Talpai
Lóránt
Játék a szabadsággal
Gondolatok Eörsi Mátyás kolozsvári látogatása kapcsán
A szabadsággal csak egy gond van, hogy harcolni kell
érte, és semmi esetre sem szabad hangzatos, politikailag
vonzó jelszóvá egyszerűsíteni. Hajlamosak vagyunk azonban
azt hinni, hogy ha a szabadságról van szó, akkor politikailag
a legmegfelelőbb tér, melyben harcolhatunk érte, a liberális
gondolkodásmód. Sokat nem tévedünk, mivel a klasszikus
liberális értékek a szecesszióra, a függetlenségre és
az egyéni vagy kollektív szabadságra épültek. Ezen értékek
megszületése és kifejlődése szorosan köthető a brit
birodalom és az amerikai „új világ” közötti leszámoláshoz.
Thomas Pain, aki maga is Angliából vándorolt Amerikába,
a Józan Ész (Common Sense) címmel megjelent röpiratában
hangot adott az angol gyarmatok függetlenségi törekvésének,
és ezáltal egyik fő letéteményesévé vált az angolszász
liberalizmusnak. Röpiratában Pain Észak-Amerikát menedéknek
nevezi mindazok számára, akik a politikai és vallási
szabadságot keresve elhagyják a monarchista Európát.
Szerinte Amerika az egyetlen olyan hely a Földön, ahol
az emberek szabadon, elnyomás nélkül élnek.
Hogy miért is írtam le mindezt?
Volt egyszer egy népszavazás Magyarországon, amely
arról szólt, hogy az anyaországban élő nemzet hajlandó-e
parányi szabadságot adni az önhibáján kívül határokon
túlra szorult nemzetrészeknek. Igen, egy csipetnyi szabadságot,
mely talán abban nyilvánulhatott meg, hogy nem zárult
volna le teljesen a vasfüggöny, és a szerencsétlen határon
túli magyarság, ha már pénze úgy sincsen, legalább azt
érezhette volna (a reménye és álmai nem zúzódtak volna
porrá), hogy szabadon utazhat és nem rabja saját szülőföldjének.
A lényeg azonban az, hogy a Magyarországon magát liberálisnak
valló Szabad Demokraták Szövetsége Eörsi Mátyással,
az EU liberális frakciójának alelnökével az élen, határozott
nemet mondott a szabadságra, avagy mások szabadságára.
Emlékezzünk csak Thomas Painre és a szabadságért és
függetlenségért vívott harcára. Egy liberális ember,
párt vagy közösség soha nem mondhat nemet akkor, ha
a Föld bármelyik népének, nemzetének vagy csupán egyéni
lakójának lehetőség van szabadságot adni. A legdurvább
pedig egy liberális gondolkodótól az, hogy ha nem is
tud szabadságot nyújtani vagy adni, ha elvesz vagy ellenez.
Liberalizmus versus Szabadság, ez a legabszurdabb ellentét,
melyet politikailag konstruálni lehet. Ezt a hibát egyszerűen
nem szabad elkövetni, még annak sem, aki most ismerkedik
a szabadságelvű politikai gondolkodásformákkal. Tehát
a szabadságra mindig igent kell mondani, ha a legkisebb
jószándék lakozik bennünk, és lehetőségünk van a Föld
bármely pontján élők számára kiterjeszteni. Nem holnap,
nem a jövőben az Európai Unió bűvkörében, hanem most,
amikor lehetőség adódik. A szabadságra mondott nem mindenkinek
a lélekbe vert bilincsek fájdalmát és a sötét katakombák
martalócainak mindennapjait juttatja eszébe. Csak a
szégyen terjeng ilyenkor a levegőben, de arra már senkinek
sincs morális lélekjelenléte, hogy szégyellje magát.
Valahogyan torokszorító keserű szomorúság azt látni,
hogy Kolozsvárott az Erdélyi Magyar Ifjak egy csoportja
NEM feliratokkal felvértezve utasítja el Eörsi Mátyás
előadását a Sapientia Egyetem konferenciatermének bejáratánál.
Azaz gátolják szabadságában. Valahogyan itt is a szomorúság,
a keserűség és a szégyen láthatatlan kezei szorítják
meg az embert. Soha nem szabad meggátolni mások mozgás-,
szólás- és gondolatszabadságát, mint ahogyan azt az
Erdélyi Magyar Ifjak tették, és soha nem szabad meggátolni
mások egyéni vagy kollektív szabadságát, mint ahogyan
azt Eörsi Mátyásék tették.
Mert mindez valahogyan nem liberalizmus, csak játék
a szabadsággal. Pont olyan, amilyen egy madár, ha megkötjük
szárnyait, életét nem vesszük ugyan el, de jövőjét igen,
hiszen az ő jövője és sorsa egybeforrott a repüléssel.
Forrás: Magyar Szó, 2005. március
9.
|