Tóth
Ákos
Majdnem nemek
Ma még nem belátható, milyen következményei lesznek,
ha a népszavazás során a kettős állampolgárság megadására
vonatkozó kérdésben az igenek kerekednek felül - nagyjából
így foglalható össze az MSZP és a kormány harsány "nemre
hívása" a Magyarok Világszövetsége kezdeményezése
nyomán kialakult rettenetes helyzetben. Fordítsunk egyet:
ma még nem belátható, milyen következményei lesznek
annak, hogy a népszavazás során a kettős állampolgárságra
vonatkozó kérdés kapcsán majdnem a nemek kerültek többségbe.
Nem a tartózkodó, hanem a valós nemek. Csak egy biztos:
ez az igazán rettenetes helyzet. A reakciók láttán gyanítható,
hogy ez a beláthatatlanság jóval „távlatosabb”, mint
az igenek jelentős többségének beláthatatlansága lett
volna.
A következményekkel most már együtt kell élni. A sebek
fölszakadtak, véreznek, gyógyírt sem a kormány, sem
a pártok közös erőfeszítése nem hoz majd. (Ha egyáltalán
van esély bármiféle teremtő közösségre!) Bármi is történjék
ezután, a honosítás várható megkönnyítése, a hajánál
fogva előrángatott és valódi tartalom nélküli Szülőföld-program
végighajszolása nem hoz enyhülést, sokáig nem is hozhat.
Mint ahogy nem hozna egy valódi tartalommal megtöltött
Szülőföld-program és a honosítás tényleges megkönnyítése
sem. Akibe belerúgtak, összerezzen a felé nyújtott kéztől
is. Bizalmatlan, hitehagyott. Ennél rosszabb csak az
apátia lehet. Kis idő, eljön majd az is. Azt legalább
már megszoktuk.
Nincs megoldás. Legfeljebb az idő, de hát az időben
már oly gyakran bíztunk. Jómagam például még most is.
Négy években mérem 1990 óta, ez eddig elég jó kapaszkodónak
bizonyult. 1990 óta az időnek ugyanis újra nyílt tere,
mintha az időtlenségből léptünk volna át az időbe, szinte
még a „téridő” fogalma is megváltozott. Átértékelődött,
tétje lett, igazi súlyát és kézzelfoghatóságát pedig
a képviseleti demokrácia jelzi. Magyarországon képviseleti
demokrácia van, nincs szükség arra, hogy bizonyos kérdésekben
a nép közvetlenül nyilvánítsa ki akaratát. A pártok
programja (és hitele) az eszköz a népakarat érvényesítésére,
ebből az is következik, hogy rendkívüli eseteket leszámítva
- márpedig a legutóbbi népszavazáson föltett két kérdés
egyike sem ilyen - a népszavazás intézménye fölösleges.
Legutóbb 1989-ben volt szükség rá - csakhogy akkor még
nem volt képviseleti demokrácia. Annak, aki azóta egy-egy
ügyet népszavazás útján akar döntésre kényszeríteni,
azzal kell számolnia, hogy az ügy óhatatlanul (mint
minden a képviseleti demokráciában), pártpolitikai kérdéssé
válik. Ahol a pártpolitika színre lép, ott az ügy elhomályosul,
más tartalommal töltődik föl, gellert kap, a falról
visszacsapódik, nagyot koppan akkor, azután... Persze,
akár el is hallgathatna, de inkább önmagából fordul
ki. A népszavazás semmiképpen nem az ügyről szól, hanem
a pártokról, így ellentétes érzelmekkel telítődik. Silányul,
a tétje nem az eredeti kérdésre adott helyeslő vagy
tagadó válasz, hanem valamely pártok igenlése, illetve
mások „nemelése”. E ponttól: a pártok kampányának igenlése
vagy tagadása. Utóbb: a győztesnek vélt vagy valóban
győztes párt kampányideológiájának igenlése vagy tagadása.
Aztán mérlegelés.
Nincs szükség persze erre a silányulásra, ha maga
a népszavazás kezdeményezője éppen a népszavazásra bocsátással
silányít ügyeket. Ilyen volt a kettős állampolgárság
megadására vonatkozó kérdés. Az eleve beépített silányultságot
aztán a parlamenti erőknek szívós munkával sikerült
még inkább magukhoz silányítaniuk. Ide jutottunk.
Hova?
Eszelős és/vagy cinikus politikai kalandor, aki úgy
gondolja, hogy az anyaországon kívüliek ügyét szavazófülkében
kell intézni. Patrubány Miklós lépései - ha eltekintünk
attól, hogy gyakorlatilag nem létező szervezet elnöke,
aki szakadatlanul igazolni akarja önmaga és szövetsége
létjogosultságát - saját gondolatvilágában következetesek.
Rettenetes, hogy ehhez közjogi testületek - és egy parlamenti
párt - aszszisztált. Senkinek nem lehet kétsége: ha
a Fidesz nem áll ki mellette, soha nem gyűlik össze
annyi aláírás, amennyi a népszavazás kiírásához szükséges.
Ezért is elfogadhatatlan érvelés, hogy a Fidesznek nem
volt más lehetősége, mint az igenre buzdítás. Ezt megelőzte
(nyilván) gondos, aprólékos mérlegelés, s utána valójában
nem az MVSZ, hanem a Fidesz aláírásgyűjtése következett.
Abban a reményben, hogy az európai parlamenti választáson
megvert MSZP-t meg is roggyantják. Pártpolitikai számítás.
Egy pillanatig sem az erdélyi, vajdasági, kárpátaljai
magyarok számítottak. 2006 perspektívája számított.
Ám elszámította magát a Fidesz, nem számolt bizonytalansági
tényezőkkel, véletlenekkel, és főleg nem a gyarlósággal.
Azzal például, hogy kormányfőváltás volt, és az új miniszterelnök
jószerivel még körbe sem nézett, máris beleütközött
ebbe a helyzetbe, amely fölkészületlenül érte ugyan,
de nagy lendületet vett. Első nagy csatájában győzni
akart, győzni mindenáron. Lendületből nemet mondott.
Hazug minden olyan utólagos állítás, hogy Gyurcsány
Ferenc rögtön aznap, amikor az ügy az Országgyűlés elé
került, nem mondta ki a nemet. Abban a pillanatban megtette,
amikor - ízetlenül és valószínűleg pontos történelmi
ismeretek híján - új Trianonról beszélt. A történelemoktatás
hiátusait Gyurcsány újfent bizonyította, amikor az MDF
javaslatáról - azok, akik kötődtek a múlt rendszer titkosszolgálataihoz,
ne vállalhassanak bizonyos köztisztségeket - a numerus
clausust emlegette. Szóval, az új miniszterelnök új
Trianonról beszélt, már ha az igenek győznek. Ezzel
a mérlegelésnek még a lehetőségét is elvette - másoktól.
Valószínű, hogy ezen az első megszólaláson múlott minden,
mert innen nem volt visszaút.
Nem volt visszaút sem a Fidesznek, sem a kormánynak.
Mivel Hiller István deklarálta, hogy a pártnak van kormánya
és nem fordítva, így a kormányfő le is vette Hillerék
válláról a gondolkodás és a mérlegelés felelősségét
a legelső megszólalással. Az MSZP-nek sem maradt más
út: némi tépelődéssel, de követte Gyurcsányt. Az SZDSZ
nem tépelődött, hanem mérlegelt: a jogkiterjesztés liberális
alapelvét vetette össze a "csak útleveles"
kettős állampolgársággal és a Fidesz-utálattal. A nemek
győztek. Az MDF már korábban meghatározta, hol áll:
a demokrata fórum kínált megoldást a problémára - értelmes,
érzelmes és okos javaslat volt, el is vetették. A hadak
fölvonultak ugyan, de valójában a kettős állampolgárság
kérdése csak és kizárólag a két nagy presztízsharca
lett - a Fidesz most nyerhette volna meg a 2006-os választásokat,
az MSZP most alapozhatta meg, hogy ne automatikusan
veszítse el azokat.
Ekkor már "senkit" nem érdekelt, mit éreznek
az anyaországon kívül rekedtek, nem érdekelt senkit
az SZDSZ észérveken nyugvó, nagyon határozott "nem"-je,
miként nem érdekelt senkit az MDF legalább ugyanennyire
(sőt: jobban) megalapozott "igen"-je sem.
A Fidesz-sereg és az MSZP-had fölvonult egymással szemben.
Háborúban elhallgat az értelmes beszéd, és az áldozat
sem számít.
Fontos leírni: magam a kórház-privatizációs kérdésre
nemmel voksoltam. A másik, ennél jóval jelentősebb (mivelhogy
a kérdésnek eredetileg volt értelme) ügyben: igennel.
A kettős állampolgárság megadására vonatkozó kérdés
igenlése ugyanis csak és kizárólag egyfajta gesztusként
értelmezhető a vajdasági és a kárpátaljai magyarok iránt.
Senki egyetlen pillanatig nem tudott meggyőzni arról,
hogy az anyaországi karnyújtásnak valódi következménye
lett volna. Életszerűtlen érvelés, hogy az útlevél megadása
rontott volna az ottaniak - és persze a kormány érvelése
szerint: az itteniek - életkörülményein, miként ugyanennyire
életszerűtlen, hogy a hajdanvolt magyar területek kiürültek
volna. Aki akart és tudott - már rég itt van (vagy még
távolabb). Aki akarta volna, de eddig nem tudta, most
sem hagyja el szülőföldjét. Aki nem akart eljönni, de
tudott volna - maradt. A szülőföldön maradást tehát
ilyen gesztus semmilyen formában nem befolyásolta volna.
Az igennel nem lett volna kevesebb az itteniek nyugdíja,
nem nőtt volna a munkanélküliség. Ennél rosszabb nem
lett volna az egészségügyi ellátás, a magyar állampolgárok
"a kintiek" miatt nem fizettek volna több
pénzt az államkasszába. Az pedig, hogy azért ne legyünk
szolidárisak a vajdaságiakkal, mert ők sem voltak azok
velünk, "amikor Jugoszláviában még jobban (sic)
mentek a dolgok", méltatlan megszólalás.
Mi szólt valójában a nem mellett? Például az, hogy
a kettős állampolgárság megadásának csak a kárpátaljai
és a vajdasági magyarok számára van jelentősége. Ez
igaz. De miért kellene ezért nemmel voksolni? Érv továbbá,
hogy az államközi kapcsolatok megsínylik a kettős állampolgárság
intézményét. Igen, ez valóban megeshetett volna - megeshet
egyébként így is -, de: mérlegelni kell. Súlyozni. Életszerű
nemre hívó érv volt továbbá, hogy lakcím-manipulációkkal
a magyarországi választásokat befolyásolni lehet, ennélfogva
a kettős állampolgárok segítségével a jobboldali győzelem
biztossá válik, s Orbán Viktorék konzerválódhatnának
a hatalomban. Ez is hamisnak tűnik: egyfelől sokkal
érettebb annál az anyaországon kívüli magyarok többsége,
mintsem hogy ilyen módon közvetlenül alakítsa a magyarországi
politikát, másfelől erősen kétséges, hogy az az Orbán
Viktor, aki a nemzeti retorika teljes tárházával fölszerelkezve
csak 1,5 millió igen szavazatot tudott mozgósítani a
kettős állampolgárság kapcsán, egy ennél sokkal nehezebb
és bonyolultabb, már-már zseniális szervezőkészséget
igénylő lépéssorozatot levezényeljen. Mire lehetett
volna számítani? Például arra, hogy a választások idején
lett volna úgy harminc-negyvenezer lakcím-nyilvántartási
botrány. Viseljük el. Viseljük el, mert az igen érzelmi
jelentősége ennél jóval több lett volna.
A kettős állampolgárság megadására vonatkozó népszavazás
eredménye nem azért rettenetes, mert nem győztek az
igenek. Ha győztek volna is, praktikusan ugyanott tartanánk,
ahol most. De és de mégis: mennyivel más érzésekkel
tartanánk ugyanitt!
Nagy és súlyos volt a nemek aránya. A különbség véletlen
- csak a vakszerencse menti a látszatot, hogy azért
mégis fontosak mindazok, akik így-vagy úgy, részesei
ennek a nemzetnek. A nemek harsánysága nem az észérveken
alapuló nemeket tükrözi, s nem is azokat a nemeket,
amelyek vitathatóak bár, de akár még el is fogadhatóak
- ha bizonyíthatóak, ha kikövetkeztethetőek, ha nem
károsító hatásúak, s amelyek elutasítása vagy elfogadása
után sem marad keserű szájíz. Ezek a nemek nem az SZDSZ
"nem"-jei, nem Kis János vagy Révész Sándor
"nem"-jei, ezek rossz minőségű nemek. Hamis,
ártó nemek.
Nemek, amelyek elborzasztóak. Ezek a kormány "nem"-jei,
ezek az MSZP-kormány "nem"-jei. Ezek azok
a magyar nemek, amelyek magyarokat tb-csalónak hirdetnek,
azok a nemek, amelyek az idegenellenességből fakadnak,
ezek a (magyarellenes!) nacionalista nemek, amelyeket
valami tökéletesen félreértett és félremagyarázott demokratikus
mázzal öntöttek le. Ezek irgalmatlanná gerjesztett nemek,
kegyetlenek, és e nemek térnyerésének és elszabadulásának
vannak felelősei. Igazán nem bízom benne, csak remélni
tudom: mindazok, akik ebben felelősök, képesek lesznek
egykoron a hevület csillapítására is.
És csak gondoljunk egy kicsit az időre.
P. S.
Nem akartam leírni, mégis megteszem: volt egy időszak
az életemben, amikor Budapestről egy magyarországi kisvárosba
kényszerültem. Ez a kisváros meglehetősen nehezen emészti
meg mindazokat, akik kívülről érkeztek. Él ott egypár
vajdasági ember - Fenyvesi Ottó, Bartuc Gabriella, Bozsik
Péter, Penovác Károly, Gombás Gabriella -, akik sokat
láttak már, nagy meglepetés nem éri őket a világban,
a háború elől sikerült Magyarországra menekülniük valamikor
a kilencvenes évek elején. Engem, a városidegent, ők
tettek ott városlakóvá. Befogadtak.
Forrás: Beszélő, 2005. január
|