Benyhe
István
Kettős állampolgárság a Kárpát-medencében?
Történelmi előzmények
A Kárpát-medence kevert lakossága sem történelmileg,
sem kulturálisan nem volt felkészülve a XIX. század
erőteljes nacionalizmusára, amely erőt és igazolást
adott életük új mederbe tereléséhez. A lakosság érzelemvilágának
mélyén még mindig a török hódoltság alatt kialakult
életszemlélet élt, vagyis hogy a hatalom meghatározza
a kereteket, de alapvetően békén hagyja az alávetetteket,
mert csakis akkor várhat tőlük lojalitást, munkát és
adót. Ez a szemlélet magyarázza azt a feltűnően békés
magatartást, amit a Monarchiától elszakított részek
magyar és német lakossága mutatott az új hatalom iránt.
A XX. század technikai és államszervezési szintjén azonban
a hatalmi szerkezet új igénnyel lépett fel a területén
élőkkel szemben. A szuverenitási kérdések előtérbe kerülése,
az államszervezési elvek tudományos igényű vizsgálata,
a politikai és hatalmi szerkezet gyors változásai arra
késztették az államokat, hogy homogén lakosságukat és
történelmi folytonosságukat jelöljék meg létük legitimitásának
eredőjeként. Az uralom forrásának ilyen értelmezése
és kiterjesztése azonnal belső feszültségeket provokált,
történelemértelmezési vitákhoz vezetett, és véglegesen
megosztotta az addig komolyabb súrlódások nélkül együtt
élő etnikumokat.
Az utódállamok politikai berendezkedése legitimációs
szükséghelyzetben a nemzetállami gondolat felé fordult.
Az állami történelem és hagyomány hiányára nem lehetett
modern európai államot alapozni. A geopolitikai tér
szervezett kitöltéséhez a gazdasági és politikai hatalom
együttesen is kevés. Kulturális, történelmi, nyelvi,
vallási kevertség mellett, összetartó hagyományok nélkül,
legfeljebb egy újonnan felfedezett, alig lakott földrészen
lehet sikeres államot alapítani. A Trianon utáni Románia
legitimációja politikai ihletésű volt, és ennek teljes
mélységét mindig átérezte az országot vezető politikai
elit. Ezért a román politika első számú prioritása volt
elválasztani a legitimációt a forgandó politikától.
Ezt a meggyőződést csak megerősítette a második világháború
előestéjén Magyarországhoz visszacsatolt Észak-Erdély
tanulsága. Az etnikai homogenitás tűnt az egyetlen hathatós
érvnek az állam egységének tartós biztosításához. Ezért
nem meglepő, ha a román nemzetállami erőfeszítések olykor
túllépnek a racionalitáson és a kötelező humánumon is.
A nyolcvanéves emésztési idő alatt azonban nem sikerült
maradéktalanul felszámolni az eltérő nemzeti identitást,
és az, hogy ez nem járt az ország egységének komolyabb
veszélyével, csak a politikai erőtér dermedtségéből,
a status quót a világ talpkövének tekintő bipoláris
világ1 kiegyensúlyozott politikai érzéketlenségéből
fakadt.
Új helyzet, történelmi párhuzamok
1989-re a szovjet típusú rendszerek összeomlásával
eljött a bipoláris világ vége. A szövetségi rendszerek
átrendeződése napjainkban is tart, és az első világháborút
lezáró békék alapján létrejött európai kisállami szerkezet
egyre több fejtörést okoz a hagyományos és feltörekvő
nagyobb hatalmaknak. A hatalmi vákuum, a rendezetlen
gazdasági tér és piac természetes melegágya a legkülönfélébb
hatalmi aspirációknak. Ebben a rendszerben a Kárpát-medence
kompakt földrajzi és történeti egysége akkor is megjelenik,
ha politikai értelemben senki sem veti fel. Magyarország
euroatlanti integrációja megbillenti ennek a kialakulása
óta mindig nagyjából egységesen kezelt térgazdasági
rendszernek az egyensúlyát. Eddig ugyanis az egész térség
vagy a nyugati érdekszférán belül, vagy a keleti tömb
nyugati nyúlványaként alakította gazdasági és politikai
viszonyait. Csehország, Magyarország, Lengyelország
és Szlovénia látványos nyugatra húzódásával megszűnni
látszik a térség orientációs egysége, az a hagyomány,
hogy a domináns hatalomhoz a térség minden országa igyekezett
versenyt alkalmazkodni. Legalábbis az előbbi országok
olyan lépéselőnybe kerültek, amelynek behozására egyedül
Szlovákiának van némi esélye.
A magyar medenceséget sok történelmi példával lehetne
kapcsolatba hozni, de egyik sem kínál időben, térben
és kultúrában olyan közeli tanulságot, mint a második
világháború után megalakult Izrael. Izrael népének szétszórattatása
Titus légióinak jeruzsálemi bevonulásával lett teljessé,
Krisztus után 70-ben. Attól kezdve a zsidó nép vallási,
kulturális és történelmi gyökereibe kapaszkodva őrizte
identitását, noha tizennyolc évszázadon át még a lehetősége
sem merült fel, hogy egyszer újra a saját államában
élhet. A közel két évezredes diaszpórában élés után
olyan államszervező erőről és egységről tett tanúbizonyságot,
amely kivívta a világ elismerését. Ez az államszervező
erő a nemzet küldetéstudatában gyökerezett, és abban,
hogy a nemzet minden tagjának kötelessége az ország
építéséből kivenni a részét, de az országnak is gondoskodnia
kell a nemzet minden tagjáról, bárhol éljen is a világon.
Ezért a háború után minden jóérzésű ember természetesnek
vette, hogy az újonnan alakult állam saját útlevelet
kínál fel mindazoknak a zsidóknak, akik egy másik állam
polgárai, hogy így is kifejezésre juttassa a nemzeti
összetartozás érzését és megkönnyítse utazásukat, ha
olyan országok polgárai voltak, ahonnan nem volt egyszerű
kiutazási engedélyhez, vízumhoz jutni. A háború alatti
szörnyű vérveszteség, a holokauszt borzalmai nemcsak
az áldozatok emlékének megőrzését tették erkölcsi kötelességgé,
hanem az élők számbavételét is, hogy a nemzethez tartozása
miatt hátrányt szenvedő bármely zsidó fájdalmát az egész
nemzet sajátjának érezhesse és közösen enyhíthesse.
Mondhatnánk, hogy a magyarság helyzete nem annyira
reménytelen, mint a zsidóságé volt egész történelmi
időkön át. Vallásunk azonos tágabb környezetünkével,
kultúránk is sajátos jegyeket és ezeréves folytonosságot
mutat, történelmünk fájdalmas, de büszkeséggel tölt
el bennünket, és nyelvünket sem kell megsárgult tekercsekről
újratanulnunk. Szétszórattatásunk is csak részleges,
hiszen mindig megmaradt egy kis Magyarország, és nagyszámú
magyarság él történelmi szálláshelyén a szomszédos országokban.
Az európai politikai dermedtség múltával az átrendeződő
politikai-hatalmi tér megteremtette a lehetőségét, hogy
a Trianon óta reménytelen nemzeti álmot, a minden magyart
befogadó hazát, megteremtsük. Nem itt, a földi határok
átrajzolásával, hanem Illés víziója szerint, a határok
fölött, a magasban.
Lengyel barátaink helyzete sem irigylésre méltó. Akárcsak
mi, ők is sokszor elszenvedték a győztes hatalmak országdarabolós
hatalmi játékát. Ide-oda tologatták határaikat, és mai
országuk keleti határain kívül milliós lengyel kisebbség
él. Hozzánk hasonlóan, gondban vannak miattuk. A litván,
belorusz, ukrán földön élő lengyelek kapcsolattartása
az anyaországgal, Európával, talán még nehezebb lesz,
mint a tőlük valamivel nyugatabbra élő romániai, szlovákiai,
ukrajnai magyaroké. Európa a jogok és normák kontinense.
Amit nem lehet általánosan, normatívan szabályozni,
kiváltságokat és hátrányokat eredményez, ezért az európai
államelmélettől idegen. Meg kell tehát találni azt a
módot, hogy az Európai Unió két esélyes tagjelöltje
belépésével ne az önkéntes nemzeti szétszakítottság
fenntartására szavazzon.
Új félelem az elszakítottságtól
A magyarság összetartozásának jelképei időről időre
megjelennek a rendszerváltást követően. Ki szavazati
jogot adna a határon túliaknak, ki állampolgárságot,
ki magyar útlevelet. A magyarság történelmi szenvedései,
e századi szétszakítottsága az egységesülő Európában
elmúlni látszanak. Az Európai Unió minden közép-európai
nemzet számára biztonságos nemzeti fejlődést kínál.
Az integráció azonban nem képes egyszerre megbirkózni
a térség valamennyi országának valamennyi gondjával,
ezért csakis szakaszos lehet. A kimaradók hosszú időre,
talán egy-két évtizedre is, relatív elszakítottságra
számíthatnak, ami elsősorban a személyes kapcsolattartást
fogja nehezíteni. A XX. század szenvedéseibe belefáradt
és joggal egyre türelmetlenebb magyarság nehezen viselné
el az újabb szétszakítottságot, amelyet most nem a győztes
ellenség, hanem a politikai szükségszerűség kényszeríthet
rá.
A kettős állampolgárság jó és gyakorlatias megoldás
lehet az utódállamok magyarsága számára, de néhány olyan
alapvető kérdést vet fel, amelynek megválaszolása nélkül
a kettős állampolgárságról való nyilvános vita politikai
kalandorság.
Mit tehetünk?
Tamás Sándor kiváló vitaindítójában elméleti és jogi
értelemben alaposan elemzi a témát. Igen helyesen, komolytalan
érveknek minősíti a kettős állampolgársággal szemben
olykor hangoztatott adófizetési és katonai szolgálatot
érintő felvetéseket. Ezek a gyakorlatiasnak tűnő érvek
vagy csak a kérdés felületes ismeretéről tanúskodnak,
vagy éppen a gondolatot ellenzők tudatos zavarkeltését
kell látnunk bennük. Ha körül akarjuk járni a kérdést,
az igazi alapkérdéseket kell feltennünk.
1. Mire való a kettős állampolgárság?
2. Konkrétan most miért akarjuk?
3. Bevezetése kinek milyen előnyöket vagy hátrányokat
jelentene?
4. Milyen hosszú távú változásokat eredményezne, ha
bevezetjük?
Néhány rögtönzött válasz a feltett kérdésekre már érzékelteti
a problématömeg végiggondolásának szükségességét.
1. Mire való a kettős állampolgárság?
Ha egy ország ki akarja fejezni, hogy az ország népességét
ma alkotó közösségnek a határain kívül került tagjaival
sorsközösséget érez, értük valamilyen felelősséget vállal,
számukra a helyben lakóknak kijáró jogok nagy részét
biztosítani akarja, akkor lehetősége van az érintett
egyéneknek állampolgárságot adni. Ezzel a távol élő
lehetőséget kap arra, hogy kapcsolatait anyaországával
zavartalanul ápolja, anyaországában az ott élő állampolgárokkal
szinte azonos feltételek szerint részt vehet a gazdasági
és társadalmi életben, harmadik országban pedig élvezze
mindkét állampolgársága alapján az őt megillető jogvédelmet
és kedvezményeket.
2. Konkrétan most miért akarjuk?
A magyar nemzet egyharmada az ország határain kívül
él. Van, aki a saját elhatározásából, de legtöbben úgy
váltak idegen országok polgárává, hogy nem hagyták el
szülőföldjüket. Nyelvi, történelmi és vallási tudatuk
az egységes magyarsághoz köti őket, de a számukra ma
otthont adó államok törekvései gyakran megnehezítik
számukra, hogy tudatuknak megfelelő életet éljenek.
Az anyaországgal történő kapcsolattartás nem volt mindig
zavartalan, de a 90-es évek demokratikus átalakulása
meghozta számukra is a századelőn megszakadt kapcsolatok
intenzív ápolásának lehetőségét. Az Európai Unió határpolitikája
miatt a magyar csatlakozás reális veszélyt jelent erre
a kapcsolattartásra. Az egykori vasfüggöny vízumfüggönnyé
válhat, ami az egykori Monarchia sok szempontból egymásra
utalt régióit ismét elválaszthatja egymástól. Magyarországnak
keresnie kell a megoldást, hogy az európai politika
alakulása ne okozhasson újabb szétszakítottságot magyar
és magyar között. A megoldás keresésére annyi időnk
van csak, amennyi az uniós csatlakozásunkig még rendelkezésünkre
áll.
3. Bevezetése kinek milyen előnyöket vagy
hátrányokat jelentene?
Eddig az utódállamokban hátrányos volt magyarnak lenni.
Tanulásban, közéletben, érvényesülésben. Ha megjelennek
a schengeni határok és a határon túli magyarság, kettős
állampolgársága révén, könnyedén beutazhat az Unió területére,
akkor Trianon óta ez lesz az első alkalom, hogy a magyarság
konkrét hasznát látja magyar voltának. Ez fokozza a
közösségi érzést, és olyanok esetében is életre hívhatja,
akik már mélyen eltemették. Azok az erők, amelyek eddig
a többségi nemzethez asszimilálták az érvényesülni akaró
tömegeket, most az asszimiláció ellen fordulhatnak és
még disszimilációs folyamathoz is vezethetnek.
Nemzetközi értelemben is megjelenik a határon túli magyarság
mint közjogi kategória. Tisztázandó, hogy az a magyar
állampolgárság jogosítja-e viselőjét az Európai Unióban
mindazon jogokra, amelyeket a magyarországi magyarok
elnyernek a csatlakozással? Tömegessé válása esetén
komoly szervezési és szervezeti kérdéseket vet fel az
anyaország területén is.
Akik nem részesülhetnek magyar állampolgárságban, úgy
fogják érezni, hogy utazási szempontból másodosztályú
állampolgárokká váltak a saját hazájukban. Ez kiélezheti
a többségi nemzet és a helyi magyarság viszonyát. Különböző
törvénykezési technikákkal "büntethetik" a
kettős állampolgárokat, egészen odáig, hogy az intézmény
tilalmát megjeleníthetik saját alkotmányukban. Ez végső
soron oda is vezethet, hogy a kettős állampolgároktól
akár meg is vonhatják a szülőföldjéhez tartozó állampolgárságot.
Noha ez nem valószínű, hiszen milliókról van szó, de
az elvi lehetőség adott. Obstrukció is elképzelhető,
például az, hogy minden utódállam minden polgára kérvényezi
a magyar állampolgárságot és a magyar hatóságok dolga
lesz a kiválasztás. Újra felmerül a "ki a magyar?"
kérdés. Mi alapján számíthat valaki magyarnak? Addig,
amíg a magyarság jórészt csak hátrányt jelentett, semmi
kétség nem volt, hogy csak ízig-vérig valódi magyarok
vállalták nemzeti hovatartozásukat. Ám ha előnyt jelent,
minek alapján és ki fog szelektálni? Az ügyeskedő méltatlanok
hamarabb fognak hozzájutni, mint sokan azok közül, akik
kedvéért létrehozzuk az intézményt.
4. Milyen hosszú távú változásokat eredményezne,
ha bevezetjük?
Mindenekelőtt megerősíti a nemzeti tudatot. Felértékeli
a nemzethez tartozást. Biztosítani fogja a kapcsolattartást
a szétszakított magyarok között. Vélhetően fel fogja
erősíteni a bevándorlást az anyaországba, hiszen itt
teljes magyarságuk hátránymentes megélhetésén kívül
hasznosíthatják speciális ismereteiket, például nyelvtudásukat.
A szülőföldön és az anyaországban szerzett tulajdon
révén új gazdasági szálak szövődnek, amelyek megteremtik
a hosszú távú lehetőséget a most kimaradó országok NATO-
és EU-csatlakozásához. Nemzetközi méretekben kiterjeszti
Magyarország érdekképviseletét.
Megvalósul?
E sorok írója, bár kívánatosnak tartja, nehezen megvalósíthatónak
gondolja a kettős állampolgárság intézményét Közép-Európában.
Nincs olyan, mindenki által elfogadott szükséghelyzet,
mint amire Izrael hivatkozhatott. Nem széthullófélben
lévő világbirodalom részei vagyunk, amelyet szimbolikusan
tovább éltet a leginkább érintett generációkban a brit
nemzetközösségi útlevél. Térségünkben nincs hagyománya
a toleranciának, és még nem vált világossá mindenki
számára a nemzetállam eszméjének tarthatatlansága. Közép-Európa
lakossága nyugati szomszédaihoz képest nagyon szegény,
minden kiváltságot féltékenyen számon tart és megtorol,
ha teheti. Ezért a bombasztikus maximalizmus, "magyar
állampolgárságot, útlevelet minden magyarnak" helyett
jól kiépített konzuli, tiszteletbeli konzuli hálózatot
kell létrehozni a szomszédos országokban. Akár tíz évre
szóló, állandó vízumok kiadásával lehet könnyíteni a
schengeni utazási szigoron. Kétségtelen tény, hogy a
kettős állampolgárság egyre elfogadottabbá válik a világban
és nem okoz problémát ott, ahol két ország egyezik meg
ebben, vagy pedig csak egyéneket érint. Egy volt gyarmattartó
és a függetlenné vált volt gyarmat minden további nélkül
köthet ilyen megállapodást. Adott ugyanis az érintettek
köre. Magyarországnak, egyoldalú lépése nyomán, felkorbácsolódó
nacionalizmussal kellene szembenéznie, vagy éppen azzal,
hogy az általa kínált lehetőséget kihasználva minden
szomszéd ország minden állampolgára részesülni szeretne
a kedvezményből, ami nyilvánvaló nonszensz. A szétbombázott
Balkán füstje még elhomályosítja a politikai tisztánlátást,
de a kérdésről most megindult vita segíti, hogy jó döntés
szülessen, ha eljön az idő.
1. A szovjet-amerikai szuperhatalmi szembenálláson
alapuló világpolitikai egyensúly időszaka
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 2 sz.
|