Bíró
Béla
Etnikum és megkülönböztetés
A magyar és a román kormányzat - a "nagyfokú nézetazonosság"
ellenére is - gyökeresen eltérő "nemzetstratégiát"
látszik alkalmazni.
A kommentátorok joggal figyeltek föl arra, hogy az
új román hatalom berendezkedésének első hónapjaiban
koncepciózus külpolitikával igyekszik előkészíteni az
ország uniós csatlakozását.
A kormányfő első útja Magyarországra vezetett, az államfőé
Moldovába. Nyilván mindketten arra törekednek, hogy
két legproblematikusabb szomszédjukkal minél megnyugtatóbban
rendezzék kapcsolataikat. És mindkét próbálkozást teljes
siker koronázza.
Tariceanu Magyarországon elért mindent, amit óhajtott.
A két ország kapcsolatában nincsenek feszültségek, a
Gyurcsány-kormányzat, önmagát az RMDSZ álláspontjával
azonosítva, nem támogatja Székelyföld területi autonómiáját,
a magyar állam az úgynevezett nemzeti vízumot sem etnikai,
hanem kulturális alapon nyújtja. A két kabinet - német-francia
mintára - együttes üléseken dolgozza ki a közös regionális
stratégiát.
A Besszarábiába látogató Basescu elnököt a moldvai
román sajtó az "összes románok elnökeként"
fogadja. Az ál-lamfő a "provokációra" nem
reagál, de kijelenti: Bukarest Moldva mellett egyfajta
"támogató ügyvédi szerepet" szeretne betölteni,
s áramszállításokkal próbálja megakadályozni, hogy a
köztársaságot az orosz többségű Transznisztria szakadárjai
gazdasági eszközökkel zsarolják.
A magyar és a román kormányzat tehát - a "nagyfokú
nézetazonosság" ellenére is - gyökeresen eltérő
"nemzet-stratégiát" látszik alkalmazni. Amire
az is utal, hogy a román politikai diskurzusban a moldvai
ügyek kapcsán egyetlenegyszer sem hangzanak el az "etnikum",
"etnikai", "etnicista" minősítések,
a magyar politikai szóhasználatnak ezek azonban állandóan
visszatérő elemei. Sőt magyar viszonylatban - mintha
csak vendéglátóik kedvében akarnának járni - a román
politikusok is gyakran élnek e fogalmakkal. Érdemes
tehát megnézni, hogyan is állunk velük.
A modern politikatudomány közhelynek tekinti, hogy
az "etnikum" fogalomnak nem lehet faji komponense.
A diszciplina képviselői még a származástudatot is pusztán
a kulturális narratíva részének tekintik, amelyet rendszerint
az eltérő kulturális közösségekből származó asszimilánsok
is elsajátítanak. Franciaországban még a feketék is
valamiféle (csakis kulturálisnak értelmezhető) gall
származástudatra esküsznek. Etnikumon ma már csak a
rasszisták értenek származási közösséget.
Ezzel szemben Gyurcsány miniszterelnök a fogalmat lényegében
ma is faji értelemben használja. Mit jelent például
az, hogy a magyar állam a vízumot nem etnikai alapon
nyújtja? Nyilvánvalóan azt, hogy nem pusztán magyar
származásúak juthatnak hozzá, hanem bárki, aki valamilyen
módon kötődik a magyar kultúrához, azaz kísérletet tesz
arra, hogy a magyar kulturális közösségnek (is) tagjává
váljon. Gyurcsány tehát (függetlenül attól, hogy a kiterjesztést
csak helyeselhetjük) egyértelmű különbséget tesz a magyar
származású és a magyar kultúrájú emberek között. Márpedig
ha ez a különbségtevés lehetséges, annak pusztán a származás
lehet az alapja. Mindeközben Gyurcsány Ferenc mélyen
meg van győződve róla, hogy ő az, aki "korszerűen"
gondolkodik.
A kolozsvári Krónikának adott interjúban a betelepítési
politikáról is úgy nyilatkozott, hogy az nem lehet "etnicista".
Ami szintén zavarba ejtő. A magyar állam ugyanis nemcsak
állampolgári, hanem kulturális közösség is, amennyiben
az állampolgárság elnyerése származástól függetlenül
a magyar nyelv és kultúra ismeretét is feltételezi.
Azoknak, akik állampolgárságért folyamodnak, magyar
nyelvből és a magyar jogrendszer alapjaiból is szigorú
vizsgán kell átesniük. Azaz a magyar kultúra ismerete
(implicite a magyar kulturális közösséghez való tartozás!)
a honosításkor kizárólagos tényező. Az etnikai közösséghez
való tartozás azonban - hangsúlyozza a miniszterelnök
- nem tartozhat a szempontok közé. Ismét csak nyilvánvaló,
hogy Gyurcsány Ferenc az etnikum terminust származási
és nem kulturális értelemben használja. (Akárcsak a
rasszisták.)
Aki a magyar politikában járatos, persze pontosan érti,
hogy miről is van szó. Gyurcsány az önmagukat nyíltan
rasszistáknak valló politikai ellenfelektől akarja megvonni
a különleges elbánás jogát. (Azaz az államot - rájuk
nézve - kulturálisan továbbra is semlegesnek deklarálja.)
Ezzel azonban más kulturális közösségek magyar kultúra
iránt is érdeklődő tagjaival azonos státusúvá fokozza
le őket. Az állampolgárság kritériumául is szolgáló
megkülönböztetés felfüggesztése tehát, bár formailag
származásbeli, voltaképpen politikai természetű. Kérdés
azonban, hogy a politikai ellenfelekkel szemben alkalmazott
rasszizmust mi teszi elfogadhatóbbá, mint a kulturális
közösség idegen származású tagjaival szemben alkalmazott
rasszizmust.
A románok - román vonatkozásban - azért nem emlegetnek
"etnikumot", "etnikai közösséget"
és "etnicitást", mert valóban a román nyelvet
és kultúrát tekintik meghatározó tényezőnek. Politikai
hovatartozástól (és államhatároktól) függetlenül a kulturális
nemzet tagjának tekintenek mindenkit, aki önmagát a
román kultúrához tartozónak vallja. És újabban - sok
évtizedes kirekesztő gyakorlatot megtagadva - a román
politikai nemzet részének tekintik azokat a kisebbségieket
is, akik eltérő kulturális közösségek tagjainak vallják
magukat.
Nem ártana nekünk, magyaroknak is tanulni tőlük. És
nem csak megfordítva.
Forrás: Magyar Hírlap, 2005.
január 31. |