Pro
vagy kontra
A magyar állampolgárság alanyi
jogának kiterjesztése minden magyarra
Tárgykör és metódus
Magyarország belátható időn belül csatlakozik az Európai
Unióhoz, valamint a schengeni határegyezményhez, ugyanakkor
a szomszéd államok csatlakozása, ahol a magyar nemzet
kb. egynegyede él, még középtávon is bizonytalan. Ez
méltánytalan helyzetbe hozza azokat a magyar nemzetrészeket,
amelyek kinyilvánított[1] vagy vélelmezhető
akaratuk ellenére kerültek a békediktátumok szabta határokon
kívülre. A magyar csatlakozás időpontjának közeledtével
nem zárható ki egyfajta kapuzárási pánikhangulat[2]
elterjedése, ami esetleg drámaian megnövelheti az áttelepülni
szándékozók számát.
A problémát a Magyarok Világszövetsége Stratégiai Bizottságának
az 1998. áprilisi választmányi gyűlése elé terjesztett
helyzetjelentése és megoldási ajánlata vitte be a köztudatba.
Az ajánlás lényegét a részleges magyar állampolgárság
alanyi jogának kiterjesztése képezte és képezi. Ezt
akkor és azóta a média "kettős állampolgárságra"
fordította le. A kezdeményezés társadalmi vitává terebélyesedett,
amelynek jelen esszé is részét képezi.
Tamás Sándor vitaindítója[3] a "kettős
állampolgárság pro és kontráját" igyekezett "szakmai",
politikailag semleges nézőpontból feltérképezni.[4]
Eme nézőpontból következett a dolgozat címe (pro és
kontra), valamint az érvrendszer statikussága és leszűkítése
a hipotetikusan közvetlenül érintettekre. Az előnyök
és hátrányok között találhatók olyanok, amelyek a kettős
állampolgárság esetleges kedvezettjeit érintik, és olyanok,
amelyek azok nemzeti közösségét (különös tekintettel
az erdélyi magyar nemzetrészre). Az önkiszabott politikamentesség
viszont, úgy tűnik, nem adott módot a magyarországi
politikum lehetséges opcióinak taglalására. A vitaindító
szerzőjének felfogása az állampolgárságról magán hordozza
a francia iskola erős hatását, hiszen egyértelműen és
kizárólag a személy és állam közötti jogviszonyt lát
benne.[5]
Dolgozatomban a vitaindítóban taglalt kettős állampolgárság
létrejöttét megelőző folyamattal, még inkább az azt
kiváltó politikai döntéssel, annak pro vagy kontrájával
és mikéntjével foglalkozom. Először is megvizsgálom
a kérdés realitását: vannak-e eleve kizáró objektív
körülmények? Konklúzióm szerint kizáró körülmények nincsenek.
Ezt követően arra a kérdésre válaszolok, hogy objektív
kizáró körülmény híján miért kell a pro vagy kontrával
foglalkozni, miért nem pusztán a hogyannal? Ennek okai
a magyar politikum örökletes torzulásában keresendők,
melynek gyökerei alighanem a kiegyezésig visszanyúlnak.
Eltérően a francia, lengyel, ír vagy izraeli politikumtól,
a magyar politikai elit a nemzeteszme tekintetében súlyosan
megosztott. Az általam itt (talán kissé eufemisztikusan[6])
univerzalistának nevezett beállítottságnak a politikai
látóköre és felelősségérzete megáll az országhatárnál
s a magyar állampolgárok 10 milliós közösségénél, a
nemzeti beállítottság viszont kiterjeszti azt az egész
15 milliós magyar nemzetre.
Megvizsgálok továbbá három ideáltipikus politikai opciót
(univerzalistát, konzervatívot és nemzeti-radikálist),
azzal a céllal, hogy a pro vagy kontra kérdésre adott
politikai válasz jövőképfüggőségét és érdekfüggőségét
érzékeltessem. A markánsan különböző nézőpontok (függetlenül
attól, hogy mennyire köszön vissza belőlük a mai magyar
politikai valóság) virtuálisak és kinagyítottak. A kinagyításnak
az a célja, hogy a valós esetek gondolatilag interpolálhatókká
váljanak. Az interpoláció általában kisebb hibaaránnyal
jár, mint az extrapoláció.
Végül két interpolációt vizsgálok meg. A hipotetikus
(liberál-konzervatív) "Nemzettagsági Igazolvány"
opciót, valamint a személyes (konzervatív és nemzeti-liberális)
"Külhoni Állampolgárság" opciómat, válaszomat
a mikéntre (reményem szerint az általános expozétól
kellőképpen elhatárolhatóan), amely differenciált (honi
és külhoni) állampolgárságot szán a magyaroknak és külön
státust a történelmi Magyarország nem magyar, de tősgyökeres
lakosságának.
1. A kérdés realitása
A problémakör megoldhatósága, realitása a prohibitív
hatalmi és elvi akadályok hiányából adódik.
Az e döntésben közrejátszó hatalmi tényezők:
- A közvetlenül érintett egyének szabadságjogai és érdekei.[7]
A magyar állampolgárság automatikus kiterjesztése a
határon kívül rekedt magyarokra az egyén szabadságjogainak
sérelmeként is felfogható lenne. A puszta jogosultság
kiterjesztése viszont nem: az állampolgárság lehetőségkénti
kiterjesztése önmagában esélyt jelent. Az esélytöbblet
nem fogható fel a szabad és felelős ember ellenérdekeként.
- A közvetve érintettek (anyaországiak) prohibitív ellenérdekeltsége.
Az elképzelhető ellenérdekek (pl. járulékos költségek)
megszüntethetőek vagy kompenzálhatóak és semmiféleképpen
nem prohibitív mértékűek.
- Az integrálódó Európa hozzáállása az 1997-ben elfogadott
166-os konvenció által erősen közeledett az ENSZ eddigelé
is permisszív álláspontjához a kettős állampolgársággal
kapcsolatban. Erre a vitaindító is kitér. Nemzetközi
megítélésben a kettős állampolgárság egyre inkább értéknek,
mintsem rendellenes állapotnak minősül (1 - 94. old.).
- A szomszéd országok közül Horvátország a szuverenitása
elnyerése után gyakorlatilag kiterjesztette állampolgárságának
alanyi jogát minden horvátra.[8] Románia
döntéshozói hasonló szabályozást készítenek elő, főleg
moldáviai viszonylatban. A tágabb szomszédságban Bulgária
követte Horvátország példáját. A német állampolgárságra
alanyi jogon minden német (népi német: Volksdeutscher)
jogosult,[9] az izraeli állampolgárságra
pedig csak zsidó eredetű személyek jogosultak.[10]
Ha mindennek dacára a magyar állampolgárság jogosultságának
kiterjesztése ellen az ország szomszédai kifogást emelnének,
azt a precedensek birtokában a honi diplomácia könnyűszerrel
háríthatná.
Bátran levonható tehát a következtetés, hogy nincsenek
prohibitív hatalmi gátjai a magyar állampolgárság alanyi
jogként való kiterjesztésének minden magyarra. Hogy
elvi gátak sincsenek, arról Tamás Sándor írása kellő
mértékben informál.
2. A belpolitikai hatalmi tér
A rendszerváltoztatás kezdete óta a magyarországi
elitek egy egész sor alapvető kérdésben konszenzusra
jutottak. De sajnos ez csak a külső és formális megítélés
esetében érvényes. Formálisnak azt a (pl. az US State
Departmentre jellemző[11]) szemléletet
nevezem, amely csak az eredőre tekint, de a törésvonalakat,
azoknak mélységét nem érzékeli, az esetleges egymásnak
feszülés mértékére nem ügyel. A magyar politikumban
szinte minden alapvető kérdésben kitapintható vagy egyenesen
szembeszökő egy bizonyos törésvonal.
Az államforma például egy ilyen kérdés. Konszenzus
övezi a köztársasági államformát. De már a Szent Korona
státusa, esetleges funkciója a köztársaságon belül vitatott.
Az állami intézmények demokratizmusának tekintetében
elvben úgyszintén konszenzus van, de a konkrét formákat
illetően nem. Vita tárgya az elnöki legitimitás forrása
(a nép vagy annak választott képviselői), valamint a
parlament kamaráinak száma.
Az ország integrálódása az euroatlanti struktúrákba
elsöprő többségű támogatottságot élvez. Mindazonáltal
nincs konszenzus az integrálódás értéktartalma, értékirányultsága
felől. A nyugati integráció egyik legfőbb szószólója,
a magyarországi szellemi-politikai main stream Körösényi
András (2) szerint szelektíven kezeli a nyugati értékeket,
saját univerzalista világképének és politikai érdekeinek
megfelelően gyártott egy virtuális, nemlétező Európát,
melyet média-oligopóliumán keresztül sugároz a társadalom
felé. A nemzeti tábor ezzel szemben a nemzetek Európáját
keresi. Számára az Unió nem utolsósorban kulturális
mentsvár az amerikai kultúruniformizmussal szemben.
A szabadságjogok a demokrácia és jogállamiság kvintesszenciájaként
deklaratív konszenzusnak örvendenek. Az előbb említett
univerzalista (nemzeteszme-ellenes) média-oligopólium
viszont Bogár László (3) szerint a véleményterror eszközével
kérdésessé teszi a véleménykinyilvánítás és Vass Csaba
szerint az informálódás (4), valamint a szabad kommunikáció
(5) alapvető emberi jogát. Mindenekelőtt ezért robbant
ki a médiaháború akkor, amikor 1990-ben a nemzeti erők
szerezték meg a főhatalmat, úgymond szünetelt 1994 és
1998 között az univerzalisták kormányzása alatt és dúl
most az általuk ismét elvesztett választás óta újult
erővel.
Felkapott és kvázikonszenzusnak örvendő eszme Magyarországon
a multikulturalizmus, miközben csak egyetlen illusztratív
példával élve: Kodály országában Kodály tanítása kihalóban
van.
A tudásszintnövelés mint felismert szükségszerűség
konszenzuális. De a Magyarországról származó Nobel-díjasok
zömét felnevelő egyházi iskolák helyzetével kapcsolatban
máig sincs konszenzus. Mint ahogyan a Nemzeti Alaptanterv,
a Magyar Tudományos Akadémia státusa és a kutatás problémaköre
is vitatott.
A felsorolt problémák körül a mélyben lappangó vagy
nyílt egymásnak feszülés mindannak az alapvető ellentétnek
a folyományaként fogható fel, ami az ország elitjeit
két markáns táborra osztja. Ez a probléma a nemzeteszme,
illetve az ország és a nemzet egymás közötti viszonya.
Kövér László szavaival élve, Magyarországon a nemzeteszme
körül az elitek közt hideg polgárháború dúl.[12]
Ez a súlyos megosztottság, ez a törésvonal nemcsak pártok
között jelenül meg, hanem egyes pártokat is keresztbemetsz.
A magyarországi pártok megalakulásuk óta tartó (néha
drámai formákat öltő) metamorfózisa szinte minden esetben
e két világnézet ütközésére is visszavezethető. A tisztulási
folyamat még nem ért véget.
Az állampolgárság alanyi jogként való kiterjesztésének
kérdése az egész etnokulturális magyar nemzetre, a tagadó,
igenlő vagy éppenséggel kompromisszumos megoldást kereső
állásfoglalások híven tükrözik e szembenállást.
3. Ideológiaspecifikus opciómodellek
Az alább leírt opciómodellek, valamint a vázolt ideálspecifikus
politikai szempontok nem a teljesség igényével készültek,
sem a szempontok számát, sem pedig az egyes szempontok
leírásának részletességét illetően. Jelen esetben célom
elgondolkodtatni, nem pedig meggyőzni, tehát illusztrálni
s nem demonstrálni. Ezért minimálisra szűkítettem a
szempontok számát, és leírásukban igyekeztem csak a
problémareleváns jellemzőkre kitérni. Az opciómodellek
leírásánál is azon voltam, hogy a másodlagos jelentőségű
részleteket kerüljem.
3.1. Az "univerzalista" szempont
kategorizációs modellje
Az "univerzalista" álláspont ilyen formában
történő megjelenítése talán mesterkéltnek tűnhet, hiszen
két markánsan különböző világnézet, a liberális és a
szocialista is magán hordozza jegyeit. A tárgyalt probléma
szempontjából csak az releváns, hogy az állampolgárság
kiterjesztésével kapcsolatban milyen döntés valószínűsíthető.
Ebből a szempontból a két, egyébként ellentétes politikai
felfogás metszi egymást. Mind a két eszmerendszer (a
doktriner liberális és az internacionalista szocialista)
jogalkotása a népszuverenitásra épül. A "nép"
elvont fogalmán egy adott ország lakossága értendő.
Az állampolgárság vonatkozásában mindkét irányzat a
jogviszonyelmélethez áll igen közel, mely "az állampolgárságot
egy nevesített állam és egy nevesített természetes személy
olyan jogi viszonyának tekinti, amelynek tartalmát a
jogalanyok kölcsönös jogai és kötelességei alkotják.
A jogviszony tartalma ily módon a közjogi és magánjogi
természetű jogok és kötelességek összessége, tehát maga
a jogrendszer" (1 - 86. old.). A nemzet fogalmát
ezek az ideológiák az állampolgárok összességével definiálják,
de túlhaladott, avítt, retrográd kategóriát látnak benne,
melynek napjai meg vannak számlálva.
Nyilvánvaló, hogy ebben a gondolatiságban az állampolgárság
nemzeti érdekből, jus sanguinis, netán a történelmileg
felfogott jus soli alapon az országhatáron kívülre történő
kiterjesztése nehezen vagy egyáltalán nem értelmezhető.
Amikor a Magyarok Világszövetségének felvetése nyomán,
mely szorgalmazta a magyar állampolgárság alanyi jogának
kiterjesztését minden magyarra, az akkori, jobbára univerzalista
beállítottságú MSZP-SZDSZ kormány konfrontálódott a
világképével ellenkező igénnyel, akkor a problémát nem
az igény jogosultsága felől[13] és
nem is a kollektív hasznosság felől[14]
közelítette meg, hanem (első körben) a keresztülvihetőséget
tagadva[15] az egész problémát a majdani
Schengen-vízum megadásának kérdésére redukálta.[16]
A külföldi magyarok a jövőbeni magyarországi vízumkezelés
egy külön kategóriájává váltak. Ezért ezt az eljárást
kategorizációs modellnek neveztem.
3.2. A konzervatív szempont státusmodellje
A konzervatív politika alapja a történelem szerepéről
alkotott felfogás. A "történelem" lényegére
csupaszítva nem egyéb, mint tapasztalat, a konzervatívok
történelembe fektetett bizalma pedig azon alapul, hogy
az emberi kapcsolatok terén a tapasztalatot részesítik
előnyben az absztrakt és deduktív gondolatokkal szemben
(6). Ennek megfelelő a konzervatívok társadalomképe
is. Burke a konzervativizmus bibliájának tartott alapművében
leszögezi, hogy "...a társadalom szerződés. - Társas
viszony minden tudományban, minden művészetben, minden
erényben és tökélyben. Nem csupán maguk az élők, hanem
az élők, a már holtak s a még meg nem születettek közötti
társas viszony ez" (6). A szerves szemlélet nem
pusztán kronologikus, hanem a mindenkori társadalmi
jelen állapot érzékelésében is jellemző. Ez vonatkozik
a természetesnek felfogott egyenlőtlenségre is. A konzervatív
filozófia legfontosabb alapelve a szabadság és az egyenlőség
szükségszerű és abszolút összeférhetetlensége[17]
(6 - 64. old.), ami a szabadságnak adott abszolút elsőbbséggel
párosul. Az egyenlőtlenség természetes tényként való
elfogadottságából ered egy fajta státustisztelet. Következésképpen
az állampolgárságot tekintve a konzervatív világnézethez
igen közel áll a (német irodalomban domináns) státuselmélet.
Ez az elmélet az állampolgárság jogintézményi függetlenségét
(tehát az általa szavatolt jogi helyzetet - státust)
hangsúlyozva a belőle származó jogok és kötelezettségek
kérdését másodlagosnak tekinti (1 - 86. old.). Az alkotmány
tekintetében is érvényesül a szerves szemléletmód. Nisbet
is rámutat - nagyon helyesen -, hogy Burke azon nézete,
mely szerint egy nép igazi alkotmányát történeti intézményei
jelentik, nem pedig egy darab papír, egészen napjainkig
visszhangra lel a konzervatívok körében.
A nemzet szerves fejlődését a trianoni trauma súlyosan
megzavarta. Konzervatív nézőpontból ez a valódi probléma.
A schengeni határ küszöbön álló kialakulása a szétszakított
nemzetrészek között, a határon túli magyarok utazási
korlátozása mindössze a figyelem homlokterébe hozza
a mélyebb és nagyobb problémát. Következésképpen egy
elképzelt konzervatív indítványnak ez utóbbira is megoldást
kell kínálnia.
Elképzelhető a határon túli magyarok (törvénybe foglalt)
külön státusa. E külön státus nevezhető külhoni magyar
állampolgárságnak. Ennek kézzelfogható velejárója lehetne
például a magyar útlevél. Ez az opció várható hatásában
közelítene a brit többszintű állampolgárság modelljéből
kiinduló részleges állampolgárság opciójához, viszont
nem igényelne (a jelen politikai erőviszonyok mellett
nehezen kivitelezhető) alkotmánymódosítást.
3.3. A nemzeti radikális szempont "teljes
kör? magyar állampolgárság" modellje
A nemzeti világnézet középpontjában a nemzet mint sorsközösség
és legfőbb értékhordozó áll. A közösség egységének létrehozása
(ill. megőrzése), valamint szellemi és anyagi értékeinek
gyarapítása a legfőbb imperatívusz. A közös sorsalakításnak
és értékgyarapításnak sine qua non előfeltétele a közösség
szabadsága (szuverenitása - önrendelkezése) (8). Az
önrendelkezéshez szükséges hatalmat, valamint az anyagi
és szellemi javakat a nemzeti beállítottságú politika
három irányban igyekszik gyarapítani: a modernizáció
(9), a nemzeti kultúra (10), valamint a nemzetépítés[18]
terén (11 - 206. old.).
Szilágyi Ákos (12) szerint a radikalizmus mindenekelőtt
a problémák gyökerüknél történő megragadásában, rejtett
lényegük feltárásában, valamint a lényeg, az igazság
kimondásában megnyilvánuló hajthatatlanságban, a megalkuvási
képtelenségben és intranzingenciában nyilvánul meg.
A magyar nemzeti radikalizmus szempontjából (hasonlóan
a konzervatívhoz) az újabb "vasfüggöny", mely
leereszkedni készül a magyar nemzetrészek közé, csak
politikai apropó arra, hogy a valódi problémára, a megosztottság
állapotára találjon legalábbis részleges megoldást.
Ez a részmegoldás egyértelműen a teljes kör? magyar
állampolgárság alanyi jogának alkotmányos kiterjesztése
lenne minden magyarra.
Ez valóban gyökeres megoldás lenne, erős szimbolikus
kisugárzással a nemzet és annak szűkebb vagy tágabb
környezete felé. A teljes körű állampolgárság megszüntetné
az áttelepülés minden jogi gátját, ezért alkalmasint
áttelepülésserkentő hatásúnak bizonyulhat. Ez egyáltalán
nem mond ellent a nemzeti radikalizmus "egy nemzet
- egy közös haza" elvének. Sőt, tekintettel arra,
hogy Magyarország népsűrűsége pl. Németországéhoz képest
csekély, ráadásul domborzati adottságai miatt könnyen
betelepíthető, valószínű, hogy az EU-tagság elnyerése
után sok nem magyar számára célországgá válik. Ha tekintetbe
vesszük a demográfiai tendenciákat, könnyen kiszámítható,
hogy ha nem áll be drasztikus változás a magyar népesség
szaporulatában, egypár évtized alatt az anyaország (magyar)
lakosságának csökkenése kiegyenlíti a határon túliak
számát. A nemzeti radikalizmus bármikor szívesebben
láthatja a magyarok betelepülését, mint az Európából,
Ázsiából vagy Afrikából érkezett nem magyarokét. Mindennek
tetejében, a határon túli magyarság teljes áttelepítése
az anyaországba jelentősen csökkentené a régió etnokulturális
feszültségszintjét. A Kárpát-medence Trianon óta fennálló
egyik megoldatlan problémájára lenne ez egy nonkonfrontatív,
szomszédbarát és kooperatív feloldási módozat. Mindemellett
távolról sem állítom, hogy a magyar nemzeti radikalizmusnak
ez lenne a célja, sőt még azt sem, hogy össznemzeti
szempontból, minden tényezőt figyelembe véve, a határon
túli magyarság betelepítése a trianoni határok mögé
kívánatos lenne, pusztán azt jeleztem, hogy e megoldás
nem áll éles ellentétben a tárgyalt álláspont alapelveivel.
4. Interpolációk
A fenti opciófelületen két interpolációt vázolok.
Az egyiket a liberális - konzervatív tengelyen helyezem
el. Célom példázni, hogy ugyanaz a név, "nemzettagsági
igazolvány", attól függően, hogy törvény alapján
jön létre vagy nem, gyökeresen eltérő hatást gyakorol
és természetesen más politikai szándékot takar. Ez egyben
alkalom arra, hogy a probléma lényegére, a törvényszintű
szabályozás szükségességére rámutassak. Ezt az interpoláció
alapgondolata után "Nemzettagsági Igazolvány opciónak"
neveztem.
A másik interpoláció a konzervatív pólus közelében
a nemzeti radikálistól és az univerzalista liberálistól
kb. egyforma távolságra helyezkedik el (ideológiai irányultsága
tehát konzervatív és nemzeti-liberális), melyben a személyes
megoldási elképzelésemet taglalom. Alapgondolata szerint
ezen interpolációt az ideológiai háromszögbe "Külhoni
Állampolgárság opció"-nak neveztem.
4.1. A "Nemzettagsági Igazolvány opció"
mint interpoláció
Az elképzelés lényege a magyar nemzettagsághoz kötött
külön státus. Ez feltételez egy nemzettagsági igazolványt
és azt, hogy ilyenformán létrejön egy nemzeti kataszter.
A kataszter és igazolvány alapján a magyar határon kiállítanák
a vízumot (illetve az igazolvány szolgálna vízumként).
Gyenge pontja az elképzelésnek az, hogy az így kiállított
s a román útlevélbe pecsételt vízumot vagy saját magát
az igazolványt, a továbbutazás esetében a schengeni
megállapodáshoz csatlakozott többi állam is el kellene
hogy ismerje. Ez bizonyos fokig nem egyéb, mint a politikai
felelősségnek az áthárítása a schengeni egyezmény országai
felé. (Ezzel szemben a magyar útlevél automatikus elismerésnek
örvendene - annak odaítélése kizárólag magyar belügy
lenne.[19])
Külön veszélyeket hordozna ezen opció egy olyan variációja,
amely a nemzettagsági igazolványt egy-egy határon túli
magyar "legitim" szervezet tagsági igazolványával
azonosítaná, vagy e szervezetet bízná meg ezen igazolványok
kiállításával. Ez abból a meggondolásból történhetne,
hogy ezáltal az önrendelkezés politikája társadalom-lélektanilag
erősödjön. Félő viszont, hogy éppen ellentétes hatást
idézne elő. A "vízumhatalom" behozhatatlan
politikai előnyhöz juttatná a kiválasztott szervezetet,
bármilyen létező vagy potenciálisan létrejövő más szervezethez
képest. Ez önmagában is feszültségkeltő. Elvileg csak
abban az esetben nem szenvedne csorbát a belső békéhez
elengedhetetlen méltányosság, ha az adott szervezet
önkormányzati (állam-) struktúraként működne. Elvileg.
De a gyakorlat másra tanít. A határon túli magyar szervezetek
közül csak az RMDSZ-nek van ezen igényt megközelítő
alapszabálya. Viszont az 1996-os kormánybalépés óta
a Szövetség nemcsak kifelé, hanem (a legutóbbi kongresszusi
és SZKT-határozatok által is bizonyítottan) befelé is,
pártként szerveződik és működik. A pártszerű működéssel
párhuzamban gőzerővel folyik a mai hivatalos RMDSZ-politika
ellenzőinek a döntésbefolyásoló pozíciókból történő
eltávolítása (a politikai Gleichschaltung). De amennyiben
létezne is "neutrális" határon túli szervezet,
még akkor is fennállna a (büntethetetlen[20])
visszaélések lehetősége.[21]
Reális megoldás csak a magyar állam által külön e
célra létrehozott, azzal szerződéses munkaviszonyban
álló (esetleg felesküdött) személyzetből álló "regisztratúra"
lenne, amely rendszeres magyarországi ellenőrzés alatt
működne (esetleg a kulcspozíciók rotációs rendszerével).
Az így felállított regisztratúrák bármelyik másik megoldásnak
a kivitelezésében is szükségesnek bizonyulhatnak.
Az imént ismertetett elképzelés helyét az (univerzalista,
nemzeteszmét ellenző) liberális - konzervatív tengelyen
(a 3. fejezetben vázolt ideológia-háromszög egyik szárán)
az határozza meg, hogy státust (jogállást) eredményez-e
vagy pedig pusztán kategorizációt. Ez attól függ, hogy
külön törvény születik-e az elképzelés életbe léptetésére,
amely a határon túli magyarság magyarországi jogi helyzetét
(státusát) szabályozná, vagy pedig csupán egy rendelet
vagy esetleg a Magyar Állandó Értekezleten született
megegyezés lenne alapja eme rendezésnek.[22]
Ez utóbbi, kategorizációs kivitelezésben az elképzelés
helye ott lenne az univerzalista, nemzeteszmét ellenző
sarokban. Eredményeként a határon túli magyarok mindössze
a schengeni vízumrendezés bizonyos - kiemelt - kategóriáját
képeznék. Pontosan úgy, mint a szocialista-liberális
kormány 10 éves vízuma, azzal a megjegyzéssel, hogy
Kovács László elképzelésétől eltérően, bonyodalmakat
szülhet a határon túli nemzetrészek belpolitikájában.
Ha ezzel szemben a nemzettagsági igazolványt és a
köréje szervezett kezelési rendszert törvény szabályozza,
akkor státust eredményez, amely akár a külhoni állampolgárságot
is megközelítheti. Ez esetben, a vázolt politikai háromszögben
a konzervatív sarokhoz közeli lenne a helye. E konstrukció
erőssége abból adódna, hogy a történelem által a határon
kívülre kényszerített nemzettagok számára regiszrált,
ellenőrizhető és örökíthető státust hozna létre az anyaországban.
Ehhez a későbbiekben, az utazási könnyítésen túl, más
jogosultságokat is lehetne kötni. Ez a nemzeti hovatartozáshoz
kötött új minőséget jelentene, ami hatásában asszimilációgátló
és disszimilációserkentő.
4.2. A "Külhoni Állampolgárság opció"
mint interpoláció
A schengeni határ várható létrejöttének kérdése az anyaország
és az elcsatolt nemzetrészek között nem tett egyebet,
mint hogy rávilágított a magyar politikum immáron lassan
tízéves mulasztására. Magyarország mérvadó politikai
erőinek nincs átfogó koncepciója arra vonatkozóan, hogy
miként oldják meg, az új történelmi helyzetet kihasználva,
a trianoni határok okozta máig is tartó problémakomplexumot.
Az "univerzalista" (a magyar nemzeteszmét
ellenző) erők számára a határon túli magyarság nem egyéb,
mint az érdekérvényesítésük vélt vagy valós akadálya
- ha nem másért, hát a nemzeti kérdés ébrentartása miatt.
Ezen erők részéről félszájjal kimondva vagy kimondatlanul
is ott van az elvárás: tűnjünk el, de csendben és nem
az anyaország felé.
A nemzetben gondolkodó oldalon bátorítanak, hogy maradjunk
meg magyarnak - de ott, a szülőföldünkön. Megoldásként
a közösségi autonómiát dicsérik - ami önmagában helyénvaló.
Az autonómia (a nemzeti közösség önkormányzata, annak
különböző formáival) valóban megmaradásunk egyik elengedhetetlen
feltétele. Azonban ha létre is jönne az autonómia, miként
lehetne az hosszú távon életképes az anyaország kulturális
és gazdasági szívóhatásának kitéve, ha nincs egyrészt
valamifajta össznemzeti újraszervesedési perspektíva,
másrészt a hathatós gazdasági szimbiózis lehetősége?
Másfelől: miféle perspektívája lehet a nemzeti közösség
önkormányzatának például Romániában, a többségi állam
etnokratikus-etatista centralizmusának kitéve, amely
alatt az erdélyi románok is gazdasági és politikai hátrányt
szenvednek, ha nem éppen ez utóbbiakkal szövődő stratégiai
együttműködés révén, az együtt kicsikart devolúciós
folyamat által?
A schengeni határ közeledő bizonyossága valóban jó
apropó olyan törvényeket hozni, amelyek ezekre a kérdésekre
a lehetőségekhez mérten jó választ adnának. Az ideológiák
annyiban nyújtanak segítséget, amennyiben manapság bizonyos
fokig a nagy irányzatok attitűd - szándék - eredmény
mátrixában számottevő történelmi tapasztalat birtokában,
problémaorientáltan és (az eleve létező politikai szándék
szempontjából) célirányosan "tallózhatunk".
Az univerzalista liberalizmus (a vizsgált probléma
és a nemzeti-modernizációs szándék szempontjából) irreleváns
a kultúrnemzet fogalomkörében, de releváns lehet a szabadság,
méltányosság, gazdasági hatékonyság és mindenek előtt
a kooperatív és utilitarista attitűd terén.
A konzervativizmus status quo rögzültsége a jövő már
jócskán körvonalazódó kihívásaival szemben keveset ígérő.
De annál több potencialitást találok az értékhűségben,
moralitásban, a pragmatizmusban és mindenek előtt a
világ szubszidiáris-szerves érzékelésében.
Nem sokat ígérők a nemzeti radikalizmus protekcionista
és izolacionista reflexei. De a nemzet kategóriájának
kiemelt értékhordozókénti kezelése jövőbe mutató és
hasznos. Felfogásomban a nemzet minél teljesebb egységének
megteremtése az egyes nemzettagok egyéni érdeke is egyben.
A határon túli magyarság esetében e kérdés triviális,
nyilvánvaló. De az anyaország népének is érdeke fűződhet
ehhez a nemzetszervesedés által megnövelt kooperatív
felülethez, az ezzel járó befolyásnövekedés által. A
jövő évszázadai a tudás és kultúrhatalom évszázadai
lesznek. Szabad fejlődés és fair versenyhelyzet esetén
minden kultúra, minden nemzet saját kultúrspecifikus
készségei és a kreativitása függvényében boldogul majd.
Kiemelt jelentőséghez jutnak a tudás-elitek. Nem mindegy,
hogy a magyar nemzet 10 vagy szubszidiárisan szervesülve
15 millió tagból meríti tudáselitjét. Úgy gondolom,
hogy a nemzet érdekérvényesítésének feltétele a szuverenitása
- de nem annak mára anakronisztikus, kristályos nemzetállami
formája. Az a megatrendekkel ellentétes, ezért fenntartása
illuzórikus, illetve a költség-haszon aránya abszolút
kedvezőtlen. A globalizáció világában és az integrálódó
Európán belüli érdekérvényesítésnek a szubszidiáris
szuverenitás és annak a hierarchizált hálóstruktúrái
felelnek meg.
Az alábbiakban, a schengeni határok várható problémáinak
apropóján, a következőkben két törvényből álló megoldási
alapot vázolok:
Elképzelésem szerint sarkalatos törvény kellene kimondja,
hogy a létező (honi) magyar állampolgárság mellett létrejön
a külhoni magyar állampolgárság intézménye is, amelyre
jogosult minden magyar (nem honi állampolgár).
Magyarnak minősül - német minta szerint -, aki pl.
legalább 25%-ban magyar eredetű, beszéli a magyar nyelvet
és vállalja a magyarságát, ami a magyar kultúridentitásban
és/vagy magyar szellemiségű utódnevelésben ragadható
meg.
A külhoni állampolgár jogosult:
- magyar útlevélre,
- korlátozott és ellenőrzött körülmények között, de
a nem-állampolgárokkal szemben preferenciális munkavállalásra
Magyarországon,
- a magyar felsőoktatásban tanulni minden olyan ágazatban,
amelyben a saját országában nincs magyar nyelvű képzés,
- a magyar betegbiztosítási rendszerben (fizetéses alapon)
részesülni,
- megválasztatni[23] politikai vagy
önkormányzati funkciókba.
Nem jogosult:
- a magyarországi politikai életben választani,[24]
- véglegesen letelepedni. A honosítás a magyar állam
érdeke szerint
vagy az adott kisközösség veszélyeztetettségének függvényében
történik.
Az elképzelés megfelelne az állampolgárság modern tudományelméleti
megítélésének, a modern státuselméletnek. A mai nyugat-európai
szakirodalom új irányzatai az állampolgárságot önálló
közjogi jellegének elismerése mellett olyan státusnak
(jogi helyzetnek) tekintik, amely egyidejűleg jogi kapcsolatot
is indukál az egyén és az állam között (1 - 86. old.).
A Bismarck alatt egyesült Német Birodalomhoz tartozás
szempontjából nem lehetett túlzottan releváns a birodalmi
polgár jogviszonya az ő konkrét "haza-országával"
("Heimatland"-dal), annál inkább jogállása,
amely rögzíti, hogy ő a birodalom egyik (bármelyik)
tagországának polgára. Ebből a már létező jogállásából
következhetett aztán a jogállása a birodalomban és jogviszonya
a birodalommal szemben. Ez az a tartalom, amit a korai
státuselmélet ír le. E felfogás az állampolgárság jogintézményi
függetlenségét hangsúlyozva a belőle származó jogok
és kötelezettségek kérdését másodlagosnak tekinti.
A világ azon tájain, amelyeken a jogalkotás és jogszolgáltatás
szervesen a római jogban gyökerezik, a társadalmi fejlődés
és jogalkotás (többnyire egymást segítő) kölcsönhatásban
halad. Ez teljes mértékben érvényes az állampolgárság
tekintetében is. Az állampolgárság a közjog egyik alapintézménye.
Fogalmának tartalmi összetevőit az állam és az egyén
alkotmányjogi kapcsolata határozza meg. Az alkotmányjog
az állam és az egyén kapcsolatát elsődlegesen az állami
szuverenitással összefüggésben vizsgálja (1 - 83. old.).
Tehát a szuverenitás - precízebben a szuverén - milyensége
(pl. egységes központosított nemzetállam vagy pedig
szubszidiáris-föderatív állam) határozza meg végső soron
az állampolgárság tartalmi összetevőinek alakulását.
A német nyelvterületen az állampolgárság intézményének
kialakulásakor a Vilmos császári, szubszidiáris birodalmi
struktúra volt jellemző.25 Ennek felelt meg a korai
státuselmélet tartalmi szubsztanciája. Ez az állampolgárság
jogintézményi függetlenségét hangsúlyozva a belőle származó
jogok és kötelezettségek kérdését másodlagosnak tekinti.
Ugyanabban az időben Franciaországban a központosított
nemzetállami realitásnak a (3.1. fejezetben definiált)
jogviszonyelmélet adott megfelelőbb leírást. Az Európai
Unió létértelme a tagországainak és azok polgárainak
nyújtott gazdasági, kulturális és katonapolitikai többletbiztonságból
ered. Ebből a többletből természetszerűen kizárólag
az unió tagországainak a polgárai részesülnek. Ilyen
az Unión belüli szabad lakhelyválasztás vagy munkavállalás
alanyi joga. Az alanyiság ez esetben nem az illető személy
konkrét állampolgári jogviszonyából ered, mely alapesetben
a polgárt szülőhazájához köti, hanem ezen állampolgárság
puszta tényéből, tehát az illető személy ("EU-tagország
állampolgára") státusából. A gyakorlat szempontjából
a szubszidiárisan integrálódó Európának a realitását
a mind szabadabban migráló tömegek, a kettős és többes
állampolgárságok sokasodása erősen befolyásolja. A mind
kevésbé ellenőrizhető és tehát mind kevésbé relevánssá
váló jogviszony helyett a státus, a jogállás válik mindössze
ellenőrizhetővé s tehát relevánssá. Ezt a fentebb definiált
modern státuselmélet írja le.
A modern státuselmélet szerint tehát az állam és személy
viszonyában az állampolgárság intézménye bipoláris kontinuumként
fogható fel, amelynek egyik pólusa a jogi helyzet -
státus, a másik pólus pedig a jogviszony. A bipoláris
kontinuum kiegyensúlyozottsága, vagy ellenkezőleg, (státus,
illetve jogviszony irányú) polaritása esetfüggő - a
partikuláris (pl. alkotmányos vagy sarkalatos törvény
általi) szabályozástól függ. Az elképzelt külhoni magyar
állampolgárság elméleti szempontból a bipoláris kontinuum
"státus" pólusa közelében helyezkedne el.
Véleményem szerint az így kialakult törvényes státus
hosszú távon is elősegítené a határon túli magyarság
helybeni gyarapodását. Ez a megoldás jobban megfelel
a célnak, mint a nem törvényeken nyugvó, kategorizációs
megoldások, amelyek időbeni bizonytalanságuk miatt bizalmatlanságot
és aggodalmat gerjesztenek és ezáltal növelik a határon
túli magyarok áttelepülési hajlandóságát.
Az utódállamok többségi nemzeteivel a kooperatív, szimbiotikus
kapcsolatokat szolgálná az a kiegészítő, külön törvény,
amely a történelmi Magyarország területén élő nem magyar
lakosság magyarországi státusával foglalkozna. Ez kimondhatná,
hogy a kiegyezés utáni határokon belül (Horvátországot
leszámítva) élő tősgyökeres (több mint három generációs)
nem magyar lakosság külön státust élvez a schengeni
vízum tekintetében.
Vélhetően például az erdélyi románság vagy a vajdasági
szerbség ily módon a magyarokban inkább láthatna szövetségest,
mint (kivételezett) vetélytársat. Csizmadia Ervin (13)
a FIDESZ győzelmét is felhozza példának arra, hogy a
gyenge kötések sokszor alábecsült jelentőségére felhívja
a figyelmet. Szerinte a politikai izolációból való kijutáshoz
az erős, szerződéses, baráti vagy elhivatottsági kötések
nem elegendők. Szükség van az érdekeltségre vagy annak
kilátására alapozó, gyenge kötések sokaságára is. Feltételezhető,
hogy pl. Erdélyben az ottani románok magyarországi (vízumügyben)
kivételezett státusa jelentősen megnöveli a magyar és
román közösség között a gyenge kötések számát. Ugyancsak
elképzelhető e törvény jótékony hatása az érintett lakosság
devolúciós hajlandóságára.
Összegzés
Egyre többek számára nyilvánvaló, hogy megoldást kell
találni azokra a belátható időn belül bekövetkező s
nem is egyértelműen ideiglenes állapot által felvetett
kérdésekre, melyben Magyarország teljes jogú tagja a
közös Európának, szomszédai pedig - ahol a magyar nemzet
számottevő része él - nem. A kérdés szerencsére elérte
a magyar társadalom s a magyar politikai elit problémaérzékenységének
azon küszöbértékét, mely elengedhetetlenül szükséges
ahhoz, hogy a kérdésről vita folyjon laikus és szakmai
szinten egyaránt.
A vitából körvonalazódó hozzáállások problémameghatározása,
valamint a megoldási elképzelések újból napvilágra hozták
azt az alapvető törésvonalat, amely alapvetően két táborra
osztja a magyarországi politikumot. Ez a törésvonal
a pártokat is elválasztja egymástól, de szinte minden
párton belül is fellelhető. A különbözőség lényege,
mint arról már szó volt, a politikai látóhatár és felelősségvállalás
különbségéből adódik. Az egyik szemlélet horizontja
megegyezik a mai országhatárokkal és felelőssége az
ország lakosságára korlátozódik, miközben a másik szemlélet
hívei - a Magyar Alkotmánynak megfelelően - felelősséget
vállalnak az egész magyar nemzetért. Ennek megfelelő
a két tábor problémafelismerő készsége és megoldási
elképzelése. Az "országban gondolkodók" számára
a kérdéscsomag egy morális vagy egyéb okokból nehezen
kivédhető, de zavaró problémaként jelentkezik, és ezért
minimalizálni igyekeznek - a problémát vízumkérdéssé
zsugorítják. Így aztán a megoldás is annyiban áll, hogy
a határon túli magyarság a schengeni határok életbelépése
után a magyar vízumkezelés egy külön - kivételezett
- kategóriáját képezi majd. Ezeket a különböző konkrét
elképzeléseket (tíz évre szóló vízum, magyarsági igazolvány
etc.) "kategorizációs megoldások" név alatt
tárgyaltam (3.1. fejezet -Univerzalista szempont).
A "nemzetben gondolkodó" szemlélet szerint
a központi probléma az, hogy a nemzet egyharmada kívül
esik a magyar állam kulturális, gazdasági és politikai
védőernyőjén, illetve nem rendelkezik ezen védőernyő
szurrogátumával, az önigazgatáshoz szükséges hatalommal
(részleges szuverenitással) - autonómiával. A várható
utazási nehézség (vízumprobléma) csak ezen főproblémának
egyik konkrét megjelenési formája, amely viszont rávilágít
arra, hogy 1990 óta végre rendezhető a határon túli
magyarságnak a magyar állammal szembeni, eleddig a kommunista
diktatúra miatt rendezhetetlen jogállása (státusa).
A nemzeti tábor megoldási elképzeléseinek közös jellemzője
az, hogy a határon túli magyarok számára magyarországi
közjogi státust hoznának létre. Attól függően, hogy
milyen szintű törvény rögzítené e jogállást, az elképzelt
megoldások három kategóriára bonthatók:
1. Az egyszerű törvény nyújtotta célstátus (4.1. fejezet
- "Nemzettagsági Igazolvány opció" mint interpoláció).
Ennek leginkább precedensértéke, valamint jogi garanciája
határozza meg minőségi többletét a kategorizációs megoldásokkal
szemben.
2. Sarkalatos törvénnyel lehetne létrehozni a különstátust
(de a teljes állampolgársághoz viszonyítva erősen csökkentett
kiépítettségű jogviszonyt) szavatoló "külhoni állampolgárság"
intézményét (3.2. fejezet, Konzervatív szempont és 4.2.
"Külhoni Állampolgárság opció" mint interpoláció).
3. Alkotmánymódosítással lehetne minden magyarra kiterjeszteni
a teljes magyar állampolgárság alanyi jogát (3.3. fejezet,
Nemzeti radikális szempont).
A kategorizációs megoldások mögött meghúzódó jövőkép
(vagy pedig az a jövőkép, amelyet a kategorizációs megoldások
favorizálnának, illetve nem tennének ellene semmit)
a határon túli magyarság történelmi távlatú eltűnése.
A kategorizációs megoldások mindössze e folyamat fájdalomcsillapítójaként
jelennek meg.
A teljes körű magyar állampolgárság alanyi jogának
(differenciálatlan) kiterjesztése minden magyarra, azáltal,
hogy megszünteti az áttelepülés minden jogi gátját,
távlatilag a Magyarországra átvándorolt külhoni magyarság
jövőképét favorizálja.
Ezzel szemben a különstátus-megoldások (célstátus,
illetve külhoni magyar állampolgárság), azáltal, hogy
nem könnyítik meg az áttelepedést, olyan jövőképet favorizálnak,
mely a határon túli magyarok szülőföldjükön való megerősödését
és gyarapodását feltételezi. Az elképzelés jól harmonizál
az állampolgárság modern státuselméletével. A célstátus
közvetlen (tartós és garanciális) hatásán túl, politikai
szempontból a jövőbeni kibővíthetőségének lehetősége
által is jelentősebb, mint a kategorizációs megoldások.
Véleményem szerint a Külhoni Magyar Állampolgárság
intézménye az eurokonform magyar-magyar integráció (újraszervesedés)
eddigelé ilyenformán nem létező, gazdasági kulturális,
politikai és társadalom-lélektani távlataival kecsegtet.
Új minőséget képezne. Jótékony hatása mind a leszakított
nemzetrészekre, mind pedig az anyaországi részre rövid
és hosszú távon is feltételezhető. Ez nemcsak addig
érvényes, amíg az egyes magyar nemzetrészek közt az
euroatlanti integráció lépéskülönbsége fennáll, hanem
azon túl is. A határon túli magyarságot attól függetlenül
erősíti, hogy az a többségi állammal szembeni szuverenitásátvállalás
(autonómiafolyamat) megvalósításában hol tart. Az autonómia
messzemenően függ a többségi politikai akarattól. Megvalósítása
tehát annak függvénye, hogy az önállósodó közösség belső
erejének, a külföldi nyomásnak és hatalmi konjunktúrának
az eredője eléri-e a szükséges küszöbértéket, vagy nem.
Ezzel szemben, a megvalósíthatóság szintjén, a Külhoni
Állampolgárság intézménye azzal az előnnyel rendelkezik,
hogy kizárólag magyar politikai akarattól függ.
Az általam ideáltipikusnak vélt három politikai szemlélet
jellegzetes opcióit a következő táblázat foglalja össze:
Opció /
Politikai
nézőpont |
A probléma-
komplexum
vízumprobléma-kénti kezelése
(kategorizálás)
|
Törvénybe foglalt különstátus
a határon túli
magyaroknak
"külhoni magyar állampolgárság"
|
Teljes magyar
állampolgárság
alanyi jogának
differenciálatlan
kiterjesztése minden magyarra |
Univerzalista-liberális, internacionalista-szocialista
|
+ |
|
|
Konzervatív
|
|
+ |
|
Nemzeti radikális
|
|
|
+ |
Irodalom
(1) Kukorelli István: Alkotmánytan. Századvég Kiadó,
Budapest 1992.
(2) Körössényi András: A magyar politikai gondolkodás
főárama (1989-1995). Századvég 1996, 3. szám (Tél).
(3) Bogár László: Csapdában - töprengések a magyar modernizáció
esélyeiről. = Magyarország politikai évkönyve, 1995.
Szerk.: Kurtán Sándor, Sándor Péter, Vass László. DKMKA,
Budapest 1995. 245-251.
(4) Vass Csaba: Hermeneutikai hatalom. = Borbély Zsolt,
Péntek Imre (szerk.): Magyar Jövőkép - Egy minőségi
magyar paradigma. Székesfehérvár 1997. 153-172. és A
mediokrácia - a puha diktatúra kivitelezője. Juss 1990/II.
(5) Vass Csaba: A kommunikációs emberi jogokról. Megjelent
Az emberi jogok univerzálisak címen, Napi Magyarország
1998. IV.
(6) Borbély Imre: Ki tudja meddig.... Szabadság (Kolozsvár)
1998. május 20. (Internet)
(7) Robert Nisbet: Konzervativizmus: álom és valóság.
Tanulmány Kiadó, Pécs 1996.
(8) Elie Kedourie: Nationalism and Self-Determination.
= John Hutchinson, Anthony D. Smith: Nationalism. 49-54.
(9) Ernest Gellner: Nationalism and Modernisation. =
John Hutchinson, Anthony D. Smith: Nationalism. 55-62.
(10) Ernest Gellner: Nationalism and High Cultures.
= John Hutchinson, Anthony D. Smith: Nationalism. 63-69.
(11) Larry Johnston: Ideologies - an Analytic and Contextual
Approach. Broadview press, Peterborough, Ontario.
(12) Szilágyi Ákos: Radikalizmus, jobb és bal. = Feitl
István (szerk.): Jobboldali radikalizmus tegnap és ma.
Politikatörténeti Füzetek II. Politikatörténeti Alapítvány,
1993.
(13) Csizmadia Ervin: Pártok és agytrösztök - Think
tank szervezetek Nyugat-Európában és Magyarországon.
Politikatudományi Szemle 1998. 4. szám. 5-29.
1 Erdély esetében az 1918. dec. 22-iki
kolozsvári népgyűlés nyilvánította ki az erdélyi magyarság
azon akaratát, hogy a magyar államhoz tartozzék.
2 Hasonló hangulatnak lettünk tanúi
1990-ben a bánsági és erdélyi német közösségekben, amikor
is elterjedt a híre annak, hogy Németország rövidesen
megszigorítja és megnehezíti az áttelepülés feltételrendszerét
és procedúráját. "Nichts wie ’raus da!" -
"Csak ki innen!" lett az általános jelszó,
és mára szinte már csak mutatóban maradtak németek Romániában.
3 Tamás Sándor: Pro és contra a kettős
állampolgárságról. Magyar Kisebbség 1999/1.
4 A vitaindítóban nyilván a Kárpát-medencében
a trianoni határokon kívül élő magyarság hipotetikus
kettős állampolgárságáról van szó. Tehát az utódállam
állampolgársága mellett a magyar állampolgárság általános
kiterjesztése: pro és kontra.
5 Ezt a nézetet jobbára az európai baloldal,
illetve az erősen központosított állam hívei tették
magukévá.
6 Az univerzalista szólamok mögött sokszor
nem húzódik meg egyéb, mint a Kádár-korszakban kiművelt,
sok tekintetben autoimmun politikai reflexként (a szervezet
önmaga ellen forduló immunreakciójaként) működő, kis-magyar
életforma-sovinizmus. Ezekben az esetekben az univerzalista
attitűd voltaképpen a nemzeti felelősség alóli kibúvás.
Ez nem csak politikusokat jellemez - ugyanez a mozgatórugó
feltételezhető azon lelkészek álláspontja mögött is,
akik tudva tudván, hogy a magyar közösség érdekei és
vallott keresztény-nemzeti értékrendje mit diktál(na),
a nemzeti állásfoglalást vallásuk univerzalizmusára
vagy hitük mélységére hivatkozván elhárítják, úgymond:
"nem politizálnak".
7 A szabadságjogok éppen úgy, mint a
személyek érdeke, annyiban hatalmi tényező, amennyiben
azokat valamilyen hatalom, esetünkben pl. nemzetközi
szervezetek vagy Magyarország, felkarolja.
8 Romániában, Dél-Bánátban, a Kárás
völgyében több ezer román állampolgárságú horvát kapott
azóta horvát állampolgárságot (is). Ôk élvezik a kettős
állampolgárság előnyeit, minek eredményeként megnőtt
körükben a horvát identitásápolás a szülőföldön.
9 A Szövetségi Alkotmány 13. és 116.
A 116-os törvényt kiegészítő BVFG/1961. 10. 23. törvényes
definíciója szerint a népi németség (deutsche Volkszugehörigkeit)
feltételezi a német származást, nyelvet, neveltetést,
kultúrát, valamint azt, hogy az illető minden körülmények
között, tehát a (nem német) szülőföldjén is vállalja
és vállalta németségét.
10 A jogosultság automatikusan érvényt
nyer, mihelyt egy zsidó származású személy átlépi az
izraeli határt.
11 Lásd a perzsa sah bukásának körülményeit.
12 Ez annál is visszásabb, hogy a nemzeteszme,
a patriotizmus, olyan társadalomlélektani energiát képez,
amely mind a magyar, mind pedig a nyugati demokráciák
modernizációja egyik legfontosabb társadalom-lélektani
hajtórugójának bizonyult. A rendszerváltoztatás megpróbáltatásteli
éveiben is a nemzetérzés és szolidaritás által nyújtott
társadalom-lélektani erő hasznosnak bizonyulna.
13 Jogos-e az igazságtalan békediktátumok
által a nemzettestről leszakított részek azon igénye,
hogy az újraszervesülés ezen kínálkozó lehetőségét az
anyaország kihasználja?
14 Hasznos lenne-e össznemzeti szempontból
az állampolgárság jogosultságának kiterjesztése?
15 Emlékezetes pl. Kovács László külügyminiszter
azon félrevezető állítása, mely 1998.04.06-án 21.00-kor
hangzott el a Duna TV-ben (műsorvezető: Schulek Csaba),
miszerint az állampolgárság jogosultságának kiterjesztése
ellentétes lenne az Európa Tanács vonatkozó konvenciójával.
A miniszter mindössze fél évvel korábban látta el névjegyével
az ET 166/1997-es konvencióját, amelynek II/3 cikkelye
leszögezi, hogy az állampolgárság jogköre továbbra is
az állami szuverenitás körébe tartozik. További félrevezető
manővereiről részletesen szóltam a Ki tudja meddig...
(A magyar állampolgárság alanyi jogként való kiterjesztéséről)
című írásomban (6).
16 A felajánlott "megoldás"
az volt, hogy a határon túli magyarok kivételezetten
tízéves vízumban részesüljenek.
17 Ez az összeférhetetlenség a két
érték ellentétes irányultságából fakad. A szabadság
konzervatív és liberális megközelítése egyaránt magában
foglalja az egyéni és a családi tulajdon védelmét. Az
egyenlőség eredendő célja viszont egy közösség által
egyenlőtlenül birtokolt anyagi és nem anyagi értékek
újraelosztása és kiegyenlítése.
18 A nemzetépítés lényege a számbeli
növekedés elősegítése, a kollektivitáshoz kötődő tudati-morális
standardok közvetítése, a közösségi kohézió növelése.
19 Mint ahogy kizárólag horvát belügy
a horvát útlevél odaítélése pl. a romániai krasóvéneknek.
20 Büntethetetlen lenne az egész szervezet
és tagjai külön-külön is, mert saját önálló legitimitásánál
fogva nem lenne elérhető a magyar igazságszolgáltatás
számára. Visszaélés esetén a gyakorlatban kilátástalannak
bizonyulna felelősség megállapítása. Bármiféle visszaélés
differenciálatlan (mert differenciálhatatlan) büntetése
az egész szervezetet sújtó fizetésmegvonással olybá
tűnne, mint a terroristák elleni akció gépfegyvertűzzel,
melyet a kommandósok a túszokkal teli autóbuszra zúdítanak.
21 Például a tagsági igazolvány (korrupció
révén történő) kiállítása jogosulatlanok számára vagy
épp fordítva, "politikailag nem kívánatos"
vagy egy adott "kishatalmasnak" ellenszenves
vagy csúszópénzt adni vonakodó, de jogosult személyek
"büntetése": az igazolvány kiadásának késleltetésétől
el egészen a mondvacsinált ürügyekre hivatkozó megtagadásáig.
22 A mindenkori magyar kormány ezen
a fórumon könnyűszerrel "átvihetné" esetleges
kategorizációs rendezési elképzelését a schengeni országokra
való utalással és az "ezt vagy semmit" tárgyalási
taktikával. Haszna is eredne ebből: legitimációs többlet,
valamint a politikai felelősség részbeni delegálása
révén. Utólag mindkét előnyt meg lehet erősíteni a határon
túli magyarok körében végzett közvélemény-kutatásokkal,
amelyek eredménye (ezt már ma borítékolni lehet) hálát
fog tükrözni.
23 A magyar választópolgár legyen abban
a helyzetben, hogy ha úgy akarja, akkor külhoni magyar
állampolgárt is megválaszthasson.
24 Mivel a külhoni állampolgár nem
magyarországi adófizető, ne legyen lehetősége arra,
hogy döntsön az adófizetők sorsalakítása felett.
25 Az állampolgársággal foglalkozó
törvény neve is már sokatmondó: "Deusches Reichs-
und Staatsangehörigkeitsgesetz", tehát birodalomhoz
és államhoz tartozási törvény, ami utal a birodalmat
összetevő, formailag szubszidiárisan kapcsolódó, német
landokra. Az "alkotmányjogi egyencsatolás"
1934-ben történt, akkortól már csak "német állampolgárságról"
szólnak.
Forrás: Magyar
Kisebbség, 1999. 2 sz.
|