. Hiszen a határon túli magyar politikai elit a jelek szerint lemondott szavazóinak felzárkóztatásáról a modernizációs trendhez; helyette a szimbolikus témákat kedveli, nem mérve fel a bennük rejlő veszélyeket.

Hushegyi Gábor
a szerző pozsonyi egyetemi oktató

Forrás: Magyar Narancs, 2005. január 6.

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat