Végel
László
Kettős identitás - kettős állampolgárság
A vajdasági magyarok a schengeni függöny leereszkedése
előtti utolsó pillanatban, a szerb miniszterelnök elejtett
félmondatától felbuzdulva kettős állampolgárságot követelnek
a magyar kormánytól. Tépelődhetünk a miértjén. Lehet,
hogy elkeseredésből, kilátástalanságból vagy tiltakozásból.
Nehéz meghatározni, miről van szó, hiszen politikai
vezetőik mindeddig nem győzték hangoztatni, hogy ők,
a "legjobb európai kisebbségi törvényt" verekedték
ki számukra, meg hogy politizálásuk eredménye rendkívül
gyümölcsöző; azután az autonómiáért való harcban is
élen járnak a Kárpát-medence magyarjai között stb. Egyszóval
elégedett lehet a kisebbségi nép, hiszen "forradalmi
vívmányok" részese lett. Ám az önelégült retorika
intenzív áttelepülési mozgalmat, felgyorsult asszimilációt
rejteget. Valójában nem új jelenségről, hanem régi törekvésről
van szó, amire számítani lehetett. Az újdonságot csupán
az jelenti, hogy a mozgalom annyira felpörgött, hogy
a kisebbségi politikai pártok (a vajdaságban öt van
belőlük) is kénytelen-kelletlen magukévá tették. Ez
nem vonatkozik a VMDP-re, amely megpróbálta ebbe az
irányba kiigazítani anno a hatalmon levő Fidesz határon
túli kisebbségpolitikáját, de süket fülekre talált.
Bármelyik szempontból vizsgálódunk is, a kettős állampolgárság
követelése a vajdasági magyarság válságos állapotát
jelzi. Íme a tények! Ha azt tartjuk szem előtt, hogy
1992-ben a kétszázhatvanezer választópolgárból száznegyvenezer
vajdasági magyar választópolgár szavazott kisebbségi
pártra, 1996-ban azonban már csak nyolcvanezer, akkor
a számok tükrében érzékelhetjük a válság forrását. Ezt
a tragikus zuhanást nem állította meg a Milosevics feletti
győzelem eufóriája sem. Ekkor a "legnagyobb párt",
a VMSZ - Szabadkán! - már csak 18 377 szavazatot kapott
(miközben a részvételi arány nagyobb volt, mint 1996-ban),
ami nagy visszaesés az 1996-os viszszaeséshez képest,
amikor 32 236-an voksoltak rá. E tények alátámasztják
Hódi Sándor felmérését, mely szerint a magyarok kétharmada
roszszabbnak tartja jelenlegi helyzetét, mint Milosevics
idejében, egyharmada pedig nem érez javulást. A kettős
állampolgárság követelése tehát ebbe a kontextusba helyezhető.
Ha a kezdeményezés sajnálatos módon kudarcba fullad,
számítani kell a Magyarországra vagy más nyugati országba
való további kivándorlásra. Ezúttal azonban komoly megpróbáltatásokkal,
mert a kevésbé tehetősek vannak soron. Az elvándorlást
nem lehet megakadályozni, egyrészt azért sem, mert Szerbia
gazdasági átalakulásának nagy vesztesei éppen a kisebbségben
élő magyarok. Nemcsak a privatizáció etnocentrikus jellege
miatt, hanem azért is, mert a magyarság tőkeerős rétege
már évekkel ezelőtt áttelepült az anyaországba. A válság
nagy, a helyzet vészes, az elvándorlás veszélye fokozódik,
fel kellett tenni tehát a kérdést, mi a teendő. A maradás
lehetőségében bizakodó vajdasági magyarok jó érzékkel
a kétlakiság szalmaszálába kapaszkodtak volna, de nagy
kérdés, hogy létezik-e ez a szalmaszál.
Esélyeik nem nagyok, mivelhogy az anyaország a rendszerváltás
utáni több mint tíz esztendőben nem tudja, hogy valójában
mit kezdjen a határon túli magyarokkal. A bombasztikusan
meghirdetett státustörvény után a kiindulópontra kanyarodtunk
vissza, mert az agyondicsért törvény a legfontosabb
kérdéseket hagyta megválaszolatlanul. Az EU-tagországokban
a kisebbségi polgárok személyes döntései kiléptek a
státustörvény kereteiből, az EU küszöbén álló országokban
viszont periferikussá válik, míg az EU-csatlakozásra
huzamosabb ideig várakozó államok magyar kisebbségeinek
életében a törvény jelképes szereppel bír, arról nem
is szólva, hogy főleg a kisebbségi klientúrát fogja
megszilárdítani.
Nemzeti színű agyelszívás
A kettős állampolgárságról folytatott vitából levonható
a következtetés, hogy nem a politikai jóakarattal van
baj, hanem az alapelvekkel. Tévedés lenne heves nemzeti
indulatoktól vezérelve, érzelmes szóvirágokkal fűszerezve
akár a jelenlegi, akár az előző kormányt rosszakarattal,
nemtörődömséggel vádolni. Ez tényekkel cáfolható. A
tények arról beszélnek, hogy az egymást váltogató magyar
kormányok szem előtt tartották a határon túli magyarok
létét, csak az a baj, hogy nem sikerült egységes rendszerbe
terelni a külhoniak ügyét, továbbá európai diskurzusba
beépíteni azt. Bizonyos retorikai különbségek ugyan
felmerültek a pártok között, de egyaránt meghatározta
őket az, hogy nem tudták átfogóan, modern, XXI. századi
jelenségként, európai kontextusban értelmezni és kezelni
a határon túli magyar kisebbségek státusát.
Mi az oka ennek a fiaskónak? Mi az oka annak, hogy
a magyar közélet jeles képviselői időnként úgy gondolkodnak,
mintha Szerbiában csak magyarok élnének, a másik pillanatban
pedig úgy, mintha nem is léteznének. Miért nem lehet
egységes képben látni a kettőt? Bizonyára közrejátszik
a Trianon utáni korszak traumája is, amely a határon
túli magyar kisebbségről vagy nem akart tudomást venni,
vagy pedig olyan romantikus célzatú eszmerendszerrel
vette tudomásul, amelynek értékében immár azok sem hisznek,
akik hirdetik. Ebben az ellentmondásban sikkadt el a
modern kisebbségpolitikai stratégia esélye. De mindez
még nem eléggé kielégítő magyarázat. Véleményem szerint
sokkal inkább arról van szó, hogy a mintaszerű rendszerváltás
után Magyarország robbanásszerűen lépett az európai
modernizáció útjára, a felgyorsított, szükségszerűen
túlfeszített európaizálódásban nem tudta új helyzetének
szellemében újrafogalmazni a határon túli magyarokkal
kapcsolatos stratégiáját. Következésképpen ellentmondásos
viszonyba került a kisebbségi közösségek nemzeti identitásának
megőrzése és az európai normák érvényesítése.
A régió azon országaiban, amelyekben a "terhes
múlt" kisebb szerepet játszott, a rendszerváltási
folyamat sem mutatott fel kiváló eredményeket. A kormányok
csendben, kevésbé látványosan, de annál célratörőbben
és eredményesebben, a hagyományos nemzetideológiai retorikától
kevésbé átitatva rendezték határon túli kisebbségeik
státusát. A horvát kormány például minden horvát származású
polgárnak állampolgárságot adott, egy szót sem szólt
a "nemzetegyesítésről", ám rövid idő alatt
leállította a horvátok elképesztően intenzív kivándorlását
a Vajdaságból, az elkövetkező időszakban pedig lehetővé
teszi a vajdasági horvát közösség gazdasági revitalizációját
is. Erről nem szabad elfeledkezni, mindannak ellenére,
hogy a döntést Tudjman saját pártpolitikai táborának
növelésére használta fel. A szlovák "státustörvény"
nem működtetett drága státusirodákat, nem nyomtatott
díszes státusigazolványokat, de sokkal liberálisabb
procedúrát biztosított a vajdasági szlovákok szlovákiai
tartózkodása, munkavállalása, vízumigényeinek biztosítása
érdekében, mint a magyar. Ha ezt nem nevezik is kettős
állampolgárságnak, akkor is feltűnő, hogy a szlovák
kormány lefektette a külhoni állampolgárság jogi alapját,
amelyet az EU-csatlakozás után könnyű lesz "tökéletesítenie",
hiszen Brüszszel már elfogadta az alapokat. Ennek következtében
a vajdasági szlovákok létszámcsökkenése százalékokban
kifejezve sokkal kisebb, mint a magyaroké, akik minden
eddigi rekordot megdöntöttek, s Szerbiában vezető helyre
kerültek!
Erről tanúskodnak az adatok a magyaroknál - és másoknál.
Azonban ha tovább vizsgáljuk ezeket a tényeket, akkor
fontos különbséget észlelünk egyrészt a magyar, másrészt
a horvát és a szlovák modell között. A szlovák státustörvény
és a horvát kettős állampolgársági törvény ugyanis a
kettős identitás akceptálására és jogi kodifikálására
törekszik. Nem "horvát jogról" vagy "szlovák
jogról" beszél, hanem a kettős identitás jogáról,
amely felöleli a horvátokat vagy a szlovákokat (is).
Ez a nem csupán terminológiai, hanem szemléletbeli különbség
szerencsésen összefonódik az európai multikulturális
eszmékkel. A modern, kozmopolita, européer dimenziókkal
rendelkező trendet ismerték fel az említett államok
politikusai, annak ellenére, hogy - minő paradoxon!
- belpolitikájukban nacionalista álláspontot képviseltek.
A magyar nemzetpolitika eközben a nemzeti alapokon
nyugvó előnyös megkülönböztetés és az európai normák
inkompatibilis mivoltáról elmélkedett. Ha így tesszük
fel a kérdést, akkor a válasz magától értetődik. Megbocsáthatatlan
vétek lenne bármelyik kisebbség érdekében Magyarországot
szembeállítani Európával, hiszen akkor - a státustörvény
után - még egy árnyék vetődne rá, s az megnehezítené
a kisebbség helyzetét is. De ugyanakkor kritikusan kell
szemlélni a jelenlegi magyar politikai antinómiákat
is, amelyek a kettős állampolgárság ürügyén, mint annyiszor
eddig, újból felmerültek. Ha a szalmaszálat a fal elé
helyezzük, akkor magától értetődően nem lehet átugrani.
De nagy kérdés, hogy van-e a szalmaszálnak máshol helye?
Vajon a pilátusi politika helyett nem kellene-e felismerni
az élet különböző területén tapasztalható és a másféle
államlogikát feltételező kettős identitás új dimenzióit
és esélyeit? Mindeddig a magyar politikai élet (e tekintetben
a politikusok sokat tanulhatnának a magyar íróktól)
nem kísérelte meg a kettős identitást a törvényhozás
kereteibe beemelni. Példa értékű illusztráció a kisebbségi
oktatás támogatása. Tudniillik a magyar kormány a "szülőföldön
maradást" hirdeti, miközben olyan oktatási támogatási
rendszert stimulál, amely a nemzeti identitás megőrzésének
nemes szándékával az agyelszívást érvényesíti. Ennek
alárendeltje azután az ösztöndíj-politika, továbbá csak
a magyar nyelvű oktatásra alapozó oktatási intézmények,
az úgynevezett kisebbségi egyetemek létesítése.
Nem vitás, hogy az egynyelvű oktatás körülbástyázza,
védelmezi a nemzeti identitást, csakhogy, ezek az egynyelvű
diákok többnyire versenyképtelenek az illető ország
- ez esetben Szerbia - munkaerőpiacán. Lehetséges-e
az integráció az egyesülő Európa korszakában efféle
zárt identitáspolitika? Nincs abban semmi meglepő, hogy
ezek a fiatalok végül (anyaországi diplomával) áttelepülni
kényszerülnek. Az agyelszívás szükségszerű következménye
pedig a maradók asszimilálódása. Struccpolitikára nincs
idő, nyíltan ki kell mondani, aki az agyelszívást megszervezte,
az felgyorsította az asszimilációt. Ha nincs más út,
akkor ezt ki kell mondani, az igazságot nemzeti pántlikákkal
nem kell elfátyolozni. Abszurd az a politika, amely
az egynyelvű oktatást támogatva - ami logikus következményként
az áttelepülés irányába vezet - akadályokat teremt azon
az úton, amelyet maga jelölt ki, mondván, hogy a kitűzött
nagy cél a szülőföldön maradás. Végső ideje tehát, amennyiben
a szülőföldön maradás programját bárki is komolyan gondolja,
elfogadni a régióhoz kötődő többnyelvűség (az angolt
is beleértve) paradigmáját, vagyis a szintézis útját.
Erről azért is érdemes gondolkodni és megfelelő jogi
formákba önteni, mert ez a folyamat ilyen formában az
EU-tagországokban is jobb visszhangra találna.
A kisebbség vadkapitalista megrostálása
Ugyanez az ellentmondás húzódik meg a kettős állampolgárságról
szóló vita hátterében is. A rendszerváltás utáni időszakban
a magyar kormányok nem léptek a Tudjman- vagy a Meèiar-féle
nacionalizmus útjára, de a határon túli magyarok kettős
identitásának tudatát, kettős kötődésének paradigmáját
nem érzékelő hagyományos államnemzeti paradigmákban
gondolkodtak. Ha a kettő szintézisére törekedtek volna,
akkor fel sem merült volna az igény, hogy a határon
túli magyar kisebbség tagjai alanyi jogon kapják meg
az állampolgárságot, mivelhogy a törvényhozás, a kettős
identitás elismerését szem előtt tartva, nem az etnikai
diszkriminációra alapozó, hanem a kettős identitásból
fakadó mércék szabályozásával nyitotta volna meg a kettős
állampolgárság kapuját. Ez nem a jogászok feladata,
hanem a politikusoké és a közvélemény-formáló értelmiségé.
E helyett azonban a törvények gyakorlatilag elzárkóztak
ettől. A dramatikus következményekkel tehát számolni
kell.
Mi történt valójában a Vajdaságban 1990 óta? A néhány
nemzedéket érintő rendes sorkatonai szolgálattól való
menekülés, de mindenekelőtt a kétségbeejtő gazdasági
helyzet, a jobb élet reményébe vetett hit beindította
a vajdasági magyar kisebbség exodusát az anyaország
felé. Az áttelepülők emlékezetében a hatvanas-hetvenes
évek németországi munkavállalása élt, és többnyire ezen
a nyomvonalon kívántak elindulni. A magyarság is kivette
részét az ideiglenesség jegyeit magán viselő munkaerő-vándorlásból,
még akkor is, ha ez részben állandónak bizonyult. Viszont
tény, hogy többnyire ideiglenes maradt; akik elmentek,
többnyire visszajöttek, új szakmai ismeretekkel, modernizációs
tőkével, amivel ma is ügyesen feltalálják magukat. A
magyarság szociális helyzete nem romlott. Ellenkezőleg.
Fellendült, mert a nyugaton dolgozó vendégmunkások spontán
szociális programot teremtettek. A kivándorolt fiatalok
szülei a módosabbak közé tornázták fel magukat, megtakarított
pénzükből a szülőföldön ingatlant vásároltak, a kisebbség
ebben az időszakban gazdaságilag felvirágzott. A magyar
többségű vidékeken nem zuhant a lakások, a házak és
a termőföld ára, mint a 90-es években, hanem a Vajdaság
más részihez viszonyítva növekedett. Miért? Mert a magyarság
jelentős vásárlőerővel rendelkezett.
Nem így történt 1990 után. Elsősorban azért nem, mert
a magyar törvények drákói feltételekhez kötötték a magyarországi
tartózkodást és munkavállalást, s ezáltal ellehetetlenítették
a kétlakiságot. Hogy az előírásoknak eleget tegyenek,
a vajdasági magyarok tömegesen árusították ki az áttelepülés
anyagi feltételeit biztosító ingatlantanaikat. Ennek
a feltételnek természetesen csak a módosabb magyarok
tudtak eleget tenni, vagy pedig azok, akik valamiképpen
be tudtak kapcsolódni a klientúrába. Nem véletlenül
számít hétpecsétes titoknak, hogy ki rendelkezik ma
magyar útlevéllel: ugyanis nem a szerb hatóság előtt
kell titkolni, hanem a magyarok titkolják a magyarok
előtt. Viszont egy biztos: a magyar törvények vagy-vagy
helyzet elé állították az áttelepülőket, figyelmen kívül
hagyták a kettős kötődés, a kettős identitás, a megosztott
lojalitás dimenzióját, aminek következtében a vajdasági
magyarok között végzetes következményekkel járó szociális
kataklizma lépett fel. A többségében magyarlakta községekben
a tartomány szerb többségű vidékeihez képest erősen
zuhant az ingatlanok ára, ami vonzóan hatott a horvátországi
szerb betelepülőkre, akik egyébként megkapták, vagy
hetek kérdése, hogy megkapják a kettős állampolgárságot,
ami tovább növeli anyagi erejüket. (Ennek köszönve a
Vajdaságból az alanyi jogon járó horvát-szerb kettős
állampolgárság révén megszerzett útlevéllel megközelítőleg
annyi nem magyar polgár utazhat vízummentesen Magyarországra,
mint ahány magyar él a Vajdaságban.) Hajmeresztő dolgok
játszódtak le: a családcentrikusság megőrzését hirdető
nemzeti pártok tétlenül nézték a vajdasági magyar családok
teljes felbomlását a vadul burjánzó, minden szociális
és szocializációs program nélküli áttelepülés során.
A magyar törvények által diktált tőkeátvándorlás a szerbiai
átalakulások legérzékenyebb szakaszában a vajdasági
magyarságot páriasorsra ítélte. Nem vállaltak különb
szerepet a szolidaritásra alapozó baloldali pártok sem,
amelyek a minimális esélyegyenlőséget semmibe véve a
"legvadabb kapitalizmus" irányelveit szabták
az állampolgárság elnyerésének mércéjéül.
Zárt és nyitott identitáspolitika
Mindezek után feltehető a kérdés, hogy továbbra is
a jelenlegi törvények által szabályozott a vad, kaotikus,
klientúrákkal, protekcióval, törvénysértésekkel, a jóindulatú
urambátyámos politikával kell-e közelíteni a kérdéshez,
vagy pedig a szemléletváltás árán új törvényeket alkotni.
Ez a magyarországi adófizető polgár szempontjából is
megfontolandó, hiszen végső fokon az ő pénzéről (is)
van szó. Ki kellene mondani végre, hogy a jelenlegi
támogatási rendszer a részfeladatokat (elsősorban az
elitkultúrában) eredményesen oldotta meg, de kudarcot
vallott, amikor a kisebbségi társadalmak oktatási rendszereit
támogatta. A szociális, gazdasági rendszerről pedig
szó sem lehetetett. Másképpen nem is történhetett, hiszen
ehhez Magyarország gazdasági erejét meghaladó erőforrásokra
lett volna szükség. A sok bizonytalanság és ködösítés
után egyszer majd a magyarországi adófizető polgár megelégeli
az örökös pátyolgatásra szoruló kisebbségieket, aminek
következtében a választási küzdelembe induló pártok
lemondanak majd a kisebbségtámogató programokról. Sok
érv szól tehát a szemléletváltásból fakadó törvénymódosítások
mellett. Olyan törvények kellenek, amelyek lehetővé
teszik, hogy a kisebbségi polgárok az európai integrációba
belépő anyaország versenypályájára kerüljenek. Ez a
versenypálya, a rugalmasabb, nyitottabb munkaerőpiac,
a szellemi piac Magyarországra vár, függetlenül attól,
hogy léteznek-e a határon túli magyarok vagy nem. A
kisebbség bevonásával "csak" stabilizálja
saját erőforrásait, a kisebbségi polgár viszont esélyegyenlőségre
tesz szert. Motiváltan, vagy ne szégyelljük kimondani:
érdekből marad a szülőföldön, hiszen az átjárhatóság,
a dupla versenypálya révén saját államában is növekszik
a versenyképessége, ami megfelel az anyaországi polgárok
érdekeinek is. Ezen a ponton válik a zárt identitáspolitika
nyitott identitáspolitikává. Így kellene értelmezni
a vajdasági magyarok állampolgársági követelését, ami
semmiképpen sem nevezhető maradi nemzetprogramnak, hanem
az európai integrációs szemlélet tartozéka, amit nem
helyettesíthet a "nagylelkű ígéret", miszerint
olcsóbban, kisebb sorállás árán jut majd vízumhoz a
vajdasági magyar, hogy meglátogassa rokonait. Ennek
érdekében az anyaországnak sürgősen módosítania kell
eddigi szemléletén. Ne csak arról beszéljen, hogy mit
lehetetlenít el az Európai Unió, hanem arról is, hogy
milyen új lehetőségeket tár fel. Igaz, nem "csak"
a nemzeti, hanem a többkultúrájú kisebbségi identitás
nevében. Az Európai Unió tagországainak ugyanis van
némi tapasztalatuk a nyelvi és a kulturális identitás
rugalmas értelmezésében. Nem leszünk mi EU-mintadiákok,
legfeljebb csak stréberek, ha csak az EU-kódex egyes
(megszorító) fejezetét olvassuk el, s nem fordítjuk
le az egészet a saját nyelvünkre.
Forrás: Élet és Irodalom, 2003.
augusztus 15.
|