Kis
Tibor
A leggyengébb láncszem
Mára nálunk is, a határon túli magyarság körében is
lényegében lecsengett a kettős állampolgárság körüli
heveny hisztéria. Szabadkán ugyan az utóvédharcok keretében
ez ügyben még futottak a minap egy kört a legvérmesebb
kisebbségi vezetők, de ők is tudták: ez a tanácskozás
már legfeljebb csak az arcuk megőrzését szolgálja. Igaz,
Szabadka még e minimális célt sem volt képes elérni
- az ottani történések azok érvanyagát erősítették,
akik a népszavazáson nemmel voksoltak.
A "szabadkaiak" ugyanis kormányzati megtévesztés
áldozataiként akarták beállítani azokat az anyaországi
szavazókat, akik elvetették a kettős állampolgárságot,
márpedig ez sokkal inkább tűnik megmosolyogtató vádaskodásnak,
mintsem adekvát válasznak, bátor szembenézésnek a kialakult
helyzettel. Mint ahogy sokan azt sem díjazták nálunk,
hogy a tanácskozás delegációt menesztett Budapestre,
hogy - okafogyott volta ellenére - a kettős állampolgársághoz
való "ragaszkodásukat" tudassák a magyar választókkal.
A kisebbségi radikálisok szóvivőjeként érkező Kasza
József és Bugár Béla - miután találkozott Gyurcsánnyal
- látványos vállvonogatások közepette kegyesen beleegyezett,
hogy afféle pótlékként tárgyaljanak majd a kormány nagyvonalúnak,
ámde az anyaország számára költségesnek ígérkező Szülőföld-programjáról.
A kettős állampolgársági lufieregetést a jelek szerint
már a Fidesz is befejezte; Rogán Antal a napokban felvetette:
az ügyre esetleg majd csak tíz év múlva lehet komolyan
visszatérni. Kérdés: ha ez most már ennyire világos
ellenzéki oldalon, akkor, miért nem volt az pár hónappal
ezelőtt is? Persze tudjuk miért.
Mindesetre, bármilyen nagy árat fizettünk is az említett
tudásért a magyar-magyar viszonyban, ma már az is látható,
hogy a referendum azért mégsem volt teljesen haszontalan.
Annak ellenére sem, hogy december 5. nagy károkat okozott,
nehezen gyógyuló sebeket ejtett nálunk is, a határon
túl is. Úgy látszik azonban, e hatalmas pofon kellett
ahhoz, hogy néhány dolog tudatosuljon kisebbségi ügyeink
állapotát illetően. E bajok egyébként eddig is megvoltak,
de a pártszférában a népszavazási eredmények közzétételéig
láthatóan a kutyát sem érdekeltek.
Így például december 5. rávilágított egy korszerű kisebbségi
stratégia hiányára, a magyar-magyar viszony végiggondolatlanságaira.
Milyen szerepet is szánunk a határon túli magyaroknak?
És ők mihez is kérik a mi támogatásunkat? Az autonómia
legyen-e a sarokköve e stratégiának, vagy inkább az
áttelepülés?
Az alapkérdések tisztázatlansága, elmaszatolása tükröződik
végső soron a referendum kimenetelében és az eseményt
követő szélsőséges reakciókban is. Láthatóan sokan elhitték
Orbánnak, hogy "ha igent mondunk, 15 milliós, teljes
nemzet, büszke és erős nemzet leszünk ismét". A
falsul megjelölt tét is magyarázza a határon túli "nemzethalál-hangulatot"
és célt tévesztett dühöt a referendum után. Azt, hogy
első haragjukban rengetegen ismételték Patrubány Miklóssal:
már kétmillió magyar sem maradt Magyarországon.
A reakciók egyébként azóta is alapvetően arra utalnak:
a referendum kapcsán minden érintett félreértésben volt
a másik szándékait, indítékait illetően. A helyzet groteszkségét
mi sem mutatja jobban, mint hogy a kisebbségek a népszavazási
nemet anyaországi cserbenhagyásként élték meg, míg itt,
nálunk a kampány időszakban történt kisebbségi fellépéseket
sokan érezték beavatkozásnak, zsarolásnak, vagy hogy
"a farok próbálja csóválni a kutyát". Ám a
legfontosabb következménye e népszavazásnak mégiscsak
az volt, hogy kendőzetlenül felszínre került a magyar-magyar
kapcsolatok eddig inkább csak lappangó formákban jelentkező
válsága. Ezt a válságot az elmúlt egy hónap történései
- sajnos - még inkább elmélyítették. Olyannyira, hogy
sokan egy-másfél évtized után újra a magyar külpolitika
legneuralgikusabb pontjának érzékelik a szomszédkapcsolatokat
- ezen belül pedig éppen a magyar-magyar viszony lenne
a magyar külpolitika leggyengébb láncszeme.
Alapkérdések tisztázatlansága, elmaszatolása tükröződik
a referendumban.
E krízis alapvetően a viszonyrendszer tartós tisztázatlanságaiból,
a pártok felelőtlenségeiből adódik, és minden jel szerint
egy hosszabb folyamat kicsúcsosodása. A folyamat valószínűleg
akkor gyorsult fel, amikor - valamikor a kilencvenes
évek végén - a kisebbségi ügy visszavonhatatlanul pártpolitikai
játékok tárgyává alakult át. Addig általánosan elfogadott
alapelv volt nálunk, hogy a határon túli magyarok ügye
összmagyar felelősség; a kisebbségeket az anyaország
egésze támogatja megmaradási törekvéseikben. Később
ez már inkább csak szólam volt, a tények egészen mást
kezdtek mutatni. Kétségtelen, hogy a helyzet az Orbán-kormány
idején változott meg. Orbán Viktorék nyíltan hatalmi
ambícióik keretébe helyezték a kisebbségi ügyet, kedvenc
kisebbségi személyekben és Fideszhez hű szervezetekben
gondolkodtak, a költségvetési pénzeket pedig pártszempontok
szerint kezdték osztogatni határon túli vazallusaiknak
- anyaországi kisebbségi támogatás címén. Orbán az anyaországi
politikai megosztást hidegvérrel kiterjesztette az egész
Kárpát-medencére, belpolitikai érdekeinek megfelelően
menedzselte a kisebbségi ügyet főleg Erdélyben, de a
Kárpátalján és a Vajdaságban is. E masszív nyomás a
2002-es választási kampány idején hozta meg mérgezett
gyümölcsét, amikorra a kisebbségi vezetők zöme számára
már nem nagyon maradt más lehetőség az igazodáson kívül.
Voltak persze túlteljesítők (Ágoston András, Kovács
Miklós, Tőkés László), ahogy ez már ilyenkor lenni szokott,
akik önként és dalolva kapcsolódtak be a Fidesz kampányába,
önfeledten hazaárulózták le az MSZP és a SZDSZ vezetőit,
és vizionáltak "polgári" anyaországi forradalmat
a Kossuth téren. Aki pedig nem parírozott - mint például
az RMDSZ csúcsvezetői -, azzal szemben jött a retorzió:
a lejáratás, ellenpártok, mesterségesen kreált riválisok
színre léptetése.
Mint a referendum bizonyította, az elmúlt két és fél
év a kisebbségi vezetők egy részét semmiben sem késztette
önvizsgálatra; Duray például Gyurcsány "szociális
riogatásával" magyarázta a népszavazási fiaskót.
E nyilatkozat is arra utal, hogy a kisebbségi ügy változatlanul
a pártpolitika része. Ez abnormális állapot. Pedig egyszerű
képletről van szó. Mivel a kisebbségi támogatások utalványozója
az összes anyaországi adófizető, a határon túli szervezeteknek
- gondolná az ember - nyilván elemi érdekük, hogy bármilyen
színezetű legyen is a kormány Magyarországon, állandóan
az anyaország egészét érezzék maguk mögött, beleértve
a támogatási pénzeket is.
Ehelyett mit láttunk a legutóbbi pár évben? E pénzek
ugyan változatlanul az anyaország összes adófizetőjétől
származnak, de a címzettek egy része - zöme -, miután
gond nélkül zsebre teszi ezeket az összegeket, látványosan
a hazai pártpolitikai porondon küzdő felek egyikének
az oldalára áll. Vezetőik láthatóan nem vetettek számot
azzal, mekkora visszatetszést vált ki mindez az anyaországi
"másik oldalon". Azon, amelynek csak azt engedélyezték
a szóban forgó kisebbségi vezetők, hogy állják az anyaországi
cech rájuk eső hányadát, de azt már nem hagyták, hogy
ezek az emberek szerethessék is őket. Ezzel a keserű
tapasztalattal nyerhetett teret az a korábban soha nem
hangoztatott vélekedés, hogy a kisebbségek "idegenként"
akarnak beleszólni hazai ügyekbe, olyanokba ráadásul,
amihez "semmi közük".
Az elidegenedés, a "téged szeretlek, téged viszont
nem" öngyilkos és rövidlátó huzakodás Medgyessy
Péter kormányra kerülésével szinte semmit sem enyhült.
Medgyessyék ugyanis azzal, hogy az árokbetemetésre hivatkozva
szó nélkül tudomásul vették bizonyos kisebbségi vezetők
rendszeres magyarországi pártpolitikai szerepvállalását,
még mélyebb betagolódásukat a Fidesz-érdekszférába,
valójában homokba dugták a fejüket, és úgy tettek, mintha
ez a világ legtermészetesebb dolga volna. Pedig nem
az. Még akkor sem, ha a bajok elhallgatása, a nyílt
beszéd hiánya tradíciónak mondható a magyar-magyar viszonyrendszerben.
Bizonyos dolgok még a rendszerváltás idején tabusítva
lettek, ami - ismerjük el - az akkori helyzetben mindenképpen
indokolható és helyes döntés volt. Hiszen több szomszédos
országban a magyar kisebbségek fizikai létükben érezték
magukat fenyegetve, a többségi nyomást figyelembe véve
pedig nem is egy helyen a tét gyakorlatilag a puszta
kisebbségi túlélés volt. Ilyen körülmények között nem
jöhetett más szóba, mint a határon túli magyar szervezetek
és vezetőik feltétel nélküli támogatása, döntéseik automatikus
helyeslése. Normarendszer, demokratikus kapcsolattartási
kritériumok és alapelvek megfogalmazásának akkor még
nyilván nem jött el az ideje. E viszonyt sokáig alapvetően
a paternalizmus jellemezte, az anyaország jó szülőként
igyekezett segíteni a határon túl rekedt gyermekei megmaradását,
fejlődését.
Csakhogy azóta nagyot fordult a világ a Kárpát-medencében,
de ez bizonyos kérdéseket illetően nem látszik tudatosulni.
A kisebbségi magyar közösségek nagy többségét ma már
nem lehet végveszélyben levő, ostromlott erődnek látni;
fájdalmas kivételektől eltekintve csökkent a rájuk nehezedő
többségi nyomás, előrehaladt a jogállamiság; néhány
szomszédunk velünk együtt lépett be az EU-ba és a NATO-ba,
mások pedig hamarosan ezt teszik. Fejlettségi szintjüket
tekintve a térség országai nivellálódnak. Mindez együtt
átalakította a határon túli magyarság helyzetét is -
megmaradásuk szinte sehol sem vethető fel már marcangoló
dilemmaként. Ráadásul főleg azokban az államokban változott
sokat a helyzet, ahol a magyarság a legnagyobb tömbökben
él: a kisebbségi magyar szervezetek Romániában és Szlovákiában
megkerülhetetlen szereplői lettek a politikai életnek,
sőt egyenesen kormányzati tényezőkké váltak. Ezzel tovább
nőttek érdekérvényesítési lehetőségeik, az önbizalmukról
nem is beszélve. Ezeknek a magyar tömböknek az aspirációi,
gondjai mára gyakran egészen más megítélés alá esnek,
mint például a vajdaságiaké vagy a kárpátaljaiaké. Nem
célravezető tehát azonos kategóriában kezelni őket,
megérett az idő a differenciált kezelésre: az utóbbiak
nyilván az átlagosnál több törődést igényelnek részünkről.
De a jogállami keretek megszilárdulásával, a kisebbségek
önsúlyának látványos megnövekedésével itt volna az ideje
a korábbi tabuk feloldásának, a magyar-magyar együttműködési
bázis korszerűsítésének is. Vagyis olyan normarendszer
kiépítésének, amely rögzíti az együttműködés alapelveit
(nem utolsósorban a kölcsönös tiszteletet és a zsigeri
politizálás elutasítását), s kijelöli a támogatások
egyértelmű és a közvélemény számára teljesen átlátható
kereteit. Meghatározza, ki mit vár el a másiktól, hol
kezdődik és végződik egymás terrénuma. Ki mibe szólhat
bele, és milyen formában.
Egy ilyen magyar-magyar chartára annál is nagyobb igény
mutatkozik már, mert a népszavazással és Szabadkával
e viszonyrendszer mélypontra zuhant. Sőt, valójában
új minőséget ért el. Korábban ugyanis pártok vitatkoztak
pártokkal, kormányzati vezetők kisebbségi vezetőkkel.
A referendum óta fordul elő először, hogy a kisebbségek
nemcsak személyekre és pártokra haragszanak, hanem magáról
az anyaországi szavazóról is megvan a véleményük: őneki
pedig a határon túli magyarról, amiért "kívülről"
szól bele, hogyan voksoljon. Egy olyan szituáció, ahol
az anyaország kerül szembe a határon túli magyarsággal,
mindkét részről elviselhetetlen állapot.
Ennek tudatosítása egyelőre csak a Gyurcsány-kormány
és az RMDSZ részéről érzékelhető. Kettejük közül nyilván
a kormány van kezdeményező helyzetben.
Gyurcsány kormányra kerülése akár fordulópont lehet
kisebbségi ügyekben. Ezt jelzi a kormányfő népszavazási
szereplése, kiállása egy józan, nemzetközileg is védhető
álláspont mellett. Nemzetpolitikai tett volt részéről,
amikor a szavazás után a Kárpát-medencei magyar hegemóniára
épülő orbáni vízió helyett egy eurokonform nemzetstratégia
kidolgozását helyezte kilátásba. E célból azóta történtek
is lépések, nem biztos azonban, hogy mindig a helyes
irányban. Gyurcsány ugyanis mintha egyszerre reagálná
túl a referendum üzenetét és értékelné alul a határon
inneni és túli rossz hangulat következményeit. Kormánya
a válság leküzdésére Szülőföld-programot kínál, ami
rendjén való dolog, ha egy átfogó magyar-magyar rendezési
terv része volna - ilyennek azonban nyoma sincs.
A kormány egyfajta kárpótlásként kínálja e programot
a kisebbségeknek a kettős állampolgárság helyett, ezért
kétfelől is kínos helyzetbe szorulhat. A Szülőföld-programról
még elég kevés konkrétum szivárgott ki, de amit tudni
lehet róla (gyors honosítás, munkavállalás, nagy volumenű
gazdasági projektek) annak alapján biztosan állítható,
hogy az anyaországiak egy része túlméretezettnek fogja
érzékelni, és felteszi majd a kérdést: miért vállalna
az anyaország esetleg erején felüli terheket olyan kisebbségekkel
szemben, amelyek egyrészt éppen most bizonyították "hálátlanságukat",
másrészt pedig anyagi értelemben több szomszédos államban
a korábbinál kevésbé szorulnak segítségre. Hiszen életszínvonaluk
gyakran összemérhető már a miénkkel, kisebbségi intézményrendszerük
alapjai pedig az anyaországi támogatások révén jórészt
kiépültek napjainkra. Ráadásul éppen a közelmúltban
mutatta ki a számvevőszék, mennyire Csáki szalmájaként
hasznosult az eddigi költségvetési támogatások egy része
a határon túl. A túloldalon viszont a kisebbségi vezetők
fanyalognak a Szülőföld-program szűkkeblűsége miatt,
és ezért fogják bírálni Gyurcsányékat - amire máris
vannak jelek.
Ha ezen a gyanakvó és számon kérő légkörön nem sikerül
gyorsan és alapvetően változtatni, a Szülőföld-programhoz
hozzá sem érdemes fogni, előre megjósolhatóan kudarcos
vállalkozás lesz. Merő pénzpocsékolás. Mert most az
a helyzet, hogy a határ mindkét oldalán élő magyar duzzog
a másikra. Méghozzá tömegesen, igaz nem engesztelhetetlen
módon. A kibékülést gyógyító, engesztelő szavakkal kellene
kezdeni. Van mit meggyónni.
Forrás: Népszabadság, 2005.
február 5. |