Tamás
Sándor
Pro és contra a kettős állampolgárságról
1. A kérdés megközelítése
Az erdélyi magyarságnak az utóbbi egy évben gyakran
visszatérő problémája a kettős, illetve a többes állampolgárság
kérdése.[1] Mind a politikai diskurzusokban,
mind a "kis magyar világ"[2]
köznapi beszédében a kettős állampolgárságról igencsak
sok szó esik.[3] A jelenség természetes,
mert a schengeni határ átjárhatósága, a mozgásszabadság
kiteljesedése, a munkaerő és az áru szabad forgalma
élénken foglalkoztatja elsősorban a határon túli magyarok
nagy részét. Az utóbbi időben viszont nemcsak a magyarok
foglalkoznak ezzel a kérdéssel, hanem azok a más nemzetiségűek
is, akiknek elsősorban gazdasági kapcsolataik vannak
Magyarországgal vagy más NATO- vagy EU-tagországgal.
A kérdéskörnek kiemelt súlyt ad az, hogy az utódállamokhoz
képest Magyarország nemzetközi jogi státusa lényeges
változáson ment át, hisz 1999. március 12-től NATO-tag
lett, ugyanakkor esélyes EU-tagjelölt is.
A problémát még bonyolultabbá teszi a Kárpát-medencét
pókhálóként átszövő családi, rokoni, illetve baráti
kapcsolatok sokasága.
2. A kérdéskör behatárolása
A kérdés elméleti megközelítésének szintjén valójában
többes állampolgárságról van szó, viszont a téma körbejárásának
könnyebbé tétele érdekében az elkövetkezőkben mi is
csak a kettős állampolgárság kifejezést használjuk,
beleértve természetesen a többes állampolgárságot is.
A sajtóban, politikai vitafórumokon, találkozókon,
még falugyűléseken is érzelmektől áthevült indulatok
feszülnek egymásnak a téma kibontakozása kapcsán. A
problémafelvetők és a válaszadók egy része fekete-fehér,
igen-nem alapon közelíti meg azt a kérdést, hogy szüksége
van-e vagy sem az erdélyi magyarságnak a kettős állampolgárságra.
A jelen írás elsősorban vitaindítónak készült. Ezért
kérdéseket fogalmaz meg, és nem premisszákból indul
ki. Tekintettel arra, hogy a felvetett kérdésre nem
lehet igen-nem típusú dichotom választ adni, a tanulmány
címe: pro és contra a kettős állampolgárságról, a pro
vagy contra a kettős állampolgárságról helyett.
3. A lényegről csak megalapozottan
szabad beszélni
Azt gondoljuk, hogy pro vagy contra állást foglalni
elhamarkodott döntés lenne.[4] Ehelyett
hasznosabb, ha "beszélünk róla", és elsősorban
jogi megközelítésben tálaljuk a kérdést. Forró politikai
viták helyett nagyon pontos szakmai elemzést kell készíteni.
Ennek a kezdeményezésére vállalkozik a Magyar Kisebbség
című jog- és politikatudományi szemle, hiszen ismereteink
szerint ilyen horderejű és kizárólag tudományos alapú
megközelítéssel más lapok vagy szakmai műhelyek ez idáig
nem foglalkoztak.
Bizonyára hasznosabb, ha a jogilag megalapozatlan politikai
diskurzusok helyett előbb körültekintően elemezzük a
kérdést. Csak akkor érdemes politikai stratégiát építeni,
hatással bíró politikai kinyilatkoztatásokat tenni,
ha a probléma minden oldalát feltártuk. Különben zsákutcába
tereljük a közgondolkodást, vagy a szakmaiatlanság nevetséges
tárgyává válunk.
Éppoly alkalmatlan a kérdés megnyugtató rendezésére
az a kijelentés, hogy "minden magyarnak alanyi
jogon meg kell adni a kettős állampolgárságot",
mint amilyen alaptalan azzal riogatni a polgárokat,
hogy azért nem jó a kettős állampolgárság, mert megléte
esetén például két országban kell adót fizetni és két
különböző országban kell katonai szolgálatot teljesíteni.
Ezekről bővebben a következő fejezetekben lesz szó.
A kérdés tisztázása többek között azért összetett,
mert nehéz eldönteni, hogy melyik vagy melyek azok a
kritériumok, amelyek alapján egyértelművé lehet tenni
valakinek a magyarsághoz való tartozását. Feltevődik
a kérdés, hogy milyen szabályozót vegyünk figyelembe.
Milyen területi és időbeli határokat húzzunk? Kritérium
lehet a történelmi Magyarország területén belüli születési
hely. De melyik időszakban? Mi lesz azokkal, akik a
gyakori határváltoztatások következtében kívül esnek
a limesen? Csak a magyarok jönnek számításba vagy a
más nemzetiségűek is?
Egy másik kritérium a nyelvi azonosság lehet. Kik és
hányan beszélnek ma magyarul? Elég-e, ha csak a népszámlálások
adatait vesszük figyelembe? Van-e olyan magyar nemzetiségű
polgár, aki csak akkor beszél magyarul, ha azt az érdeke
megkívánja? Például ha a kettős állampolgárság előnyei
kecsegtetik. Hány százezerrel vagy akár millióval nőne
az erdélyi magyarok száma, ha azok kapnának például
schengeni vízumot, akik magyarul beszélnek?
Elvileg van lehetősége az eredetvizsgálatnak is. Annak,
hogy ki és hány százalékban magyar. Ennek a módszernek
azonban igen veszélyes történelmi előzményei vannak.
Személy szerint sokkal inkább hajlok az identitás szabad
választásának liberális módszere irányába.[5]
Ez viszont már lebontható egyénekre, és nem kell egy
körülményesen definiálható közösség alanyi alapokra
helyezett jogáról beszélni a kettős állampolgárság kapcsán.
4. A megoldás előfeltételei
Anélkül, hogy tágabb fejtegetésekbe bocsátkoznánk,
megkerülhetetlen megemlíteni azt, hogy a néhány évszázada
honos európai nemzeteszmény kialakulása alapján az állampolgárság
fogalmának két típusát különböztetjük meg. Az egyik
a francia "citoyen" fogalom, amely szerint
az államhoz való tartozás kapcsán a nemzet és az állampolgárság
között egyenlőségi jelet tesznek. A másik az etnokulturális
megközelítés mentén kialakult német népnemzeti fogalom,
a "Volksnation", amely szerint a nemzet nem
esik feltétlenül egybe az állam fizikai határain belül
élő állampolgárokkal. Egyes szerzők azt állítják, hogy
van egy harmadik típus is. Ez nem más, mint az USA modellje,
ahol a nép nem egységként, hanem az egyes individuumok
sokaságaként jelenik meg. "We the People..."
- ahogyan az Amerikai Egyesült Államok Alkotmánya fogalmaz.[6]
A Kárpát-medencében a nemzeti kisebbségek sajátos problémáinak
megnyugtató megoldására segítséget nyújtó alkotmányjogi
technikák két nagy csoportra oszthatóak. Az egyik elsősorban
a többségi állam (amelynek területén az adott nemzeti
kisebbség él), a másik - jobb kifejezés hiányában -
az ún. védőállam lehetőségei körébe tartozik.
A többségi állam a különféle szintű és jogosítvánnyal
felruházott autonómiamegoldások között válogathat és
ajánlhatja fel tevőleges támogatását a számbeli kisebbségben
levő nemzeti közösségnek (közösségeknek). A "védőállam"
lehetséges megoldásai között pedig kiemelt helyen ott
szerepel a kettős állampolgárság intézményrendszere.
A kettős állampolgárság mellett vagy helyett elképzelhető
egy olyan belső jogszabályi keret kidolgozása is, amelyik
lehetővé teszi az ideiglenes jelleggel az állam területén
tartózkodó, az illető állam többségi lakosaival azonos
nemzetiséghez tartozó külföldi állampolgárok pozitív
diszkriminációban való részesítését. Megítélésem szerint
az alkotmányjogi megoldási lehetőségek csoportjai nem
zárják ki egymást, mert elképzelhető például egy széles
körű kulturális autonómia minden előnye egy kettős állampolgársággal
rendelkező személy számára is. Ugyanúgy a gazdasági
vagy önkormányzati alapú területi autonómiát élvező
közösség egyénei is lehetnek akár kettős állampolgárok
és/vagy élvezhetnek jól körülhatárolt kedvezményeket
az "anyaország" területén a más nemzetiségű
külföldiekkel szemben.
Ezek és más lehetséges modellek az állami szuverenitás
egyfajta új, liberálisabb, az EU-integrációhoz jobban
alkalmazkodó értelmezését kívánják.
5. Az állampolgárságról röviden
Jelen tanulmánynak nem célja, hogy új dolgokat "találjon
ki" általában az állampolgársággal kapcsolatosan.
Csak annyiban foglalkozik ezzel a kérdéssel, amennyiben
az szorosan kapcsolódik témánkhoz.
Az állampolgárság egy természetes személy és valamely
állam közötti olyan jogviszony, amely a természetes
személynek az állammal szemben fennálló jogai és kötelezettségei
összességét jelenti. Olyan jogokról és kötelezettségekről
van szó, amelyek kizárólag az állampolgárokat illetik
meg. Minden állam területi felségjogánál fogva önmaga
határozza meg, hogy kit tekint állampolgárának. Az állampolgárság
legfőbb nemzetközi jogi jelentősége, hogy a diplomáciai
védelem, valamint a konzuli érdekvédelem nyújtásának
elengedhetetlen előfeltétele annak a tisztázása, hogy
ki melyik államnak a polgára.
Az állampolgársághoz kapcsolódó más funkciók - mint
amilyenek az idegenrendészet, a saját állampolgárok
befogadásának kötelezettsége, a saját állampolgár száműzetésének
tilalma, az aktív, illetve a passzív választójog biztosítása,
közszolgálati jogviszony létesítésének a lehetősége
stb. - elsősorban minden állam belső jogrendszerének
a szabályozási körébe tartoznak.
Az állampolgárságot az állam és annak belső jogrendszere
szabályozza, de ennek összhangban kell lennie a nemzetközi
szerződésekkel, a nemzetközi szokásjoggal és a civilizált
államok által elismert jogelvekkel. Mint sok más helyen,
itt is vannak korlátok. Ilyenek például: más állam szuverenitásának
tiszteletben tartása és az állampolgárság önkényes megvonásának
a tilalma.
6. Konfliktusok, előnyök és
hátrányok
Konfliktusok
Kettős, illetve többes állampolgár az, aki ugyanabban
az időben két (esetleg több) állam polgára. A kettős
állampolgárt mindkét állam saját állampolgárának tekinti,
és ugyanolyan elbánásban részesíti, mint a többi állampolgárát.
Néhány ország belső joga kifejezetten tiltja a különbségtételt.
Nemzetközi jogi gyakorlat, hogy az állam nem részesíti
védelemben valamely állampolgárát olyan állammal szemben,
amely azt a személyt ugyancsak saját állampolgárának
tekinti.[7] Így a kettős állampolgárság
az egyén életében és esetleg a diplomáciai kapcsolatokban
is bonyodalmakhoz vezethet.
Létrejöttéhez viszont nincs szükség egyik állam beleegyezésére
sem. A kettős állampolgárság alapvetően olyan jogi tény,
amely nem szorul elismerésre, ugyanis a belső jogi normák,
a jogok érvényesítése szempontjából a saját állampolgárok
esetében kizárólagosan kerülnek alkalmazásra, akkor
is, ha azok egyidejűleg más államnak is polgárai.
Bonyodalmat abban az esetben okoz, ha például egy harmadik
ország bíróságának kell döntenie arról, hogy melyik
a tényleges állampolgárság.
Meg kell említenünk, hogy a kettős állampolgárságot
ellenzők közül néhányan nem riadnak vissza a nyilvánvalóan
tudománytalan és alaptalan megállapításoktól sem. Egyesek
felvetése szerint olyan "gyakorlati" hátrányokkal
jár a kettős állampolgárság léte, mint például a kettős
katonai szolgálat teljesítésének kötelezettsége vagy
a kettős adózás stb.
Szeretnénk tisztázni ezeket a politikusokhoz, jogászokhoz
méltatlan, szakmaiatlan állításokat és ugyanakkor félrevezető
megközelítéseket.[8] Ezeket a problémákat
a nemzetközi jog, esetenként a belső jog már évtizedek
óta szabályozza. Az 1930. április 12-i, az állampolgársági
törvények kollíziójával foglalkozó hágai egyezmény vezette
be az úgynevezett effektivitás elvét. Az effektivitás
elve azt jelenti, hogy összeütközés esetén annak az
országnak a jogát kell alkalmazni, ahol az illető állampolgár
állandó, fő vagy szokásos lakóhelye van. A kettős állampolgárság
tartalmi elemeinek figyelembevételével lehet tehát eldönteni,
hogy a polgárt melyik államhoz fűzik a legeffektívebb
kapcsolatok. Az említett egyezmény 1937-ben lépett hatályba.
Szintén az effektivitás elvét erősítette meg a Nottebohm-ügyben
a Nemzetközi Jogi Bíróság az 1955. április 6-án hozott
ítéletében is.
A kettős állampolgárok katonai kötelezettségéről
A hágai egyezményhez fűzött jegyzőkönyv a kettős állampolgárok
katonai kötelezettségéről is rendelkezik, amely szerint
a kettős állampolgárságú személy az effektív állampolgárságának
államán kívül nem köteles katonai szolgálatot teljesíteni.
Az Európa Tanács 1963-ban elfogadott Egyezménye is
hasonló szellemben szabályozza a kettős állampolgárok
katonai szolgálata teljesítésének kérdését.
A legfrissebb rendelkezéseket 1997-ben az Európa Tanács
Parlamenti Közgyűlése által kidolgozott Európai Egyezmény
az Állampolgárságról című dokumentum, illetve a hozzá
fűzött magyarázó jelentés tartalmaz-za.[9]
Az egyezmény[10] így rendelkezik:
"Két vagy több Aláíró Állam állampolgárságát birtokló
személyek csak az egyik Aláíró Állammal kapcsolatban
kötelesek katonai szolgálatukat teljesíteni."[11]
A magyarázó jelentés a következőképpen fogalmaz: "A
21. cikk 1. bekezdésében megfogalmazott legfontosabb
szabály, hogy a két vagy több Aláíró Állam állampolgárságának
birtokában lévő személyek csak az egyik ilyen Aláíró
Állammal kapcsolatos katonai kötelezettségeik teljesítésére
legyenek kötelezhetőek. Rendszerint ez az az állam lesz,
amelyikben az illető személyek szokásos (állandó) lakosként
tartózkodnak. Azonban az ilyen személyek szabadon választhatnak
abban, hogy katonai kötelezettségeiket egy másik olyan
Aláíró Féllel szemben teljesíthessék, amelynek szintén
állampolgárai."
Az aktív és a passzív választójog kérdése
A politikai jogok közül az állampolgárság szempontjából
kiemelt fontossággal bír az aktív és a passzív választójog.
Általában sem az alkotmányok, sem a belső törvények
nem tiltják a kettős állampolgárok számára a választójog
gyakorlását. Igen ám, de a technikai szabályozás mégis
útját állja a más országban állandó lakhellyel rendelkező
állampolgároknak, hogy abban az országban is gyakorolják
választójogukat, ahol nincs állandó lakóhelyük. Arról
van szó, hogy a választásokon - legyenek azok helyhatósági,
parlamenti vagy államelnöki választások - csak a választói
névjegyzékben szereplő személyek vehetnek részt. A választói
névjegyzékbe pedig az illetékes polgármesteri hivatal
csak azokat a személyeket veheti fel, akiknek a helyi
tanács közigazgatási területén van állandó lakhelyük.[12]
A kettős adófizetés kötelezettsége
Egy másik hamis probléma a kettős adófizetés kötelezettségének
az említése. Hiszen mindenki ott fizet adót, ahol az
adóköteles jövedelemszerzés történik. Ez eddig is így
volt, és vélhetően nem is változik. Jó példa: a szellemi
tevékenység jövedelme körébe tartozó adót minden Magyarországon
publikált írás, vers, tanulmány után ott vonják le.
Ebben az esetben a magyar államnak adófizetője az, akinek
bármilyen jövedelme van Magyarországon. Ugyanez áll
például az ingatlantulajdonosok esetében is, akik ott
fizetnek telekadót, ahol a telek található. Ebben nincs
is semmi kivetnivaló.
Előnyök
Ismerve azt az érveket meghallgatni nem képes, merev,
elutasító magatartást, amelyet egyes XX. század végi
nemzetállamok tanúsítanak, talán nem alaptalan az a
megállapítás, hogy "az autonómia eszközrendszeréhez
képest a kettős állampolgárság már kisebb toleranciaszint
mellett is elfogadhatónak látszik".[13]
A kettős állampolgárság, mint kisebbségvédelmi eszköz,
jelenleg csak mint kidolgozható alternatíva él a jogi
köztudatban, bár "mint alkotmányjogi jogintézménynek
a felhasználása a nemzetiségi kérdés »rendezésére« nem
új keletű gondolat".[14]
Előnyeire többek között Párics Viktor mutatott rá:
"- Növeli a kisebbségek biztonságérzetét, s ezáltal
elősegíti identitástudatuk megőrzését. Nem pusztán gesztus,
nemcsak egyfajta »szimbolikus külpolitika«, hanem hatálybalépésétől
fogva egzisztenciálisan is kézzelfogható valóság. Kifejezi,
hogy a nemzet lényege nem az államiság, az a nemzethez
képest csak képződmény.
- A változó politikai erőviszonyoktól eltekintve tényleges
helyzeten alapul. Objektív tény, hogy térségünkben a
nemzetiségekhez való viszony szükségszerűen nemzetek
viszonyát is jelenti…
- Akárcsak a személyi autonómia - a területi autonómiával
ellentétben -, rendelkezik azzal az előnnyel, hogy az
egyének önkéntesen, lakóhelyüktől függetlenül élhetnek
ezzel a lehetőséggel. Némi megszorítással egyfajta országhatároktól
függetlenül biztosított személyi autonómiának is tekinthetjük.
- A kettős állampolgárság kevésbé idézné elő a többség
anyagi természetű gyanakvását, mint az ún. pozitív diszkrimináció.
A két állampolgárságnak csak az azonosság jogát s nem
többletjogokat kellene biztosítani. A dualista állampolgárság
tehát itt nem mint felszámolandó hátrány, hanem mint
ex officio, a kettős lehetőségekből eredő többletjog...
- ...mint stabilizáló tényező, a mindennapi politikai
erőviszonyoktól a jog szintjére »felemelve« mentesíti
a kisebbségek helyzetét a gyakori alkufolyamatoktól,
az egyes államok általános kapcsolatát is túlzottan
megterhelő diplomáciai bonyodalmaktól."[15]
További előnyei:
- a munkerő szabad áramlásának garanciája,
- munkavállalási akadályok elhárítása,
- ingatlanszerzési lehetőség egy másik országban,
- zökkenőmentesebb gazdasági kapcsolatok kialakítása,
- mozgásszabadság kiteljesedése,
- családi, rokoni kapcsolatok mentén kialakult jogi
bonyodalmak könnyebb rendezése stb.
Hátrányok
Murphy szerint ami előnyökkel jár, annak hátrányai
is vannak. E szabály alól a kettős állampolgárság sem
kivétel. Egyes államok számára a kettős állampolgárság
tolerálása nehéz. Mindenáron való kiküszöbölését a "belterjességre"
építő, az egységes és oszthatatlan "szent dogma"
által vezérelt konfrontáló nemzetállamok szorgalmazzák.
Bár - amint láttuk - ma már komolyabb jogi bonyodalmakat
nem okoz megléte, azonban a belső jogok előírhatják,
hogy az állampolgárságot kérelmező mondjon le meglévő
állampolgárságáról, avagy automatikusan elveszíti azt.
E kizárólagosság klasszikus példája a svédországi szabályozás.
A fő kérdés tehát az, hogy a belső jog mennyiben, milyen
mértékben tolerálja a kettős állampolgárságot.
Az explicit példák felmutatása érdekében megkerülhetetlen,
hogy az ez idáig általános kérdésmegközelítést a konkrétumok
talajára helyezzük és vizsgáljuk meg, hogy a jelenlegi
román Alkotmány, illetve állampolgársági törvény szerint
van-e lehetősége a kettős állampolgárság megszerzésének
és megélésének Erdélyben, illetve Romániában. Jár-e
ez előnyökkel, származnak-e hátrányok belőle?
Amint azt láttuk, kézzelfogható haszna elsősorban "kifele"
van, vagyis Magyarországon vagy még tovább Európában.
Nem tagadhatjuk, hogy a szimbolikus térfélben található
súlya is fontos, de megítélésünk szerint ez nem jár
kielégítő előnnyel.
Ebben az alfejezetben elsősorban a kettős állampolgárság
hátrányaira szeretnénk rávilágítani.
Az 1991-ben elfogadott román Alkotmány a következőket
mondja:
"5. szakasz - Az állampolgárság
(1) A román állampolgárság sarkalatos törvényben előírt
feltételek között szerezhető meg, tartható meg vagy
veszíthető el.
(2) A román állampolgárság nem vonható vissza attól,
aki születéssel szerezte meg.
16. szakasz - A jogegyenlőség
(3) Köz-, polgári vagy katonai tisztségeket és méltóságot
csak román állampolgársággal és az országban állandó
lakhellyel rendelkező személyek tölthetnek be.
19. szakasz - A kiadatás és a kiutasítás
(1) Román állampolgár nem adható ki vagy nem utasítható
ki Romániából."
Az Alkotmányban tételesen nincs kettős állampolgárság
tilalmáról szóló rendelkezés.
A hatályos román állampolgársági törvény[16]
szintén nem gördít semmiféle konkrét akadályt a kettős
állampolgárság létrejötte elé. A törvény értelmezéséből
kiderül, hogy a többes állampolgárság intézményét a
román jogszabályok lehetővé teszik.
Azokból az alkotmányos előírásokból kiindulva, hogy
"a román állampolgárság nem vonható vissza attól,
aki születéssel szerezte meg", valamint hogy "román
állampolgár nem utasítható ki Romániából" - teljes
mértékben alaptalannak és alkotmányellenes követelésnek
tűnik néhány szélsőséges nacionalista kérése, miszerint
a magyar közösség egyes politikusait utasítsák ki az
országból és vonják meg tőlük a román állampolgárságot.
A kettős állampolgársággal kapcsolatos hátrányok viszont
az Alkotmány ama előírásának jogszabályi szabályozásából
fakadnak, amely azt szögezi le, hogy "köz-, polgári
vagy katonai tisztségeket és méltóságot csak román állampolgársággal
és az országban állandó lakhellyel rendelkező személyek
tölthetnek be".
Ebben az esetben nem a magyarság szenátoraira vagy
parlamenti képviselőire gondolunk, hanem elsősorban
arra a több ezer tisztviselőre, akiknek jogállását az
utóbbi néhány évben a törvényhozás szabályozni próbálja.
Jelen tanulmány megírásának időpontjában zajlik például
a román Képviselőház plénuma előtt a köztisztviselők
jogállásáról szóló törvénytervezet vitája, amelynek
egyik passzusa - az Alkotmány előírásainak megfelelően
- azt szentesíti, hogy köztisztviselő olyan személy
lehet, aki csak román állampolgár és akinek állandó
lakhelye Romániában van. Köztisztviselő pedig, a tervezet
szerint, a közigazgatásban (a helyi tanácstól kezdve
a prefektúrán át a központi közigazgatási intézményekig,
a minisztériumokat és a kormányt is beleértve) tisztséget
betöltő minden személy.
A bírósági végrehajtók jogállásáról szóló törvénytervezet
a plénum napirendjén van. Szintén az Alkotmány fentebb
ismertetett megszorító rendelkezései szellemében fogant.
A szakbizottság munkálatai során sem az Igazságügyi
Minisztérium képviselőit, sem a más pártok képviselőit
nem sikerült meggyőzni arról, hogy a tervezet szabályozása
korszerűtlen és kirekesztő. Mert mi történhetne, ha
netán valamelyik bírósági végrehajtó román-nepáli kettős
állampolgár lenne? Nyilván semmi. Sajnos álláspontunkat
- miszerint még az Alkotmányt is rugalmasan kell értelmezni
- nem sikerült elfogadtatni.
A jogtanácsosok jogállását szabályozó törvénytervezetnél
a jogi szakbizottságban sikerült azt elérni, hogy legalább
a magáncégek esetében ne szülessenek a valóságtól és
az európai trendtől teljesen elrugaszkodott megoldások.
A bizottságban elfogadott álláspont szerint a kinevezett
és az alkalmazott jogtanácsosok csak román állampolgárok
lehetnek. Ezen felül a kinevezettek kötelező módon állandó
romániai lakhellyel kell rendelkezzenek. Sajnos vagy
talán szerencse, de a törvénytervezet a plénum előtti
vita alkalmával megbukott.
A sort hosszan lehetne folytatni, de sokkal inkább
a közös gondolkozásra szeretnénk felkérni mindenkit,
akit érdekel a probléma legoptimálisabb megoldása, anélkül
természetesen, hogy önként zárnánk ki magunkat a (még)
nemzetállami szinten működő román közigazgatásból és
más közintézményekből. Tudom, hogy vannak, akik azt
mondják, hogy "nem kötelező köztisztviselőnek vagy
jogtanácsosnak lenni". Ez is igaz. Viszont akkor
el kell dönteni, hogy a magyar közösséget - és miért
nem: az országot is - építeni szándékozó egyenrangú
állampolgárok akarunk-e lenni, vagy csak puszta "országlakossá"[17]
fokozzuk le önmagunkat.
7. Lehetőségek, javaslatok,
ötletek
1. A lehetséges megoldások közül az egyik a magyar
állampolgárság megszerzésének lehetősége, illetve megkönnyítése.
Jelen pillanatban a Magyar Köztársaság de lege lata
nem emel kifogást az ellen, hogy állampolgára más államnak
is polgára legyen, illetve más állam polgára magyar
állampolgár is legyen. Igaz, feltételekkel, de a hatályos
magyar állampolgárságról szóló törvény[18]
kedvezményes elbírálásban részesíti azt a személyt,
aki magát magyar nemzetiségűnek vallja.[19]
Ha egyéni jogként fogjuk fel, akkor a kettős állampolgárság
elismerésének követelése nyilvánvalóan téves, hiszen
a kettős állampolgárság mint jogi tény nem szorul külön
állami elismerésre. Ma nagyon sok kettős állampolgársággal
rendelkező magyar él Magyarországon és az országon kívül
is.
2. Amint arról fentebb beszéltünk, a kettős állampolgárság
kollektív megadása jogilag megoldhatatlan és ugyanakkor
kiszámíthatatlan következményekkel járó politikai döntés
lenne. A korábban felsorolt ellenérvek mellett nem csak
politikusok hívják fel arra a figyelmet, hogy ha egyetlen
törvényhozási aktussal a Kárpát-medence magyarságát
magyar állampolgárnak minősítenék, kétségtelenül felgyorsulna
a kivándorlás, ami az amúgy is folyamatosan fogyó magyarságot
szülőföldjéről tömegesen "mozdítaná ki".
3. Manapság Budapesten a következő jelszóval ellátott
pólót árulnak: "Magyar vagyok nem turista."
Talán a legtömörebb megfogalmazása annak az igénynek,
hogy Magyarországon más elbírálásban részesítsék a magyar
nemzetiségű külföldieket a más nemzetiségű külföldiekkel
szemben. Ebben a megközelítésben olyan szempontból kellene
újravizsgálni a magyar állampolgárság intézményrendszerét,
hogy jogilag milyen módon illeszthető e rendszerbe egy
esetleges új jogintézmény, amely nem más, mint a határon
túli (vagy csak az EU-határokon kívüli) magyarok polgárságának
státusa, mely a teljes jogú állampolgár és a külföldi
között levő kategória megalkotását jelentené. Jó példa
lehet az a szlovák kezdeményezés, amely a külföldi állampolgárságú
szlovákok szlovákiai státusáról szól.[20]
Le kell szögezni, hogy a kérdés jogi megoldásának előfeltétele
a megfelelő szintű politikai döntés. Mindenekelőtt szükséges
megvizsgálni, hogy a kettős állampolgárság jogintézménye
mellett vagy esetleg helyett milyen lehetőség van egy
új jogintézmény kidolgozására. Egy olyanra, amely a
határon túli magyarok státusának rendezése érdekében
alkalmas a NATO- és az EU-csatlakozást követően a jelenlegi
Magyarország határain kívül rekedt magyar nemzetiségű
lakosság hagyományainak megőrzését elősegítő, kulturális
és gazdasági felkarolására, s ezzel együtt identitásukat
is megerősítő tevékenység folytatására, támogatására.
További ötletek [21]
- a brit állampolgársági törvény mintájára kidolgozható
többlépcsős rendszer,
- az állam és állampolgára közötti kapcsolat mélyebb
vizsgálata különböző nemzetközi jogesetek alapján,
- nemzetközi példák vizsgálata:
- Churchill 1940-ben a nácizmus elleni összefogás lehetőségeként
egy közös angol-francia állampolgárságról beszélt,
- K. Adenauer 1954. évi elképzelése a megbékélést elősegítő
német-francia kettős állampolgárság elméletéről,
- a spanyol-latin-amerikai kettős állampolgársági szerződések,
amelyek a nyelvi azonosságon alapuló, tradicionális
és kulturális közösség ápolása és támogatása érdekében
születtek,
- a portugál állampolgársági törvény tanulmányozása,
amely kifejezetten tolerálja a kettős állampolgárságot,
- más nemzetközi egyezmények vizsgálata;
- a kettős állampolgárság felszámolásának gondolata
ma már túlhaladott nemcsak az államelméleti gondolkodásban,
de a modern szabályozásban és a gyakorlatban is. Egyes
politikusok és szakemberek vélekedésével ellentétben
a nemzetközi jog általános szabályai nem tartalmaznak
olyan kitételeket, miszerint a kettős állampolgárság
nemkívánatos jelenség lenne.[22] További
érveket A. Bleckmann sorakoztat fel[23]:
- ellentét az integráció követelményeivel,
- ellentét az EU iránti hűséggel,
- ellentét a béke biztosításának kötelességével, s ebből
eredve ellentét a nemzetközi ius cogensszel.
- a nemzeti-etnikai kisebbségekre vonatkozó jogok harmadik
generációjának kialakítása.
8. Epilógus helyett
Amint azt jeleztük, írásunk leplezetlen célja, hogy
elvszerű vitát kezdeményezzen. Megítélésünk szerint
a szakmai érvrendszernek nincs pártállása, ezért bárkitől
szívesen vesszük a témához kapcsolódó írás postázását.
Egyetlen mércénk a téma tudományos megközelítésének
kötelező minimuma.
Irodalom
Alkotmánytan. Budapest 1996. Szerkesztette: dr. Kukorelli
István.
Dubla cetatenie - Studiu documentar. Parlamentul României,
Departamentul pentru Informare Parlamentara, Centrul
pentru studii si cercetari, mai 1998.
Nemzetközi Jog. Budapest 1989. Szerkesztette: dr. Herczegh
Géza.
Dr. Haraszti Katalin: A magyar állampolgárság megszerzése,
döntéselőkészítés, elnöki diszkréció. Magyar Közigazgatás
1998. január, XLVIII évfolyam, 1. szám. 12-32.
Dr. Madari Edit: Az állampolgársági kérelemről. Magyar
Közigazgatás 1993. október, XLII évfolyam, 10. szám.
623-627.
Michael Silagi: A honosítás és kettős állampolgárság
kapcsolata a német jogban. Állam és Jogtudomány XXXVI
évfolyam/3-4. 367-379.
Parragi Mária: Európai Egyezménytervezet az állampolgárságról.
Társadalmi Szemle 1995/4.
Tóth Judit: Mozaikok a migráció hazai szabályozásából.
Magyar Jog, negyvenegyedik évfolyam, 1994. április.
213-222.
Varga Attila: Az állampolgárságról. A Hét 1998. július
2.
Jegyzetek
1 A kettős állampolgárság vitája a
Magyarok Világszövetsége 1998. április 4-i választmányi
ülésén elfogadott állásfoglalása után bontakozott ki
erőteljesen.
2 Bíró A. Zoltán csíkszeredai kultúraantropológus
kifejezése. Lásd Bíró A. Zoltán: Kormányváltás kívülről
nézve. = Kérdőjelek: a magyar kormány 1994-1995. Budapest
1996. 370-386.
3 Lásd Sorbán Angella: A "kettős
állampolgárság"-vita a médiákban - előzetes részelemzés.
Kézirat, Kolozsvár, 1999. február. Sorbán Angella adatbázisában
több mint 330 elemzés, vélemény, állásfoglalás, publicisztikai
írás stb. található. 1998 áprilisában több mint 160,
májusában több mint 85, júniusában több mint 20 írás
született.
4 Sorbán Angella felmérése szerint "a
romániai lapokat illetően a legtöbb elemző cikket a
partiumi lapok, valamint a kolozsvári Szabadság, a legtöbb
támogató cikket a székelyföldi napila-
pok, valamint az Erdélyi Napló, a legtöbb ellenző, a
kérdéskört nem támogató cikket a Népújság és a Romániai
Magyar Szó közölte le".
5 Lásd Bíró Gáspár Az identitásválasztás
szabadsága című igényes munkáját. Osiris-Századvég,
Budapest 1995.
6 Lásd dr. Hargitai József: A magyar
állampolgársági jog de lege lata (Gondolatok néhány
alapelvről). Magyar Jog, negyvenedik évfolyam, 1993.
december. 721-724. és dr. Hargitai József: Az állampolgárság
a nemzetközi jogban és az alkotmányban (Gondolatok az
új alkotmány szabályozási koncepciójáról). Magyar Jog,
negyvenharmadik évfolyam, 1996. december. 705-714.
7 Az állampolgársági törvények kollíziójáról
szóló, 1930. április 12-én, Hágában megkötött egyezmény
kimondja, hogy a két vagy több állampolgársággal rendelkező
személyt mindegyik állam saját állampolgárának tekintheti
és egyik állam sem védelmezheti meg azzal az állammal
szemben, amelynek az érintett személy szintén állampolgára.
Ezt az elvet erősítette meg a Bustamante-kódex is.
8 Az Azi című bukaresti napilap 1998.
május 12-i számában a következoket olvashatjuk: "György
Tokay a explicat ca ar fi foarte greu pentru o persoana
sa exercite stagii militare în ambele oari ale caror
cetaoean este si sa voteze parlamentari care vor adopta
legi ce nu vor fi aplicabile în statul în care traieste."
Vagyis "Tokay György megmagyarázta, hogy rendkívül
nehéz lenne, hogy egy személy mindkét országban, amelynek
állampolgára, katonai szolgálatot teljesítsen és törvényhozókat
szavazzon, akik olyan törvényeket fogadnak el, amelyeket
nem abban az országban alkalmaznak, amelyben él".
Ismerve a bukaresti lapok egy részének pontatlanságát,
feltételezzük, hogy a fenti megállapítást nem Tokay
György tette, vagy nem így fogalmazott, hiszen a nyilatkozat
időpontjában a még kisebbségvédelmi tárca nélküli miniszter
szakmai tekintéllyel rendelkező képzett jogász.
9 Council of Europe, European Treaties
ETS No. 166 - European Convention on Nationality, Strasbourg,
6. XI 1997.
10 VII. fejezet (Katonai kötelezettségek
többes állampolgárság esetén) 21. cikkely (A kötelező
katonai szolgálat teljesítése) 1. bekezdése.
11 European Convention on Nationality,
Strasbourg, 6. XI 1997., Chapter VII - Military obligations
in cases of multiple nationality, Article 21 - Fulfilment
of military obligations: "1) Persons possessing
the nationality of two or more States Parties shall
be required to fulfil their military obligations in
relation to one of those States Partes only."
12 A gazdasági, szociális és kulturális,
valamint más, az állampolgárt általában megillető jogok
tekintetében lásd bővebben Galántai Ambrus Kettős állampolgárság
című tanulmányát. Valóság 1995/8. 18-31.
13 Dr. Mézes Zsolt: Tanulmányvázlat
a kettős állampolgárságról. Kézirat - Budapest 1997.
14 Párics Viktor: Eretnek vázlat a nemzetközi
kisebbségek térségünkbéli helyzetének a megoldására.
Jogtudományi Közlöny XLVIII évfolyam, 1993. május. 187-192.
15 I.m. 189-190.
16 Legea cetateniei române nr. 21 din
1 martie 1991, publicata în Monitorul Oficial al României
nr. 44 din 6 martie 1991. A román állampolgársági törvény
21/1991. március 1., megjelent Románia Hivatalos Közlönyének
44/1991. március 6-i számában
17 Joó Tibor kifejezése. A magyar nemzeeszme.
Szeged 1990.
18 1993. évi LV törvény a magyar állampolgárságról.
19 1993. évi LV törvény 4. szakasz 3.
bekezdés:"…kérelmére kedvezményesen honosítható
az a magát magyar nemzetiségűnek valló, nem magyar állampolgár,
aki a kérelem előterjesztésekor legalább egy éve Magyarországon
lakik és felmenője magyar állampolgár volt."
20 A kezdeményezés szerint "Ez
a törvény szabályozza a külföldi állampolgárságú szlovákok
helyzetét, jogait és felelősségét a Szlovák Köztársaság
területén, továbbá a központi állami szervek kapcsolatát
a külföldi állampolgárságú szlovákokkal."
21 Lásd bővebben dr. Hargitai József:
Az állampolgárság a nemzetközi jogban és az alkotmányban
(Gondolatok az új alkotmány szabályozási koncepciójáról).
Magyar Jog, negyvenharmadik évfolyam, 1996. december
705-714. és dr. Mézes Zsolt: Tanulmányvázlat a kettős
állampolgárságról. Kézirat - Budapest 1997.
22 "Az ugyan megfelel a ténynek,
hogy a nemzetközi jog legtöbb művelője a kettős állampolgárságot
kiküszöbölendő ténynek tartja, és a legtöbb nemzetközi
egyezmény ezen a területen, ennek a gondolatnak szellemében
született. Ez a helyzet azonban nem a nemzetközi jog
belső logikájának következménye, hanem annak, hogy tudományának
művelői az egymással konfrontálódó nemzetállamok, majd
ezt követően a társadalmi rendszerek közötti konfrontáció
ideológiai elveinek befolyása alatt álltak. A kettős
állampolgárság ellen felhozott érvek elsősorban az abból
származó lelkiismereti konfliktusra, illetve arra a
kérdésre, hogy melyik államban kell katonai szolgálatot
teljesíteni és más hasonló szempontokra hivatkoznak.
A végső elv pedig az a bibliai idézet volt, hogy »egyszerre
nem lehet két urat szolgálni«, amely idézet a hegeli
jogfilozófia »állam - alattvaló« dialektikáját volt
hivatva alátámasztani. Az, hogy az egyén és állama között
nem egy alattvalói jogviszony áll fenn, és az államok
természetének nem feltétlenül az agresszív konfrontáció
felel meg, talán csak az utolsó évtized politikai gondolkodásának
a terméke." Dr. Hargitai József: Az állampolgárság
a nemzetközi jogban és az alkotmányban (Gondolatok az
új alkotmány szabályozási koncepciójáról). Magyar Jog,
negyvenharmadik évfolyam, 1996. december. 705-714.
23 Dr. Mézes Zsolt: i.m.
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 1. sz.
|