Nagy
Boldizsár
KETTŐS ÁLLAMPOLGÁRSÁG
Nemzet, állam, polgár: kísérlet fogalmi rendteremtésre
Amit mondani készülök, illúzióromboló lesz,
de nem elhallgatható. Az állampolgárságot és a kettős
állampolgárságot is egy sor tévképzet övezi, amelyek
vadul kavarognak a nemzet - politikai közösség - állam
homályos kapcsolatrendszerének ködében.
Az alábbi néhány gondolat egy szikár, bizonyos
értelemben radikális értelmezést kínál, de addig aligha
semmibe vehető, amíg valóságos ellenérvek nem találtatnak.
A "nem így érezzük" ebben a kontextusban nem
alkalmazható.
1. A magyar nemzet nem csak magyar
állampolgárokból áll, a magyar állampolgárok nem feltétlenül
tagjai a nemzetnek
A nemzet és az állampolgárság szinte függetlenek,
különösen egy olyan nemzet esetében, mint a magyar.
A magyar nemzet ugyanis egyrészt a mai Magyarországon
élő, magukat magyar identitásúnak valló személyekből
áll, másrészt azokból, akik akár a szomszédos országokban
kisebbségben, akár a nagyvilágban szerteszóródva diaszpórában
hasonlóképpen magukat magyarnak vallják és akarják tudni.
Közülük ez idő szerint legalább hárommilliónak nincs
magyar állampolgársága, korábban még többeknek nem volt,
s ha a szomszédos országok polgárai megkapnák is a lehetőséget,
hogy felvehetik a magyar állampolgárságot, feltehetően
sok százezren nem élnének vele, és továbbra sem nyílna
meg ez a lehetőség a diaszpórában, az Egyesült Államokban,
Kanadában, Nyugat-Európában és másutt élő, hazatelepülni
nem kívánó magyarok előtt. A magyar nemzet tehát nem
csupán magyar állampolgárokból áll.
A tétel fordítva is igaz: nem minden magyar állampolgár
része a magyar kulturális-történelmi nemzetnek. Itt
két egymástól élesen elkülönülő csoportról van szó.
Az egyik a Magyarországon élő, honosított külföldiek
csoportja, akik magyar állampolgárságuk mellett eredeti
nemzeti-kulturális kötődésüket, identitásukat őrizték
meg.
Ők a magyar állampolgár görögök, oroszok, chileiek,
németek, afgánok, kínaiak, hogy csak a nagyobb csoportokat
említsem. Közülük sokan lehetnek a magyar politikai
és kulturális élet aktív résztvevői, de ha magukat elsősorban
továbbra is az "eredeti" nemzetükhöz tartozóként
definiálják, akkor ezt el kell fogadnunk, s tudomásul
kell vennünk, hogy ama másik nemzet lányaiként és fiaiként
alkotnak, fedeznek fel vagy érnek el gazdasági sikereket.
Ha ez nem így lenne, hány "magyar" Nobel-díjasról
beszélhetnénk Kertész Imrén kívül, s miként gondolhatnánk,
hogy más országok állampolgárai mégiscsak a magyar nemzet
tagjai?
A magyar nemzethez nem tartozó magyar állampolgárok
másik csoportja milliós nagyságrendű. Ők az "alvó
magyar állampolgárságú" külföldiek. 1939. szeptember
1. után pusztán a kivándorlással nem veszett el a magyar
állampolgárság, bármilyen hosszan maradt is külföldön
az emigráns. Ebből - és az állampolgárság vér szerinti
öröklésének a rendjéből - következően mindazok gyermekei,
akiket nem fosztottak meg formálisan az állampolgárságuktól,
vagy nem mondtak le arról a gyermek születése előtt,
magyar állampolgárként (is) születtek.
Hasonlóképpen az ő gyermekeik (az eredeti kivándorló
unokái) és az öröklés ágbogán keresztül hetedíziglen
és még tovább csupa-csupa magyar állampolgár született
azóta is. Már maguk sem tudják, hogy ők magyar állampolgárok,
államuk (és "nemzetük") sem tud róluk, de
ha besétálnak egy magyar külképviseletre, bármikor kérhetik
magyar állampolgárságuk tanúsítását, s ezzel a magyar
útlevelet és a hazatelepülés - május 1. után az Európai
Unióba település - jogát.
Nem "visszahonosítást" kérnek, hangsúlyozom,
hanem a vérükkel örökölt, meglevő állampolgárság tanúsítását,
amit a magyar állam nem tagadhat meg tőlük, akkor sem,
ha egyetlen szót sem tudnak magyarul, és történetesen
azért kívánnak Venezuelából Magyarországra költözni,
mert kokainbáróként ott már kényelmetlenné vált számukra
az élet, vagy mert az Európai Unió nagyobb piaci lehetőségeket
kínál.
Hosszan tartana a statisztikai bizonyítás, de hevenyészett
számításaim szerint feltehetően legalább hárommillió
emberről beszélünk. Ennek csak egy részhalmazát leírva:
1956 óta emigrált legalább négyszázezer ember, nekik
született mindösszesen legalább hatszázezer gyermekük,
akiknek született legalább nyolcszázezer leszármazottja.
Ha ebből levonjuk a mai napig meghaltak számát (mondjuk
háromszázötvenezer főt), akkor is közel másfél millió
magyar állampolgárt kapunk, akiknek csak relatíve kicsiny
hányada váltotta ki a magyar útlevelet, vagy élt a magyar
állampolgársággal együtt járó jogosítványokkal, bekerülve
így a hazai nyilvántartásokba.
A többiek mind látens állampolgárok, az állampolgárság
összes jogosítványával, de reálisan nem tekinthetőek
a magyar nemzet részének.
A fent mondottakból két elháríthatatlan következtetés
adódik:
1) Nincs szükség magyar állampolgárságra a magyar nemzethez
tartozáshoz.
2) A magyar állampolgárság nem tesz automatikusan a
magyar nemzet tagjává.
Természetesen felmerülhet, hogy erősíti-e a nemzethez
tartozás tudatát, ha az ember az állampolgárságával
is bír, s ha igen, akkor hatékony eszköz-e az állampolgárság
adományozása a nemzet erősítésére. A válasz attól függ,
mit látunk a nemzet lényegének, miképpen közelítünk
ahhoz.
Ha valaki következetesen etnikai-kulturális és történelmi
közösségként definiálja a nemzetet, akkor tagadnia kell,
hogy az állampolgárság formális ténye közelebb hoz a
nemzethez, amint azt Nyugat-Európa nagy bevándoroltató
államai folyamatosan tapasztalják. A németországi törökök
viszonya a német nemzethez nem azon múlik, van-e állampolgárságuk,
hanem azon, akarnak-e integrálódni (esetleg asszimilálódni)
és a többségi társadalom engedi-e azt, illetve elvárja-e
a beolvadást.
Ha a nemzetet a francia és észak-amerikai mintára politikai
nemzetként, etnikailag, vallásilag, kulturálisan vegyes
és sokarcú politikai közösségként definiáljuk, akkor
az állampolgársággal együtt járó politikai jogok közelebb
hoznak a nemzethez.
Mindebből paradox módon az következik, hogy a kettős
állampolgárság igényét attól várhatnánk, aki a nemzetet
nem etnikai-kulturális közösségként, hanem multikulturális,
heterogén politikai egyesülésként interpretálja, s az
állampolgársággal a legkülönbözőbb hátterű személyeknek
a beleszólás jogát akarja megadni és a közügyekben való
részvételüket serkenteni.
2. Az államot nem az állampolgárok
tartják fenn, s a közügyekben való részvétel sem korlátozódik
rájuk
Az államot és a társadalom rászorultjait nem az állampolgárok
tartják el befizetéseikkel, az adózás nem az állampolgárok
kötelezettsége, hanem az adóalanyoké. A politikai részvétel
joga fokozódó mértékben elválik az állampolgárságtól
és ez rendjén való.
A közkeletű tévképzet szerint az állam az állampolgárok
által a költségvetés képében rendelkezésére bocsátott
anyagi javak újraelosztásának a politika folyamatában
meghatározott elveket és célokat realizáló végrehajtója.
Ugyanez a felfogás azt hirdeti, hogy az állampolgárok
adóbefizetéseikkel és egyéb szolgáltatásaikkal szerzik
meg a jogot (az erkölcsi alapot) az állami döntések
befolyásolására. Súlyos tévedések.
Valójában az államot nem az állampolgárok tartják el,
hanem az adót és általában a közterheket, vámokat és
illetékeket befizetők. Ez a kör két értelemben is különbözik
az állampolgárokétól.
1) A személyi jövedelemadó-fizetés kötelezettsége a
Magyarországon megszerzett jövedelmek tekintetében teljesen
független az állampolgárságtól, egyedül azon múlik,
hol és milyen feltételekkel keletkezett a jövedelem.
Aki hazánkban jövedelemre tesz szert - akár egyetlen
napi itt-tartózkodással, például egy koncertszerepléssel
-, köteles adóját a magyar állami költségvetésbe befizetni,
kénytelen hozzájárulni az állam és intézményei fenntartásához,
indirekt módon a rászoruló magyarországi lakosok támogatásához.
Tennie kell ezt függetlenül attól, hogy ő ennek a közösségnek
semmilyen módon nem részese. Hasonlóképpen a teljes
mértékben külföldi tulajdonú, de Magyarországon üzemelő
vállalatok is itt fizetnek nyereségadót. Ezek alól a
kötelezettségek alól csak akkor mentesülhet a külföldi
személy és vállalat, ha a kettős adóztatás kizárására
vonatkozó egyezmény rendelkezései lehetővé teszik, de
még akkor is megtörténhet, hogy az egyetlen hely, ahol
fizetni kell, Magyarország lesz, nem a saját hazája.
2) Megfordítva ezt, a magyar állampolgároknak nem kötelessége
a hozzájárulás a közköltségekhez személyi jövedelemadó-fizetés
révén, ha azt a jövedelmet legalább 183 napot folyamatosan
külföldön tartózkodva külföldön szerezték meg, azaz
az állampolgárságból nem fakad az állam fenntartásának
parancsa.
A huzamosan külföldön élő magyar állampolgárok egy
fityinggel sem járulnak hozzá boldogulásunkhoz itt a
Duna-Tisza-közén, s ez igaz lesz az Európai Unióban
munkát vállalók tízezreire is. Az állampolgárság és
az állam kapcsolata csak a rövid távú külföldi jövedelemszerzés
esetén dominál, ami arra az abszurd eredményre vezethet,
hogy az adott jövedelem után kétszer is adózni kell.
Nyilvánvaló, hogy a személyi jövedelemadóból és a vállalati
nyereségadóból befolyó teljes bevételnél is nagyobb
költségvetési forrásokat eredményező áfa- és jövedéki
adó befizetés, csakúgy, mint a vámokból és egyéb illetékekből
származó állami bevételek, ugyancsak függetlenek a befizető
természetes vagy jogi személy állampolgárságától vagy
honosságától.
Nincs tehát érdemi összefüggés a közteherviselés és
az állampolgárság között. Egyfelől a közteherviselésben
külföldiek is részt vesznek (a nyereségadóból eredő
költségvetési bevételek nagyobb része pedig egyenesen
a multinacionális vállalatoktól származik), másfelől
abból magyar állampolgárok milliói is kimaradnak (a
huzamosabban külföldön élők és a látens állampolgárok.)
Marad a közügyekben részvétel és az állampolgárság
kapcsolata, annak vizsgálata, hogy a közösség önszabályozását
megszülő politikai folyamatokban ki vehet részt, a politikai
jogokat (aktív és passzív választójog, magas állami
tisztségek viselésének előjoga) ki gyakorolja. A hatályos
jog áttekintése megint csak a politológiai vélekedésektől
eltérő eredményt szül: a politikai folyamatokban külföldiek
is részt vehetnek, ha tartósan Magyarországon élnek,
a magyar állampolgárok viszont kizáratnak, ha nincs
itt állandó lakóhelyük.
A politikai közösséget nem a magyar állampolgárok alkotják,
hanem a magyarországi állandó lakosok köre, amely sokkal
kisebb halmaz mind a nemzetnél, mind az állampolgárok
összességénél. E kör megrajzolásánál sem a nemzethez
tartozás, sem az állampolgárság nem jut meghatározó
szerephez. A jogosítottság közvetlenül a tartós magyarországi
életen, közvetve a közterhekben való részesedésen alapul,
amely viszont - mint láttuk - megintcsak független mind
az állampolgárságtól, mind a nemzettől.
Megszorításoknak helye van: az országos választásokban
ez idő szerint a letelepedett külföldiek még nem vehetnek
részt (a helyi választásokban és az európai parlament
képviselőinek megválasztásában igen), s a magas állami
tisztségek még magyar állampolgársághoz kötöttek. Ugyanakkor
a külföldön élő magyar állampolgárok sem a helyi, sem
az országos választásokban, népszavazásokban nem vehetnek
részt, tehát nem tekintjük őket a politikai közösség
tagjainak.
3. A magyar állampolgárság mint
jogi státus tartalma, üzenete homályos, inkonzisztens
A magyar állampolgárság sem a magyar nemzet, sem a
magyarországi politikai közösség tagjává nem tesz, és
nem jár a közteherviselésben való részvétel identitásképző
terhével. Mire való akkor?
A hatályos magyar jog áttekintése nem ad választ.
Természetesen érvelhet valaki azzal, hogy az állam
és polgára közötti hagyományos előnyöket biztosítja
a feleknek, az államnak a sorkatonaság megszűnte után
is megmaradó hadkötelezettséget, azt, hogy a (férfi)
polgárnak készen kell állnia életének feláldozására
a hon védelmében, az állampolgárnak pedig azt, hogy
külföldön diplomáciai és konzuli védelemben részesül,
az állam útlevelét használhatja, s hazájából nem kiutasítható,
oda bármikor visszatérhet.
Az állampolgár és az állam meghitt, kölcsönös hűségen
alapuló képzete feltételez egy elképzelt közösséget,
"nemzetállamot", amelynek az állampolgárok
és csak az állampolgárok a tagjai, ők a nemzet és ők
a lakosság is. Ebben a fikcióban a nemzet, az állam
és a politikai közösség egybeeső, jól definiált és a
közös fennmaradás érdekét valamennyi tagjával elfogadtató
entitás.
Tudjuk azonban, s ha elfelejtettük volna, akkor egy
pillantás a volt szomszéd országainkra emlékezet arra,
hogy az állampolgárság nem teremt és nem is feltétlenül
tükröz ilyen közösséget, hogy a hazáért vállalandó hősi
halál képzetének a helyébe joggal léphet a dezertálás
vágya, ha a parancs éppen korábbi állampolgártársak
vagy a saját nemzet más állampolgárságú tagjainak legyilkolását
írná elő.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a honvédelem gondolata
általánosan elfogadott, amennyiben a sajátnak elismert
haza védelme egy kitüntetett geográfiai egység védelmét
jelenti, olyan harcot, amelyben az állampolgár a területet
védve saját identitását védi, amennyiben identitását,
"hovatartozását" a területből eredezteti.
A gond abból adódik, hogy az identitásképző lokalitás
és az állampolgárság szétválhatnak, valaki hazájának
tekinthet olyan területeket, amelyek olyan államhoz
tartoznak, amelynek nem polgára, s fordítva, hidegen
hagyhatja egy fenyegetés, amely az állampolgársága szerinti
állama távoli szegletét éri.
Más szavakkal: fegyvert fogni nem állampolgári kötelességből
szoktak, hanem a nemzet, a törzs, a klán vagy a lokalitás
védelmében, esetleg egy politikai eszme előmozdítása
végett. A megvédett képzelt közösség a legritkább esetekben
az állampolgárok közössége.
A diplomáciai védelem megadásáról vagy megtagadásáról
az állam szabadon dönt, az állampolgár tehát nem számíthat
rá, csak reménykedhet abban, hogy védelme nem ütközik
a hazájában uralkodó erők politikai preferenciáival.
A konzuli védelem valóban az állampolgárokat és csak
azokat illeti meg és ennyiben az állampolgárság érdemi
eleme, szolgáltatás, amit az állam lakosai köréből a
preferáltaknak, az állampolgároknak nyújt. Ehhez hasonló
privilégium a száműzhetetlenség, a kiutasítás tilalma,
és az útlevél, illetve általánosabban az, hogy a modern
világban nélkülözhetetlen "dokumentáltságot"
(anyakönyv, igazolás házassági akadály hiányáról, s
hasonlók) államától követelheti az állampolgár.
Amit ezen túl a magyar jog a magyar állampolgárságtól
tesz függővé, az esetleges és ellentmondásos, ráadásul
nagymértékben szűkülni fog, hiszen számos területen
az állampolgárok preferálását az EU-polgárok előnyben
részesítésének kell felváltania, vagy más szavakkal,
egy sor állásból, lehetőségből az EU tagállamainak polgárai
nem lesznek kizárhatóak, csak azért, mert külföldiek.
Két homályos, nyilvánosan kibeszéletlen mozgatóelv
fedezhető fel.
Az egyik a félelem a külfölditől, az "idegen"
megbízhatatlanságának a mítosza, ami társul a "közülünk
való" megbízhatóságának álmával. Íme néhány a számos
foglalkozás közül, amelyet a magyar jog a magyar állampolgároknak
tart fenn: parlamenti képviselő, miniszter, bíró, ügyvéd,
magasabb vezető beosztású közalkalmazott, hajóskapitány,
közterület-felügyelő, erdőőr. A jogrendszer szerint
egy magyar kereszténydemokratának jobban kell bíznia
egy magyar kommunistában, mint egy német kereszténydemokratában.
Részvételünk az Európai Unióban változást hoz, a per
definitionem megbízhatatlanok köréből kikerül közel
ötszázmillió ember (és benne marad öt és háromnegyed
milliárd), azzal a megszorítással, hogy az állambiztonság
szempontjából érzékeny közhivatali állásokat továbbra
is fenntarthatjuk saját állampolgárainknak. (Miközben
országunk védelmén, legbelső katonai titkainkon román,
szlovák és más NATO-szövetségeseinkkel osztozunk, legérzékenyebb
rendőri titkainkat államok tucatjainak antiterrorista,
kábítószer-elhárító és más specializált egységeivel
cserélgetjük...)
A másik a szaknyelven jóléti sovinizmusnak nevezett
jelenség: a munkavállalás jogának, a társadalombiztosítás
szolgáltatásainak, az ingyenes oktatásban való részvételnek
vagy az ingatlanszerzésnek az állampolgárokra (és a
letelepedett külföldiekre, valamint az Európai Unió
polgáraira ) korlátozása, ezzel az "idegenek",
a külföldiek kiszorítása.
E mondat figyelmes olvasója már érzékeli, hogy valójában
itt sem az állampolgár/nem állampolgár dichotómiáról
van szó, hanem a hazai társadalom és az európai integráció
aktív szereplője/nemkívánatos, gyanús idegen közötti
különbségtételről, más szavakkal arról, kikkel akarunk
javainkon és erőforrásainkon a kölcsönösség jegyében
osztozni, s kiktől nem reméljük hoszszú távon sem az
előnyös cserét.
Itt kellene igazi aktív párbeszédet folytatnia a magyar
társadalomnak arról, kiket kívánunk a társadalmi újraelosztás
rendjébe bevonni, és kiket zárunk ki szándékosan, s
vajon a kritériumaink, amelyeket alkalmazni tervezünk,
összeegyeztethetőek-e azokkal az elvekkel, amelyeket
nyilvánosan hirdetünk, például az emberek veleszületett
egyenlőségéről, emberi méltósághoz fűződő jogáról, és
az ember és ember közötti diszkrimináció tilalmáról.
(...)
4. Betöltheti-e hatékonyan a
kettős állampolgárság megadása a neki szánt szerepet
anélkül, hogy ellentmondás lépne fel a nyílt és a rejtett
célok között?
A félreértések elkerülése végett szeretném rögzíteni,
amit több mint egy évtizede hangsúlyozok: egyetértek
azzal, hogy a Magyar Köztársaság és a hazai magyar társadalom
a nemzet más országban élő tagjainak érdemi anyagi,
kulturális és morális segítséget nyújtson, azt gondolom,
hogy a nemzetért érzett felelősségről szóló alkotmányi
bekezdés erkölcsileg helytálló, ezért a gyakorlatba
átültetendő. Úgy vélem, a szomszédos országokban élő
magyarokról szóló törvény egy sor helyes intézkedést
meghonosított, s ahol megbicsaklott, az éppen azokon
a pontokon volt, ahol a kettős állampolgárság megadása
melletti érvek is komolyan felülvizsgálandóak.
a) Akarjuk-e, hogy a szomszédos
országokban kisebbségi sorban élő magyarok a mai Magyarország
területére települjenek át?
Mint láthattuk, az állampolgársággal járó legfőbb jogosítvány
az, hogy az állampolgárnak alanyi joga az állampolgársága
szerinti országba költözni. A most hatályos magyar jog
a letelepedésnek nevezett bevándorlás feltételei között
kedvezményeket ad ugyan a magát magyarnak valló, s magyar
felmenővel bíró személynek, de alapjában véve megköveteli
az önellátást mind a jövedelem, mind a lakás tekintetében,
külön engedélyhez köti a munkavállalást, és fenntartja
az egészségügyi kizáró okokat, tehát az üzenete az,
hogy a bevándorlási politika továbbra is "haszonelvű".
A Magyar Köztársaság annak áll nyitva, akire a hazai
munkaerőpiacon szükség van (vagy aki vállalkozó) - illetve
annak, akit az országnak a család egységének a tisztelete
miatt be kell fogadnia. Az jöhet, aki a már itt élők
jóléti szintjét nem fenyegeti.
Aki a kettős állampolgárság mellett érvel, a fentitől
radikálisan különböző megközelítést ajánl, s vagy azt
kell bizonyítania, hogy a kettős állampolgárság birtokában
betelepülők nem terhelnék jólétünk szintjét, vagy azt,
hogy terhelnék ugyan, de ennek viselésére a nemzeti
szolidaritás miatt kötelesek vagyunk.
Az állampolgárság automatikusan megnyitja a munkaerőpiacot
az újonnan érkezők előtt, tehát az állampolgárság megadását
javaslónak érvelnie kell amellett, miért pártolja a
munkaerő-túlkínálatot, vagy miért nem fél attól. Ezen
túlmenően a kettős állampolgárság megadása mellett szót
emelőnek azt is meg kell magyaráznia, miért bátorítja
(akaratlanul) a szülőhelyről elvándorlást, miért fogadja
el politikai célként a kiürülő térségek kulturális és
etnikai arculatának változását.
b) A magyar útlevél használata
A kettős állampolgár személyek magyar útlevelükkel
az Unió polgárává válnának, s előbb-utóbb élvezhetnék
a szabad utazás, munkavállalás, vállalkozás privilégiumát.
Azt gondolom, ez világos és méltányos előny, ha ehhez
hozzásegíthetünk milliókat, jót teszünk velük, hiszen
még nem oly távoli a kor, amikor mi is nélkülöztük a
világútlevél és a vízummentesség könnyedségét.
A cél legitim és támogatandó. A nyilvános diskurzusnak
arról kellene folynia, milyen politikai költségekkel
járhat, ha Magyarország egyoldalúan két-három millió
új európai uniós polgárt teremt. Valószínűleg ez önmagában
nem rendítené meg az Uniót, de ha Brüsszelben egy hasonló
román-moldáv akciót képzelnek maguk elé, vagy egy ugyanennyire
adakozó szlovák vagy litván lépést, akkor már idegenkedni
fognak attól, hogy önmagához az útlevélhez kössék az
uniós polgárság előnyeit.
Ekkor felmerülhet, hogy az Unió visszatérjen a nemzetközi
jogban hagyományosan vallott tényleges és érdemi kapcsolat
elvéhez, azaz, csak azt az állampolgárságot ismerje
el, amely az adott országgal fennálló valóságos kapcsolaton
(állandó lakhely, vagy legalább az élet egyik központja)
alapul. Ez viszont a kettős állampolgárokat a nagyvonalú
honosító országba költözésre késztethetné, ami az előző
pontban felvetett kérdésekhez vezet vissza.
c) A nemzethez tartozás érzésének az erősítése
A cél megint csak legitim: aki a magyar nemzethez tartozást
választja, azt a nemzet is minél több szállal kösse
magához. Fentebb azonban láttuk, hogy az állampolgárság
a kulturális-történelmi értelemben homogénnek tekintett
nemzethez kötődésnek nem adekvát kifejezője, hiszen
az így felfogott nemzet nem az alkotmány körüli lojalitáson
vagy etnikai, vallási, nyelvi jellemzőiket levetett
polgárok politikai közösségén alapul, hanem a nyelv,
a kultúra, a kollektív emlékezet és együtt megélt történelem
organikus egységén.
Abba egy úti okmány nem kapcsol be, s abból nem zár
ki az a tény, hogy a személyi igazolványt egy másik
ország hatóságai állították ki. A nemzethez kötődés
szimbolikus erősítése az állampolgárság megadása révén
elképzelhető, de a velejáró bonyodalmak és diszfunkcionális
hatások miatt távolról sem olyan hatékony, mint - például
a státustörvény továbbfejlesztésével és a szomszédos
országokkal kiépített intenzív együttműködéssel, valamint
az Európai Unióba tömörüléssel elérhető - alternatívái.
d) Az állampolgárság, a közteherviselés
és a politikai közösségben részvétel kapcsolata
A Magyarországra át nem települő állampolgárok nem
vennének részt sem a közterhek viselésében, sem a politikai
közösségben, hiszen sem adófizetési kötelezettségük,
sem szavazójoguk nem lenne a mai jog szerint.
Az országos választásokban való részvétel jogának kiterjesztése
a közterhekben és a honvédelmi kötelezettségben való
részesedés nélkül igazságossági szempontból nem fenntartható:
az országos választásokon ugyanis nem a nemzet, hanem
a politikai közösség tagjai vesznek részt, akik a választásokon
győztes kormány döntéseinek címzettjei, a döntésekből
fakadó jövedelem(újra)elosztás alanyai lesznek.
Nem látom azt a politikai filozófia érvet, amely indokolná
a közteherviselés és a közjavakról döntés szoros kapcsolatának
szétszakítását. Éppen ezért vélem helyesnek azt az uralkodó
irányzatot, amely a helyi és az európai választásokon
megengedi a tartósan az adott helységben élő valamennyi
személy részvételét, állampolgárságtól függetlenül:
a politikai önrendelkezés eszméje érvényesül így.
e) A (nemzetközi) jog uralmának értékéről
Államok semmibe vehetik a nemzetközi jogot, de kalkulálniuk
kell ennek költségeivel. A kettős állampolgárság megadásáról
való döntési folyamatnak magában kell foglalnia a Magyar
Köztársaságot kötelező nemzetközi szerződési és szokásjog
elemzését, annak érdekében, hogy a státustörvény nyomán
előállt nemzetközi hullámzás megismétlődését elkerülhessük.
Igaz, hogy a nemzetközi jog és az Európai Unió is az
államokra bízza annak eldöntését, kit tekintenek állampolgáruknak,
de a módszerbeli szabadság nem korlátlan: egyfelől biztosan
nem járhat azzal, hogy a hontalanok száma növekedjék
(tehát az állampolgár leszármazója nem születhet hontalanként),
másfelől az önkény és a diszkrimináció tilos, tehát
valamely állam nem terjesztheti ki állampolgárságát
egy másik állam polgáraira mondjuk hadserege létszámának
vagy választópolgárai számának felduzzasztása érdekében.
A honosítás során az etnikai diszkrimináció tilos,
de preferenciák adása megengedett. A magyar etnikum
határainak megvonása gyakorlatilag is működőképes absztrakt
szabállyal lehetetlen (elég egy pillantást vetni a státustörvény
és végrehajtási szabályainak torz végeredményére, amely
végső soron egy konzuli tisztviselő vagy a külföldi
hatóság kezébe teszi a döntést).
Ezért úgy látszik, hogy az Európa Tanácsnak a kettős
állampolgárságra vonatkozó, hazánkat is kötelező egyezményével
összeegyeztethető megoldás csak az egyéni honosítás
lehet, amelynek során a személyre szabott eljárásban
a magát magyarnak valló kérelmező etnikai identitását
humánus, mégis ellenőrizhető módon igazolja.
5. Következtetés
Sem a magyar nemzethez tartozásnak, sem a helyi vagy
európai szintű politikai közösséghez tartozásnak nem
előfeltétele a magyar állampolgárság. Arra csak az országos
politikai közösségben való részvételhez van szükség,
amihez viszont - akárcsak az előző kettőhöz - állandó
magyarországi lakóhely szükséges. A magyar állampolgárság
nem garancia arra sem, hogy az adott személy az ország
közterheihez hozzájárul, viszont nem is jogosít a szociális
szolgáltatások élvezetére állandó lakóhely hiányában.
A kettős állampolgárság megadásáról folytatott vitát
egy másikkal kellene felváltani, egy arról szólóval,
kit tekintünk a politikai és társadalmi közösségünk
részének, kit méltónak arra, hogy abba befogadjuk (vagy
kivel szemben áll fenn morális kötelezettségünk erre),
mi a szerepe az állandó helyben lakásnak és a közterhekhez
való hozzájárulásnak ebben, vagyis jólétünket kivel
s miért akarjuk megosztani, és kit kívánunk kizárni
belőle, s azt is milyen alapon. Ha ezekre a kérdésekre
adtunk volna választ, akkor már azt is tudnánk, előmozdítja
vagy hátráltatja e célok teljesülését hárommillió új
állampolgár teremtése.
Forrás: Élet és Irodalom, 2004.
május 7. |