tanulmányok, elemzések

Budapest Analyses

A Magyarországgal szomszédos országokban élő
magyarok magyar állampolgársága

Összefoglalás

A magyarországi politikai elit történelmi döntés előtt áll: közvetve támogatja-e, hogy a Magyarországgal szomszédos országokban élő mintegy 3 millió magyar nagyobb adminisztratív nehézségek nélkül elhagyja lakóhelyét és Magyarországra települjön át, vagy úgy ítéli meg, hogy Magyarországnak megvannak a politikai, gazdasági és intellektuális tartalékai ahhoz, hogy a határon túli magyarok e közösségeit hatékonyan támogassa szülőföldjükön, azokban az országokban, ahol élnek, és ne bátorítsa Magyarországra településüket. A témának a politikai viták kereszttüzébe kerüléséhez hozzájárult egyes magyar kormányzati tisztségviselők mereven elutasító álláspontja, mely arról tanúskodik, hogy a kérdés valódi súlyát a kormány nevében nyilatkozók nem ismerték fel.

Elemzés

Nincsenek adatok arról, hogy a magyar állampolgárság megadása a környező országokban élő magyarok számára szülőföldön maradásukat, vagy éppen Magyarországra történő áttelepülésüket segítené elő. Mindenki, aki ebben a kérdésben véleményt nyilvánít, szubjektív "megérzésére" vagy feltételezésekre hagyatkozik, illetve ha kisebbségi magyar, akkor "fogadkozik" (hogy nem fog áttelepülni). A kérdésről nem készült sem felmérés, sem alapos szociológiai vizsgálat. Az viszont joggal feltételezhető, hogy ha a határon túli magyarok bíznak abban, hogy Magyarország hathatósan támogatja őket szülőföldjükön, az áttelepülési szándék jelentősen lecsökken. (A státustörvény esetében a jogszabály 2001-es elfogadása előtt készült felmérések szerint ez a csökkenés 25 %-os volt.)

Ugyanakkor sokan vannak Magyarországon - pártszimpátiától függetlenül -, akik rövid távú gazdasági megfontolásokból, vagy a magyarországi rendkívül rossz demográfiai helyzet javítása érdekében szorgalmazzák a környező országok magyarjainak Magyarországra telepítését. A magyar kisebbségek társadalmi rétegzettsége, nyelvismerete, munkakultúrája alkalmassá teszi e közösségek tagjait arra, hogy a lehető legolcsóbban, a legkisebb társadalmi ráfordítással pótolni lehessen velük a munkaerőt a magyarországi hiányszakmákban (elsősorban képzett szakmunkásokról van szó).

Magyarország lakossága rohamosan fogy. Az előrejelzések szerint a jelenlegi trend fennmaradása esetén 2050-re mintegy 2 millióval, 8 millió fő alá csökken. A számítások azt is kimutatták, hogy ez időpontnál jóval előbb - 2017-re - a munkaképes lakosság és a nyugdíjasok aránya olyannyira kedvezőtlenné válik, hogy gondok keletkezhetnek a társadalombiztosítási rendszerek működtetése, finanszírozása terén. A környező országokban élő magyarok Magyarországra telepítése a legolcsóbb, a legkisebb társadalmi költséget igénylő megoldás e folyamatok negatív hatásainak csökkentésére. E lépéssel időlegesen, egy-két évtizedre, a demográfia trendek remélt megváltozásáig megelőzhető lenne a gyors lakosságfogyás.

Végül egyes magyarországi politikai körök számára az sem lenne mellékes, hogy a magyar kisebbségek Magyarországra telepítésével megszűnne az a probléma - számukra tehertétel -, amit a határon túli magyar kérdés a magyar kül- és belpoltika számára jelent.

A környező országok többségi politikusainak jelentős része nem bánná, ha végre megszabadulna a "magyarkérdéstől", és etnikailag tiszta államot sikerülne létrehoznia. A szerb miniszterelnök megalapozottan számíthat arra, hogy ha a magyar állampolgárság a vajdasági magyarok esetében nem is segíti elő Magyarországra településüket, semmiképpen sem akadályozza azt. Még csak a szerb miniszterelnök és a szerb kormány egyes képviselői nyilatkoztak kedvezően a vajdasági magyarok esetleges magyar állampolgárságáról. De nehezen elképzelhető, hogy a román, a szlovák vagy az ukrán politikai elit nem változtat jelenlegi elutasító álláspontján, és rövid időn belül nem csatlakozik a szerb állásponthoz. Ezen államok jelenlegi nemzeti - vagyis lényegében asszimilációs - stratégiája szempontjából ugyanis ez a logikus álláspont. Ha ezt fogadnák el, semmit sem veszítenének, de "nyerhetnének" egy etnikailag tisztább államot. Ha a magyar kisebbségek tagjai magyar állampolgárok is, megfelelő belpolitikai konstellációban egyáltalán nem lenne nehéz nyomást gyakorolni rájuk és Magyarország felé "terelni" őket.

A kettős állampolgárságot nem lehet szelektíven, csak egyes szomszédos országokban élő magyar közösségek tagjainak megadni. Ez sem morálisan, sem jogilag nem indokolható. Ha valamely országban elkezdődik a magyar állampolgárság tömeges elnyerése, annak folytatódnia kell más országok állampolgárai esetében is.

Magyarországi részről nagyon nehéz nemet mondani a kettős állampolgárságra egy olyan helyzetben, amikor a határon túli magyarok elvesztették a bizalmukat abban, hogy Magyarország hatékonyan, az adott állam asszimilációs politikáját ellensúlyozni képes módon támogatja őket szülőföldjükön; amikor a státustörvény kiürült, amikor a támogatások lényegében leálltak. Csak a határon túli magyar gyerekeknek kb. 8 milliárd Ft oktatási támogatással tartozik a magyar kormány a jelen pillanatban, amely támogatás törvény szerint járna nekik.

Feltételezések szerint - felmérés nem készült - a határon túli magyarok túlnyomó többsége a szabad utazás, vagyis a magyar útlevél miatt szeretne magyar állampolgárságot. A Magyarországgal való kapcsolattartást viszont jó vízumpolitikával és vízumrendszerrel viszonylag egyszerű lenne megoldani. A határon túli magyar szervezetek és a magyarországi ellenzék közös erővel ki is kényszerítette a magyar kormány elköteleződését egy elfogadható megoldás iránt, a nemrégiben megkötött ukrán-lengyel vízum-megállapodás mintájára.

A kettős állampolgárságot szorgalmazó politika és a kisebbségi közösségek autonómiájának szorgalmazása elvben nem, a gyakorlatban viszont ellentmond egymásnak. A magyar állampolgárság megszerzése nagy valószínűséggel "mozgásba" hozza a mobilabb rétegeket és fiatalabb korosztályokat, akik nem tömeges kivándorlással, hanem életük súlypontjának Magyarországra helyezésével reagálhatnak az új helyzetre. Egy magyar állampolgársággal is rendelkező határon túli magyar pedig kevésbé lesz mozgósítható kisebbségi intézmények, iskolarendszer, kulturális intézményrendszer, politikai autonómia kiharcolására. Inkább arra számít majd, hogy ha esetleg magyarsága miatt sérelem éri, nyitva áll az út számára a Magyarországra való áttelepüléshez.

A kettős állampolgárságot szorgalmazó politika felülkerekedésével a közép- és kelet-európai rendszerváltások időszakában megalapozott, a térség számára mégiscsak stabilitást biztosító, a környező országokban élő magyarok szülőföldön való támogatását célul kitűző magyar nemzetpolitika is átalakul majd. Ez a magyarországi-határon túli magyar kapcsolatrendszer átalakulását eredményezné és a magyar nemzet (Magyarország és a határon túli magyarok) szomszédos nemzetekkel fenntartott viszonyának újragondolását tenné szükségessé.

Következtetés

A fenti elemzés arra a feltételezésre épül, hogy a magyar állampolgárság a környező országokban élő magyarok fokozatos Magyarországra települését eredményezi. Ez az esély a jelenlegi politikai konstellációban nem csekély. Csökken akkor, ha a magyar kisebbségek bíznak abban, hogy szülőföldjükön is boldogulnak, gyarapodnak magyarként, és ehhez megkapják a támogatást Magyarországtól. Magyarország ezt a bizalmat azzal növelheti, hogy hatékony támogatást nyújt a magyar közösségek önszerveződéséhez, a közösségi autonómiák továbbépítéséhez. A magyar státustörvény egy lépésnek tekinthető a közösségi autonómia felé vezető úton.

Forrás: Budapest Analyses, No. 28, October 27, 2003

vissza | fel

főoldal | honlaptérkép | impresszum | kapcsolat